Läsvärt i MC-folket #2.19

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Trafikförsäkringen betalar det du ställer till med... inkl personskador. Därför är försäkringen hög.
Jo det är sant men om jag fattat det rätt så är väl "typiska" sporthojsolyckan av singeltyp?
Köra in i vänstersvängande bilar utan blinkers "klarar" de flesta hojkategorier av.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Men kom igen... försäkringen blir 700 kr dyrare, jobbskatteavdraget ger typ 7000.

Och jag blir 32% trafiksäkrare för varje motorcykel jag äger. :va Men jag kan bara köra en åt gången... :arsele

Att fastighetsskatten försvann hade ingen nytta för mig när avgiften var lika hög... :(

Nä, jag har inte pengar att tillhöra inte Moderata arbetarpartiets väljarbas, Nya Moderaterna, Sveriges enda arbetarparti. https://moderaterna.se/partihistorik

(Fast där står det inte vad som var syftet med partibildningen, nämligen att bilda "en organisation till kraftigt värn mot socialdemokratiens och den radikala vänsterns ständigt fortgående upplösningsarbete." Ett upplösningsarbete som består i att "ledarna synes närmast vilja främja det obemedlade flertalets intressen", dvs allmän och lika rösträtt för män och kvinnor. Men Sofia lärde mig det på sitt eget sätt! )
https://www.expressen.se/debatt/moderaterna-agnar-sig-at-historieforfalskning/
Men det är lite utanför trådämnet...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu kommer jag bli populär här på SH :banana
Förbjud en viss MC-typ så klarar vi nog statistiken och slipper några begränsningar.
View attachment 447359

Man ska som vanligt vara försiktig med hur man tolkar statistik. Det hjälper knappast att förbjuda en viss hojtyp eftersom problemet sitter ovanpå hojen.

Glöm inte att i början på 80-talet körde raceputtarna främst GSX1100, helst en katana. En hoj som idag knappast är överrepresenterad i statistiken.

Förbjuder du supersporthojarna så kommer högriskförarna välja någon annan hoj och ungefär lika många av dessa kommer ändå köra ihjäl sig.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Skulle nästan behövas en poll hur många här som med vilje triggar fartkameror, visar finger, wheelar förbi, osv?
Jag håller alltid skyltat förbi kameror med hojen, men ofta när jag saktar in inför dom så har jag en bil som ligger upptryckt i baken :gnissla

Fast jag visar största möjliga hänsyn till hästar, cyklister mm också, 50/50 av hänsyn för dom och för att inte spä på folks fördomar mot motorcyklister. Det är otroligt mycket lättare att väcka negativa känslor än positiva hos allmänheten, och dom negativa hörs otroligt mycket mer i debatten. INGEN kommer att skriva en insändare/blogginlägg/instagramma/tweeta om att dom såg dig köra förbi dom på ett säkert och ansvarsfullt sätt, och ett sånt inlägg skulle knappast vända debatten :fakta Tvärt om däremot, det går ohyggligt lätt, och blir en till spik i kistan.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag kan inte sluta tänka på den där bortglömda scenen i filmen The Matrix där man förklarar att människan förvandlats till en kraftkälla för robotarna och att man projicerar illusionen av ett liv i alla dessa människor av någon anledning som måste finnas för att filmen ska hålla.

Så sa man nåot i stil med "först skapade vi ett paradis där inga problem fanns men det blev upplopp, flera skördar förstördes".

Feelingen är att att vi är på väg dit, hela samhället håller på att förvandlas till ett bibliotek där alla säger hyssssssch till en.
Jag har nog aldrig haft det så "bra" som nu men jag har skittråkigt och kämpar varenda dag för att få till någon form av mening som piggar upp.

Förståelsen för varför vissa signar upp för en enkelbiljett till Mars ökar lite för varje dag.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Motorcyklist får böta 30 000 – körde förbi polisen på bakhjulet

https://www.lt.se/artikel/sodertalj...-bota-30-000-korde-forbi-polisen-pa-bakhjulet

Körkortslös på crosshoj med kokain i fickan.

Motorcyklist? Någon som tror att det inte spiller över på oss?
Det står ju ingenstans att han körde förbi polisen i artikeln? :va Bara att polisen såg honom och la sig bakom. Varför skriver dom inte att alla som gängskjuter varandra är jägare eller att alla som knivhugger folk är hantverkare/mattläggare? :va
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det står ju ingenstans att han körde förbi polisen i artikeln? :va Bara att polisen såg honom och la sig bakom. Varför skriver dom inte att alla som gängskjuter varandra är jägare eller att alla som knivhugger folk är hantverkare/mattläggare? :va


Ja alltså det är väl rätt i sak att kalla någon som framför en mc för motorcyklist, sen om det ger någon relevant information eller rättvis bild av det som skett är en annan pilsner. MEN lika borde vara lika. Om någon som kör mc kallas motorcyklist så ska någon som kör bil kallas bilist, oavsett andra omständigheter/attribut osv(som såklart också kan nämnas).

Men gällande gängskjutningar/jägare & knivhuggningar/hantverkare så borde liknelsen till motorcyklist/bilist(som refererar till någon som framför respektive fordon - vilket ju är sant i artikeln ovan) vara att kalla gängskjutarna för vapeninnehavare eller vapenanvändare samt knivhuggarna för knivinnehavare eller knivanvändare.
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Kommer köpa på mig ett digert lager av brytarspetsar, kondensatorer och förgasare
:tuttar

Jag ser en framtid där varenda liten sommartur blir ett Get Away-spektakel.
Det jävliga är att en liten del av mig ser fram mot det.
Så vind, skörda storm...

”Den 85-årige motorcyklisten som samlat andra aktivister under namnet ’Rolf Gülich-kommando’ är fortfarande på fri fot. Han sågs senast färdas söderut längs E4an i en hastighet långt över 200 km/h vilket innebar att de efterföljande poliserna inte hade ström nog att...

85-åringens hustru säger i en kommentar:

- Fan ta er! Han är alltid snäll och rar hemma när han varit ute och kört en sväng.
Varför vill ni ta det ifrån mig?”



Jag ser också att brytartändning kommer stort i framtiden...
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok

Åå fyfan vad det börjar koka i mig när jag läser första meningen i sista stycket:
Jag delar inte deras uppfattning...
Är människan dum i på insidan av skallen.
Nu är jag ute på stöldturne och istället för att ta de 100 kr jag jag tidigare gjort så tar jag nu 132 kr av dig. Det har gett mig en betydande stöldintäkt. Att din köpkraft minskar och min ökar förmodar jag påverkar allt möjligt jävla skit i förlängningen.

Men dåså Borg. Om du har rätt och det fungerar bra, låt de där extra 32 procenten vara frivilliga att betala. Fungerar det bra så betalar ju folk utan tvång.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Det var inte det jag sade heller... :hej

Trafikförsäkringen betalar det du ställer till med... inkl personskador. Därför är försäkringen hög.
Med detta så menar du väl ändå att trafikförsäkringen är hög för att kostnaderna är höga?

Om 50% av trafikförsäkringen går till tjänstemännens pensioner (t. ex) så faller väl argumentet ganska platt?

Var tar dessa 32% vägen?
Har det blivit bättre sedan dessa 32% infördes?
Man kan inte höja en öronmärkt avgift/skatt för att sedan fördela pengarna till något annat.

Man höjde avgiften/skatten på trafikförsäkringen för att försäkringen skulle bekosta samhällets utgifter.
Utredningen kom fram till att den inte gjorde det och att man behövde höja betydligt mer än 32% så därför övergav man projektet men tog inte bort höjningen av avgiften/skatten.

Att bilism betalar 2x sin egen kostnad är känt enligt mina tidigare länkar men jag vet inte hur det är med motorcyklister.
 
Last edited:
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top