Alperna 2019 -roadtrip, fågel, fisk eller mitt emellan?

Original_Iron_Mike

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2017
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R/RR
Hej hej, :hej hur göra..

Finns någon tråd från förr - rent a wreck, köra ner med hoj på tåg, alt alternativa ideer.. :va Så hur ser det ut med :arseleinför våren/sommarens planer? Eller hur skulle ni göra ifall ni ville dra något varv runt Lago di Garda, Stelvio-passet och Nürburgring påväg hem?

1) brassa ner hela vägen på r-cykel, liten ryggsäck med kallingar, tischa :musik
2) rent a wreck - skåpbil, köra ner och stanna på campings och göra utflykter från fasta utgångs-nördiga ställen :va
3) bila ner med hojen på släp, no action 95% av tiden, lida :glömdet

Hur skulle ni göra? (åka via Köln/pascha vet jag m.m..) men rent praktiskt :mattias
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Alternativ 1). Lugnt ner utan ryggsäck men med tält. Tankväskan gör det jobbigt över 220 men det går att lägga gott med mil i 130! :)
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
#2, ger möjlighet till att frakta hem godsaker från Tyskland så att det lindrar tristessen i detta NIQ ledda land. :fyllisar
(NIQ= No IQ)
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Skicka ner cykeln på lastbil och flyg ner.
Vet åkeri som fixar det o har ett lager i norra Italien där man kan hämta upp sin mc
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
1 tveklöst.

Klämma 100+mil genom Tyskland på R hoj är väl förvisso inte alltid det roligaste som finns, men alternativen är mycket tråkigare.

Väljer man veckodag och tid, med fördel ner genom dom östra delarna, så tycker i vart fall inte jag att det är en plåga. Mata mil på autobahn är inte den roligaste hojkörningen av dem alla, men jag tycker även den har sin tjusning.

Brukar lägga upp det med tidig start, köra ca 50min, 10min paus, unna sig en bra lunchpaus och sen vipps så är man nere i Österike eller Frankrike och nära det riktigt roliga. Musik i bra lurar i öronen och hyfsat täta korta pauser gör en sån dag väldigt överskådlig även på mindre bekväma hojar än min GS.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag har också alltid kört ner. Brukar ta nattbåten så kommer iväg tidigt på morgonen. Kommer långt på en dag
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
1, Tankväska och ev, liten ryggsäck.
130-140km/h kör du fortare blir du fortare trött samt måste tanka oftare.
Skippa lunchen, du blir trött av mat, ät lite frukt och dricka. Kaffe finns på macken:)
 

målaren63

Medlem
Gick med
1 Jun 2013
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 1290 Adv S 2017
Körde Stelvio och ett antal pass 2016 med min KTM 1190 och det är det roligaste/ bästa jag någonsin gjort med mc. Spelar ingen roll hur du tar dig ner ÅK.
 

Cawwa

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 1290 Super Adventure 2016
Trelleborg - Ystad med sovhytt. Framme i Rostock vid 7-tiden, med frukost avklarad. Rakt ner till Innsbruck med lagom pausar som frugan fick bestämma över och framme vid 16-tiden. Drog över S:t Bernhardpasset längs gamla postvägen och övernattade i Bolsano på billigt hotell. Alltså perfekt nerfart med perfekt avslutning på dagen med alp-körning. Sedan är det ju bara att tillbringa återstående tid med hur mycket alpväger som heltst. Fattar inte riktigt det där med att frakta cykeln ner om det inte är en ren off-road förståss. Skramla ner på enstånkor kräver nog mycket planering för att komma ner till alperna.
 

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Ort
Malmö
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Trelleborg - Ystad med sovhytt. Framme i Rostock vid 7-tiden, med frukost avklarad. Rakt ner till Innsbruck med lagom pausar som frugan fick bestämma över och framme vid 16-tiden. Drog över S:t Bernhardpasset längs gamla postvägen och övernattade i Bolsano på billigt hotell. Alltså perfekt nerfart med perfekt avslutning på dagen med alp-körning. Sedan är det ju bara att tillbringa återstående tid med hur mycket alpväger som heltst. Fattar inte riktigt det där med att frakta cykeln ner om det inte är en ren off-road förståss. Skramla ner på enstånkor kräver nog mycket planering för att komma ner till alperna.

Gjorde liknande i somras med en kompis. 9 dagar sammanlagt tur och retur. Massa olika pass genom Österrike och Italien. Stelvio passet kommer nog att ligga i minnet livet ut. Jag på en Versys 650, han på en Yamaha FZ-8S.

3 tips: 1. Ha inte för bråttom genom passen, njut av allt ni ser. Många hetsar och rejsar igenom och missar naturen som är magnifik.

2. Boka B&B längs planerade rutter om ni vill komma undan lite billigare än riktiga hotell. Vi var nöjda med alla övernattningsställen i Tyskland, Österrike och Italien.

3. Ha med någon påse med nötter eller proteinbar extra i fickan, i fall man får oplanerade stop. Vi råkade ut för en avstäng väg igenom berget efter att vi avklarat Stelvio. Blev ett antal extra mil omväg igenom områden utan möjlighet att köpa något på vägen till vår destination, och mörkret kom innan dess.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top