Tror jag har gjort bort mig, kolven stod inte i TDC.

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Ort
Öst
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
Som rubriken säger, jag tror jag gjort bort mig.
Skulle byta kolv på enduron men när jag kommer till cylindern under rivningen står inte kolven i översta läget.
Någon som kan tipsa om hur jag får ihop det? :gnissla
Behöver jag oroa mig eller är det bara att ställa kolven i högsta läget och fortsätta?
 
Last edited:

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Eh? Cylindern måste du väl få av oavsett hur kolven står. Kan väl vara att kolven ska stå i TDC för att kammen ska vara avlastad när du tar loss toppen men det steget är du tydligen redan förbi.
Eller menar du att svänghjulsmarkeringen säger TDC fast kolven säger annat? Isf har du nog lite större problem.
 

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Ort
Öst
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
Eh? Cylindern måste du väl få av oavsett hur kolven står. Kan väl vara att kolven ska stå i TDC för att kammen ska vara avlastad när du tar loss toppen men det steget är du tydligen redan förbi.
Eller menar du att svänghjulsmarkeringen säger TDC fast kolven säger annat? Isf har du nog lite större problem.

En bild säger mer än tusen ord. Såhär står kolven just nu. Och enligt servicemanualen skulle man ställa kolven i TDC innan jag börjde montera bort allt.
Men det kanske inte spelar någon roll?
20190113_181016.jpg
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
RFS motorn har en bult på framsidan av motorn där man tar bort underliggande bricka och skruvar in med kolven i TDC så är motorn låst i rätt läge. Det kan du göra när du lyft av cylindern. Det är inte av vikt förrän du skall få ihop den igen och ställa kammen i rätt läge.
 

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Ort
Öst
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
RFS motorn har en bult på framsidan av motorn där man tar bort underliggande bricka och skruvar in med kolven i TDC så är motorn låst i rätt läge. Det kan du göra när du lyft av cylindern. Det är inte av vikt förrän du skall få ihop den igen och ställa kammen i rätt läge.

Hojen det gäller är en Husqvarna TE250 2008.
Cylinder och kolv borta nu iaf.
 

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Ort
Öst
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
Tack för hjälpen ovan!
Kolven är utbytt, cylinder på plats igen och allt gick smärtfritt.
Nästa fråga är hur jag hittar TDC? Har ingen märkning vid svänghjul.
I servicemanualen står det såhär "Position the piston at TDC at the end of the compression stroke. Put the timing gear
in seat without rotating the crankshaft and mount the chain.". :3freak Hjälp...
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Har du skruvat dit toppen får du väl sticka ner något genom tändstiftshålet och känna efter när kolven vänder.
 

J3lv4n

R.I.P #58
Gick med
18 May 2011
Ort
Öst
Hoj
Daytona 675 -10 & Ktm 525 -03
Tack för all hjälp. Hojen är ihopmonterad och provstartad, allt funkar kanon! :kär

Har dock en fundering. I min motor är det smidd kolv från fabrik och när jag ringt halvard motor för att beställa ny kolv dumförklarade han mig (på ett trevligt sätt). Man byter inte kolv i dom motorerna säger han. Vad säger ni?
Vad jag kunde se såg allt väldigt fint ut, inget slitage på kolv, ringar eller cylinder, då har kolven gått 216 timmar tror jag. Det har fått hans ord att eka lite i huvudet.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Tack för all hjälp. Hojen är ihopmonterad och provstartad, allt funkar kanon! :kär

Har dock en fundering. I min motor är det smidd kolv från fabrik och när jag ringt halvard motor för att beställa ny kolv dumförklarade han mig (på ett trevligt sätt). Man byter inte kolv i dom motorerna säger han. Vad säger ni?
Vad jag kunde se såg allt väldigt fint ut, inget slitage på kolv, ringar eller cylinder, då har kolven gått 216 timmar tror jag. Det har fått hans ord att eka lite i huvudet.

Bytt är bytt & kommer aldrig igen:D
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Smidda kolvar slits också säger någon att det inte är så anser jag att dom pratar i nattmössan..
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tack för all hjälp. Hojen är ihopmonterad och provstartad, allt funkar kanon! :kär

Har dock en fundering. I min motor är det smidd kolv från fabrik och när jag ringt halvard motor för att beställa ny kolv dumförklarade han mig (på ett trevligt sätt). Man byter inte kolv i dom motorerna säger han. Vad säger ni?
Vad jag kunde se såg allt väldigt fint ut, inget slitage på kolv, ringar eller cylinder, då har kolven gått 216 timmar tror jag. Det har fått hans ord att eka lite i huvudet.

De är klart de ska bytas och 216 timmar är lämplig intervall. Om maskinen går som enduro så finns de folk som kört uppimot 400 timmar men de är att ta en stor risk att kolvkjolen går av. Och en sliten kolv nöter cylindern mer också så 200 timmar är vettigt.
Eller om jag säger såhär 200tim är mycket för en crossbanehoj men lämpligt på en enduro eller hoj man vägbusar med.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top