Läsvärt i MC-folket #2.19

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag som gillar gamla hojar ser istället fram emot besiktningsbefrielse resten av livet. Det var väl snällt av staten ändå va?
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag som gillar gamla hojar ser istället fram emot besiktningsbefrielse resten av livet. Det var väl snällt av staten ändå va?

Helt otroligt egentligen... kör gärna på gammalt skit bara det går långsamt när bromsarna fallerar.
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Helt otroligt egentligen... kör hörna på gammalt skit bara det går långsamt när bromsarna fallerar.
Ja och lite självmål blir det också, får jag inte köra "bulkmilen" med R1an kommer de bli på min gamla XT600 med 29 literstank, tänk vad mycket godsaker den kommer spy ut i luften :rodnar
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ja och lite självmål blir det också, får jag inte köra "bulkmilen" med R1an kommer de bli på min gamla XT600 med 29 literstank, tänk vad mycket godsaker den kommer spy ut i luften :rodnar

Bra där! Det ska gödas rejält så vi får fina kuddar av tussilago i avåkningszonerna längs rikets vägar.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nu har jag läst ledaren på sidan 8, Danskens domän på sidan 71 och artikeln på sidan 85.

Ja, vad ska man säga, vi som var rädda för detta för 20 år känner ingen glädje i att fått rätt... :(

Att köra gammalt kommer inte att vara lösningen heller för de kommer också att vara med i våra nya system. med teknik som eftermonteras, till en hög kostnad naturligtvis. Utan ABS kommer den högsta tillåtna hastigheten bli ännu lägre...:(

De som kör stulet och utan körkort kommer nog inte att sänka farten med hänsyn till oss som vill fortsätta köra och inte bara färdas med en motorcykel. :(

Tragikvärkets krockkurva kommer ju fram till att vi dör i lägre hastighet än skyltad på räckesvägar så där blir det MC-förbud. :(
Småvägar är för farliga att köra på så där blir det inte tillåtet med högre hastighet än en EU-moppe. Kommer en "säker" bil utan förare ifatt blir vi skyldiga att stanna och släppa förbi...:(

Tänk om 700 fler hade dött än året innan, det hade väl blivit rejält svarta rubriker? :va
Under de rekordvarma sommarmånaderna var dödligheten högre än normalt. Cirka 700 fler dödsfall inträffade i somras, jämfört med tidigare somrar. Som högst var dödligheten under veckorna 26, 29 30 och 31, konstaterar Folkhälsomyndigheten efter att ha gjort en datasammanställning.
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/700-dog-av-sommarens-värmebölja/ar-BBQzxlr

Kan det stämma?
- Folkhälsomyndighetens datasammanställning visar att dödligheten ökade under sommaren 2018 jämfört med tidigare somrar. Under veckorna 23-35 var den totala överdödligheten cirka 700 dödsfall.

https://www.folkhalsomyndigheten.se...er/okad-dodlighet-under-sommarens-varmebolja/

Det har betydelse hur vi dör. För min del är jag mer rädd för prostatacancer än att köra över skyltad hastighet med en SportHoj utan ABS...
 

To_Xtrem

Deals Gap
Gick med
17 Jan 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Honda VFR1200F
Vad tror ni, kommer motorcyklar utan ABS ens få köras lagligt på vägarna inom 5-10 år? Oavsätt om det är en vetteranare eller ej.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Har fordon någonsin förbjudits förut?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Kör å bryter mot lagen me både 2 å 4 hjuliga fordon å kommer även göra de i framtiden.. Så skillnaden blir inte så märkbar..
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Kör å bryter mot lagen me både 2 å 4 hjuliga fordon å kommer även göra de i framtiden.. Så skillnaden blir inte så märkbar..

Det kanske inte ens kommer gå när allt är helt implementerat.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det kanske inte ens kommer gå när allt är helt implementerat.

Vem skall hindra en person som inte lixom bryr sig om vad pappa staten o mamma polisen tycker:va

Personligen kör jag alltid äldre fordon i mycket gott skick pga att det inte finns någon jäkla elektronik som krånglar.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Vem skall hindra en person som inte lixom bryr sig om vad pappa staten o mamma polisen tycker:va

Personligen kör jag alltid äldre fordon i mycket gott skick pga att det inte finns någon jäkla elektronik som krånglar.

I teorin finns det väl alla möjliga sätt att hindra det men ett förbud är ju såklart aldrig 100-procentigt.
Problemen blir säkerligen om man vill köpa ett nytt fordom där nya krav på hela tiden implementeras på tillverkarna likt ABS.

Men om man ska ta det till något av en extrem så...Dödsstraff, miljardböter, staten konfiskerar alla motorcyklar/motordrivna tvåhjulingar och sänder trupper genom hela Sverige som vänder upp och ner på varje kvadratcentimeter av landet i jakten på allt som ska konfiskeras.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ja du, hade man inte mardrömmar förut så kan man ju alltid läsa den här tråden...

Jag vill inte ha någon åsikt om SMC i det här fallet, men SMC kan säkert uppfattas både som alldeles för medgörliga angående alla dåraktiga ideer och som fullständigt överkörda och rövknullade i ett slag som redan är förlorat. Jag har svårt att bestämma mig för vilket.

Själv funderar jag mest över när man slutgiltigt ska lämna in sitt svenska pass, dra på sig "Make America Great Again" kepsen, dra västerut med pick och pack och köra både skoter och hoj för halva priset in i evigheten. Inte bara på grund av de saker som nämns i denna tråd, utan också på grund av det allmänna svenska frihetsinskränkandet, förfallet, förhenandet, fördummandet och den allmänna PK-streamlining som pågår lite överallt...
 

Raderad medlem 51742

Guest
SMC bedriver ett bra arbete på många sätt som de skall ha all cred för, men i det här fallet undrar jag om de kanske har vistats lite för mycket i maktens korridorer och kört för lite motorcykel på sistone.

När det handlade om extremt beteende uppstod inledningsvis ett visst missnöje, men det stora flertalet motorcyklister kunde nog (efter vissa omformuleringar) köpa tanken mer eller mindre motvilligt om att det var vettigt att ta avstånd från extremerna för att slippa en massa begränsningar för det stora flertalet som inte är kriminella, onyktra och/eller kör som fullständiga idioter.

Nu flyttas diskussionen från ytterkanterna i normalfördelningskurvan till mitten av den, där det stora flertalet finns. Nu handlar det om att genomföra åtgärder (med hot om tvång) som kommer få negativa konsekvenser för oss alla.

Det som gör detta så svårsmält är att det pekar ut en riktning som är negativ, där det bara går att välja på en mer eller mindre utdragen process mot ett betydligt sämre framtida läge. Det funkar inte för mig - om det inte finns något positivt att sträva mot försvinner motivationen helt att röra sig i den riktning som det nu pekas mot.

Och... som jag skrev i tidigare inlägg... Det är fullkomligt logiskt varför SMC har den hållning de har, men som motorcyklist kan jag likväl aldrig acceptera det. Det skulle innebära att passera en gräns där jag inte längre är motorcyklist.
 
Last edited by a moderator:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det som gör detta så svårsmält är att det pekar ut en riktning som är negativ, där det bara går att välja på en mer eller mindre utdragen process mot ett betydligt sämre framtida läge.

Mmmm, den kokta grodan, är det någon som _egentligen_ vill gå den vägen? Jag tror det beror på att man vill ha absolut högst poäng i PK'ism bland våra "folkvalda" och bara tänker "likes" för stunden. Frustration över snöglopp lite varstans (inte bara på våra vägar) kommer att ta fler liv än vad Dingwalls vägar spar och absolut fler än avsaknad av ABS.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ja absolut, frågan är väl vad det kommer att "kosta" i form av reda pengar, vad man riskerar osv.

Att köra motorcykel är en frihet som jag kommer att fortsätta göra.... De är en risk att köra, men friheten överväger riskerna å även om de kostar för att köra hoj kostar ändå, mer eller mindre...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top