HJÄLP! ELFEL? Honda boldor 1979

Zotrix

Medlem
Gick med
3 Sep 2012
Ort
Mönsterås
Hoj
Honda 929rr Fireblade
Tjenare!

Tänkte höra om vi har någon som kan klura ut vad det kan vara för fel på min hoj. Den fungerade fint innan jag råkade sätta plus-kabeln till minus och minus till plus polen på batteriet...

Hojen var död efter detta och jag kollade om jag hade bränt 30A säkringen som sitter vid startreläet, mycket riktigt var den gången! Jag bytte därför ut den och vred på tändningen men det hände ingenting.

När jag mäter på kontakten som kommer från startreläet som går upp till tändningslåset så är det 12v mellan röd(plus) och grön(jord) när jag inte vridit på tändningslåset, vilket bör vara rätt? Det är även 12v fram till tändningslåset om jag mäter mellan plus och jord där. När jag däremot vrider om nyckeln på tändningslåset så är det varken spänning på kontakten från startreläet och inte heller på plus och minus på tändningslåset. Vad tror ni problemet kan vara i detta fall?

Väldigt tacksam för hjälp!
Mvh.
 

Zotrix

Medlem
Gick med
3 Sep 2012
Ort
Mönsterås
Hoj
Honda 929rr Fireblade
Tror redan jag gått igenom alla säkringar.. Vet inte om det finns någon mer gömd någonstans... Men är det inte lite märkligt att spänningen försvinner när jag vrider om nyckeln?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hur mår själva tändlåset? Det kan ju ha kastat in handduken i samma veva. Testa att ruckla lite med nyckeln, alternativt testa att tjuvkoppla, då ser du ju om du har fel i tändlåset eller efter det.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Plocka ur startreläet och kolla om det fungerar som det ska på bänk. Ibland sitter det en diod parallellt med spolen. Den ska skydda spolen när man släpper spänningen. Men om du polvänder så brinner den upp.



Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Zotrix

Medlem
Gick med
3 Sep 2012
Ort
Mönsterås
Hoj
Honda 929rr Fireblade
Plocka ur startreläet och kolla om det fungerar som det ska på bänk. Ibland sitter det en diod parallellt med spolen. Den ska skydda spolen när man släpper spänningen. Men om du polvänder så brinner den upp.



Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Tack för tipsen. Men hur kollar jag så att startreläet fungerar som det ska? Kan jag mäta på något vis eller?

Och på tal om den dioden du pratar om. Jag tror jag har en diod som sitter på kabelhärvan, står " + <-- -" och en betäckning "S3H-02". Tror du det kan vara denna du pratar om? Jag testade att plocka bort dioden och bygla med en liten kadel-snutt men blev inget bättre... Men kanske MÅSTE sitta en diod i den kontakten?

Tack på förhand!
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Tack för tipsen. Men hur kollar jag så att startreläet fungerar som det ska? Kan jag mäta på något vis eller?

Och på tal om den dioden du pratar om. Jag tror jag har en diod som sitter på kabelhärvan, står " + <-- -" och en betäckning "S3H-02". Tror du det kan vara denna du pratar om? Jag testade att plocka bort dioden och bygla med en liten kadel-snutt men blev inget bättre... Men kanske MÅSTE sitta en diod i den kontakten?

Tack på förhand!
Reläet testar du enklast genom att koppla 12v över spolen och mäta resistans över den slutande delen. Kolla bara att du sätter + och - på rätt pinnar. ;-)

Den dioden du nämner kan du mäta med diod läget på din multimeter. Då ser du vilket spänningsfall du har. Det brukar vara runt 1v beroende på typ av diod.

Försök att leta reda på ett el schema om du kan. Det blir så mycket lättare att felsöka då.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Zotrix

Medlem
Gick med
3 Sep 2012
Ort
Mönsterås
Hoj
Honda 929rr Fireblade
Reläet testar du enklast genom att koppla 12v över spolen och mäta resistans över den slutande delen. Kolla bara att du sätter + och - på rätt pinnar. ;-)

Den dioden du nämner kan du mäta med diod läget på din multimeter. Då ser du vilket spänningsfall du har. Det brukar vara runt 1v beroende på typ av diod.

Försök att leta reda på ett el schema om du kan. Det blir så mycket lättare att felsöka då.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Okej, får ta och mäta reläet då! Tack för infon och ja, nu kommer jag alltid tänka till en extra gång innan jag lägger på kablarna på batteriet haha(varför jag la fel var därför jag hade skarvat kablarna till startreläet med samma färg på kabeln och sen lite stress på det haha...).

Jag tog bort dioden och mätte den med två olika instrument, båda har möjlighet att mäta diod. Den ena multinetern sa OL när jag mätte och även när jag gjorde en omvänd mätning. När jag mätte med andra instrumentet så sa den 1. och likadant när jag gjorde en omvänd mätning, så dioden verkar definitivt vara sönder! Kan man på något vis testa att koppla förbi den bara för att se om det är det som är problemet? Vad jag förstått så har den här dioden något att göra med kopplingen, stödvarningen och neutralen?

Tack på förhand!

Mvh.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Okej, får ta och mäta reläet då! Tack för infon och ja, nu kommer jag alltid tänka till en extra gång innan jag lägger på kablarna på batteriet haha(varför jag la fel var därför jag hade skarvat kablarna till startreläet med samma färg på kabeln och sen lite stress på det haha...).

Jag tog bort dioden och mätte den med två olika instrument, båda har möjlighet att mäta diod. Den ena multinetern sa OL när jag mätte och även när jag gjorde en omvänd mätning. När jag mätte med andra instrumentet så sa den 1. och likadant när jag gjorde en omvänd mätning, så dioden verkar definitivt vara sönder! Kan man på något vis testa att koppla förbi den bara för att se om det är det som är problemet? Vad jag förstått så har den här dioden något att göra med kopplingen, stödvarningen och neutralen?

Tack på förhand!

Mvh.
Ja då verkar det som att dioden har brunnit och orsakat avbrott. Antingen köper du en ny Honda diod för runt 100spänn eller en lös diod för 50öre från elfa eller liknande.
Denna borde funka:
https://m.elfa.se/sv/likriktardiod-50-do-41-diotec-1n4001/p/11052622


Jag skulle inte testa att bygla den utan att veta mer om hur den är kopplad. Vad jag förstår så är den en del av neutral/koppling/stöd - kretsen. Så det låter ju troligt att den är boven.

Lycka till!

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Kolla så du inte kommit åt hucudströmbrytaren på styret.....
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det lätta sättet att kolla om startreläet fungerar är att koppla 12Volt till spolanslutningarna.
Låter det då som man slår en hammare i bordet så är reläet OK.
Hörs det inget är reläet fullt med avlagringar eller något annat fel.
(Avlagringar var det på min Sprint RS, efter tagit sönder mitt ej fungerande relä, spänning till spolen, spänning före reläet, ingen spänning till startmotor var det dags ta sönder , här använder man helst lödkolv för att löda loss spolanslutningarna,
efter rengjort reläet inuti och satt ihop reläet lät det som jag slagit en hammare i köksbordet när jag lade 12V på spolen)

Anm: Det finns ingen diod i startreläet till Sprint RS. Diod sätter man dit för att när strömmen till spolen bryts (man släpper startknappen) så avger spolen en spänningspuls. Denna puls är en minuspuls på den anslutning på spolen där man förut hade + 12 Volt vid start (utgår från att spolens andra anslutning går till batteriets minuspol)
För att "ta" den här minuspulsen sätts en diod som inte leder ström vid 12 Volt till spolen. Se bifogat.
Den fråga jag ställer mig är varför Honda behöver en skyddsdiod i startreläet.
Ingen diod på Sprint RS.

Man kan på liknande sätt montera en skyddsdiod över startmotorn.
För samma uppgift, ta den spänningspuls som uppstår när startreläet bryter strömmen till startmotorn. Åter
Den fråga jag ställer mig är varför Honda behöver en skyddsdiod !
Vad ska skyddas ?

Anm.: På hojar finns en generator, ofta en 3-fasgenerator med 3-faslikriktare och regulator (3-faslikriktare och regulator är sammanbyggt) Kopplas batteriet in fel är det överhängande risk att 3-faslikriktaren och kanske regulatorn brinner. Det som kan skydda är att säkring mellan batteri och likriktare brinner innan likriktardioderna brinner.
Men överlever regulatorn ? Felkopplingen ? Även om bara 10-dels sekund ?
 

Bifogat

  • Skyddsdiod-vid-reläspole.png
    Skyddsdiod-vid-reläspole.png
    5.3 KB · Visningar: 17
Last edited:

Zotrix

Medlem
Gick med
3 Sep 2012
Ort
Mönsterås
Hoj
Honda 929rr Fireblade
Tänkte bara meddela alla i tråden att det var just dioden som var strulet, fick hem en ny idag och nu verkar all el fungera felfritt igen! Tack så mycket för all hjälp allesammans! :)
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Kul att det hjälpte och bra att du skrev det. Allt som oftast dör mektrådarna bara ut och man får gissa sig till lösningen. Men inte denna gång :)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top