Läsvärt i MC-folket #2.19

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tro mig - att kraftigt inskränka eller förbjuda mc är ingen otänkbar tanke för åtminstone lägre tjänstemannanivå på vårt statliga verk. Samma tjänstemän som hänvisar till 20+ år gamla utvärderingar av roadracingutbildningar som argument för att fortbildning kan vara farligt och dammar av gamla trettiopunktslistor från byrålådor och garderober.

Tack Roffe för en bra inblick. :tummenupp

Tyvärr ingen trevlig läsning men bättre det än något vi vill läsa som inte stämmer!

Jag försöker göra min del och flyga under radarn och kör städat förbi kameror och över slangar. Jag skryter heller inte om hur djä..la fort det går att köra på krokiga vägar...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tack Roffe för en bra inblick. :tummenupp

Tyvärr ingen trevlig läsning men bättre det än något vi vill läsa som inte stämmer!

Jag försöker göra min del och flyga under radarn och kör städat förbi kameror och över slangar. Jag skryter heller inte om hur djä..la fort det går att köra på krokiga vägar...
Klokt, det gillas :tummenupp Det hade varit skoj att någon gång i livet lufta våra brittiska skönheter på Dina krokvägar... :)
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
representanter för smc riks är ju aktiva på detta forumet... hade varit kul att se deras kommentarer och förklaring i denna tråden..
dom kanske har skrivit men jag missat...

för min egen del börjar jag verkligen fundera på om smc verkligen jobbar för mig som motorcyklist...
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
representanter för smc riks är ju aktiva på detta forumet... hade varit kul att se deras kommentarer och förklaring i denna tråden..
dom kanske har skrivit men jag missat...

för min egen del börjar jag verkligen fundera på om smc verkligen jobbar för mig som motorcyklist...
Ptjaa, Dansken och Maria är visst och svänger sina lurviga på någon sorts gala ikväll men då vi har AU-möte via Skype i morgon kväll lovar jag att peka ut tråden för den glade fyren. Om han nu inte kikar på den dessförinnan. Okey? :)
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
något oklart med det jag skrev att jag kan ha missat???

men tack för svaret och länk.

Lugnt.
Det är dock ett bärande inlägg i tråden, och jag sneade lite på ditt "funderar på om SMC verkligen jobbar för mig som motorcyklist".



Jag följer SMCs arbete på mycket nära håll. Jag försöker ta mig tid att gå på räckeskonferenser, Transportforum, Tylösandsveckan och andra evenemang där vår framtid stöts och blöts.

Att vara med som registrerad deltagare på ett sådant flerdagarsarrangemang kostar åtskilliga tiotusentals kronor. Inga problem så länge "någon annan" betalar.

Jag smiter in.
Det går att göra. Ta reda på vilka föreläsningar som är mest intressanta ur MC-perspektiv, häng av ytterkläderna i bilen (ja, tyvärr, det är mer stealth i detta fallet) och glid in med ett anteckningsblock i handen, busy busy. Tänk Dr Rosenpenis.

Nackdelen är att man som objuden måste lägga band på sig. Man får bita på pennan tills det krasar och knyta händerna bakom stolsryggen för att inte vråla rätt ut och konfrontera vansinnet man får lyssna till.

De som för vår talan i dessa sammanhang är Maria Nordqvist, med titeln "politisk sekreterare" och Dansken, så klart.

Båda gör ett fantastiskt arbete. Dansken - det vet vi redan. Han är charmig och nätverkande. Och dansk.
Fast på ett bra sätt.

Maria förtjänar mycket mer credd än hon redan får.
Hon har en arbetskapacitet som imponerar stort, och är fruktad av de som tvingas upp att diskutera med henne. Påläst och kunnig, vass på gränsen till skarprättarelak och med en stämma som lätt når ut i ett fullsatt auditoriom.
Jag håller inte för otroligt att Maria behöver ersättas med två tjänster på kansliet den dag hon slutar.

Och ändå...

I mer än fem år nu har SMC bett och vädjat till oss att se över våra hastigheter.
Anledningen till det är enkel:

För varje sak SMC vill ta upp med Trafikverket, så kommer senaste statistiken över hastighetsöverträdelser upp.

"Talk to the hand"
Gång på gång på jävla gång!

Jag har sett det hända - gång på gång.
Alla vettiga, välunderbyggda och klockrent presenterade argument skjuts i sank av att en bild på en jävla byfåne visas upp, som bombar förbi en fartkamera på bakhjulet, eller med fingarar i luften - eller både och.

Så.
Jävla.
Tröstlöst.

Precis så barnsliga är företrädarna för Trafikverket. Det verkligen svårt att föreställa sig innan man sett det hända.

Jag fattar inte att våra representanter orkar hålla på som dom gör - det är ett förbannat otacksamt jobb.

Dom behöver en enda sak av oss: arbetsro och en väg framåt. Ett tydligt brott i kurvan över registrerade hastighetsöverträdelser mot ATK och över slang skulle kunna ge dem det andrum dom behöver för att diskutera verklig trafiksäkerhet med Trafikverket.

Somliga har redan tagit detta till sig.
Till alla andra som tvivlar på att hastighet är den enda avgörande faktorn bakom MC-olyckor vill jag bara säga att det är extra viktigt att tänka på hur man kör och var man gör det. Bara så kan vi skapa yta åt våra företrädare att verkligen åstadkomma något.
 
Last edited:

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
De som lägger ner energi på att problematisera trafiksäkerhet i Sverige är svåra att ta på allvar.

Kolla vid länken och lägg märke till hur många som dör i vårt land varje år i trafiken, relativt antalet fordon på vägarna. I en del afrikanska länder orsakar årligen var 20:e bil ett dödsfall. I Brasilien är samma siffra var 1700:e bil. I USA orsakar vart 7.700:e bil en dödsolycka varje år. I vårt civiliserade Europa har Belgien relativt hög trafikdödlighet med europeiska mått: var 10.000:e bil. Välorganiserade Tyskland har ett intervall på 14.700. Och i vårt extrema hörn av världen längst uppe i norr orsakar vart 21.000:e fordon varje år en dödsolycka.

Att uppmana svenskar ska skärpa sig i trafiken är som att skälla ut en kirurg för att hen fläckar ner sina arbetskläder med blod eftersom det kostar mycket att tvätta bort sådana fläckar, en missuppfattning av situationen och var det finns viktiga förbättringar att göra.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
De som lägger ner energi på att problematisera trafiksäkerhet i Sverige är svåra att ta på allvar.

Kolla vid länken och lägg märke till hur många som dör i vårt land varje år i trafiken, relativt antalet fordon på vägarna. I en del afrikanska länder orsakar årligen var 20:e bil ett dödsfall. I Brasilien är samma siffra var 1700:e bil. I USA orsakar vart 7.700:e bil en dödsolycka varje år. I vårt civiliserade Europa har Belgien relativt hög trafikdödlighet med europeiska mått: var 10.000:e bil. Välorganiserade Tyskland har ett intervall på 14.700. Och i vårt extrema hörn av världen längst uppe i norr orsakar vart 21.000:e fordon varje år en dödsolycka.

Att uppmana svenskar ska skärpa sig i trafiken är som att skälla ut en kirurg för att hen fläckar ner sina arbetskläder med blod eftersom det kostar mycket att tvätta bort sådana fläckar, en missuppfattning av situationen och var det finns viktiga förbättringar att göra.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate

Bra sammanställning, logisk och lättfattlig.
Jag kan lätt skriva under på det där med Belgiska bilister. Dom är bara så sämst i det civiliserade Europa.

Nu till svårigheterna: hur skall du få Trafikverket att se det uppenbara?

Uttrycket "hastighetstalibaner" var stort för kanske 10 år sedan. Det har sjunkit undan i allmänt bruk. Kanske har vi fattat vad "taliban" innebär, och då är det inte lika kul att klistra det epitetet på svenska tjänstemän längre.
Kanske har droppen urholkat stenen - jag möter allt fler människor som sätter mer tilltro till skyltar än sig själva.

Kom dock ihåg att det är dessas levebröd du ifrågasätter med dina siffror - som inte ens är sammanställda av en Trv-godkänd källa.

Alltså faller argumentet platt till marken.
Vi skall ha noll döda i Sverige, för vi är en stormakt på det området också.

Alla bra trafikforskare kommer från Sverige.
Om dom säger som vi. Annars har det dom säger ingen relevans.


Hur kommer du över den tröskeln?
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Bra inlägg båda två, kul med lite analytiska perspektiv av vad som pågår. Jag klippte ur ett par saker som jag tänker på och som jag varit inne på förut i olika trådar.

Vill också påpeka att jag tycker SMC gör ett kanonjobb och jag tror att de verkligen har motorcyklismens bästa i det de gör och den väg de väljer att gå. Så tack för det.

Jag är heller ingen ivrare för att köra som idioter på vägarna, men här är ju alla individers moraliska kompass unik och den tunna gränsen för när "lite för fort" övergår till "idioti" varierar således från individ till individ.

Och handen på hjärtat - vi vet alla att det är klokt att "flyga under radarn" för att inte hamna i samhällets fokus, då är det ju inte så jä**a kul för våra företrädare att få statistiken från ATK och "roliga bilder" med stuntkörning från ATK-systemet upptryckt i nian i förhandlingarnas inledande skede... :brinnerup

Nej kul är det säkert inte men att visa en tjomme på bakhjulet förbi en ATK är väl i sig inte ens ett argument för något öht, eller? Men motfrågan är ju rimligtvis då vad de vill säga med bilden eller ffa med statistik över hastighetsöverträdelser/antalet mc som fastnar i ATK?
Kan de påvisa om vederbörande på bilden var med om ett tillbud/olycka eller inte vid den aktuella tidpunkten för fotot och om det inte finns data på det så vad var syftet med att visa bilden?

Så min poäng är att om man inte kan visa att för en specifik vägsträcka så korrelerar antalet olyckor med antalet hastighetsöverträdelser(det kanske man kan, det säger jag inget om) så säger ju det mlm ingenting. Antalet fångade i ATK är ju bara halva delen och den andra är antalet olyckor och tillbud. Och nästa fråga om dessa siffror korrelerar är ju om det är i huvudsak de som fångas i ATKn som är de som också i huvudsak står för olyckorna. Annars är ju argumentationen hastighet/olyckor inte heller konsekvent. Fastnar jag i en specifik ATK 100 ggr om året men aldrig är med om ett tillbud så säger det isf...vad?

Det blir lite som att man fota trafikanter som kör under skyltat hastighet vid ATKn och använda som (mot)argument.

I mer än fem år nu har SMC bett och vädjat till oss att se över våra hastigheter.
Anledningen till det är enkel:

För varje sak SMC vill ta upp med Trafikverket, så kommer senaste statistiken över hastighetsöverträdelser upp.

"Talk to the hand"
Gång på gång på jävla gång!

Jag har sett det hända - gång på gång.
Alla vettiga, välunderbyggda och klockrent presenterade argument skjuts i sank av att en bild på en jävla byfåne visas upp, som bombar förbi en fartkamera på bakhjulet, eller med fingarar i luften - eller både och.

Se ovan. Vad för vettiga argument skjuter en sådan bild i sank?

Jag vill se statistik på antalet som kör för fort och deras inblandning i antalet olyckor.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tack för de vänliga orden;)

...Nej kul är det säkert inte men att visa en tjomme på bakhjulet förbi en ATK är väl i sig inte ens ett argument för något öht, eller? Men motfrågan är ju rimligtvis då vad de vill säga med bilden eller ffa med statistik över hastighetsöverträdelser/antalet mc som fastnar i ATK?...
Jag är helt enig med Dig - men det är inte byråkraterna. SMC har, bland annat efter en rätt intensiv debatt här på SH, valt att knyta definitionen av hastighet och framförande av fordon (stunt) i "extremt beteende" till begreppet vårdslöshet som dels definieras som brott enligt trafiklagstiftningen och dels tar en viss hänsyn till omständigheter.

Argumentationen från TrV blir helt enkelt av typen "-Men hur kan SMC tveka eller ens försvara beteenden av detta slaget? Detta är bara några av många exempel där vi kan visa att motorcyklister i många fall beter sig grovt vårdslöst och riskerar liv och lem på sina medtrafikanter bara för att spela Allan och glänsa!" Typ. Argumenten att vi inte vet nationalitet, eventuell registrering och ägande eller ens om föraren har körkort bemöts därefter med "- Och varför kämpar Ni då med näbbar och klor emot en registreringsskylt fram, ägaransvar och bakåtriktade fotografier? Om Ni menar att detta beteende inte är relevant för "riktiga motorcyklister " eller Era medlemmar?".

Statistiskt sett vill jag minnas att motorcyklisterna beräknas stå för 2-4% av det årliga trafikarbetet på våra vägar och att motorcyklister utgör ca 8-10% av de i ATK uppfångade överträdelserna, men ta de siffrorna med en nypa salt då de hämtas ur minnet och jag inte har möjlighet att i skrivande stund verifiera dem.

Så i sak är vi överens. Men vi får inte glömma att de både vi och TrV främst behöver påverka är människor i form av politiker, och den målgruppen är som bekant med påverkbar för tveksam retorik och direkt fulspel. Bilder och statistik säljer argument.

Därför vi kanske också kan enas om att taskig statistik och "lustiga" bilder inte direkt förenklar våra företrädares vardag? :)
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Bra kvalitet på tråden, tack till er som skriver insiktsfullt för oss som inte är med på några möten...

Jag kan inte förstå varför en riktig motorcyklist skulle vilja dra på bakan framför ATK och räcka finger. Det känns bara så jävla dumt. Men så är jag en rätt förnuftig 43-åring också. Med körkort. Däremot drar jag gärna på på landsvägen där det är läge för det. Vad som står på skylten är i princip egalt då, jag kör i den hastighet jag finner lämplig, och det kan naturligtvis vara både över och under skyltad hastighet.

Jag har varit i en trafikolycka med MC. Då mötte jag en bil i ett backkrön. Bilisten tyckte det var lämpligt med vänstertrafik, så jag fick vackert följa efter min polare på hojen framför ut i spenaten. Det gick i cirka 70 km/h på 70-väg. Stannade bilisten? Nej.

Hur många av oss har inte fått väja för bilister som inte sett oss pga att de fipplar på mobilen eller infotainment-grunkan?

Jag vill inte starta en vi mot dem diskussion - det är egentligen irrelevant. Men - att döma alla hojåkare på en konferens utifrån en individ som slangar förbi en ATK, det är bara så himla dumt så jag blir mörkrädd. Isåfall bör ju alla bilister dömas efter "min" smitare som körde på fel sida vägbanan.
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Får man svära i kyrkan??
Om nu Trv vill att vi ska skylt fram. Varför inte? För att visa vår goda vilja:rodnar
Sverige kan väl ändå inte ensidigt införa skylt fram.
Skruvar ni bort främre skylten på eran bil?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Får man svära i kyrkan??
Om nu Trv vill att vi ska skylt fram. Varför inte? För att visa vår goda vilja:rodnar
Sverige kan väl ändå inte ensidigt införa skylt fram.
Skruvar ni bort främre skylten på eran bil?
Det är inte enbart själva skylten som är problemet på en hoj. Bortsett från att det på en majoritet av hojarna är svårt/omöjligt att montera en nummerplåt utan att täcka över lampor eller kylare, eller borra sönder kåpor mm, ställer ägaransvaret till det. För att kunna bötfälla en hojförare så krävs det föraransvar, alternativt förbud mot heltäckande hjälm och skyddsglasögon. Det har diskuterats i andra trådar, men i korta drag kräver det att man omvandlar det från straff till en avgift, vilket medför en massa andra problem. Konceptet fordonsmålvakt kommer också bli extremt lukrativt...
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag är helt enig med Dig - men det är inte byråkraterna. SMC har, bland annat efter en rätt intensiv debatt här på SH, valt att knyta definitionen av hastighet och framförande av fordon (stunt) i "extremt beteende" till begreppet vårdslöshet som dels definieras som brott enligt trafiklagstiftningen och dels tar en viss hänsyn till omständigheter.

Argumentationen från TrV blir helt enkelt av typen "-Men hur kan SMC tveka eller ens försvara beteenden av detta slaget? Detta är bara några av många exempel där vi kan visa att motorcyklister i många fall beter sig grovt vårdslöst och riskerar liv och lem på sina medtrafikanter bara för att spela Allan och glänsa!" Typ. Argumenten att vi inte vet nationalitet, eventuell registrering och ägande eller ens om föraren har körkort bemöts därefter med "- Och varför kämpar Ni då med näbbar och klor emot en registreringsskylt fram, ägaransvar och bakåtriktade fotografier? Om Ni menar att detta beteende inte är relevant för "riktiga motorcyklister " eller Era medlemmar?".


Ok men SMC försvarar väl inte extremt beteende/vårdslöshet och är man överens om definitionen så är det ju bara en enkel ja eller nej fråga.

Och i förlängningen spelar det ju ingen roll om man just försvarar den klicken som mlm ofta kör så att de passar in under det begreppet. Konsekvenserna av det du nämner med tex registreringsskylt fram, ägaransvar och bakåtriktade fotografier drabbar ju alla, både reko motorcyklister("riktiga motorcyklister"/"era medlemmar") och idioterna som kör extremt/vårdslöst. Därför kämpar man emot med näbbar och klor alldeles oavsett om man försvarar eller tar ansvar för den senare gruppen.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Konsekvenserna av det du nämner med tex registreringsskylt fram, ägaransvar och bakåtriktade fotografier drabbar ju alla, både reko motorcyklister("riktiga motorcyklister"/"era medlemmar") och idioterna som kör extremt/vårdslöst. Därför kämpar man emot med näbbar och klor alldeles oavsett om man försvarar eller tar ansvar för den senare gruppen.
Det är rätt och vi är eniga i att SMC:s argumentation utifrån medlemmens bästa även innebär att övriga motorcyklister "åker snålskjuts". Om än önskemål om fler blåklädda i stället för plåtklädda säkert kan irritera några av de extrema...

Men som sagt - det händer vansinnigt mycket just nu där det senaste påfundet tydligen är ett försök att få ett EU-undantag för differentierad hastighetsgräns för ett speciellt fordonsslag i ett speciellt EU-land. Gissa vilket... :)

Sedan ber jag att få tacka för Era argument, förslag och tankar - de vitaliserar och ger uppslag inför framtida vägval!
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top