Läsvärt i MC-folket #2.19

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Jag har försökt undvika skriva i den här tråden men nu måste jag bara få ur mig det:tungan

Okej, okej, jag erkänner jag älskar fart, effekt, fullt ös och goa nedlägg, 99% av min mc-körning utanför tätbebyggt område sker i hastigheter klart över den skyltade, jag kör inte mc för att fika eller träffa kompisar(även om det kan vara en trevlig bi-effekt), jag kör för att jag älskar känslan av att köra motorcykel i höga hastigheter och detta har jag gjort sen mitten av 80-talet utan avbrott.

Skulle vilja påstå att det är det enda "kriminella" jag håller på med, men jag wheelar inte framför fartkameror, räcker finger eller kör om folk höger sida, men jag kör lik förbannat för fort enligt lagen.

Jag skiljer dock på att köra för fort och att köra som en idiot, man kan hur fint som helst köra som en idiot i laglig fart och man kan fint köra för fort utan att köra som en idiot.

70% av min körning sker ensam och på tider då dom roligaste landsvägarna är som mest befriande från övrigt trafik(sverige i folbolls VM är ju underbart) och då går det undan, ganska rejält skulle nog vissa säga, men jag älskar det och kan inte vara utan.

Utan att ha läst varenda ord i den här tråden kan jag bara konstatera att för egen räkning att slå av på farten och börja köra lagligt nu för att "blidka" politiker finns inte på kartan, jag kör på det vis jag älskar tills det helt enkelt inte är möjligt längre.

Och för er som blir provocerade av detta kan jag bara säga sorry, men så här funkar det för mig:tummenupp

Mvh
Fartälskaren

(Och innan någon börjar gaffla om att jag ska köra bana så har jag gjort mina år där men efter en crossolycka för några år sedan har jag ett handikapp som gör att det inte funkar längre)

Så underbart skönt att få läsa ditt inlägg. Exakt så där kör jag också, och har alltid gjort sedan 1976. :tummenupp
Sen kör jag dessutom en hel del bana när jag vill maxa min upplevelse av att köra hoj. :D
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
En video. Jag vet att det ser ut att gå fortare på film än i verkligheten. Kung fram till 3:50 sen gjorde det ont.
Apropå att köra mellan bilarna i lite för hög fart. Blinkers? Titta efter motorcykel i backspeglarna?

Edit: Inget blod eller öppna frakturer i klippet.

https://youtu.be/4ZP2smeaRpo

Vilket nöt.
Vlogga, gestikulera med en hand på styret - det är bara lallare som pratar med sig själva!

Att försöka surfa igenom plåtlavinen kräver överjävligt mycket koncentration.
Den är killen saknade det som är verkligt viktigt i umgänget med bilar - överlevnadsinstinkt.

Kör hoj eller skaffa en studio, goddamnit!

Nåja, han blev religiös snabbt nog i varje fall.
"Oh God, Oh God, Oh God"

Tönt!
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Vilket nöt.
Vlogga, gestikulera med en hand på styret - det är bara lallare som pratar med sig själva!

Att försöka surfa igenom plåtlavinen kräver överjävligt mycket koncentration.
Den är killen saknade det som är verkligt viktigt i umgänget med bilar - överlevnadsinstinkt.

Kör hoj eller skaffa en studio, goddamnit!

Nåja, han blev religiös snabbt nog i varje fall.
"Oh God, Oh God, Oh God"

Tönt!

Verkligen. Det finns bara en som kommer undan med vlog på bästa sätt, och det är Zack Courts. Men så kan han köra hoj på riktigt också.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Men å andra sidan, vill man sänka en hoj, oavsett om den lane splittar eller ej, så gjorde vita bilen enl "skolbok 1A"...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Björn F skriver:
"En annan grej som är vanligt är att bilister inte bryr sig om att placera bilen till höger vid högersväng eller till vänster vid vänstersväng. De står i mitten och svänger först lite åt motsatthåll för att sedan svänga åt rätt håll. Trots stora korsningar med gott om plats för en personbil utan släp. Varför? Har man då tänkt ta luckan mellan bil och trottoarkant/refug så kan det bli trångt. Ibland vid vänstersväng handlar det bara om att de blockerar för bilar som ska rakt fram. De får vänta för att bilisten inte flyttar så långt det går åt vänster. "

Kan ju tom vara snabbaste vägen till himmelen !
Skulle själv aldrig drömma om att placera mig med hoj mellan en bil och trottoarkanten.
Lär av andras erfarenhet, livet är inte långt nog begå alla misstag själv.
https://www.cyklistbloggen.se/lastbilar-som-svanger-hoger-dodar-cyklister/

"Do not stop at an intersection on the right side of a truck. If you have already stopped in a bike lane and a big rig pulls up next to you, don’t assume the driver has seen you. Get off your bike and move it to safety(your life is worth the inconvenience). It’s better to stop in the middle of the general traffic lane if you arrive first.(In many cases it’s safer to stop in the line of traffic than to pass the queue.)"
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Dagens snyting från Trv:
"Framtida, internetuppkopplade fordon skulle vid start kunna kontrollera statusen mot vägtrafikregistret och hindra att föraren kör iväg om något är oklart. Vi tror detta är något som kan bli verklighet inom ett fåtal år", säger Christofer Kärrdahl, verksamhetsutvecklare på Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Dagens snyting från Trv:
"Framtida, internetuppkopplade fordon skulle vid start kunna kontrollera statusen mot vägtrafikregistret och hindra att föraren kör iväg om något är oklart. Vi tror detta är något som kan bli verklighet inom ett fåtal år", säger Christofer Kärrdahl, verksamhetsutvecklare på Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande

Skulle kunna vara ofantligt effektivt mot de förbannade målvaktsbilarna dock. Men det finns såklart andra lösningar på det problemet, som inte kräver övervakning.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Dagens snyting från Trv:
"Framtida, internetuppkopplade fordon skulle vid start kunna kontrollera statusen mot vägtrafikregistret och hindra att föraren kör iväg om något är oklart. Vi tror detta är något som kan bli verklighet inom ett fåtal år", säger Christofer Kärrdahl, verksamhetsutvecklare på Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande

Saxat från en annan tråd... :)

I framtiden loggar du in precis som man nu loggar in på datorn. Körkortet fungerar som kontokortet idag så spärras det kan du inte starta fordonet. Kör du "för fort" måste du begära tillstånd från "admin" för att fortsätta färden till lämplig plats.
Då har det ingen betydelse om du eller någon annan äger, lånar eller hyr fordonet.

Att flyga under radarn kommer att bli svårt och det samhället vill inte jag ha... :(
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Dagens snyting från Trv:
"Framtida, internetuppkopplade fordon skulle vid start kunna kontrollera statusen mot vägtrafikregistret och hindra att föraren kör iväg om något är oklart. Vi tror detta är något som kan bli verklighet inom ett fåtal år", säger Christofer Kärrdahl, verksamhetsutvecklare på Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande
Men det är ju jättebra, då går det inte att stjäla min bil, och JAG har ju inget att dölja :tummenupp
















Ja, bortsett från att det fortfarande går att skruva loss dyra saker i bilen, som fälgar, airbag, infotainment osv, och att det går att automatiskt skicka ut böter för allt möjligt, även den där gången man råkade släppa gasen lite för sent och rullar förbi 70-skyltarna i 75. Eller när man möts av "Trafikvärkets servrar har stängt för underhåll. Vänligen återkom senare", och dom inte hade råd med en testmiljö, så att uppgraderingar provkörs i den skarpa miljön av billigaste möjliga konsult dom kan hitta, och den förväntade uppgraderingen går snett, drar ut på tiden och hela Sverige står still. Å andra sidan, då märks det ju vilka som har fulpatchat sina bilar :hihi
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Men det är ju jättebra, då går det inte att stjäla min bil, och JAG har ju inget att dölja :tummenupp
















Ja, bortsett från att det fortfarande går att skruva loss dyra saker i bilen, som fälgar, airbag, infotainment osv, och att det går att automatiskt skicka ut böter för allt möjligt, även den där gången man råkade släppa gasen lite för sent och rullar förbi 70-skyltarna i 75. Eller när man möts av "Trafikvärkets servrar har stängt för underhåll. Vänligen återkom senare", och dom inte hade råd med en testmiljö, så att uppgraderingar provkörs i den skarpa miljön av billigaste möjliga konsult dom kan hitta, och den förväntade uppgraderingen går snett, drar ut på tiden och hela Sverige står still. Å andra sidan, då märks det ju vilka som har fulpatchat sina bilar :hihi

Eller när kollegan skickar sms för att meddela att han inte kommer till jobbet idag pga att internet ligger nere, så han får inte igång bilen. :D

Skämt(?) åsido - det är liksom en stor del av poängen med motorfordon - dom är inte beroende av så många yttre faktorer (än så länge), och däri ligger friheten. Har jag bara drivmedel så kommer jag fram. Så får det gärna fortsätta att vara.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Eller när kollegan skickar sms för att meddela att han inte kommer till jobbet idag pga att internet ligger nere, så han får inte igång bilen. :D

Skämt(?) åsido - det är liksom en stor del av poängen med motorfordon - dom är inte beroende av så många yttre faktorer (än så länge), och däri ligger friheten. Har jag bara drivmedel så kommer jag fram. Så får det gärna fortsätta att vara.
Skämt åsido som sagt, det pratas ju en del om samhällets sårbarhet. Mobilnätet ska i tättbebyggda områden med fler än 8000 invåndare klara 1h spänningsbortfall, och i samhällen med färre än 8000 invånare 4h. Så, Svenska kraftnäts konsulter i USA stänger av stamnätet, eller så blåser ett träd över ledningarna eftersom nätavgiften har gått till vinst och inte underhåll, och strömmen går. Då tar det en timme, sen kan man varken ringa 112, ta sig till närmsta brandstation och säga att man behöver hjälp, eller åka till närmsta akut, eller 4h då om man bor mer avsides.

Jag är för utveckling och tekniska framsteg, men inte på bekostnad av integritet, frihet eller säkerhet. Om dom skapar ett samhälle som bygger på att jag måste ha en egen bondgård med häst och vagn, amish-style, för att säkerställa grundläggande behov för mig och min familj så vill jag inte vara med längre. Men, det är otroligt svårt att stoppa eländet, det finns enorma monetära intressen i att tvinga på oss ny teknik, med mycket starka lobbyorganisationer.

Jag har fler vänner som har dött av självmord än i trafiken, och fler vänner och familjemedlemmar som har drabbats av neddragningar/bristande resurser/bristande kompetens i vården än som har drabbats av fortkörningar, och dom hade alla vunnit på att man hade investerat där istället för i plåtpoliser, vägbulor och utredningar om vajerräcken.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
och fler vänner och familjemedlemmar som har drabbats av neddragningar/bristande resurser/bristande kompetens i vården än som har drabbats av fortkörningar, och dom hade alla vunnit på att man hade investerat där istället för i plåtpoliser, vägbulor och utredningar om vajerräcken.

Farsan har blivit hemskickad med Alvedon för bruten nacke, likaså med legionella (DET var nära!), likaså med KOL-besvär orsakat av mykotoxin från svartmögel (det var också nära ett par gånger). Har varit in med honom på akuten SJUGOFEM (25) gånger de senaste två åren (enligt Q.park). Hur många gånger det var för tre år sedan, har inte koll på det... Primärvården/akutvården har definitivt lika många sopprötter som trafikverket - och Svenska kraftnät. Vad är så väldigt speciellt med offantlig verksamhet som drar till sig så många sopprötter? Lixom, upphandling av offantlig (jajaja, offentlig!) IT-verksamhet outsource'ad till lägst betalande? Hur jämra illa kan det bli? Birdie Num Num!
 

Raderad medlem 51742

Guest
Är man lite konspiratoriskt lagd så skulle man kunna tro att det "drömsamhälle" tjänstemännen på Trafikverket skulle önska sig är ungefär det som beskrivs i denna artikel:
https://www.svd.se/kinas-digitala-diktatur-har-redan-straffat-10-miljoner

Vem kan vara emot ett system som bidrar till ett tryggare och stabilare samhälle, liksom?

Nu lever vi lyckligtvis inte i en diktatur (i alla fall inte ännu), men jag anser att det finns skäl att oroa sig för när allt för många aningslöst vill springa på i en viss riktning som teknikens möjligheter skapar, i symbios med politiska tjänstemän som gör allt för att vi alla skall uppfylla just det mål som de definierat som viktigast, utan att fundera på vilka av individens friheter som därmed kastas i papperskorgen.

Jag skrev "politiska tjänstemän" av en särskild anledning. Det finns en trend hos dagens myndigheter, kommuner och andra organisationer inom det offentliga att allt mer gå mot att ha en egen agenda, att bedriva opinion istället för att vara ämbetsmän. Ibland känns det som att tjänstemännen ser som sin uppgift att påverka politikerna att göra "rätt" saker och att uppfostra folket, snarare än att vara folkets tjänare och enbart genomföra det politikerna bestämt.

För den som eventuellt inte kommer åt artikeln pga betalvägg går det att läsa ABC News ursprungliga artikel här: https://mobile.abc.net.au/news/2018...n-a-digital-dictatorship/10200278?pfmredir=sm
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Är man lite konspiratoriskt lagd så skulle man kunna tro att det "drömsamhälle" tjänstemännen på Trafikverket skulle önska sig är ungefär det som beskrivs i denna artikel:
https://www.svd.se/kinas-digitala-diktatur-har-redan-straffat-10-miljoner

Vem kan vara emot ett system som bidrar till ett tryggare och stabilare samhälle, liksom?

Nu lever vi lyckligtvis inte i en diktatur (i alla fall inte ännu), men jag anser att det finns skäl att oroa sig för när allt för många aningslöst vill springa på i en viss riktning som teknikens möjligheter skapar, i symbios med politiska tjänstemän som gör allt för att vi alla skall uppfylla just det mål som de definierat som viktigast, utan att fundera på vilka av individens friheter som därmed kastas i papperskorgen.

En del bortklippt...
[/URL]

Bortsett från repression så är det inte så stor skillnad på vårt statsskick och t.ex. det i Kina, egentligen.
Vi går för syns skull och röstar vart fjärde år och leker 15 rutor med det tillgängliga antalet politiker. Givet att de har mer gemensamt med varandra än någon av oss i valmanskåren så är det ju inte så förvånande att resultatet på det hela taget alltid blir mer eller mindre likadant, plus minus lite kosmetika.

En fördel med Kina är där bryr man sig faktiskt om vad folk tycker. Paradoxalt? Inte alls, som det är är i Sverige idag så kan man säga och tycka mer eller mindre vad som helst med några kända undantag men ingen, inte en enda en bryr sig. I alla fall inte de som man kanske borde göra det och lyssna ordentligt. I Kina lyssnar man och det mycket...och det man säger kan betyda allt från aja-baja till omskolningsläger.

Så praktiskt bortsett från repressionen så är det inte så där värst mycket praktisk skillnad, egentligen.
Fördelen med diktatur är att den i alla fall inte hymlar med sina maktambitioner. Här har man mer eller mindre samma mål...men når det egentligen på ett smidigare sätt; låt alla tro och inbilla kreti och pleti att de har något att säga till om...och sedan gör man som man vill i alla fall...vilket vi ser gång på gång vart fjärde år.

Demokratur...allt det rätta på utsidan men allt du inte vill ha på insidan. Lite som att munnen säger rätt sak medans resten av kroppen säger: Vi bryr oss inte...

Fast jag kan ju ha fel?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hoztic skriver
Citat: Skämt åsido som sagt, det pratas ju en del om samhällets sårbarhet. Mobilnätet ska i tättbebyggda områden med fler än 8000 invåndare klara 1h spänningsbortfall, och i samhällen med färre än 8000 invånare 4h. Så, Svenska kraftnäts konsulter i USA stänger av stamnätet, eller så blåser ett träd över ledningarna eftersom nätavgiften har gått till vinst och inte underhåll, och strömmen går. Då tar det en timme, sen kan man varken ringa 112, ta sig till närmsta brandstation och säga att man behöver hjälp, eller åka till närmsta akut, eller 4h då om man bor mer avsides.
Slut Citat

Det är möjligt du har rätt men när strömmen gick i Höganäs 2018 så upphörde möjligheten ringa vanliga mobilsamtal direkt i Telias nät. Likadant hos de andra operatörerna. Ringde en kollega i Jonstorp, det gick inte. Fick någon minut senare ett SMS om misslyckat telefonsamtal från kollegan. Skickade då ett SMS: Strömmen har gått i Höganäs, hur är det i Jonstorp ? Och fick snabbt SMS svar: Strömmen har gått här också, verkar vara hela Kullahalvön. Prick 1 timme från avbrottet kopplades min "Teliamobil" över på Telias danska mobilmaster. För grannar med andra mobiloperatörer än Telia skedde överkopplingen till danska master inte förrän nästa dag, 12 timmar efter avbrottet vid 20-tiden på kvällen.
(Strömmen kom tillbaka vid 15-tiden dagen efter, ca 18 timmars strömavbrott. Positivt var att Höganäs kommun lyckades hålla igång vattenförsörjningen hela tiden. Intressant är att alla affärer stängde direkt. Spel och tidningsbutiken på Köpmansgatan förklarade: Att sälja en enda gång utan använda den elektroniska kassaapparaten kostar 3000kr , gör du om det, "andra gången" kostar det 20000kr till skatteverket.)
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Spel och tidningsbutiken på Köpmansgatan förklarade: Att sälja en enda gång utan använda den elektroniska kassaapparaten kostar 3000kr , gör du om det, "andra gången" kostar det 20000kr till skatteverket.

Inte vid strömavbrott. Däremot är det nog få butiker som har förberett med kassabok och kvittoblock så de kan sköta sin bokföring analogt. Och få kunder som har analoga betalningsmedel.

Skatteverket skrev:
Om det skulle uppstå ett oväntat strömavbrott och du har ett nätanslutet kassaregister får du fortsätta att sälja utan att registrera försäljningen i ett kassaregister i avvaktan på att strömmen kommer tillbaka. Du behöver alltså inte ha ett batteridrivet kassaregister som reserv.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Är man lite konspiratoriskt lagd så skulle man kunna tro att det "drömsamhälle" tjänstemännen på Trafikverket skulle önska sig är ungefär det som beskrivs i denna artikel:
https://www.svd.se/kinas-digitala-diktatur-har-redan-straffat-10-miljoner

Vem kan vara emot ett system som bidrar till ett tryggare och stabilare samhälle, liksom?

Nu lever vi lyckligtvis inte i en diktatur (i alla fall inte ännu), men jag anser att det finns skäl att oroa sig för när allt för många aningslöst vill springa på i en viss riktning som teknikens möjligheter skapar, i symbios med politiska tjänstemän som gör allt för att vi alla skall uppfylla just det mål som de definierat som viktigast, utan att fundera på vilka av individens friheter som därmed kastas i papperskorgen.

Jag skrev "politiska tjänstemän" av en särskild anledning. Det finns en trend hos dagens myndigheter, kommuner och andra organisationer inom det offentliga att allt mer gå mot att ha en egen agenda, att bedriva opinion istället för att vara ämbetsmän. Ibland känns det som att tjänstemännen ser som sin uppgift att påverka politikerna att göra "rätt" saker och att uppfostra folket, snarare än att vara folkets tjänare och enbart genomföra det politikerna bestämt.

För den som eventuellt inte kommer åt artikeln pga betalvägg går det att läsa ABC News ursprungliga artikel här: https://mobile.abc.net.au/news/2018...n-a-digital-dictatorship/10200278?pfmredir=sm

För det behöver man inte vara konspiratoriskt lagd för att tycka...
Det är ett faktum inom många statliga verk att många av tjänstemännen inom resp. verk har egen agenda.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tur att GPS-systemet är mindre störningsbenäget än mobilnätet! :tummenupp :D

Finland och Norge har varnat för störningarna i gps-navigeringssystemet i Lappland.
På tisdagen varnade den finska flygtrafiktjänsten ANS Finland (Air Navigation Services Finland) piloter för en störning som gjorde gps-signalen opålitlig.
- Vi har fått information från olika källor om att gps-signalen i norra och nordöstra Finland kan vara opålitlig. Vi har velat förmedla infon till flygbolagen och flygare av säkerhetsskäl, säger ANS Finlands direktör Heikki Isomaa som är ansvarig för den operativa produktionsstyrningen.
Informationen kommer bland annat från Försvarsmakten.
Störningen inföll samtidigt som en Natoövning pågick i Norge.


Enligt både norska och finska myndigheter orsakar en störning i GPS-systemet inte någon fara för flygtrafiken, eftersom flygplanen också har andra navigeringsinstrument.

https://svenska.yle.fi/artikel/2018...t-i-lappland-norge-misstanker-militarovningar
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top