Hålla batterier levande?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det är ju flera av er här som har mer än en mc som kanske står still längre perioder. Hur gör ni för att hålla batterierna i skick? Har ni dem buntvis uppställda med intelligenta laddare till varje batteri eller har ni dem sittande kvar i hojarna och drar sladdar till laddarna kors och tvärs i garagen?
Häromdagen insåg jag att fyrhjulingen inte startade pga klen spänning (nånting tjuvdrar) och då fick jag plocka ett batteriet ur Yamahan för att kunna ploga snö. Det var hälften så stort så det var lätt att få plats med...

Jag vet inte om nåt i min Triumph behöver spänning konstant, men jag laddar batteriet på plats i den ifall att.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Två batterier har jag plockat ur och laddar då och då. Ett batteri sitter kvar i hojen och laddas på plats lite då och då.
Två Biltema vanliga blybatterier och ett Snell Gel. Alla med en gammal dum Biltema-laddare. Laddar bara några timmar och kollar sedan med voltmätare.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Läste för några år sedan att larmbatterier och liknande blyackumulatorer vanligen laddas med konstant spänning 13,7 Volt.
Så jag byggde en sådan laddare
där det först är ett "aggregat" som ger konstant spänning.
sedan sitter en likriktardiod mellan aggregatet och varje anslutet MC-batteri
likriktardioden innebär att ett batteri bara kan laddas aldrig kan urladdas till ett annat batteri.
Köpte min GSX1300R -08 2013 med originalbatteri. Den startar fortfarande på det batteriet. Med ovan "aggregat" anslutet när hojen står i garaget.

"Aggregatet" är inställt för 13,7 Volt över anslutet batteri, dvs efter likriktardioden.
Gissar spänningen från aggregatet före likriktardiod ligger på ca 14,3 Volt.
Den här konstruktionen möjliggör att ladda flera batterier samtidigt.
Nackdel är att batterierna ska dra väldigt lite ström. Allihopa.
För drar ett batteri lite ström så får det rätt spänning 13,7 Volt. Drar ett annat batteri mycket ström (tex pga tjyvlarm) så kommer det batteriet få lägre spänning pga större spänningsfall i likriktardioden.
För att undvika överbelastning på "aggregatet" är en lösning att sätta en liten halogenlampa tex 12Volt 10W i serie med varje likriktardiod. Motståndet i en halogenlampa ökar ca 12 gånger mellan kall lampa och varm lampa.
Det innebär att med låg ström till batteriet har lampan ingen betydelse.
Självklart så funkar det här bara för likartade batterier, funkar inte med ett MC-batteri och ett Bilbatteri. Antar jag.
Men jag har bara använt "aggregatet" till två MC-batterier till mina hojar i garaget och det MC-batteri som håller igång tjyvlarmet i garaget. Dvs totalt 3 "MC-batterier".
Och är nöjd.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tidigare när jag vinterförvarade hojen hemma i garaget så gjorde jag så att jag bara parkerade den i garaget. Sen pluggade jag in en smartladdare (CTEC) typ varannan månad eller så för att toppa upp batteriet. Jag har aldrig haft några problem med att batterier dött i förtid. Under en period hade jag parkeringsgarage där jag inte hade tillgång till eluttag. Då stod den bara parkerad där. Ingen underhållsladdning under vintern. Startade ändå snällt när jag plockade fram hojen.

Förra hojen åkte jag på byte av batteriet när det var 11 år gammalt. Nuvarande hojen bytte jag batteriet i somras. Då var det också 11 år gammalt.

Så länge som man inte har något som tjuvdrar ström så är det inga problem att ha den stående utan laddning. Självurladdningen ska vara såpass liten att den ska klara dom 3-4 månader som min vinterförvaring normalt är utan att tappa alltför mycket laddning.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Läste för några år sedan att larmbatterier och liknande blyackumulatorer vanligen laddas med konstant spänning 13,7 Volt.
Så jag byggde en sådan laddare
där det först är ett "aggregat" som ger konstant spänning.
sedan sitter en likriktardiod mellan aggregatet och varje anslutet MC-batteri
likriktardioden innebär att ett batteri bara kan laddas aldrig kan urladdas till ett annat batteri.
Köpte min GSX1300R -08 2013 med originalbatteri. Den startar fortfarande på det batteriet. Med ovan "aggregat" anslutet när hojen står i garaget.

"Aggregatet" är inställt för 13,7 Volt över anslutet batteri, dvs efter likriktardioden.
Gissar spänningen från aggregatet före likriktardiod ligger på ca 14,3 Volt.
Den här konstruktionen möjliggör att ladda flera batterier samtidigt.
Nackdel är att batterierna ska dra väldigt lite ström. Allihopa.
För drar ett batteri lite ström så får det rätt spänning 13,7 Volt. Drar ett annat batteri mycket ström (tex pga tjyvlarm) så kommer det batteriet få lägre spänning pga större spänningsfall i likriktardioden.
För att undvika överbelastning på "aggregatet" är en lösning att sätta en liten halogenlampa tex 12Volt 10W i serie med varje likriktardiod. Motståndet i en halogenlampa ökar ca 12 gånger mellan kall lampa och varm lampa.
Det innebär att med låg ström till batteriet har lampan ingen betydelse.
Självklart så funkar det här bara för likartade batterier, funkar inte med ett MC-batteri och ett Bilbatteri. Antar jag.
Men jag har bara använt "aggregatet" till två MC-batterier till mina hojar i garaget och det MC-batteri som håller igång tjyvlarmet i garaget. Dvs totalt 3 "MC-batterier".
Och är nöjd.

Det funkar nog utmärkt till batterier av olika storlek. Så länge som batterierna är av samma kemi så ska det inte vara några problem alls. Då ska dom ju ha samma spänning.
Däremot så är ju risken större att du överbelastar aggregatet om du sätter dit ett urladdat batteri som är stort och vill ha mycket ström.
Huruvida 13,7 volt är lagom eller om det skulle vara bättre att ställa det något högre vågar jag inte uttala mig om. Generatorn/regulator i en bil eller MC lägger ju spänningen på 14,2-14,4 volt så jag misstänker att du kan dra på lite mer spänning.
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
kopplar ur plus minus på batteriet laddar 1 gång i månaden
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Har slängt smartladdarna o gått tillbaka till dumm laddare på timer, i min värld blir det betydligt bättre laddat med dummladdare än smartladdarna..:tummenupp
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Undrar om det kan vara så illa att jag har handtagsvärmen påslagen på fyrhjulingen. Den är inte kopplad via tändningslåset. Batteriet var nytt i december. Jag har fel handskstorlek för att koppla bort batteriet och skulle det komma snö när jag inte är hemma får det inte vara besvärligt att skotta.

Mitt problem är att jag ibland tänker att jag ska göra något "sen" och det visar sig bli för sent. Just nu inser jag att en av bilarna står utan laddning sen nån månad.
 

Ducatisteen

Medlem
Gick med
12 Feb 2010
Ort
Klippan
Hoj
Ducce851S, UrMonster900, NicoBakkerQCS mm
Jag laddar och rengör innan jag förpackar i plastpåse och stoppar i frysen vilket funkat i typ 40år för mig!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
En Ctek med snabbkontakt per fordon som har svåråtkomliga batteripoler eller modern elektronik man inte vill ska tappa minnet. Övriga kopplar jag loss jordkabeln på och laddar batteriet någon gång per kvartal ungefär.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Har anslutit smartladdare i 15 år till diverse fordon. Har adrig behövt byta batteri (när jag själv köpt batteriet (biltema alltid för övrigt).
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Chevan har jag en c tec i alltid när den står i garaget. Sen har jag en c tec som får gå mellan fyrhjuligen och mcn typ varannan månad
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag laddar och rengör innan jag förpackar i plastpåse och stoppar i frysen vilket funkat i typ 40år för mig!
Äntligen en som förstår hur det funkar :tummenupp

Skrev om det för något år sedan här på SH, men kan sammanfatta det lite igen.
Ett fulladdat batteri som skall långtidsförvaras, skall förvaras kallt. Frysboxkallt Typ -10 till -15
Är det friskt och fulladdat kommer det inte frysa sönder.
Är batteriet urladdat så kan det frysa sönder redan vid -10 grader.

På den tiden när vi hade mobförråd och ett försvar, så förvarades ju laddade batterier i just frysboxar, för att med kort varsel kunna monteras i fordonen fulladdade och klara.

Nu tänker ni att starta ett fordon i stränga minusgrader är ju ibland omöjligt pga att batteriet har blivit dåligt.
Ja och nej... Batteriet har inte blivit dåligt pga. kyla. Däremot kan ett kallt batteri inte leverera ut full effekt, som den kan när det är varmt.
Vid t.ex. -10 grader så kan man bara utnyttja 60% av batteriets kapacitet.
Låter man batteriet värmas upp så ger det full effekt igen.
Lastbilar har t.ex värmemattor som värmer batterierna för att kunna starta vintertid.

Själv så är jag lat och underhållsladdar det, sittandes i hojen med, cTeken några gånger under vintern.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Har c-tekladdare till mitt batteri snart 14 år fast det är ju inget jämfört med 40 år i frysen :D
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Äntligen en som förstår hur det funkar :tummenupp

Skrev om det för något år sedan här på SH, men kan sammanfatta det lite igen.
Ett fulladdat batteri som skall långtidsförvaras, skall förvaras kallt. Frysboxkallt Typ -10 till -15
Är det friskt och fulladdat kommer det inte frysa sönder.
Är batteriet urladdat så kan det frysa sönder redan vid -10 grader.

På den tiden när vi hade mobförråd och ett försvar, så förvarades ju laddade batterier i just frysboxar, för att med kort varsel kunna monteras i fordonen fulladdade och klara.

Nu tänker ni att starta ett fordon i stränga minusgrader är ju ibland omöjligt pga att batteriet har blivit dåligt.
Ja och nej... Batteriet har inte blivit dåligt pga. kyla. Däremot kan ett kallt batteri inte leverera ut full effekt, som den kan när det är varmt.
Vid t.ex. -10 grader så kan man bara utnyttja 60% av batteriets kapacitet.
Låter man batteriet värmas upp så ger det full effekt igen.
Lastbilar har t.ex värmemattor som värmer batterierna för att kunna starta vintertid.

Själv så är jag lat och underhållsladdar det, sittandes i hojen med, cTeken några gånger under vintern.

Ett VÄLDIGT bra svar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det funkar nog utmärkt till batterier av olika storlek. Så länge som batterierna är av samma kemi så ska det inte vara några problem alls. Då ska dom ju ha samma spänning.
Däremot så är ju risken större att du överbelastar aggregatet om du sätter dit ett urladdat batteri som är stort och vill ha mycket ström.
Huruvida 13,7 volt är lagom eller om det skulle vara bättre att ställa det något högre vågar jag inte uttala mig om. Generatorn/regulator i en bil eller MC lägger ju spänningen på 14,2-14,4 volt så jag misstänker att du kan dra på lite mer spänning.

Därav iden att sätta en 12Volt 10W halogenlampa i serie med dioden, begränsar strömmen till ca 0,7 A.
(testat, en 12 Volt 10W halogenlampa drog vid 14 Volt 0,7A dvs 14 x 0,7 =ca 10W

Testat, kört med laddning till ca 14,3 Volt kanske 10 minuter/dygn. Det var för mycket.
Battariet var helt slut på vårkanten........
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Båtbatteriet plockar jag ur varje sept-okt och har i ett förråd. Laddas en gång under vintern och sedan när båten skall i framåt slutet på maj.
Har inte haft några problem senaste 10 åren (innan hade jag ingen båt).

Gör samma sak med MC-batteri och har också alltid funkat hittills.
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Mina hojbatterier står på laddning hela vintern, en laddare för varje hoj så slipper jag springa ut och skifta (jag är lat, ja). Mina batterier håller ca 8,5 år på hojarna.
 

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Kör sedan några år tillbaka med Lithium-Jon i hojarna, plockar ur på vintern och förvarar inomhus (fordon står i kallgarage). Har inte behövt underhållsladda vilket är i linje med den typen av batteriteknik (mycket låg självurladdning).
Hade mer eller mindre konstant gissel varje vår när jag körde blybatteri, på större twinnar i alla fall. Intressant att läsa ovanstående förvaringsmetod, hade jag vetat det då hade jag gladeligen provat.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top