Läsvärt i MC-folket #2.19

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ledaren på sida 8 samt artikeln på sida 85.

Gör som vi säger, annars ser vi till att du gör som vi säger!
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det är då faen att man aldrig är hemma så man kunde läst själv.
Är det saftblandarkrav på G nu...?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det är då faen att man aldrig är hemma så man kunde läst själv.
Är det saftblandarkrav på G nu...?

Bla. det här tröttsamma om hastighet och att det är dags för motorcyklister att skärpa sig nu. Och så någon referens om att vi har svårare att uppfatta horisontell än vertikal hastighet där man jämför med att (inte)kasta sig ut för ett stup - mot en för mig antagen säker död. Jag förstår poängen(och det stämmer säkert i sak gällande vertikal/horisontell riskuppfattning) men...kom igen nu.

Ur artikeln:
Om 20 år när allt är helt implementerat så kommer vi att säga likadant som vi gjort om bland annat bilbältet att "vad konstigt det var för 20 år sedan, då kunde vi välja själva om vi ville köra 100 kilometer i timmen på 50-väg".


Återkom gärna med dina tankar.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag har säkert en åsikt i ämnet - det brukar jag ha. :mattias

Ber dock att få återkomna när jag vet mer vad det handlar om. Det brukar bli bättre så.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag är inte ett dugg förvånad. Trafikverkets måldirektör säger i princip rakt ut att vi har digital tvångströja att vänta oss och SMC:s ordförande sätter sin tilltro till att motorcyklisterna själva skall sänka medelhastigheten under 2019 och att vi därmed slipper undan. Är det någon som tror på att någon av dessa två vägar är något annat än en återvändsgränd för motorcyklismen som fenomen, där vi blivit inlurade i ett hörn?

Jag förstår varför Jesper säger det han säger... ja vad fan skall han säga egentligen, nu handlar det bara om att försvara de sista spillrorna av vårt eget existensberättigande i myndighetens ögon.

Problemet här handlar inte om hur många kilometer i timmen i medelhastighet vi skall ha eller om vilken typ av digital tvångströja som skall användas.

Den här striden är mycket större än så och handlar om huruvida det överhuvudtaget går att acceptera problemdefinitionen. Det handlar om vilken ideologisk, filosofisk och samhällsanalytisk utgångspunkt man ser som rimlig för att ens diskutera problemet. Det handlar om vilket värde man sätter till frihet och människans egna ansvar i förhållande till värderingen av maximal trygghet och säkerhet och hur detta är ett ansvar som vilar på staten med en rent utilitaristisk utgångspunkt (att exempelvis ensidigt se att den största nyttan uppnås genom och definieras som att rädda så många människoliv som möjligt, utan att väga in andra värden - samma resonemang som leder till att man kan anse det bättre att offra en motorcyklist för två räddade bilister).

Jag brukar oftast vara en nyanserad och sansad person, men nu kräks jag snart och börjar fundera på om SMC egentligen företräder mig som motorcyklist. Jag vill inte stödja en organisation som medverkar till en samhällssyn som jag så starkt är emot och som spelar utvecklingen vi sett de senaste åren kring myndigheternas allt större politisering rakt i händerna.

Jag förstår varför de gör det, det är den enkla vägen och det känns förmodligen som det mest rationella vägvalet. Den andra vägen är så ohyggligt mycket svårare att nå fram via, nästintill omöjlig, då den förutsätter att en tillräckligt stor del av befolkningen för att det skall vara en maktfaktor behöver ta sig en rejäl funderare kring vad för typ av samhälle vi egentligen vill ha, landa i slutsatser kring vikten av de värden jag tar upp ovan och vara villiga att påverka samhället i den riktningen.

Nä, kanske återstår lösningen att lämna Sverige i framtiden om man fortfarande vill kunna köra MC på ett njutbart sätt.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Föreslår att rubriken på tråden justeras så att det framgår tydligare vad tråden handlar om
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
PK'ism, Meta-får och "Skärp dig Svensson" är begrepp man kan undersöka om man känner sig vilsen - med fördel i en webläsare via Tor och vpn (det är inte svåra saker, men låter en person att vara hyffsat privat). Ibland önskar man att någon tokstolle (t.ex. Puten eller Twitler) trycker på den stora röda DDOS-knappen och orsakar oreda i magnitud 1000 större än roslagens strömavbrott - då kan man iaf använda kontanterna att torka sig i arslet med.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Ja jag har räknat ner nu i ca 10 år innan jag lämnar landet. Är ca 17 år kvar innan lillen växer upp så jag kan bege mig härifrån. Hm får se till att han vill plugga utomlands!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Varför är det denna hysteri kring just dödsfall i trafiken? Varför får preventiva åtgärder för att rädda livet på folk i bil kosta hur mycket som helst, samtidigt som vi oskyddade trafikanter på 2 hjul (cyklister och motorcyklister) glöms bort?

Nu har jag bara 2017 års statistik från Socialstyrelsen, men det är ju snarlikt från år till år.
1062 personer dog i fallolyckor
82 dog i drunkningsolyckor
598 dog i förgiftningsolyckor
990 självmord
108 mord
355 skadehändelser med oklar avsikt
Ca 2000 dog av alkoholrelaterade orsaker
990 dog av narkotika eller läkemedelsförgiftning
Ca 5200 av tobaksrökningsrelaterad cancer
Och, 293 dog i trafiken

https://www.socialstyrelsen.se/publikationer2018/2018-10-17
https://www.cancerfonden.se/livsstil/rokning

Enligt SVT får Karolinska Institutet 5 miljoner per år i satsningen Nollvision för självmord: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fa-resultat-10-ar-efter-nollvision-mot-sjalvmord
https://www.dt.se/artikel/ledare/ledare-nollvision-for-sjalvmord-prioriteras-bort

Samtidigt går 100-150 miljoner om året till forskning för att minska antalet trafikdöda, plus alla miljarder som läggs på räcken, att märka om vägar osv.

Till och med läkarvetenskapen börjar reagera: http://www.vibilagare.se/reportage/lakare-satsa-mindre-pa-sakerhet

En hel del olyckor beror på ren klantighet och/eller okunskap, tex att man har börjat följa Noll Visions riktlinjer om att hålla hastigheten istället för att anpassa den. Men å andra sidan förstår allt färre vad anpassa betyder, dom har ju vinterdäck och antisladd! Vissa beror på dåligt underhållna trafikmiljöer, eftersom man inte har pengar till underhåll :huvet Och vissa olyckor går helt enkelt inte att undvika. Hade dom på den kollapsade bron i Italien överlevt om dom hade kört långsammare tro?

Istället ska vägarna byggas om till nå slags halvtunnlar med (vajer)räcken, för bilåkarnas skull. Dessutom ska fordonen fjärrstyras så att dom inte kan köra fortare än vad Trafikvärket vill, allt du gör ska loggas och utvärderas och helst ska vi inte köra själva. Så bara för att vissa inte kan köra bil, då ska vi alla fråntas rätten att göra det. Gissa var motorcyklar kommer att passa in i det samhället? Dessutom måste jag betala för all övervakningsutrustning och sensorer, som jag inte vill ha!

Kan vi inte göra samma sak med alkohol och tobak? Förbjud alla former av alkohol i samhället, med höga straff om du blir påkommen. Vill du ha en liten fylla så får du åka till Alkoholhuset, där möts du upp av läkare som kontrollerar dig, och ger dig en grogg med exakt rätt alkoholmängd för att ge dig önskad promillehalt. Du kan välja mellan 0,1, 0,3 och 0,5 promille. Sen tilldelas du ett enskilt rum där du kan inmundiga din alkohol och vänta tills du är nykter igen, sen släpps du ut.

Inte ens IOGT-NTO skulle tycka att det var en bra lösning, men det är dit vi är på väg med trafiken, samtidigt som vi ignorerar alla andra risker och ohälsor i samhället.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Jag är inte ett dugg förvånad. Trafikverkets måldirektör säger i princip rakt ut att vi har digital tvångströja att vänta oss och SMC:s ordförande sätter sin tilltro till att motorcyklisterna själva skall sänka medelhastigheten under 2019 och att vi därmed slipper undan. Är det någon som tror på att någon av dessa två vägar är något annat än en återvändsgränd för motorcyklismen som fenomen, där vi blivit inlurade i ett hörn?

Jag förstår varför Jesper säger det han säger... ja vad fan skall han säga egentligen, nu handlar det bara om att försvara de sista spillrorna av vårt eget existensberättigande i myndighetens ögon.

Problemet här handlar inte om hur många kilometer i timmen i medelhastighet vi skall ha eller om vilken typ av digital tvångströja som skall användas.

Den här striden är mycket större än så och handlar om huruvida det överhuvudtaget går att acceptera problemdefinitionen. Det handlar om vilken ideologisk, filosofisk och samhällsanalytisk utgångspunkt man ser som rimlig för att ens diskutera problemet. Det handlar om vilket värde man sätter till frihet och människans egna ansvar i förhållande till värderingen av maximal trygghet och säkerhet och hur detta är ett ansvar som vilar på staten med en rent utilitaristisk utgångspunkt (att exempelvis ensidigt se att den största nyttan uppnås genom och definieras som att rädda så många människoliv som möjligt, utan att väga in andra värden - samma resonemang som leder till att man kan anse det bättre att offra en motorcyklist för två räddade bilister).

Jag brukar oftast vara en nyanserad och sansad person, men nu kräks jag snart och börjar fundera på om SMC egentligen företräder mig som motorcyklist. Jag vill inte stödja en organisation som medverkar till en samhällssyn som jag så starkt är emot och som spelar utvecklingen vi sett de senaste åren kring myndigheternas allt större politisering rakt i händerna.

Jag förstår varför de gör det, det är den enkla vägen och det känns förmodligen som det mest rationella vägvalet. Den andra vägen är så ohyggligt mycket svårare att nå fram via, nästintill omöjlig, då den förutsätter att en tillräckligt stor del av befolkningen för att det skall vara en maktfaktor behöver ta sig en rejäl funderare kring vad för typ av samhälle vi egentligen vill ha, landa i slutsatser kring vikten av de värden jag tar upp ovan och vara villiga att påverka samhället i den riktningen.

Nä, kanske återstår lösningen att lämna Sverige i framtiden om man fortfarande vill kunna köra MC på ett njutbart sätt.

Blir det någon form av digital tvångströja eller övervakning så tänker iaf jag störa ut den med min foliehatt
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ja jag har räknat ner nu i ca 10 år innan jag lämnar landet. Är ca 17 år kvar innan lillen växer upp så jag kan bege mig härifrån. Hm får se till att han vill plugga utomlands!

Ta med knatten utomlands. Flerspråkig med världsvana, förståelse för andra kulturer osv. Kan man ge sina barn en bättre start i livet?

Och nej, det är inte så dyrt som man tror.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Nu har jag läst artikeln två gånger. Blir både matt, ilsken och frustrerad.

Motorcyklar "måste fångas in i våra nya system" (justerade citatet lite...) säger man och detta verkar vara en nästintill religiös övertygelse. Som en mulla som försöker sälja in fördelen med sharialagar. Eller som en kristen predikant som försöker övertyga om att Jesus visst kunde gå på vattnet.

Maria Krafft säger att den "utrustning" som skall vara ett "skyddsnät" inte fungerar om motorcyklisterna håller för hög fart. Vilken utrustning? Vilket skyddsnät? Det finns ju inget sådant för mc. Enbart räcken avsedda för personbilar, som istället innebär fara för livet för en mc-förare. Hastigheten har stor betydelse för krockvåldet kan man sedan läsa. Och så är det såklart. Men ett räcke dödar eller invalidiserar redan i låga hastigheter. 70 eller 90 spelar mindre roll. Kroppen slits sönder ganska effektivt redan i 70...

Vet hon ens vad hon talar om?

Vidare kan man läsa att om 20 år så kan vi inte fatta att det "förr" ens var möjligt att köra för fort. Och att vi kommer att vänja oss och det kommer att kännas helt naturligt.

Här kommer jag att tänka på vad den italienska facistledaren Benito Mussolini påstås ha sagt (lite översatt): “Om du plockar en kyckling en fjäder i taget, så kommer ingen att märka det.”

Det är precis det som Trafikverket (med flera) håller på med när de predikar all den "lycka" som vi drabbas av i övervakningssamhället.
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Trafikverket ligger i Borlänge eller?
Vore det inte bra ifall man placerar dem i något storstadscentrum och har som krav att knegarna ska bo minst fem mil bort?
Att alla möten dit man måste resa ska läggas så man tvingas åka utefter hårt trafikerade sträckor med fartkameror, dessa möte ska starta klockan senast klockan 09:00 och det är INTE ok att åka dagen före och övernatta på arbetsgivarens bekostnad.

Knegare med ungar i dagisålder ska anställas i första hand.

Bara så att åsikter bildas utefter samma förutsättningar som brukarna då.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Varför spelar smc med i spelet med politiker och trafikverket öht längre? Hästen är ju köpt, spelet är sedan länge riggat.

Det är lite som att någon vill skära av en armen men man stretar emot så att det bara är handen som ryker och så är man glad i hågen och tror att man uppnått något bra. Men hallå! Handen du hade igår är borta. Nej, det ska fanimig inte skäras någonstans.
Två steg bak och ett steg fram kommer inte ta en framåt.

Kan man som mc-kollektiv ist ha som avsikt att fastna så mycket det bara går i alla dessa ATK som finns(ett fåtal meter vid dessa vill säga) men i övrigt köra med förstånd så att det kanske blir lite syntax error hos trafikverket när antalet hastighetsöverträdelser inte går hand i hand med antalet olyckor.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Varför spelar smc med i spelet med politiker och trafikverket öht längre? Hästen är ju köpt, spelet är sedan länge riggat.

Det är lite som att någon vill skära av en armen men man stretar emot så att det bara är handen som ryker och så är man glad i hågen och tror att man uppnått något bra. Men hallå! Handen du hade igår är borta. Nej, det ska fanimig inte skäras någonstans.
Två steg bak och ett steg fram kommer inte ta en framåt.

Kan man som mc-kollektiv ist ha som avsikt att fastna så mycket det bara går i alla dessa ATK som finns(ett fåtal meter vid dessa vill säga) men i övrigt köra med förstånd så att det kanske blir lite syntax error hos trafikverket när antalet hastighetsöverträdelser inte går hand i hand med antalet olyckor.

Jag tror inte att den taktiken skulle fungera. Om vi kör för fort förbi kamerorna så kommer man att hävda att alla våra dödsfall beror på att vi kör som galningar. Det gör man redan idag trots att statistiken säger att motorcyklister håller hastighetsgränserna ungefär lika bra som bilisterna.

Med det fokus man haft dom senaste åren så gäller devisen att går det tillräckligt sakta så kommer ingen att dö vilket ju förvisso är sant men inte alls rimmar med gemene mans benägenhet att tillåta vissa risker i sin vardag (eftersom livet innebär vissa risker) plus att det ju kommer att ta längre tid att ta sig någonstans om man måste färdas skitsakta vilket i slutändan leder till ökade sammhällskostnader.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Lösningen är som alltid att rösta SD och köra för fort förbi fartkameror.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag ser en framtid där varenda liten sommartur blir ett Get Away-spektakel.
Det jävliga är att en liten del av mig ser fram mot det.
Så vind, skörda storm...

”Den 85-årige motorcyklisten som samlat andra aktivister under namnet ’Rolf Gülich-kommando’ är fortfarande på fri fot. Han sågs senast färdas söderut längs E4an i en hastighet långt över 200 km/h vilket innebar att de efterföljande poliserna inte hade ström nog att...

85-åringens hustru säger i en kommentar:

- Fan ta er! Han är alltid snäll och rar hemma när han varit ute och kört en sväng.
Varför vill ni ta det ifrån mig?”



Jag ser också att brytartändning kommer stort i framtiden...
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Hoj-kollektivet (löst använt i sammanhanget, då HD, förvuxna moppar, äventyrare, och andra transportmedel i låga försäkringsklasser inte på något vis bör förväxlas med riktiga hojar) är trots all relativt självsanerande. Här på forumet finns en rad vise män som pekar finger och ger digitala näsbrännor så fort nya yngel börjar prata bombarrepor och jackade kolvar.

Sällan man ser något liknande i den fyrhjuliga världen.

Sen förstår jag tanken med nollvisionen... vi vill givetvis inte att den producerande delen av befolkningen ska ta stryk på vägen till/från bruket och på så sett påverka driften. Huruvida de uppskattar transporten är väl ändå helt ovidkommande?
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top