Framhjul med vibrationer vid bromsning

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack för alla tips.
Lägesrapport 16/1
Som Boost 3 påpekat kan friktionen varierar längs skivorn om de stått och rostat och jag tycker det är skumt att halva högerskivan är svagt blånerad halva högerskivan blanksliten
Så det blir ju göra ren bromsoken från skit (plocka ut kolvar, ringar osv och göra rent)
Men för säkerhets skull är nya bromsskivor beställda nya bromsbelägg beställda, lika bra byta nu så jag slipper under säsong
Så i samband med
lagerbyten (lager och tätningar beställda)
blir det nya bromsskivor, nya bromsstyrpinnar, de gamla pinnarna rätt gropiga, nya bromsbeläggsfjädrar
och självklart blir det kontroll av styrlagrets åtdragning
Även om jag inte tror på löst styrlager för direkt efter styrlagerbytet (där jag inte dragit åt tillräckligt) så uppförde sig hojen inte bra
och efter åtdragning uppförde den sig bättre. Men åtdragningen ska kollas, lossa och dra åt med moment igen.

Återkommer när allt är bytt. Inklusive nytt framdäck Metzeler M7RR. :)
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Tjockleken på högerskivan varierar tydligen. Kan du mäta med mikrometer?
Min bil som jag köpte på firma hade nog stått länge för bromsarna pulserade i längsled. Särskilt tydligt om man bromsar lite lite hårdare än normalt från 90 till 40 t ex. Vägen till landet var en 90-sträcka med flera rondeller. Huvudet rörde sig som: :yoparty

Lämnade in den på firman men dom märkte inget. Såklart. Det försvann efter 4-500 mil. Beläggen fastnar efter varje tvätt eller körning i regn om bilen står några dagar. Ingen handbroms.

Det är samma på min DR600. Skivan rostar och fastnar lite. Har även en liten skevhet. Syns tydligt om man bara bromsar lätt och skivar är lite ljusbrun av rost. Känns lite i handtaget men inget jag bryr mig om. Grym broms jämfört med originalskivan som är lite mindre och rostfri. Dubbelkolvsok dessutom. :tummenupp

Ny byter du en massa delar så vi får hoppas att problemet försvinner. Så att det inte berodde på ytorna mellan nav och skivor. :gnissla
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Även om jag inte tror på löst styrlager för direkt efter styrlagerbytet (där jag inte dragit åt tillräckligt) så uppförde sig hojen inte bra
och efter åtdragning uppförde den sig bättre. Men åtdragningen ska kollas, lossa och dra åt med moment igen.
Lossade du allt, gaffelben osv, när du drog styrlagret? Det blir ju en viss snedbelastning oavsett om hojen står på framhjulet eller det hänger i luften, och då stämmer ju heller inte momentet. Såna justeringar ska ju göras med obelastad krona.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Finns fa... inget värr än just detta symtom med pulserande bromsar då orsaken kan vara många! Man hoppas ju alltid på det lätta och billiga alternativen. Tyvärr är det ju dock ofta bromsskivan som e boven. Jaja nu har vi en ytterliggare bra tråd som tar upp vad det kan bero på för nästa stackare:).
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Javettefan.... borde det inte bli slag i kalaset om skivan kärvar och sitter snett när man först applicerar bromsen?

Jag tror poängen är att skivan inte ska sitta snett, då är den skadad/defekt, det hjälps inte av att rengöra nitarna. Som jag förstod det är nitarna till för att skivan ska ha rum att expandera pga värme, det har inget att göra med att centrera skivan med beläggen utan det sköts av oket själv.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Lossade du allt, gaffelben osv, när du drog styrlagret? Det blir ju en viss snedbelastning oavsett om hojen står på framhjulet eller det hänger i luften, och då stämmer ju heller inte momentet. Såna justeringar ska ju göras med obelastad krona.

Nej, det gjorde jag inte.
Jag drog igenom framhjulsaxeln och spännde fast framhjulsaxeln med de två insex nere på vänster gaffelben
spännde undre gaffelkronan runt gaffelbenen.
Sedan en planka mellan gaffelbenen precis under undre gaffelkronan.
Plankan mothåll när jag drar gaffelkronmuttrarna.
Det är två gaffelkronmuttrar, den ena muttern först och den andra muttern efteråt ovanpå.
När andra muttern vad dragen drog jag vad jag minns fast övre gaffelkronan om gaffelbenen.

Nåja får se hur det går med nya lager och nya bromsskivor, nya belägg, nya styrpinnar för beläggen
(Gamla styrpinnar rätt gropiga) och rengjorda bromsok.
Hjälper inte det så blir det göra om åtdragningen av gaffelkronan.
Men jag har faktiskt gjort det två gånger. Drog alldeles för löst första gången.......:rodnar
och då kändes inte hojen OK......:(
Andra gången drog jag med moment enligt Haynes och sedan känns hojen OK :)
utom vid bromsning :(
Och vibrationer vid bromsning har jag haft ett par år och blivit allt värre.
Tills jag fick nog. :mad: Och startade den här tråden.
Och kan bara tacka för alla tips ! :Bugar
 
Last edited:

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Åter igen: fjädrade du ut gaffeln innan du drog fast de två insexskruvarna i gaffelbenet. Det gör man för att centrera oket över skivan. Jag har lärt mig den hårda vägen :)

Bilden tagen ur manualen för Suzuki, men då uppbyggnaden är lika som för din Triumph antar jag att proceduren är likvärdig.

Skärmklipp.JPG
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Åter igen: fjädrade du ut gaffeln innan du drog fast de två insexskruvarna i gaffelbenet. Det gör man för att centrera oket över skivan. Jag har lärt mig den hårda vägen :)

Bilden tagen ur manualen för Suzuki, men då uppbyggnaden är lika som för din Triumph antar jag att proceduren är likvärdig.

View attachment 447376

Ja hela framdelen var i luften så efter jag fått nya styrlager med gaffelkronor på plats så satte jag dit gaffelbenen
(är helt utfjädrade på Triumph när man står med gaffelbenet i handen klart sätta på plats i gaffelkronan)
när jag fått in båda benen i under gaffelkronan drog jag igenom framhjulsaxeln och låste framshjulsaxeln
och låste sedan gaffelbenen in undre gaffelkronan.
OBS bromsproblemen fanns innan byte av styrlager.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Jag tror mitt begrepp fjädra ut kan tolkas på olika sätt, det var nog dumt uttryckt. Komprimera är nog ett bättre begrepp. Det som händer om du gör som beskrivningen i mitt urklipp är att bromsoket och gaffelbenet, utan att vara fixerat vid axeln, ställer sig centrerat över skivan. Först därefter ska man låsa de två skruvarna i gaffelbenet.

Gör man som du beskrivit kan du aldrig vara säker på att oket är centrerat över skivan (kom ihåg att oket inte är flytande, utan fast monterat i gaffelbenet), och då kan det inträffa att bromsen pulserar (med lika många slag som du har nitar i skivan).

Denna procedur ska man göra så vid varje tillfälle framhjulet ska monteras på cykeln.

Hoppas denna beskrivning är klarare. Jag kan nog inte förklara bättre än så.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag tror mitt begrepp fjädra ut kan tolkas på olika sätt, det var nog dumt uttryckt. Komprimera är nog ett bättre begrepp. Det som händer om du gör som beskrivningen i mitt urklipp är att bromsoket och gaffelbenet, utan att vara fixerat vid axeln, ställer sig centrerat över skivan. Först därefter ska man låsa de två skruvarna i gaffelbenet.

Gör man som du beskrivit kan du aldrig vara säker på att oket är centrerat över skivan (kom ihåg att oket inte är flytande, utan fast monterat i gaffelbenet), och då kan det inträffa att bromsen pulserar (med lika många slag som du har nitar i skivan).

Denna procedur ska man göra så vid varje tillfälle framhjulet ska monteras på cykeln.

Hoppas denna beskrivning är klarare. Jag kan nog inte förklara bättre än så.

Trycka ihop framgaffeln några ggr innan man drar åt småskruvarna mot framaxeln gör man för att inte de ska bli brytningar inne i gafflarna vid fjädring. Bromsokscentrering har jag inte hört talas om men de är intressant att höra om. Jag förstår inte hur de ska påverka bromsoken och klossarna negativt om man skulle glömma ihopfjädring innan åtskruvning? Jag menar om oket hamnar lite ocentrerat åt något håll så sköter ju kolvarna det. Kolvarna pumpar man ju ut tills klossarna tar i skivorna så de borde inte påverka bromsarna negativt på något vis?
Är de något jag missar missförstår :va
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tror mitt begrepp fjädra ut kan tolkas på olika sätt, det var nog dumt uttryckt. Komprimera är nog ett bättre begrepp. Det som händer om du gör som beskrivningen i mitt urklipp är att bromsoket och gaffelbenet, utan att vara fixerat vid axeln, ställer sig centrerat över skivan. Först därefter ska man låsa de två skruvarna i gaffelbenet.

Gör man som du beskrivit kan du aldrig vara säker på att oket är centrerat över skivan (kom ihåg att oket inte är flytande, utan fast monterat i gaffelbenet), och då kan det inträffa att bromsen pulserar (med lika många slag som du har nitar i skivan).

Denna procedur ska man göra så vid varje tillfälle framhjulet ska monteras på cykeln.

Hoppas denna beskrivning är klarare. Jag kan nog inte förklara bättre än så.

Jag kanske fattar nu ?
Har man en Upside Down Gaffel där bromsoken är fästa i ÖVRE gaffelbenet måste givetvis ÖVRE gaffelbenen sitta rätt i förhållande till bromsskivorna innan ÖVRE gaffelbenen spänns fast i gaffelkronan.
Eller ?

Men Sprint RS har den äldre typen av gaffel
där bromsoken är fästa i UNDRE gaffelbenen som roterar fritt runt ÖVRE gaffelbenet
och UNDRE gaffelbenens läge med bromsoken
bestäms av framhjulsaxeln genom UNDRE gaffelbenen.
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jag kanske fattar nu ?
Har man en Upside Down Gaffel där bromsoken är fästa i ÖVRE gaffelbenet måste givetvis ÖVRE gaffelbenen sitta rätt i förhållande till bromsskivorna innan ÖVRE gaffelbenen spänns fast i gaffelkronan.
Eller ?

Men Sprint RS har den äldre typen av gaffel
där bromsoken är fästa i UNDRE gaffelbenen som roterar fritt runt ÖVRE gaffelbenet
och UNDRE gaffelbenens läge med bromsoken
bestäms av framhjulsaxeln genom UNDRE gaffelbenen.
USD eller "vanlig" gaffel har inte med bromsarna att göra. Det kan inte vara så krångligt att:
1 skruva fast benen i kronorna,
2 montera hjulet på plats
3 montera bromsoken

Pulserar det fortfarande och har blivit sämre under lång tid och du har bytt skivor samt belägg också... Jag förutsätter att framdäcket blivit bytt under den här tiden så att det bara inte är obalans därifrån pga slitage eller tappad vikt.

Är glidbussningar och övriga slitdelar i gaffeln bytt så inte den glappar inuti?

Har inte läst hela vägen, men är bromsoken friska så kolvar och belägg rör sig som de ska? De behöver rengöras också och renoveras med ålder.

Och "övre" är väl ändå det som sitter uppåt? Där fäster man aldrig några bromsok, övre sitter ju fast i kronorna. Gissar att det är yttre resp inre som avses?

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
USD eller "vanlig" gaffel har inte med bromsarna att göra. Det kan inte vara så krångligt att:
1 skruva fast benen i kronorna,
2 montera hjulet på plats
3 montera bromsoken

Pulserar det fortfarande och har blivit sämre under lång tid och du har bytt skivor samt belägg också... Jag förutsätter att framdäcket blivit bytt under den här tiden så att det bara inte är obalans därifrån pga slitage eller tappad vikt.

Är glidbussningar och övriga slitdelar i gaffeln bytt så inte den glappar inuti?

Och "övre" är väl ändå det som sitter uppåt? Där fäster man aldrig några bromsok, övre sitter ju fast i kronorna. Gissar att det är yttre resp inre som avses?

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Det har du rätt i, mitt misstag,,,,,:rodnar
Men oavsett så bestämms ju bromsoken läge av framhjulsaxeln. Framhjulsaxeln låser ju bromsoken.
Sedan ska ju axelkronorna monteras så gaffelbenen är parallella.
Och jag förstår att det (gaffelbenen är parallella) kan de lättare bli om gaffeln trycks ihop.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Men oavsett så bestämms ju bromsoken läge av framhjulsaxeln. Framhjulsaxeln låser ju bromsoken.
Sedan ska ju axelkronorna monteras så gaffelbenen är parallella.
Och jag förstår att det (gaffelbenen är parallella) kan de lättare bli om gaffeln trycks ihop.
Japp, precis!

Gunga lite vid montering kan ju antagligen rätta ut eventuella mindre skevheter i ben/axel innan man drar åt. Påverkar dock inte bromscentreringen för den sitter ju som du skriver, fast.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Hur går det?

Hittade några bilder från när jag mätte upp mina skivor. 0.26 i flex. Blev bra efter byte av skivor.

9b334469daa776f0851248ced32357e0.jpg


e4da0410dce3d0d1dfc0449f31c7e743.jpg
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har Sprint RS på ABBA stand just nu. Gaffeln är förståss helt utfjädrad ? Eller är den det ?
Det finns ju enligt Haynes en returfjäder i gaffeln.

Betyder detta att gaffeln kan bli ännu längre när returfjädern trycks ihop ?
Än vad gaffeln är nu ? Fritt i luften.

Behöver svaret för jag funderar på att skaffa nya bromsslangar.
Och när jag är och kollar på hojen borde det inte var något problem med 5cm kortare bromsslangar.

Onödigt minska ner till 7cm kortare, det teoretiska när jag mäter.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Bifogat

  • Ny-Triumph-Bromsskiva.jpg
    Ny-Triumph-Bromsskiva.jpg
    72.9 KB · Visningar: 40
  • Ny-Triumph-Bromsskiva-2.jpg
    Ny-Triumph-Bromsskiva-2.jpg
    124.3 KB · Visningar: 39
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har nu sett över bromsok, cylindrar, O-ringar, kolvar rengjorda. Lite silikonfett på O-ringarna och kolven.
Ihopsatt, kolvarna utblåsta och överflödigt fett på kolvarna borttorkat, kolvarna intryckta igen, går lätt med fingrarna.
Bromsbeläggen kollade. Ca 4mm kvar utom på ett belägg som det bara var 3mm kvar på. Varför ?
Så det belägget byttes till ett nytt. Ca 4.5mm belägg.
Fjäderplåten över beläggen och skruven som håller beläggen på plats i oket bytta till nya.
På båda bromsoken så klart.
Så vibrationerna inte ska bero på att beläggen fastnar i slitagegropar i skruven.

Bromsoken monterade.
Mitt extra Hjul med de nya bromsskivorna monterade.
Och slaget kollat med indikatorklocka
De gamla hade slag
Vänster bromsskiva 0,16 mm. Höger bromskiva 0,10 mm
Övrigt: Höger bromskiva var på utsidan till ca 50% blanksliten, ca 50% svagt blånerad.

De nya bromsskivorna har slag
Vänster bromsskiva 0,13 mm. Höger bromskiva 0,14 mm
Ska jag döma av detta om de nya fungerar utan vibrationer vid bromsning så var det inte slaget som gav vibrationerna med de gamla bromsskivorna.

Nu är nästa steg fylla ny bromsvätska och avlufta. Sen blir det en veckas paus. "Semester" hos särbon i Skåne.
Inga tankar på att åka ut och testa bromsarna när det snöar eller regnar.
Som det verkar göra fram till mitten Mars.
Känns konstigt jag hade Busan ute 28 februari i fint väder. :va
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Provkört / provbromsat idag.
INGA som helst vibrationer med de nya bromskivorna och översedda bromsok. :)
Slutsatser vibrationerna berodde inte på
att de gamla bromsskivorna hade slagit sig lite, de nya vindar ungefär lika, se # 39
att framhjulsaxeln var böjd
att nya styrlagret var för dåligt draget (det var dåligt draget direkt, märktes när jag körde, men jag hade gjort om dragningen med Haynes moment & momentnyckel)
utan jag misstänker
1) kolvarna rörde sig inte så lätt som de ska i bromsoken, fixat med Rengöring av kolvar, cylindrar och O-ringsspår och aningen bromscylindersilikonfett och ny styrpinne / pad pin och ny fjäder / pad spring ( så beläggen inte ska fastna i slitspår)
2) att de gamla bromsskivorna varierade i färg, kanske hade vibrationerna försvunnit om jag slipat dom med slippapper till x-mönster som på de nya bromsskivorna

Det känns riktigt gött att blivit av med vibrationerna, vara redo för säsongen ! :)
 
Last edited:
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top