Täta genomrostad tankbotten

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Jag har en gammal Blå/Vit Yamaha FZR -87 där tanken fått några små rosthål i botten.
I övrigt är tanken trots sina år i ett väldigt bra skick, men skulle gärna vilja ha tips på hur man skulle kunna täta eländet i botten.
Epoxi kanske ?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Dom där några små rosthålen brukar innebära att hela botten är lövtunn, och kreem är 50/50 om det funkar eller släpper. Caswell eller por51 har jag hört bättre recensioner om. Annars kapar man ur och ersätter med fräsch metall.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Byt botten i tanken. Då kan du sov lugnt sedan. Det är en ganska enkel plåtbit, inte så svår att tillverka själv, eller för någon annan som "Törs" svetsa i en tank. Spräng inte tanken i luften!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vi bytte plåt i Honda tanken och jag tryckte den med tryckluft och hade såpvatten på utsidan men fram åt hösten kom det nya porer på andra ställen så ganska lämplig till säsongen var slut började den läcka då jag pillade i färgen. För mig blev det en bättre beggad tank istället viket hade varit klokare för nu fick jag låta lacka två tankar.

Det jäkliga är väl att svetsa ihop den nya plåtbiten med den gamla tanken så den verkligen blir tät och inte inte får någon por, man ska ju ha koll på vad man gör. Sen ska man väl ha koll så man inte spränger tanken.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Och här skulle jag vilja låna tråden och fråga: När jag går in på brittiska eBay så kommer amerikanska träffar upp, men inte tyska. Tror jag, kunde inte se Yamaha-tanken från tyska eBay när jag kollade på brittiska. Så, måste man kolla ALLA eBay för att leta grejor??????:va:va:va
Ja, ebays sökmotor är horribelt värdelös på det viset. Fattar inte att dom låter den vara helt trasig och att globala sökningar inte fungerar.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Och här skulle jag vilja låna tråden och fråga: När jag går in på brittiska eBay så kommer amerikanska träffar upp, men inte tyska. Tror jag, kunde inte se Yamaha-tanken från tyska eBay när jag kollade på brittiska. Så, måste man kolla ALLA eBay för att leta grejor??????:va:va:va
Jag brukar gå in på ebay.com och välja Europa i filtret. Jag får för mig att jag får träffar i hela Europa då.

Annars kan jag rekommendera mobilappen. Den är ljusår bättre än mobilsidan i alla fall.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Och här skulle jag vilja låna tråden och fråga: När jag går in på brittiska eBay så kommer amerikanska träffar upp, men inte tyska. Tror jag, kunde inte se Yamaha-tanken från tyska eBay när jag kollade på brittiska. Så, måste man kolla ALLA eBay för att leta grejor??????:va:va:va

Du kan välja Item Location om du skrollar ner lite.

Jag har haft problemet att när jag valt "Europe" så får jag bara USA och när jag väljer "USA" får jag bara europa. Men tror det funkar som det ska nu :p

Ebay.jpg
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Magnus Moss din klant, du tänker inte så bra så här på en fredag gissar jag, har eleverna varit elaka med dig denna vecka.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
måste man kolla ALLA eBay för att leta grejor??????:va:va:va

Ja, det mozzte du!

Jag har precis haft en lång dialog med eBay om det här, det är antagligen en bugg i huruvida säljaren skickar till dig eller inte.

Varje server har sin egen varukorg och sitt eget utbud men har du annonsnumret så kan du hitta annonsen på alla servrar.

En server som brukar ge större utbud än övriga är den irländska ebay.ie
 

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Lite feedback på tankreparationen.
Testade att spackla upp botten med ganska gott resultat :crash
Nu tar det lite tid att tennspackla med en värmepistol istället för gasbrännare.
Hittade en rulle 4mm blyfritt tenn utan flussmedel i verkstan, fungerar fin-fint.
Måste erkänna att det används lite kopparplåt här och där också som förstärkning.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top