Hålla fötterna varma

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Ja, hur håller man fötterna varma i vinterkylan?

Har köpt ett par Viking kvalitetsskor som var märkta -31. Redan vid minus 1 grad tycker jag de är för kalla. Har provat med extra sockor men det hjälper inte mycket. Kanske slakta ett av grannens får och sy om till två skofodral? Elektriska skor med batteriryggsäck?:va Goda tips mottages.
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Jag köpte faktiskt ett par fula stövlar på Jula för några år sen. Scooterkängor kallades de och ska hålla ner -30° C. Fula som stryk javisst men jäkligt varma och inte hala heller. Tror jag gav 99 kr för dom då. Bästa skit jag har i garderoben, och de är fula som attan. :)
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Jag köpte faktiskt ett par fula stövlar på Jula för några år sen. Scooterkängor kallades de och ska hålla ner -30° C. Fula som stryk javisst men jäkligt varma och inte hala heller. Tror jag gav 99 kr för dom då. Bästa skit jag har i garderoben, och de är fula som attan. :)

Tack för tips! Ser tyvärr inte ut som de säljer de längre.
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Ja, hur håller man fötterna varma i vinterkylan?

Har köpt ett par Viking kvalitetsskor som var märkta -31. Redan vid minus 1 grad tycker jag de är för kalla. Har provat med extra sockor men det hjälper inte mycket. Kanske slakta ett av grannens får och sy om till två skofodral? Elektriska skor med batteriryggsäck?:va Goda tips mottages.

Ullstrumpor! Spelar ingen roll hur varma skor du har om du inte har funktionella strumpor.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Yllesockor. Bra såna klarar -10 i träskor. Men det blir ett nummer större dojor.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ullstrumpor till att börja med. Det är totalt överlägset bomull. Jag använder bara ull. Året runt. Andas bättre och håller inte fukt så fötterna är varmare på vintern och man får inte lika mycket fotsvett.

Sen är en avgörande grej att du måste ha tillräckligt varmt på benen. Har du tunna byxor så kyls blodet på väg ner till fötterna av och då kommer du att få isbitar till fötter oavsett vilka skor du har. Har du tillräckligt på benen så kommer dom flesta skor att hålla fötterna tillräckligt varma.

Detsamma gäller ju för övrigt med händerna också. En för tunn jacka gör att du blir iskall om händerna oavsett vad du har för handskar på dig.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Dubbla strumpor, ull. Jag kör oftast med woolpowers strumpor. En tunn närmast foten och en tjockare ytterst. Vanligt förekommande för mig är också försvarsmaktens knästrumpa (Stålgrå) och raggsocka (Vit) i kombination med vinterkänga 90 eller gummistövel 90 med tillhöhande socka avsedd för stöveln. Inte snyggt men varmt.

Att sen ha en stövel/sko/känga som inte klämmer åt någonstans är ju en självklarhet.

Se även till att ha en innersula (Helst ylle/Ullfrotté.) som kan bytas ut till en torr likadan mellan varven. En fuktig sula är utmärkt köldbrygga. Tidningspapper under innersulan kan hjälpa, när det är fuktigt så slänger man och ersätter. Fötterna utsöndrar en hel del svett under en dag att vara torr är viktigt för att kunna vara varm.

Övriga kroppen lämnar jag därhän i detta inlägg då frågeställningen gäller fötter.

www.woolpower.se
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Språkutvecklarna håller på att luckra upp ordens betydelse.

Skor: inga skaft
Kängor: korta skaft
Stövlar: långa skaft

Fryser man lätt om fötterna så kan man sluta röka, lägga av med diabetes och sluta åldras. Allt detta påverkar blodcirkulationen.

Jag åkte drygt 20 mil häromdagen i temperaturer kring noll. Frös lite om fötterna. (Hade bara dubbla gubbstrumpor i crosstövlarna.) På 80-talet åkte jag ofta neråt -20 och frös mest kring ögonen.

Jag ska köpa ullstrumpor. :tummenupp
 

Jajjejaj

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2014
Ort
Rättvik
Hoj
Ktm 350 sx
När en kängar är specad till -31 så är det att materialet klarar den temperaturen utan att falla sönder typ.
Så siffror är inget att titta på.
Liner i merinoull och tjockare ullsocka ovanpå. Inte mkt mer man kan göra utan att köpa bättre kängor eller el-sulor. Köp inte Thermacells elsulor, de suger.
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Jag har förstås en ullsula i botten på kängorna. Varmt och mjukt förstås. :)
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Har nog slarvat lite med ullstrumpor då jag tänkte att skorna skulle vara så pass varma. Får bli att testa dubbla ullstrumpor innan jag ger mig på grannens får.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Språkutvecklarna håller på att luckra upp ordens betydelse.

Skor: inga skaft
Kängor: korta skaft
Stövlar: långa skaft

Fryser man lätt om fötterna så kan man sluta röka, lägga av med diabetes och sluta åldras. Allt detta påverkar blodcirkulationen.

Jag åkte drygt 20 mil häromdagen i temperaturer kring noll. Frös lite om fötterna. (Hade bara dubbla gubbstrumpor i crosstövlarna.) På 80-talet åkte jag ofta neråt -20 och frös mest kring ögonen.

Jag ska köpa ullstrumpor. :tummenupp
Skodon... Fotbeklädnader...

Vart går gränsen mellan sko, pjäxa och känga? Och vart passar stövletterna in i det hela? :brynad

För att hålla sig till trådens ämne: Ylle är det som gäller. Håller fötterna varma och transporterar bort svett. Cyklade till jobbet idag i -10 med bara ganska tunna yllestrumpor och Blundstones på fötterna utan problem.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kommer ni ihåg "snowjoggers" som man hade när man var liten? Det var bra shit, men hittar inga nu.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Kommer ni ihåg "snowjoggers" som man hade när man var liten? Det var bra shit, men hittar inga nu.

När jag var liten fanns det "moonboots" så man såg ut som en jäfla mongo med klumpfot när man sprang runt i dem.
Döm av min förvåning när jag såg att man kunde köpa NYA moonboots anno 2019.....
:zpy

new.JPGold.JPG
 
Last edited:
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top