Oljekylare Honda VFR 750 F -87

victorini

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2018
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha, Honda
Hej!

Novis som man är tänkte jag försöka ta hjälp av alla kunniga här inne!

Jag har en Honda VFR 750 F som jag håller på att böka med hemma i garaget.
Har strippat ner den från dom flesta kåpor och funderar på om den massiva oljekylaren som finns ovanför framdäcket vid strålkastaren måste vara kvar eller om det kommer att kylas tillräckligt ändå?

Vill hemsk gärna ha väck åbäket, men inte till vilket pris som helst såklart. :lol

Hojen kommer att köras till vardags, ingen racingförare bakom styret som ska köra bakhjul och attackgasa stup i ett.

Vad säger ni, kamrater? Kan jag ta väck oljekylaren eller borde jag låta den sitta kvar?

:tuttar
 
Last edited:

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Den motorn är väl i princip samma som till VFR800? Bilden visar oljeflödet för en VFR800 -98 och kylaren ser ut att sitta i serie, så att plocka bort oljekylaren och plugga anslutningarna blir nog inte så bra....
Screenshot_20190114-111105_Gallery.jpg
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
En grundregel är ju att de flesta hojtillverkare, HD undantagna, inte bultar på saker på sina hojar som inte behövs. Sen kan det ju till viss del vara vissa saker som krävs för att hojen ska vara mer generell och tåla BÅDE att pressas uppför branta backar runt ekvatorn, och puttra på svenska landsvägar, men som Skynet är inne på, stäng inte av flödet. Vill du verkligen bli av med den så är mitt tips att ersätta den med en slang, och sätta dit en oljetempmätare, blir det för varmt så får du sätta dit kylaren igen.
 

Tommy Gsson

Medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Enköping
Hoj
-00 Honda VFR800F Rothmans
Du menar väl kylaren ovanför framhjulet (framför Gaffeln)? Annars är det vattenkylaren som sitter bakom hjulet.
 

victorini

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2018
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha, Honda
Tack, Tommy Gsson, helt riktigt, jag som virvlat ihop det.

Det är jag som lurat er. Vi pratar givetvis om oljekylaren som sitter FRAMFÖR framgaffeln vid strålkastaren.

Någon idé där måntro?
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
"Inget proffs uttalande" men hade inte vågat. Kan du inte sätta nåt snyggt galler framför som du vinklar snett bakåt så det ligger snyggt i linje med resten av designen. Och måla det i samma färg som cykeln. Man hade kanske kunnat flytta den men det är nog ganska mycket arbete nya slangar,kopplingar, moddning av kåpor etc.
 

victorini

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2018
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha, Honda
"Inget proffs uttalande" men hade inte vågat. Kan du inte sätta nåt snyggt galler framför som du vinklar snett bakåt så det ligger snyggt i linje med resten av designen. Och måla det i samma färg som cykeln. Man hade kanske kunnat flytta den men det är nog ganska mycket arbete nya slangar,kopplingar, moddning av kåpor etc.

Absolut, det finns ju massvis med estetiska lösningar. Vilket är anledningen till att jag undersökte om att ta bort den. :tummenupp
Tack för svaret!
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Var ute o luskade på nätet. Finns en del om oljekylare på vfr:en Vissa byter ut den till större, Men dom bor nog på varmare breddgrader. Vissa flyttade då kylaren. Så det verkar inte vara några större problem. Sökte på : oil cooler vfr
Här är nån länk. Ser ut som han placerade den bakom gaffeln nånstans:). https://vfrworld.com/threads/5th-gen-vfr800-oil-cooler-swap.40195/
 

victorini

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2018
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha, Honda
Var ute o luskade på nätet. Finns en del om oljekylare på vfr:en Vissa byter ut den till större, Men dom bor nog på varmare breddgrader. Vissa flyttade då kylaren. Så det verkar inte vara några större problem. Sökte på : oil cooler vfr
Här är nån länk. Ser ut som han placerade den bakom gaffeln nånstans:). https://vfrworld.com/threads/5th-gen-vfr800-oil-cooler-swap.40195/

Tack för svaret! Får ta och låta den sitta kvar med andra ord, kanske placera om den.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top