Läsvärt i MC-folket #2.19

Raderad medlem 51742

Guest
SMC gör som sagt ett fantastiskt jobb att kämpa emot dessa byråkrater, men givet hur läget nu ser ut undrar jag vilka utsikter som egentligen finns att den nuvarande strategin kan leda till någon slags genombrott?

Jag får intrycket att de flesta som är upprörda i den här tråden, liksom jag själv, och förmodligen flertalet av de motorcyklister som bryr sig och engagerar sig i vad SMC gör i grunden är ansvarsfulla motorcyklister och människor. Ansvarsfulla i bemärkelsen att vi försöker visa hänsyn till andra, inte köra för fort förbi fartkameror eller svarta slangar över vägen - vi flyger under radarn. Motorcyklister för att vi älskar den upplevelse som det innebär att köra hoj, vilket innebär att det kan gå snabbare än hastighetsgränsen på sina ställen, annars blir det inte så mycket till upplevelse med dagens hastighetsgränser. Människor i bemärkelsen att vi gör misstag, att vi har egenskaper som ibland gör att vi inte agerar fullt så rationellt som vi borde - vi är inte maskiner, utan varelser med känslor och drivkrafter. Allt det här gör att risken för att omkomma när vi sätter oss på motorcykeln aldrig kan vara noll, för om den skulle vara det skulle vi samtidigt ha tagit bort så mycket av det som gör oss till motorcyklister och människor, det som skapar mening i våra liv, att vi då lika gärna kunde ha varit maskiner. Njutningen i att köra motorcykel ligger just i samspelet maskin-människa, inte maskin-maskin.

Om vi funderar på vilka det är som nås av SMC:s budskap att vi själva skall ändra vårt beteende gissar jag att det främst är människor som tillhör gruppen som jag beskriver ovan. Jag själv tänker inte börja wheela framför fartkameror eller bete mig som en idiot så det retar upp andra, men vad hjälper det när de kriminella, när de som ingår i kategorin "extremt beteende", finns kvar och fortsätter ge rejäla utslag i statistiken? Tror vi att byråkraterna som på ett fundamentalistiskt sätt enbart mäter hastigheter och antalet omkomna och sätter ett rakt samband mellan dessa helt plötsligt kommer ändra sitt tankesätt även om vi skulle förändra vårt beteende till den grad att vi blev maskiner och inte längre varken motorcyklister eller människor? Antalet omkomna skulle ju ändå inte vara noll.

Även om vi hädanefter aldrig skulle passera någon form av hastighetsmätning i olaglig hastighet, vad är det som säger att Trafikverket då skulle tro att vi alltid håller oss inom hastighetsgränsen, även när den inte mäts? Man kan säga vad man vill om Trafikverket, men riktigt så dumma är de inte. De kan helt enkelt fortsätta att utöka antalet mätpunkter (en elektronisk mojäng på hojen som mäter hela tiden är då synnerligen praktiskt) tills dess att vi målar in oss i ett hörn och enbart ägnar oss åt hyckleri, där vi ger sken av att vara något som vi inte är, eller att sluta att vara det som definierar oss. Samtidigt kommer vi inte runt det egentliga problemet - att vi för en dialog med Trafikverket som utgår från en helt befängd problemformulering som vi aldrig borde acceptera från första början.

Ang. vilken strategi man skulle kunna ha istället får jag återkomma till i ett kommande inlägg.
 
Last edited by a moderator:

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Man ser nu hur Trafikverkets massiva satsning på räcken och fartkameror börjar ge resultat.

...resultat i form av att den totala laglösheten från "extremt beteende" nu sprider sig även till bilister.
Kom ihåg att Trafikverket övertygade politikerna till att omfördela medel från polismyndigheten till att sätta upp fartkameror.
Argumentet var att kamerorna gjorde samma jobb, men oavbrutet dygnet runt och mycket bättre dessutom.

Kostnaden för kamerautbyggnaden drogs direkt från kontot trafikövervakning, och här är vi nu - på väg mot anarki bland somliga bilister som inte bryr sig ett skit så länge ingen stoppar dem och lagför dem på plats.

Ett märkligt drag att lämna walk-over på trafikövervakning när vi samtidigt stod inför den största omvälvningen någonsin på yrkestrafiksidan...

Trafikverket är helt fastlåsta på motorcyklar och fartkameror.
Att två av tre överträdelser mot ATK i bil inte går att utreda spelar tydligen ingen roll alls.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Och i potten ligger mer:

Vilka ouiiilar förbi fartkameror? Sporthoj
Vilka är överrepresenterade i olycksstatistiken? Sporthoj
Vilka figurerar i köra-ifrån-polisen-sammanhang? Sporthoj
Vilka lyfter försäkringsbolagen fram som särskilda problem? Sporthoj
Vilka stulna hojar kör det lokala knarkbuset omkring på? Sporthoj
Vilka åker dit för fortkörning? Sporthoj


Osv

Jag är den förste att framhålla att det är FÖRAREN som är ansvarig.

Men.
Är det ett problem eller är det inte ett problem?



Buy quality, cry once
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja, det är ett problem, och nej - det är inte uteslutande sporthoj som är problemet, speciellt inte i kriminella kretsar.

Den som är ute på knarkleveransrunda kör gärna storscooter. Skall man råna eller skjuta ihjäl någon verkar Gilera Runner stå högt i kurs.

För rena joyrides brukar motards och crossar vara populära - speciellt om det finns publik att impa på.

Den som är packad/hög/dumihuvet ändå kör (ihjäl sig) på precis vad som helst.

Var en sköning på avreggad veteranhoj härom året som inte behövde hjälm på en så gammal hoj.

Tyvärr var den för långsam - verkligheten kom ikapp...
 
Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Nu kommer jag bli populär här på SH :banana
Förbjud en viss MC-typ så klarar vi nog statistiken och slipper några begränsningar.
View attachment 447359

Tja...
FAKTA: Idag är supersport hojarna ju i princip faktisk förbjudna = Försäkringspremierna.. Och varför dom blev så dyra, syns i grafiken Du visar. Det är inte MC´n som är farlig. Det är föraren som är farlig, när den inte vett hur en supersporthoj ska hanteras..

PS: Jag noterade en kommentar om att det blev för mycket möten i maktens korridorer, och för lite mil på MC.. Jag var faktisk hos EU´s högsta anställda för "Mobility" i veckan som gick - och ja, det var fasiken till babbel om hastighet där också. Men, det gick absolut mest på ISA ( den elektronisk spån tröja ) och man var ganska medvetna om att en sådan för MC (som fungerar) inte finns teknisk än. SMC testade sådana runt år 2000 tror jag det var dvs 20 år sedan, och där fick dessa "Nackskott".

Snacket går intensivt om ISA till bil. Här är FIA stärkt emot (så meld dig flux in i Motormännen). Argumenten hölls sakliga och på ett städat nivå, fast med stort pondus. FIA, är nog den som betalar mest till trafiksäkerhet utan att vara en stat! www.roadsafety2030.com (Ja, även SMC hjälper till, därför är mitt namn under Advisors!). Att visa vi har öppen attityd, är det samma som Du blir tagit seriöst.

Det som är vår utmaning just nu - det är att "någon" har smugglat ett litet undantag in i kommande EU lagstiftning - som gör det möjligt för medlemsländerna at reglera separata hastighets gränser för MC. Läs Trafikverket!
När Trafikverket nu släppta runt årsskiftet, sitt krockvåldsstudie tillsammans med Autoliv - då kom det, som kan bli en ny definition i 0-visions arbetat - som kan konkludera att en MC inte får köra mera 60 km/t.

Och det kan man införa och handhava med polis och militär, bomber och granater.

Så det vi vi gör nu, är att be om hjälp. Vi måste få kunskapen, så vi förstår att hög hastighet är farligare än prostatacancer! Vi måste lära oss att förstå vad konsekvenser kan vara. När man förstår, kan man ändra sitt beteende. Vi är öppna på att lära - ge oss tiden att lära oss. Därför ger vi myndigheterna möjlighet att utbilda oss.
Tänk, va underbart det kommer bli, om det fungerar..

EU bossen, kommer kolla närmare på varför detta hastighets undantag fanns. Vi är båda eniga om at hastighets skillnaden är det som är farligt.


Nb: Jag kör fortfarande MC och ligger stadigt runt mina 3.000 mil per säsong..
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Om det är så att disrespekt för fartkameror är ett stort argument för att bevisa att motorcyklister är konstanta lagbrytare känns det som att regskylt fram, ägaransvar och snittmätning mellan kameror är det första och enklaste vapen myndigheterna har att ta till.

Skulle nästan behövas en poll hur många här som med vilje triggar fartkameror, visar finger, wheelar förbi, osv?

Helt ärligt, trots alla mil och stundtals bra fart har jag aldrig lyckats fyra av en fartkamera.
Förmodligen bara tur men ingen jag känner och kört hoj med har erkänt att de har för vana att göra det heller.
Alltså, om trafikverket ens tänker tanken att det är MÅNGA motorcyklister som gör det då har vi fan problem med tanke på att det borde vara ett stort mörkertal...(?)

PS: Det är väldig få länder i EU, som idag inte har ägaransvar - och därmed blir man plåtat på alla håll - ch böteslappen hammar hemma hos den lyckliga ägare här till lands. Och det är bara att betala.. Vi (SMC:s kansli) har fått rekord mycket frågor och konteringar från medlem rundt detta senaste året..
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Man läser ledaren och Danskens krönika och känner piskan vina. Ka-tisch!!! Men exakt vad är moroten?
Att vi får köra i bussfil, fler p-platser och lanesplitta om vi håller hastigheten? Heja.

Om det nu är någon slags kohandel som pågår med Trafikverket vill man ju veta exakt vad som ligger i korten. Då blir kanske fler motiverade att hålla hastigheten? Skulle önska att SMC var tydligare och mer konkret i den här frågan.

Att Trafikverket hatar individualism, frihet och situationsanpassad hastighet framför regler, tvång och överförmynderi vet alla nu om man inte redan förstått det sen tidigare. Frågan man ställer sig är hur framgångsrik SMC strategi att spela med verkligen är? Intrycket från utsidan är att Trafikverket snällt sitter i möten och delar statistik och politiska trafikmål men högaktningsfullt skiter i SMC. Utgången är redan bestämd på förhand, av politiker och tjänstemän, istället för av oss som älskar att köra hoj. Exempelvis verkar debatten om dödsolyckor med körkortslösa kriminella som buntas ihop med laglydiga mc-åkare i statistiken gjort noll intryck på byråkraterna? Visst är Steg-utbildningar, avrostning, Knix, certifiering av instruktörer och inte vet jag hälften av allt bra SMC gör fantastiskt men inte verkar det fungera på Trafikverket i alla fall.

Ett annat sätt att se på saken är att 2019 blir sista sommaren man är fri och anpassar hastighet därefter. Det kanske inte spelar så himla stor roll när Trafikverket har en agenda så man kanske lika gärna ska ta sista chansen att köra i eget tempo?

Se min klumme i tidningen, som ett utspel till Trafikverket. Ska vi stå emot och göra en ny repetition av den berömliga 30 punkts kampanj - som betöd att vi fick totalt frostiga relationer i flera år - eller ska vi respektera båda parters synpunkter, fakta och det som svenska motorcyklister är villiga att kanske inordna sig under. (vilket i vanlig ordning följer resten av EU!).

Det är konkret politik..
Ok, om du vill ha stötte för dina utspel, va får jag retur från dej?
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
PS: Ibland är det lite bökigt att jobba med allt det här politik - eftersom man inte altid kan informera exakt vad man har för intensioner under slagets gång. Ibland är det inte fiffigt att skapa uppmärksamhet och väcka dom som helst ska sova vidare. T. ex. SMC:s tidning finns på ett antal statliga verk, vart5 den läsas av ett större antal myndighets personer. Vi har t. ex. varit sådär lagom tysta om en liten jobbig sak, som ska betyda att att alla fordon ska ha en trafikförsäkring. Typ en åkgräsklippare eller en Formel 1 bil. Dvs alla tävlings fordon, typ en motorcykel som används på inhägnad område till roadracing ska ha trafikförsäkring. Eller cross hojen. Detta ska nog ta död på det mesta av al MC sport. Det ska givetvis också betyda att dagens premier för oss på landsvägen ska gå upp. Vi har jobbet med flertalet MC organisationer i EU i frågan under ett par år. Vi har hetsat på Medlem i EU parlamentet även senasta dagarna. Och glädjen var stor när vi under dagen hörde att "IMCO Konsument kommittén i EU röstade för vore ändrings förslag. Dvs vi har nu en stor chance at förslaget inte blir av när den nästa omröstning sker i februari.
----

Tror det 56% av al trafik i Sverige som är över gällande hastighets gräns. MC ligger et par % högre.
Med den mängd av övriga uppgifter polisen fick senaste åren, har respekten för hastighets gränserna minskat.
Det är logisk att hastighets efterlevnad är en nationell utmaning, och problemet är inte ensidigt MC - vi är en liten del!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Konsekvenserna av det du nämner med tex registreringsskylt fram, ägaransvar och bakåtriktade fotografier drabbar ju alla

Det drabbar bara "reko" motorcyklister eftersom klicken skiter fullständigt i "de nya fina reglerna med väldigt goda intentioner" dvs vägen till helvetet.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag förstår att mycket av detta är en del av det politiska spelet, men samtidigt... när jag läser Galne Danskens beskrivning av det som händer bland våra politiker och byråkrater blir jag uppgiven på riktigt. Jag visste att det var illa, men inte så här riktigt jävla tokdåligt. Får intrycket av att SMC slåss mot väderkvarnar.

Känns som att byråkraterna lika gärna kan komma hit och konfiskera motorcykeln och skjuta mig direkt, istället för ett långt och utdraget lidande. :brinnerup :död

Snälla, ge oss lite hopp i allt detta, det måste finnas något att kämpa för.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Haha max 60 km/h för motorcyklar? Hur i hela friden ska det gå att genomföra och se till att det efterlevs? I så fall måste ju ISA finnas först, och det är nog en bit bort för mc än så länge.

Tror det bllr knivigt att få igenom ett sådant förslag på EU-nivå. Visst, i Sverige är mc:n till stora delar ett rent nöjesfordon, men i Spanien, Frankrike, Grekland och Italien tex är det ju ett mycket vanligt pendlarfordon. Jag tror det blir svårt att få fransoserna att gå med på det, tex.

ISA för bilar är nog bara en tidsfråga, tyvärr. Finns ju i en enklare form i varenda nyare bil numera redan, vår Toyota läser skyltar och har en speed limiter man kan ställa in. Inte många kodrader som behövs där för att koppla ihop två och två. Men visst, en tejpremsa över kameralinsen och urkopplad GPS-puck sätter ju det hela ur spel. Vilka poliser ska kolla efterlevnaden? För inte en sportkeps att tjänstebilsjonen vill ligga i 110 mätarfart på motorvägen. No chance, till den dagen då bilen är helt autonom så man kan jobba eller dra i struten på väg hem.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Jag förstår att mycket av detta är en del av det politiska spelet, men samtidigt... när jag läser Galne Danskens beskrivning av det som händer bland våra politiker och byråkrater blir jag uppgiven på riktigt. Jag visste att det var illa, men inte så här riktigt jävla tokdåligt. Får intrycket av att SMC slåss mot väderkvarnar.

Känns som att byråkraterna lika gärna kan komma hit och konfiskera motorcykeln och skjuta mig direkt, istället för ett långt och utdraget lidande. :brinnerup :död

Snälla, ge oss lite hopp i allt detta, det måste finnas något att kämpa för.
Ptjaa, handen på hjärtat och efter att ha varit kansliet behjälplig bl a när en liten nätt skrift som MC och mopedstrategi 3.0 skulle förhandlas fram kan jag bara intyga - precis så här illa är det! Men genom att manövrera mer eller mindre skickligt har vi ju än så länge lyckas mota en del Ollar i grind och än kan vi ju köra våra motorcyklar.

Det är nog bara att konstatera att det blir viktigare och viktigare att jobba ute i Europa, innan lagförslagen kluras fram hos TrV. Där har vi starka samarbetspartners och där kan vi påverka de direktiv som sedan ska implementeras nationellt. En passus - om Ni bara visste hur mycket handlingar, remisser och betänkanden som kansliet med Maria i spetsen plöjer igenom, besvarar och motionerar under ett år! Jag måste instämma med notrightrider tidigare i tråden - hennes arbetskapacitet är episk.

Det aktuella exemplet med 60 km/h visar bara än en gång - det finns krafter på vårt statliga verk som mer än gärna skulle se en vision helt utan störande inslag som körglada PTW med entusiastiska förare i trafikmiljön. Så vi får nog se till att fortsätta mobilisera styrka och ta fighten vidare.

Vet ej om smc är opolitiskt?
Japp, politiskt och religiöst obundet. https://www.svmc.se/smc/Organisationen/
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det drabbar bara "reko" motorcyklister eftersom klicken skiter fullständigt i "de nya fina reglerna med väldigt goda intentioner" dvs vägen till helvetet.

Ja så kan det ju vara, men det drabbar ju dem också även om de skiter i det.

Och poängen jag ville ha fram i mitt tidigare inlägg var att det inte spelar någon roll om jag försvarar den klicken eller inte map konsekvenserna som tas upp då de drabbar mig oavsett.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
I #127 länkar Galne Dansken till
https://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete.../Typiska-olyckor-p-g-a-Extremt-beteende/2018/
Jag reagerar över vad är det här, Mars, Finspång ?
Citat: 46-årig körkortslös man med passagerare körde MC på GCM-bana och krockade med moped vilket ledde till fyra skadade personer. Döms till 6 månaders fängelse för två fall av kroppsskada, grovt rattfylleri och olovlig körning samt 10 000 kronor i skadestånd till de två påkörda personerna. Slut Citat.
Vad är GCM-bana ?
Söker och finner det här exemplet på GCM-bana :D
https://www.cyklistbloggen.se/kinnarpshuset-i-sickla-skapar-problem-for-cyklister-och-fotgangare/

Så jag blir inte förvånad av MC på GCM bana.
Varför skillnad på MC och Bilar ?
Kul med skylt: Varning för biltrafik !
På en GCM-bana
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
I #127 länkar Galne Dansken till
https://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete.../Typiska-olyckor-p-g-a-Extremt-beteende/2018/
Jag reagerar över vad är det här, Mars, Finspång ?
Citat: 46-årig körkortslös man med passagerare körde MC på GCM-bana och krockade med moped vilket ledde till fyra skadade personer. Döms till 6 månaders fängelse för två fall av kroppsskada, grovt rattfylleri och olovlig körning samt 10 000 kronor i skadestånd till de två påkörda personerna. Slut Citat.
Vad är GCM-bana ?
Söker och finner det här exemplet på GCM-bana :D
https://www.cyklistbloggen.se/kinnarpshuset-i-sickla-skapar-problem-for-cyklister-och-fotgangare/

Så jag blir inte förvånad av MC på GCM bana.
Varför skillnad på MC och Bilar ?
Kul med skylt: Varning för biltrafik !
På en GCM-bana

Finspång, minsann! Följetången Christoffer...?
Nej, åldern stämmer inte. Ingen cigarr, alltså.

En sak dock:
Den som förvånas över den illegala aktiviteten så tidigt på året som januari, februari och mars i Danskens pressklipp här...



...skall veta att det är huvudsakligen notiser från domar som avgjorts 2018, men rapporterats under 2017.
Faktum är att ändå fram i augusti kan man hitta händelser från 2017.


Så, det är illa, men kanske inte riktigt så illa som man först tror.
Rätt skall vara rätt - när det kommer från oss.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
PS: Det är väldig få länder i EU, som idag inte har ägaransvar - och därmed blir man plåtat på alla håll - ch böteslappen hammar hemma hos den lyckliga ägare här till lands. Och det är bara att betala.. Vi (SMC:s kansli) har fått rekord mycket frågor och konteringar från medlem rundt detta senaste året..

Tack för svaret Jesper
Börjar förstå precis hur stökigt det håller på att bli för oss motorcyklister och är såklart tacksam för ert arbete och den info som andra poppar upp i denna tråden.

Tror att om makthavarna fick spekulera helt fritt och oemotsagda skulle vi redan ha det sämre än vad det är.

Sökte efter ägaransvar i EU och hittade den gamla motion 2017/18:2651....
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ktivisera-polisens-trafikovervakning_H5022651

Får känslan att man försöker lappa över det faktum att det finns för få trafikpoliser och maximera funktionen med fartkameror.

Tyvärr pratas det bara om böter och att det är fordonsägarens problem men vad händer vid körkortsindragning eller så hög fart att det blir fråga om grov vårdslöshet?

Och hur bra är kameror på att lagföra andra, ibland mycket värre trafikbrott än t,ex en <29km/h fortkörning, om tanken är att kameror ersätter människor?
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
PS: Ibland är det lite bökigt att jobba med allt det här politik - eftersom man inte altid kan informera exakt vad man har för intensioner under slagets gång. Ibland är det inte fiffigt att skapa uppmärksamhet och väcka dom som helst ska sova vidare. T. ex. SMC:s tidning finns på ett antal statliga verk, vart5 den läsas av ett större antal myndighets personer. Vi har t. ex. varit sådär lagom tysta om en liten jobbig sak, som ska betyda att att alla fordon ska ha en trafikförsäkring. Typ en åkgräsklippare eller en Formel 1 bil. Dvs alla tävlings fordon, typ en motorcykel som används på inhägnad område till roadracing ska ha trafikförsäkring. Eller cross hojen. Detta ska nog ta död på det mesta av al MC sport. Det ska givetvis också betyda att dagens premier för oss på landsvägen ska gå upp. Vi har jobbet med flertalet MC organisationer i EU i frågan under ett par år. Vi har hetsat på Medlem i EU parlamentet även senasta dagarna. Och glädjen var stor när vi under dagen hörde att "IMCO Konsument kommittén i EU röstade för vore ändrings förslag. Dvs vi har nu en stor chance at förslaget inte blir av när den nästa omröstning sker i februari.
----

Tror det 56% av al trafik i Sverige som är över gällande hastighets gräns. MC ligger et par % högre.
Med den mängd av övriga uppgifter polisen fick senaste åren, har respekten för hastighets gränserna minskat.
Det är logisk att hastighets efterlevnad är en nationell utmaning, och problemet är inte ensidigt MC - vi är en liten del!

1975 försökte man senast, lokalt i Sverige, att tvinga på alla motorfordon trafikförsäkring - även avställda som endast framfördes på bana. Förslaget föll, men det krävdes att vi slogs - då också.

Märkligt nog - trots dagens informationssamhälle och att information numer kan massdistribueras med ljusets hastighet, så upplever jag ändå att att det gick lättare att mobilisera motstånd emot ett sådant här förslag då än nu...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top