Hålla fötterna varma

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike

Enligt XXL har dessa https://www.xxl.se/line-one-wool-crew-terry-2-pack-stumpor-unisex-svart/p/1150654_3_style ordinarie pris på 79 sek men är nu satt ner till 69 sek. Ser man på Norska XXL så har de ett ordinarie pris på 49 nok https://xxl.no/line-one-crew-terry-2-pack-ullsokker-svart/p/1150654_3_style. Kan se ut som de först höjt priset med 30 kronor och sen sänkt det med 10 kronor. :huvet
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Kombinationen av ullstrumpor och värmesulor är magisk. Räddade mig många kalla vintrar när jag bodde i Norrland. Såg att Kjell o co har fått in uppladdningsbara värmesulor https://www.kjell.com/se/sortiment/...e/rubicson-uppladdningsbara-varmesulor-p48080 . Kanske kan vara nåt?

Har kört med dubbla ullstrumpor och dubbla långkalsonger för att få mer värme i blodet som passerar genom benen. Har fungerat bra kortare stunder i ca 10 minus.

Tack för tips. Värmesulor får värderas när flera lager ull metoden har långtidstestats :)
 

perper

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2018
Ort
Göteborg
Hoj
Snart
Har kört med dubbla ullstrumpor och dubbla långkalsonger för att få mer värme i blodet som passerar genom benen. Har fungerat bra kortare stunder i ca 10 minus.

Tack för tips. Värmesulor får värderas när flera lager ull metoden har långtidstestats :)

Lycka till, hoppas du hittar något som funkar! Det finns ju inget värre än att frysa
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Jag köpte faktiskt ett par fula stövlar på Jula för några år sen. Scooterkängor kallades de och ska hålla ner -30° C. Fula som stryk javisst men jäkligt varma och inte hala heller. Tror jag gav 99 kr för dom då. Bästa skit jag har i garderoben, och de är fula som attan. :)

Är det de här du syftar på... finns fortfarande för 99 kronor. :tummenupp

https://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skor/fritidsskor/boots/vinterkangor-905336/

905336.jpg
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Såna häller värmen och håller men dom är inget att vandra onkring i.
Isfiska,åka hoj,grillfest vid vindskyddet o så men inga långmarcher
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Fick en rapport från svenska rallyt åskådare, dessa ska tydligen vara grymma:

"-Går typ inte att frysa i dom." (timtal mer eller mindre stillastående med ett par kontorsstrumpor)

Svensktillverkade Polyver säkerhetsstövel har en unik konstruktion av polyuretan som är väldigt isolerande i kombination med en ultralätt vikt. Stöveln är 100 % vattentät och förblir flexibel i så låga temperaturer som - 40° C.

8873387294750_1221515-523_b_23526_jpg.jpg

Sades vara duktigt grepp på det hala också.

Jag är annars riktigt nöjd med Swat-kängor som är lätta, stryktåliga och bra vattentäta även om jag aldrig stått still under ytan. Håller värmen bra men inte extremt, kompletterar med ngt sånt här vid behov:

2011_grau_ml.jpg
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Nackdelen med alla stövlar oavsett om det är sommar (i synnerhet) men även vintertid är att om stövlarna är för täta så blir man lätt svettig i dom. Eller är jag den enda hojåkaren som har fotsvett? :rodnar

Det där med att skor och stövlar "andas" och att man aldrig någonsin blir svettig i dom är inget jag har upptäckt. :(
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Såna här (eller någon motsvarande) har jag:
https://www.ebay.co.uk/itm/Recharge...64311f057:m:mZXBMjBKlx1SBE19eLCQ_xg:rk:2:pf:0

Har 12v på hojen så det är bara att dra sladdarna upp genom byxbenen och koppla in så blir det varmt och gott. Inte meckigt alls :)

Men då får man inte glömma att dra ur kontakten så man inte sliter av den när man stiger av? Bra lösning tycker jag. Har haft batteriuppvärmda strumpor i Älvdalen på vintern, enda som fanns då. Efter ca 6 timmar började jag frysa, batterierna tog slut då.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Men då får man inte glömma att dra ur kontakten så man inte sliter av den när man stiger av? Bra lösning tycker jag. Har haft batteriuppvärmda strumpor i Älvdalen på vintern, enda som fanns då. Efter ca 6 timmar började jag frysa, batterierna tog slut då.

De gånger jag råkat glömma att dra ur kontakten innan jag kliver av så har den ryckts ur uttaget utan skador, så det har inte varit ett problem för mig :) 12V uttaget sitter på vänstra sidan riktat rakt ut åt vänster och hojen lutar åt vänster då man ställer den på stödet så det blir naturligt att kliva av åt det hållet. En annan installation med andra vinklar kanske blir lite mer problematisk dock, men då får man väl försöka att inte glömma helt enkelt antar jag :D
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top