Sidan 1 av 13 1234567 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 243
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Ja
    Hoj
    Ok
    Inlägg
    754

    Läsvärt i MC-folket #2.19

    Ledaren på sida 8 samt artikeln på sida 85.

    Gör som vi säger, annars ser vi till att du gör som vi säger!

  2. #2
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    2 937
    Det är då faen att man aldrig är hemma så man kunde läst själv.
    Är det saftblandarkrav på G nu...?
    IBA #40701

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Ja
    Hoj
    Ok
    Inlägg
    754
    Citat Ursprungligen postat av notrightrider Visa inlägg
    Det är då faen att man aldrig är hemma så man kunde läst själv.
    Är det saftblandarkrav på G nu...?
    Bla. det här tröttsamma om hastighet och att det är dags för motorcyklister att skärpa sig nu. Och så någon referens om att vi har svårare att uppfatta horisontell än vertikal hastighet där man jämför med att (inte)kasta sig ut för ett stup - mot en för mig antagen säker död. Jag förstår poängen(och det stämmer säkert i sak gällande vertikal/horisontell riskuppfattning) men...kom igen nu.

    Ur artikeln:
    Om 20 år när allt är helt implementerat så kommer vi att säga likadant som vi gjort om bland annat bilbältet att "vad konstigt det var för 20 år sedan, då kunde vi välja själva om vi ville köra 100 kilometer i timmen på 50-väg".

    Återkom gärna med dina tankar.

  4. #4
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    2 937
    Jag har säkert en åsikt i ämnet - det brukar jag ha.

    Ber dock att få återkomna när jag vet mer vad det handlar om. Det brukar bli bättre så.
    IBA #40701

  5. #5
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    3 283
    Citat Ursprungligen postat av notrightrider Visa inlägg
    Jag har säkert en åsikt i ämnet - det brukar jag ha.

    Ber dock att få återkomna när jag vet mer vad det handlar om. Det brukar bli bättre så.
    Det är inte SportHoj!

    Att tänka innan man talar är som att torka sig i röven innan man skiter
    Arne Anka
    Senast redigerat av Old Badger den 2019-01-15 klockan 22:58. Anledning: Citatet
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  6. #6
    Medlem CFrs avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    BMW S 1000 R -15
    Inlägg
    1 175
    Jag är inte ett dugg förvånad. Trafikverkets måldirektör säger i princip rakt ut att vi har digital tvångströja att vänta oss och SMC:s ordförande sätter sin tilltro till att motorcyklisterna själva skall sänka medelhastigheten under 2019 och att vi därmed slipper undan. Är det någon som tror på att någon av dessa två vägar är något annat än en återvändsgränd för motorcyklismen som fenomen, där vi blivit inlurade i ett hörn?

    Jag förstår varför Jesper säger det han säger... ja vad fan skall han säga egentligen, nu handlar det bara om att försvara de sista spillrorna av vårt eget existensberättigande i myndighetens ögon.

    Problemet här handlar inte om hur många kilometer i timmen i medelhastighet vi skall ha eller om vilken typ av digital tvångströja som skall användas.

    Den här striden är mycket större än så och handlar om huruvida det överhuvudtaget går att acceptera problemdefinitionen. Det handlar om vilken ideologisk, filosofisk och samhällsanalytisk utgångspunkt man ser som rimlig för att ens diskutera problemet. Det handlar om vilket värde man sätter till frihet och människans egna ansvar i förhållande till värderingen av maximal trygghet och säkerhet och hur detta är ett ansvar som vilar på staten med en rent utilitaristisk utgångspunkt (att exempelvis ensidigt se att den största nyttan uppnås genom och definieras som att rädda så många människoliv som möjligt, utan att väga in andra värden - samma resonemang som leder till att man kan anse det bättre att offra en motorcyklist för två räddade bilister).

    Jag brukar oftast vara en nyanserad och sansad person, men nu kräks jag snart och börjar fundera på om SMC egentligen företräder mig som motorcyklist. Jag vill inte stödja en organisation som medverkar till en samhällssyn som jag så starkt är emot och som spelar utvecklingen vi sett de senaste åren kring myndigheternas allt större politisering rakt i händerna.

    Jag förstår varför de gör det, det är den enkla vägen och det känns förmodligen som det mest rationella vägvalet. Den andra vägen är så ohyggligt mycket svårare att nå fram via, nästintill omöjlig, då den förutsätter att en tillräckligt stor del av befolkningen för att det skall vara en maktfaktor behöver ta sig en rejäl funderare kring vad för typ av samhälle vi egentligen vill ha, landa i slutsatser kring vikten av de värden jag tar upp ovan och vara villiga att påverka samhället i den riktningen.

    Nä, kanske återstår lösningen att lämna Sverige i framtiden om man fortfarande vill kunna köra MC på ett njutbart sätt.

  7. #7
    Medlem CFrs avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    BMW S 1000 R -15
    Inlägg
    1 175
    Föreslår att rubriken på tråden justeras så att det framgår tydligare vad tråden handlar om

  8. #8
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    2 937
    Citat Ursprungligen postat av CFr Visa inlägg
    Föreslår att rubriken på tråden justeras så att det framgår tydligare vad tråden handlar om

    MC-DÖDEN - men inte som du tänkte dig...
    IBA #40701

  9. #9
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    2xB12+VS1400+GPz1100
    Inlägg
    10 621
    PK'ism, Meta-får och "Skärp dig Svensson" är begrepp man kan undersöka om man känner sig vilsen - med fördel i en webläsare via Tor och vpn (det är inte svåra saker, men låter en person att vara hyffsat privat). Ibland önskar man att någon tokstolle (t.ex. Puten eller Twitler) trycker på den stora röda DDOS-knappen och orsakar oreda i magnitud 1000 större än roslagens strömavbrott - då kan man iaf använda kontanterna att torka sig i arslet med.

  10. #10
    Medlem Mjölnaren75s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    250 Grand Dink, KTM 690 Duke
    Inlägg
    1 232
    Ja jag har räknat ner nu i ca 10 år innan jag lämnar landet. Är ca 17 år kvar innan lillen växer upp så jag kan bege mig härifrån. Hm får se till att han vill plugga utomlands!

  11. #11
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    20 032
    Varför är det denna hysteri kring just dödsfall i trafiken? Varför får preventiva åtgärder för att rädda livet på folk i bil kosta hur mycket som helst, samtidigt som vi oskyddade trafikanter på 2 hjul (cyklister och motorcyklister) glöms bort?

    Nu har jag bara 2017 års statistik från Socialstyrelsen, men det är ju snarlikt från år till år.
    1062 personer dog i fallolyckor
    82 dog i drunkningsolyckor
    598 dog i förgiftningsolyckor
    990 självmord
    108 mord
    355 skadehändelser med oklar avsikt
    Ca 2000 dog av alkoholrelaterade orsaker
    990 dog av narkotika eller läkemedelsförgiftning
    Ca 5200 av tobaksrökningsrelaterad cancer
    Och, 293 dog i trafiken

    https://www.socialstyrelsen.se/publi...018/2018-10-17
    https://www.cancerfonden.se/livsstil/rokning

    Enligt SVT får Karolinska Institutet 5 miljoner per år i satsningen Nollvision för självmord: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/f...-mot-sjalvmord
    https://www.dt.se/artikel/ledare/led...ioriteras-bort

    Samtidigt går 100-150 miljoner om året till forskning för att minska antalet trafikdöda, plus alla miljarder som läggs på räcken, att märka om vägar osv.

    Till och med läkarvetenskapen börjar reagera: http://www.vibilagare.se/reportage/l...re-pa-sakerhet

    En hel del olyckor beror på ren klantighet och/eller okunskap, tex att man har börjat följa Noll Visions riktlinjer om att hålla hastigheten istället för att anpassa den. Men å andra sidan förstår allt färre vad anpassa betyder, dom har ju vinterdäck och antisladd! Vissa beror på dåligt underhållna trafikmiljöer, eftersom man inte har pengar till underhåll Och vissa olyckor går helt enkelt inte att undvika. Hade dom på den kollapsade bron i Italien överlevt om dom hade kört långsammare tro?

    Istället ska vägarna byggas om till nå slags halvtunnlar med (vajer)räcken, för bilåkarnas skull. Dessutom ska fordonen fjärrstyras så att dom inte kan köra fortare än vad Trafikvärket vill, allt du gör ska loggas och utvärderas och helst ska vi inte köra själva. Så bara för att vissa inte kan köra bil, då ska vi alla fråntas rätten att göra det. Gissa var motorcyklar kommer att passa in i det samhället? Dessutom måste jag betala för all övervakningsutrustning och sensorer, som jag inte vill ha!

    Kan vi inte göra samma sak med alkohol och tobak? Förbjud alla former av alkohol i samhället, med höga straff om du blir påkommen. Vill du ha en liten fylla så får du åka till Alkoholhuset, där möts du upp av läkare som kontrollerar dig, och ger dig en grogg med exakt rätt alkoholmängd för att ge dig önskad promillehalt. Du kan välja mellan 0,1, 0,3 och 0,5 promille. Sen tilldelas du ett enskilt rum där du kan inmundiga din alkohol och vänta tills du är nykter igen, sen släpps du ut.

    Inte ens IOGT-NTO skulle tycka att det var en bra lösning, men det är dit vi är på väg med trafiken, samtidigt som vi ignorerar alla andra risker och ohälsor i samhället.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  12. #12
    Medlem Piskens avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Norrort
    Hoj
    Triumph Speed Triple RS 2019 beställd
    Inlägg
    2 116
    Citat Ursprungligen postat av CFr Visa inlägg
    Jag är inte ett dugg förvånad. Trafikverkets måldirektör säger i princip rakt ut att vi har digital tvångströja att vänta oss och SMC:s ordförande sätter sin tilltro till att motorcyklisterna själva skall sänka medelhastigheten under 2019 och att vi därmed slipper undan. Är det någon som tror på att någon av dessa två vägar är något annat än en återvändsgränd för motorcyklismen som fenomen, där vi blivit inlurade i ett hörn?

    Jag förstår varför Jesper säger det han säger... ja vad fan skall han säga egentligen, nu handlar det bara om att försvara de sista spillrorna av vårt eget existensberättigande i myndighetens ögon.

    Problemet här handlar inte om hur många kilometer i timmen i medelhastighet vi skall ha eller om vilken typ av digital tvångströja som skall användas.

    Den här striden är mycket större än så och handlar om huruvida det överhuvudtaget går att acceptera problemdefinitionen. Det handlar om vilken ideologisk, filosofisk och samhällsanalytisk utgångspunkt man ser som rimlig för att ens diskutera problemet. Det handlar om vilket värde man sätter till frihet och människans egna ansvar i förhållande till värderingen av maximal trygghet och säkerhet och hur detta är ett ansvar som vilar på staten med en rent utilitaristisk utgångspunkt (att exempelvis ensidigt se att den största nyttan uppnås genom och definieras som att rädda så många människoliv som möjligt, utan att väga in andra värden - samma resonemang som leder till att man kan anse det bättre att offra en motorcyklist för två räddade bilister).

    Jag brukar oftast vara en nyanserad och sansad person, men nu kräks jag snart och börjar fundera på om SMC egentligen företräder mig som motorcyklist. Jag vill inte stödja en organisation som medverkar till en samhällssyn som jag så starkt är emot och som spelar utvecklingen vi sett de senaste åren kring myndigheternas allt större politisering rakt i händerna.

    Jag förstår varför de gör det, det är den enkla vägen och det känns förmodligen som det mest rationella vägvalet. Den andra vägen är så ohyggligt mycket svårare att nå fram via, nästintill omöjlig, då den förutsätter att en tillräckligt stor del av befolkningen för att det skall vara en maktfaktor behöver ta sig en rejäl funderare kring vad för typ av samhälle vi egentligen vill ha, landa i slutsatser kring vikten av de värden jag tar upp ovan och vara villiga att påverka samhället i den riktningen.

    Nä, kanske återstår lösningen att lämna Sverige i framtiden om man fortfarande vill kunna köra MC på ett njutbart sätt.
    Blir det någon form av digital tvångströja eller övervakning så tänker iaf jag störa ut den med min foliehatt
    Gul snö kan vara öl ....

    Triumph NightStorm 2015
    MV Agusta Brutale 800
    Suzuki B-King
    Suzuki vz1600
    Yamaha xt660r

  13. #13
    Big in Japan Lugns avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    på jobbet
    Hoj
    Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
    Inlägg
    4 828
    Citat Ursprungligen postat av Mjölnaren75 Visa inlägg
    Ja jag har räknat ner nu i ca 10 år innan jag lämnar landet. Är ca 17 år kvar innan lillen växer upp så jag kan bege mig härifrån. Hm får se till att han vill plugga utomlands!
    Ta med knatten utomlands. Flerspråkig med världsvana, förståelse för andra kulturer osv. Kan man ge sina barn en bättre start i livet?

    Och nej, det är inte så dyrt som man tror.

  14. #14
    Float like a butterfly, sting like a bee TMax500s avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Hoj
    Triumph Thruxton 2008, Triumph Sprint ST 2003, Kawasaki J300 2014, Moto Guzzi Quota 1100 ES 2000
    Inlägg
    2 040
    Nu har jag läst artikeln två gånger. Blir både matt, ilsken och frustrerad.

    Motorcyklar "måste fångas in i våra nya system" (justerade citatet lite...) säger man och detta verkar vara en nästintill religiös övertygelse. Som en mulla som försöker sälja in fördelen med sharialagar. Eller som en kristen predikant som försöker övertyga om att Jesus visst kunde gå på vattnet.

    Maria Krafft säger att den "utrustning" som skall vara ett "skyddsnät" inte fungerar om motorcyklisterna håller för hög fart. Vilken utrustning? Vilket skyddsnät? Det finns ju inget sådant för mc. Enbart räcken avsedda för personbilar, som istället innebär fara för livet för en mc-förare. Hastigheten har stor betydelse för krockvåldet kan man sedan läsa. Och så är det såklart. Men ett räcke dödar eller invalidiserar redan i låga hastigheter. 70 eller 90 spelar mindre roll. Kroppen slits sönder ganska effektivt redan i 70...

    Vet hon ens vad hon talar om?

    Vidare kan man läsa att om 20 år så kan vi inte fatta att det "förr" ens var möjligt att köra för fort. Och att vi kommer att vänja oss och det kommer att kännas helt naturligt.

    Här kommer jag att tänka på vad den italienska facistledaren Benito Mussolini påstås ha sagt (lite översatt): “Om du plockar en kyckling en fjäder i taget, så kommer ingen att märka det.”

    Det är precis det som Trafikverket (med flera) håller på med när de predikar all den "lycka" som vi drabbas av i övervakningssamhället.
    Senast redigerat av TMax500 den 2019-01-16 klockan 08:48.
    "Folk tror på det ena och det andra, det är Jesus och det är Gud å hela gängen där. Jag tror på IFK Göteborg, Frölunda och Liverpool."
    --Glenn Hysén--

    "Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund varpå samhället vilar."
    --Karl-Bertil Jonsson--

  15. #15
    Absolut skitlångsammast MartinBs avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Alingsås
    Hoj
    R6zz. No more crossplejn.
    Inlägg
    3 038
    Trafikverket ligger i Borlänge eller?
    Vore det inte bra ifall man placerar dem i något storstadscentrum och har som krav att knegarna ska bo minst fem mil bort?
    Att alla möten dit man måste resa ska läggas så man tvingas åka utefter hårt trafikerade sträckor med fartkameror, dessa möte ska starta klockan senast klockan 09:00 och det är INTE ok att åka dagen före och övernatta på arbetsgivarens bekostnad.

    Knegare med ungar i dagisålder ska anställas i första hand.

    Bara så att åsikter bildas utefter samma förutsättningar som brukarna då.
    Det finns bara en som skriver kärleksbrev till Banarne.

  16. #16
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Ja
    Hoj
    Ok
    Inlägg
    754
    Varför spelar smc med i spelet med politiker och trafikverket öht längre? Hästen är ju köpt, spelet är sedan länge riggat.

    Det är lite som att någon vill skära av en armen men man stretar emot så att det bara är handen som ryker och så är man glad i hågen och tror att man uppnått något bra. Men hallå! Handen du hade igår är borta. Nej, det ska fanimig inte skäras någonstans.
    Två steg bak och ett steg fram kommer inte ta en framåt.

    Kan man som mc-kollektiv ist ha som avsikt att fastna så mycket det bara går i alla dessa ATK som finns(ett fåtal meter vid dessa vill säga) men i övrigt köra med förstånd så att det kanske blir lite syntax error hos trafikverket när antalet hastighetsöverträdelser inte går hand i hand med antalet olyckor.

  17. #17
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Inlägg
    4 660
    Citat Ursprungligen postat av zoda Visa inlägg
    Varför spelar smc med i spelet med politiker och trafikverket öht längre? Hästen är ju köpt, spelet är sedan länge riggat.

    Det är lite som att någon vill skära av en armen men man stretar emot så att det bara är handen som ryker och så är man glad i hågen och tror att man uppnått något bra. Men hallå! Handen du hade igår är borta. Nej, det ska fanimig inte skäras någonstans.
    Två steg bak och ett steg fram kommer inte ta en framåt.

    Kan man som mc-kollektiv ist ha som avsikt att fastna så mycket det bara går i alla dessa ATK som finns(ett fåtal meter vid dessa vill säga) men i övrigt köra med förstånd så att det kanske blir lite syntax error hos trafikverket när antalet hastighetsöverträdelser inte går hand i hand med antalet olyckor.
    Jag tror inte att den taktiken skulle fungera. Om vi kör för fort förbi kamerorna så kommer man att hävda att alla våra dödsfall beror på att vi kör som galningar. Det gör man redan idag trots att statistiken säger att motorcyklister håller hastighetsgränserna ungefär lika bra som bilisterna.

    Med det fokus man haft dom senaste åren så gäller devisen att går det tillräckligt sakta så kommer ingen att dö vilket ju förvisso är sant men inte alls rimmar med gemene mans benägenhet att tillåta vissa risker i sin vardag (eftersom livet innebär vissa risker) plus att det ju kommer att ta längre tid att ta sig någonstans om man måste färdas skitsakta vilket i slutändan leder till ökade sammhällskostnader.
    The man, the myth, the concept.

  18. #18
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    2 503
    Lösningen är som alltid att rösta SD och köra för fort förbi fartkameror.
    Buy quality, cry once.

  19. #19
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    2 937
    Jag ser en framtid där varenda liten sommartur blir ett Get Away-spektakel.
    Det jävliga är att en liten del av mig ser fram mot det.
    Så vind, skörda storm...

    ”Den 85-årige motorcyklisten som samlat andra aktivister under namnet ’Rolf Gülich-kommando’ är fortfarande på fri fot. Han sågs senast färdas söderut längs E4an i en hastighet långt över 200 km/h vilket innebar att de efterföljande poliserna inte hade ström nog att...

    85-åringens hustru säger i en kommentar:

    - Fan ta er! Han är alltid snäll och rar hemma när han varit ute och kört en sväng.
    Varför vill ni ta det ifrån mig?”



    Jag ser också att brytartändning kommer stort i framtiden...
    Senast redigerat av notrightrider den 2019-01-16 klockan 14:54.
    IBA #40701

  20. #20
    Big in Japan Lugns avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    på jobbet
    Hoj
    Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
    Inlägg
    4 828

    Läsvärt i MC-folket #2.19

    Hoj-kollektivet (löst använt i sammanhanget, då HD, förvuxna moppar, äventyrare, och andra transportmedel i låga försäkringsklasser inte på något vis bör förväxlas med riktiga hojar) är trots all relativt självsanerande. Här på forumet finns en rad vise män som pekar finger och ger digitala näsbrännor så fort nya yngel börjar prata bombarrepor och jackade kolvar.

    Sällan man ser något liknande i den fyrhjuliga världen.

    Sen förstår jag tanken med nollvisionen... vi vill givetvis inte att den producerande delen av befolkningen ska ta stryk på vägen till/från bruket och på så sett påverka driften. Huruvida de uppskattar transporten är väl ändå helt ovidkommande?
    Senast redigerat av Lugn den 2019-01-16 klockan 11:30.

Sidan 1 av 13 1234567 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Jag brukar byta när gasen är slut i vajern.

doolar
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här