Läsvärt i MC-folket #2.19

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Förstår jag det hela rätt är ISA eller Intelligent Speed Adaption den stora grejen och nästa heta potatis på den internationella scenen just nu, ett första steg för att tvinga oss bångstyriga trafikanter att lyssna till husbondens - eller för all del storebrors - röst via digitala ”hjälpmedel” i skön förening med våra fordons ECU.

Och efter att ha deltagit i Volvos stora lansering av nya V60CC på isbanorna utanför Luleå senaste helgen är det bara att inse att fordonens kommunikation via molntjänster är verklighet redan idag. Får jag t ex en sladd på en speciell plats kommer Era bilar att varna för halka om Ni närmar Er platsen i annat fordon. Vem sa att trafikanten ägde rätt till sin egna data?

Här förefaller i första hand de europeiska MC-organisationerna stå inför ett relativt snart vägval kring hur vi ska agera fortsättningsvis. I min värld ser jag väl tre hufvudspår:

1 - Applådera gillande och nicka till alla att det är väl äntligen på tiden att det händer något. Kanske blåser det över?
2 - Mobilisera alla tvåhjulsburna krafter till massiva protester och aktioner med argument som kränkning av den personliga integriteten, storebrorsfasoner och att vi vill ha vår frihet kvar.
3 - Avvaktande gnida handen mot hakan, humma en del och lära så mycket som möjligt om tekniken för att sedan finslipa argumenten.

Nr 1 känns inte som något sexigt alternativ och lär kosta mycket trovärdighet. Tyvärr förefaller inte alla tungviktare inom MC-världen inse konsekvenserna av ett sådant agerande. Alternativ 2 riskerar å andra sidan bara att brännmärka oss som talibaner, diskvalificera oss från beslutsfattande och alienisera oss i debatten. Alternativ 3 kanske ändå är ett smart val i nuläget, kunskap är som bekant grunden för framgångsrik argumentation i ett senare och skarpt läge?

Med exempel som det europeiska ABS-direktivet eller nationella beslut om elektroniska bojor för yrkestrafiken i relativt färskt minne tror jag denna fråga kan hetta till snabbare än vi anar, som ett första steg på vägen mot autonomi. Så mycket att göra, så lite tid och resurser...
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
ISA, inte bara just nu. Kära inskränktheten på Trafikvärket har haft det i siktet och indoktrinerat sen 10 år tillbaka minst. Test på MC gjordes i krokarna av 2005.

Jag har nog rapporten kvar...

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Förstår jag det hela rätt är ISA eller Intelligent Speed Adaption den stora grejen på den internationella scenen just nu, ett första steg för att tvinga oss bångstyriga trafikanter att lyssna till husbondens - eller för all del storebrors - röst via digitala ”hjälpmedel” i skön förening med våra fordons ECU.

Här förefaller i första hand de europeiska organisationerna stå inför ett relativt snart vägval kring hur vi ska agera fortsättningsvis. I min värld ser jag väl tre hufvudspår:

1 - Applådera gillande och nicka till alla att det är väl äntligen på tiden att det händer något. Kanske blåser det över?
2 - Mobilisera alla tvåhjulsburna krafter till massiva protester och aktioner med argument som kränkning av den personliga integriteten, storebrorsfasoner och att vi vill ha vår frihet kvar.
3 - Avvaktande gnida handen mot hakan, humma en del och lära så mycket som möjligt om tekniken för att sedan finslipa argumenten.

Nr 1 känns inte som något sexigt alternativ och lär kosta mycket trovärdighet. Alternativ 2 riskerar å andra sidan bara att brännmärka oss som talibaner, diskvalificera oss från beslutsfattande och alienisera oss i debatten. Alternativ 3 kanske ändå är ett smart val i nuläget, kunskap är som bekant grunden för framgångsrik argumentation i ett senare och skarpt läge?

Med det europeiska ABS-direktivet i färskt minne tror jag denna fråga kan hetta till snabbare än vi anar, som ett första steg på vägen mot autonomi. Så mycket att göra, så lite tid och resurser...
Jag tror på ditt spår även om Fransoserna verkar lyckas med alternativ 1 ibland också.

Att skrika och yra bevisar oftast hur dåliga argument man själv besitter och så länge rikstadsdebatter inte hålls i MMA stil så vet jag vem som vinner..

Det första som dyker upp i huvet är talesätt som:
"Tala till bönder på bönders vis" och "don't argue with an idiot, he'll drag you down to hes level and beat you with experience".

Det finns bra politiker, det finns även mindre bra :brinnerup
https://www.youtube.com/watch?v=xa2Cag9OrHc
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
ISA, inte bara just nu. Kära inskränktheten på Trafikvärket har haft det i siktet och indoktrinerat sen 10 år tillbaka minst. Test på MC gjordes i krokarna av 2005.

Jag har nog rapporten kvar...

Skickat från min G8441 via Tapatalk
DET vore spännande att ta del av. Det är nog inte särskilt höga odds på hur TrV kommer att positionera sig i den kommande debatten...:3freak

Jag tror på ditt spår även om Fransoserna verkar lyckas med alternativ 1 ibland också.

Att skrika och yra bevisar oftast hur dåliga argument man själv besitter och så länge rikstadsdebatter inte hålls i MMA stil så vet jag vem som vinner..

Det första som dyker upp i huvet är talesätt som:
"Tala till bönder på bönders vis" och "don't argue with an idiot, he'll drag you down to hes level and beat you with experience".

Det finns bra politiker, det finns även mindre bra :brinnerup
Peter Pedersen:3freak:crash Det är just den där situationen jag tror man i det längsta ska undvika -kul klipp! :)

Tror Du menar fransoser och alternativ 2 - men jag köper Din argumentation :)

Delar Din uppfattning - att stänga sig ute från debatten är kanske inte det första alternativet och att politikerna i nuläget är betydligt bättre samtalspartners än tjänstemännen på Värket!
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
DET vore spännande att ta del av. Det är nog inte särskilt höga odds på hur TrV kommer att positionera sig i den kommande debatten...:3freak

Peter Pedersen:3freak:crash Det är just den där situationen jag tror man i det längsta ska undvika -kul klipp! :)

Tror Du menar fransoser och alternativ 2 - men jag köper Din argumentation :)

Delar Din uppfattning - att stänga sig ute från debatten är kanske inte det första alternativet och att politikerna i nuläget är betydligt bättre samtalspartners än tjänstemännen på Värket!
Hahaha, ja, alt2 såklart :tummenupp
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Ironiskt nog känns den gamla dängan "vi ska ha våra bågar kvar" med Kenneth and The knutters högaktuell igen!
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ironiskt nog känns den gamla dängan "vi ska ha våra bågar kvar" med Kenneth and The knutters högaktuell igen!

Hela tiden!

Varje jävla decennie sedan jag tog MC-kort har inneburit någon slags kamp kring att få behålla motorcykeln och vårt intresse.

70 - talet: Rapport 13 och förr-förra försöket till försäkringsreform.

80 - talet: MC-boomen med helt groteska dödsiffror initierade av frikort, 4-1 problematiken, frivillig effektbegränsning (BRA, McRF!)

90-talet: Starten för Noll Vision, klåfingriga, ogenomtänkta körkorts reformer and what not.

Äsch, jag deppar ihop om jag skall fortsätta.
Det jävliga är att jag tror vi har det värsta framför oss. Om 10 år är vi så få att vi med lätthet kan köras över.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tur att GPS-systemet är mindre störningsbenäget än mobilnätet! :tummenupp :D

Finland och Norge har varnat för störningarna i gps-navigeringssystemet i Lappland.
På tisdagen varnade den finska flygtrafiktjänsten ANS Finland (Air Navigation Services Finland) piloter för en störning som gjorde gps-signalen opålitlig.
- Vi har fått information från olika källor om att gps-signalen i norra och nordöstra Finland kan vara opålitlig. Vi har velat förmedla infon till flygbolagen och flygare av säkerhetsskäl, säger ANS Finlands direktör Heikki Isomaa som är ansvarig för den operativa produktionsstyrningen.
Informationen kommer bland annat från Försvarsmakten.
Störningen inföll samtidigt som en Natoövning pågick i Norge.


Enligt både norska och finska myndigheter orsakar en störning i GPS-systemet inte någon fara för flygtrafiken, eftersom flygplanen också har andra navigeringsinstrument.

https://svenska.yle.fi/artikel/2018...t-i-lappland-norge-misstanker-militarovningar
Ja, att satellitbaserade navigationssystem skulle vara stabila eller perfekta är ju bara svammel. Vare sig GPS, Glonass, Compass eller Galileo har ju några egentliga löften om att alltid vara tillgängliga för oss gratisanvändare 24/7, eller för den delen ha en viss noggrannhet. Ursprungligen är det ju militära system, och det är ju inte alltför länge sedan det låg en störning på GPS-systemet, som gjorde att det blev sämre för oss civilister, och det kan ju jänkarna slå på när dom vill, och garanterat även i vissa områden. Troligen var det ju det man testade i artikeln ovan.

En annan aspekt är ju att man kan få ganska lustiga effekter inne i städer, där signalerna studsar mot huskroppar, och en stor del av horisonten är avskärmad av bebyggelse, vilket ger ett smalt fönster upp mot himlen, och betydligt sämre triangulering. Det kan ju få mottagaren att beräkna positionen fel, och då studsa omkring virtuellt. Ska jag få böter för fortkörning om bilen först bestämmer att jag är på ett ställe, och sedan kommer på att jag nog var 200m längre bort bara sådär, så att jag har förflyttat mig med 857kmh mellan två adresser?

Och våra autonoma bilar, vad kommer dom att irra runt i för limp home mode när GPS-signalen är dålig, eller inte finns alls, tex i tunnlar eller i parkeringshus? Eller den dagen Twittler, Putin och Raketmannen blir arga på varandra på riktigt och stänger ner GPS och Glonass för säkerhets skull? Då dröjer det nog inte många timmar innan Galileo och Compass ryker heller... Kan man få en autonom bil att läsa gröna kartan om man håller upp den framför någon sensor tro? :va :D
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Såg den lite snabbt och jämföreslsen som finns men hittade inte uttryckligen att en specifik satellit endast använder/kan använda ett system för kommunikation.

Det är olika stater som ligger bakom de olika satelliterna... de kommunicerar inte med varandra utan det är olika system.

Däremot finns det olika navigatorer som använder sig av signalerna från FLERA olika satellitsystem, tex sannolikt din mobiltelefon...
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det är olika stater som ligger bakom de olika satelliterna... de kommunicerar inte med varandra utan det är olika system.

Däremot finns det olika navigatorer som använder sig av signalerna från FLERA olika satellitsystem, tex sannolikt din mobiltelefon...

Vore det en kass ide att standardisera ett system eller kommunikationsspråk eller vad man nu vill kalla det för för satellitkommunikation?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vore det en kass ide att standardisera ett system eller kommunikationsspråk eller vad man nu vill kalla det för för satellitkommunikation?

Det finns anledningar till att man vill ha sitt eget system, och det är ffa militära skäl... Man vill ha sina egna satelliter helt enkelt. Sedan kan man sälja delar av tjänsten på den civila marknaden i fredstid, men räkna absolut inte med att din mobil kommer att hitta var den är om krigstillstånd utlyses.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vore det en kass ide att standardisera ett system eller kommunikationsspråk eller vad man nu vill kalla det för för satellitkommunikation?
Det finns det från mottagaren, tex NMEA0183, men det är för att en GNSS-mottagare ska kunna skicka data till tex en plotter eller logger. Satellitsystemen är, som BrooklynS säger, unika och har sina egna sätt att kommunicera. Min mobil (Sony Xperia XZ1) pratar både GPS, Glonass, Galileo och Compass/Beidou (oklart om det är båda eller bara Compass dvs Beidou-2), så det verkar ju bara liknande frekvenser och hårdvara för att ta emot. Men där stannar också likheterna.

Och ja, det vore en kass idé att bygga ett sjätte system, eftersom det i så fall skulle ägas av Google/FB/Amazon/Microsoft eller liknande och styras av kommersiella syften. Jaså, Skövde kommun har inte betalat avgiften? Nähäpp, då blir det ingen navigering i Skövde!
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Fyfan vilken deprimerande tråd! Kan vi inte prata om hur hårt en BMW 330 drar en sporthoj istället?? :yoparty Redde vi ens ut om sporthojen har en chans efter 200??

Idag är det åtminstone åtta plusgrader här i Malmö - det bådar gott. :tummenupp
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Fyfan vilken deprimerande tråd! Kan vi inte prata om hur hårt en BMW 330 drar en sporthoj istället?? :yoparty Redde vi ens ut om sporthojen har en chans efter 200??

Idag är det åtminstone åtta plusgrader här i Malmö - det bådar gott. :tummenupp

- Jag provade en gång i min 330 Ci mot några sportknuttar på ZX10:r och Zukkar. Märkligt nog körde de om mig trots att jag hade gasen i botten :skrämd
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Fyfan vilken deprimerande tråd! Kan vi inte prata om hur hårt en BMW 330 drar en sporthoj istället?? :yoparty Redde vi ens ut om sporthojen har en chans efter 200??

Idag är det åtminstone åtta plusgrader här i Malmö - det bådar gott. :tummenupp
Bara för att det ser ut så här i verkstan lär det bli 20° i morgon, det slår aldrig fel :hihi
rps20190213_200709.jpg
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
- Jag provade en gång i min 330 Ci mot några sportknuttar på ZX10:r och Zukkar. Märkligt nog körde de om mig trots att jag hade gasen i botten :skrämd
Felkört..... Träna mer, byt till en klenare returfjäder på gaswiren. ;)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top