Läsvärt i MC-folket #2.19

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Att köra motorcykel är en frihet som jag kommer att fortsätta göra.... De är en risk att köra, men friheten överväger riskerna å även om de kostar för att köra hoj kostar ändå, mer eller mindre...

Ja jag håller med men menar bara att vi idag inte vet något om framtidens "kostnader".

Så säg att man kan programmera sig bort från den digitala tvångströjan, hur mycket är vi beredda att betala för det för att sedan stå där med en hoj som är olaglig att framföra? 1000, 3000, 40000 kr? Och hur blir det vid besiktning?

Och i nästa steg kanske det inte ens får säljas hojar över en viss cc/hk. 500 cc/70 hk låter väl som en bra gräns så hos tillverkarna kommer det stå en massa generiska hojar på 500 kubik och 50 hk som man får välja och vraka bland. Vill man komma runt det och köpa en riktig hoj får man dra ner på plattan och fultjacka någon som passar en bättre.

Sen kommer man ut och ska köra med sin olagliga hoj och då är allt som ens kan påminna om en väg strösslade med såna här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Actibump

Sedan finns ju risker som man får kalkylera vid tex en eventuell olycka hur det ser ut med försäkringar och om man åker fast med sin olagliga men frihetsgivande mc. Vad landar straffen på.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Bra där! Det ska gödas rejält så vi får fina kuddar av tussilago i avåkningszonerna längs rikets vägar.

Vilka avåkningszoner? De rationaliseras ju bort pga att de är underhållskrävande och ersätts med räcken som vägentreprenören ska sköta i stället.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Nu kommer jag bli populär här på SH :banana
Förbjud en viss MC-typ så klarar vi nog statistiken och slipper några begränsningar.
MC_omkomna_per_typ.jpg
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hur kan lika många köra ihjäl sig på sänken såsom custom och touring, som på riktiga hojar??

Helt otroligt vilka sopor till piloter det finns i den sfären...

Detta visar sig i försäkringarna.

frågan jag fick när är jag bytte till läns var kör DU med mc kläder OCH skydd?.

Mitt svar. Naturligtvis.

Läns svar. I din ålder anser väldigt många att dom kan köra Mc och att skinnkläder inte passar imagen hos deras custom hojar, HD folket är starkt överrepresenterade så dom kan inte teckna denna förmånliga försäkring.

Min fråga. Vad händer om det sker en olycka utan rätt kläder och skydd?

Läns svar.

Vi ersätter allt du skadat med din mc men du får ingen ersättning för dina skador.

Tänkvärt för rätt många.att verkligen läsa sitt försäkrings papper vad som gäller..
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Detta visar sig i försäkringarna.

frågan jag fick när är jag bytte till läns var kör DU med mc kläder OCH skydd?.

Mitt svar. Naturligtvis.

Läns svar. I din ålder anser väldigt många att dom kan köra Mc och att skinnkläder inte passar imagen hos deras custom hojar, HD folket är starkt överrepresenterade så dom kan inte teckna denna förmånliga försäkring.

Min fråga. Vad händer om det sker en olycka utan rätt kläder och skydd?

Läns svar.

Vi ersätter allt du skadat med din mc men du får ingen ersättning för dina skador.

Tänkvärt för rätt många.att verkligen läsa sitt försäkrings papper vad som gäller..

Intressant. Vad betyder det i praktiken då sjukvård är ”gratis”? Vilken skadeersättning pekar man på?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nu kommer jag bli populär här på SH :banana
Förbjud en viss MC-typ så klarar vi nog statistiken och slipper några begränsningar.
View attachment 447359

Hur kan lika många köra ihjäl sig på sänken såsom custom och touring, som på riktiga hojar??

Helt otroligt vilka sopor till piloter det finns i den sfären...

Innan vi har självkörande fordon är det föraren, inte motorcykeln, som hanterar gas och broms! :fakta :7peta
Men jag förstår hur du menar, jag talar om vem jag är med valet av fordon! Men det är ju bara de med fördomar som tror så! :D
Jag skickade lite bilder på mig och en Rocket III jag provkörde och en del reaktioner var ungefär som om jag blivit troende muslim! :hihi

Ett annat exempel när damen ville åka med på en utflykt med SMC, hon kör själv, när jag tillfrågades om jag hade en lämplig motorcykel?
Jag pekade på gashandtaget och berättade att jag hade en specialbyggd SportHoj där det är jag, dvs föraren, som bestämde hastigheten! :fakta Jag kan köra från 0 upp till maxfart men det är jag, inte min SportHoj, som bestämmer det. :tummenupp

Tyvärr när det gäller Tragikvärket så vill man inte satsa på aktiv säkerhet, dvs att vi försöker undvika olyckor. När olyckan väl händer är naturligtvis lägre hastighet att föredra men varför inte försöka hindra att den uppstår till att börja med? :va

Har ni hört Tragikvärket säga att det är bra med framförhållning, att kunna planera sin körning?
Eller avståndshållning, inte hålla hastigheten om man inte kan se till att avståndet till framförvarande fordon är tillräckligt vid en panikbroms. Då måste man anpassa hastigheten.
Minska hastigheten, oavsett vad som är skyltat, inte avståndet till framförvarande borde det tjatas om istället för att bara tjata om "säker" hastighet.
Den som ligger för nära själ min säkerhet! :fakta:mad:
Där har ABS ingen funktion för om jag bromsar för hårt blir jag påkörd bakifrån. :fakta

Men då pratar vi logik och det fungerar inte med statistik. Ni som körde hoj när Noll Vision sjösattes kommer ihåg att motorcyklar inte passade in och skulle förbjudas! :fakta Dingvall backade men här har vi lösningen.

Gör Mc så fördjä... tråkigt att de slutar köra! :huvet
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Statistiken för sporthojar ser såklart inte bra ut.
Men vad baseras statistiken på?
Har sökt och det har även varit uppe för diskusion på SH men är inte säker på att jag vet svaret...
Vad räknas in i olycksstatistiken?

Jag misstänker att sporthojar är "the optimal weapon of choise" för ett antal personkategorier åtminstone jag inte kallar motorcyklister.
Att de krachar svårt är ingen tillfällighet utan ett förutsägbart faktum och något jag som seriös motorcyklist är jäkligt trött på att behöva ta skit för i om de räknas in...


Detta visar sig i försäkringarna.

frågan jag fick när är jag bytte till läns var kör DU med mc kläder OCH skydd?.

Mitt svar. Naturligtvis.

Läns svar. I din ålder anser väldigt många att dom kan köra Mc och att skinnkläder inte passar imagen hos deras custom hojar, HD folket är starkt överrepresenterade så dom kan inte teckna denna förmånliga försäkring.

Min fråga. Vad händer om det sker en olycka utan rätt kläder och skydd?

Läns svar.

Vi ersätter allt du skadat med din mc men du får ingen ersättning för dina skador.

Tänkvärt för rätt många.att verkligen läsa sitt försäkrings papper vad som gäller..
Men är det inte konstigt att när man skadar sej allvarligt är det ersättningarna för personskador som är det dyra i sammanhanget, hojen är ofta småpotatis i jämförelse.

Ändå är det sporthojförsäkringen som är hög.
Premien för sjuk och olycksfall ändras inte trots att de vet jag kör "den farliga" typen av hoj..
TH erbjuder t.o.m en extra olycksfallsförsäkring för ca200kr/år på den vanliga hojförsäkringen.....?
 
Last edited:

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Innan vi har självkörande fordon är det föraren, inte motorcykeln, som hanterar gas och broms! :fakta :7peta
Men jag förstår hur du menar, jag talar om vem jag är med valet av fordon! Men det är ju bara de med fördomar som tror så! :D
Jag skickade lite bilder på mig och en Rocket III jag provkörde och en del reaktioner var ungefär som om jag blivit troende muslim! :hihi

Ett annat exempel när damen ville åka med på en utflykt med SMC, hon kör själv, när jag tillfrågades om jag hade en lämplig motorcykel?
Jag pekade på gashandtaget och berättade att jag hade en specialbyggd SportHoj där det är jag, dvs föraren, som bestämde hastigheten! :fakta Jag kan köra från 0 upp till maxfart men det är jag, inte min SportHoj, som bestämmer det. :tummenupp

Tyvärr när det gäller Tragikvärket så vill man inte satsa på aktiv säkerhet, dvs att vi försöker undvika olyckor. När olyckan väl händer är naturligtvis lägre hastighet att föredra men varför inte försöka hindra att den uppstår till att börja med? :va

Har ni hört Tragikvärket säga att det är bra med framförhållning, att kunna planera sin körning?
Eller avståndshållning, inte hålla hastigheten om man inte kan se till att avståndet till framförvarande fordon är tillräckligt vid en panikbroms. Då måste man anpassa hastigheten.
Minska hastigheten, oavsett vad som är skyltat, inte avståndet till framförvarande borde det tjatas om istället för att bara tjata om "säker" hastighet.
Den som ligger för nära själ min säkerhet! :fakta:mad:
Där har ABS ingen funktion för om jag bromsar för hårt blir jag påkörd bakifrån. :fakta

Men då pratar vi logik och det fungerar inte med statistik. Ni som körde hoj när Noll Vision sjösattes kommer ihåg att motorcyklar inte passade in och skulle förbjudas! :fakta Dingvall backade men här har vi lösningen.

Gör Mc så fördjä... tråkigt att de slutar köra! :huvet

Mitt tidigare statistikinlägg är såklart provocerande och det jag ville visa är att man kan vända och vrida statistik till mångas olika för och nackdelar. Problemet tycker jag är när någon snilleblixt påvisar att antalet döda ökade 2018 så har man ingen lust att visa hela bilden vilket är denna.

mc_statistik.png

Här kan man se att antalet MC i trafik mer än fördubblats sedan 1998, antalet skadade minskar och antalet döda ligger väl ganska jämnt hela tiden. Procentuellt så är trenden enormt positiv även om varje dödsfall är tråkigt. Så jag kan väl tycka att man kunde kanske lägga mera av energin och statens finanser på utanförskap, problemområden, drog och alkoholproblem, cancerforskning............ listan är lång. Även ett återkommande uppkörningsprov med synprov kunde vara vettigt och låta övriga fullt friska och skötsamma få ha lite roligt innan det är dags att lägga sig tillrätta några meter under marknivå.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Varför ska vi "anpassa oss" när vi inte ens är med i den sk nollvisionen?
Sätter man upp vägräcken som dödar i 50 km/h så kommer man även dö i 150 km/h.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Att de krachar svårt är ingen tillfällighet utan ett förutsägbart faktum och något jag som seriös motorcyklist är jäkligt trött på att behöva ta skit för i om de räknas in...

Så är det, vi som kör SportHoj är svin som alltid kör så fort det går! :fakta

Men tyvärr så ser Svensson, och Tragikvärket, ingen skillnad på oss utan alla motorcyklister är svin eftersom de blivit omkörd på insidan av en mattsvart motorcykel utan skylt.

Och, ärligt, visst har vi alla gjort någonting, som vi i efterhand, kanske inte tyckte var så bra. :rodnar

Att flytta från landet inte är lösningen för mig. Visst med gott om pengar så man kan klara alla utgifter utan problem så är det inga problem, det är bara att välja land, men så ser inte min ekonomi ut... :(

Och jag blir inte provocerad bara för att jag kör SportHoj. Jag kör dessutom engelskt, som alla vet är skit och inte tillräckligt bra, så att vara i minoritet har jag vant mig vid. Om SportHojen skulle bli förbjuden så kan jag fullgasa med en SR500 på grusvägarna runt här och må gott. Att jag inte fullgasar på annat än bana med min SportHoj behöver inte alla veta...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja jag håller med men menar bara att vi idag inte vet något om framtidens "kostnader".
Nej, men vi vet tre saker, övervakningstekniken är svindyr, den ska implementeras med alla delar, driftas och övervakas, det är vi konsumenter som kommer att få betala för det, både när vi köper fordonen och via skatten, och det är bilindustrins lobbyister som driver utvecklingen, för att dom vill ha nya sätt att tjäna pengar på, när produkten bil har blivit så mogen som den är. Snabbare blåtand och fler surroundhögtalare säljer liksom inte längre.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Om det är så att disrespekt för fartkameror är ett stort argument för att bevisa att motorcyklister är konstanta lagbrytare känns det som att regskylt fram, ägaransvar och snittmätning mellan kameror är det första och enklaste vapen myndigheterna har att ta till.

Skulle nästan behövas en poll hur många här som med vilje triggar fartkameror, visar finger, wheelar förbi, osv?

Helt ärligt, trots alla mil och stundtals bra fart har jag aldrig lyckats fyra av en fartkamera.
Förmodligen bara tur men ingen jag känner och kört hoj med har erkänt att de har för vana att göra det heller.
Alltså, om trafikverket ens tänker tanken att det är MÅNGA motorcyklister som gör det då har vi fan problem med tanke på att det borde vara ett stort mörkertal...(?)
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Om det är så att disrespekt för fartkameror är ett stort argument för att bevisa att motorcyklister är konstanta lagbrytare känns det som att regskylt fram, ägaransvar och snittmätning mellan kameror är det första och enklaste vapen myndigheterna har att ta till.

Skulle nästan behövas en poll hur många här som med vilje triggar fartkameror, visar finger, wheelar förbi, osv?

Helt ärligt, trots alla mil och stundtals bra fart har jag aldrig lyckats fyra av en fartkamera.
Förmodligen bara tur bara tur men ingen jag känner och kört hoj med har erkänt att de har för vana att göra det heller.
Alltså, om trafikverket ens tänker tanken att det är MÅNGA motorcyklister som gör det då har vi fan problem med tanke på att det borde vara ett stort mörkertal...(?)

Jag har lämnat puberteten och vill fortsätta att köra motorcykel. Med lite intelligens så förstår jag att köra fort förbi kameror inte gynnar mig eller er andra som vill fortsätta att köra hoj och inte bara färdas i låg hastighet på två hjul...

Är man nybörjare och/eller inte kommer att köra hoj mer än några år, tills något annat blir intressantare, kan man pissa på oss som vill fortsätta köra hoj och visa sin anarkistiska sida... Tufft? :huvet
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Statistiken för sporthojar ser såklart inte bra ut.
Men vad baseras statistiken på?
Har sökt och det har även varit uppe för diskusion på SH men är inte säker på att jag vet svaret...
Vad räknas in i olycksstatistiken?

Jag misstänker att sporthojar är "the optimal weapon of choise" för ett antal personkategorier åtminstone jag inte kallar motorcyklister.
Att de krachar svårt är ingen tillfällighet utan ett förutsägbart faktum och något jag som seriös motorcyklist är jäkligt trött på att behöva ta skit för i om de räknas in...



Men är det inte konstigt att när man skadar sej allvarligt är det ersättningarna för personskador som är det dyra i sammanhanget, hojen är ofta småpotatis i jämförelse.

Ändå är det sporthojförsäkringen som är hög.
Premien för sjuk och olycksfall ändras inte trots att de vet jag kör "den farliga" typen av hoj..
TH erbjuder t.o.m en extra olycksfallsförsäkring för ca200kr/år på den vanliga hojförsäkringen.....?

Trafikförsäkringen betalar det du ställer till med... inkl personskador. Därför är försäkringen hög.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top