Tips på släpkärra?

Jajjejaj

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2014
Ort
Rättvik
Hoj
Ktm 350 sx
Hej på er
Är ute efter ett släp som primärt ska användas att köra 1 cross på, men vill kunna få på 2. Ej aktuellt med mc-släp eftersom det är lika bra att kunna köra lite skit till tippen.

Här är 2 alternativ som kostar 10,000 med vinterhjul

https://www.bauhaus.se/slapvagn-easyline-es250-750kg-13.html
https://trailercenter.se/produkt/slapvagn-neptun-praktik/


Några andra förslag?
Att köpa släp är skittråkigt, så vill helst inte upp i prisnivå...

Begagnat kostar ju gammalt skrot från 80-talet 6 lax, och bromsar som ska strula inför varje besiktning, så det är inte särskilt aktuellt
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Släpvagnar är bland få saker som lönar sig att köpa nya. De håller andrahandsvärdet sjukt bra och det finns egentligen ingen anledning att köpa begagnat om du inte kan göra ett fynd.

Om du tänker köra annat än skräp till tippen, och framförallt något tyngre vintertid skulle jag definitivt välja en bromsad vagn, även om de på sikt (+10 år) kanske kräver någon form av underhåll och nån bromsjustering (vilket man kan lämna in och få gjort).

Dock skall sägas att jag köpte ett nytt bromsat kåpsläp 2003 som jag sedan veckopendlade med under 6 månader (150 mil varje gång) och sedan lånade ut till höger och vänster tills 2016. Jag köpte det för 28.000 och fick 27.000 för det 2016, då var det förstås lite buckligt och slitet. Inget som helst underhåll under tiden. Hittade ett större 4P nästan nytt med alukåpa för 37.000 så det blev 10' emellan för ett i princip nytt, större med tipp.

Vad jag ville säga med denna lilla novell är att släp håller värdet. Min personliga åsikt är att man är smart om man köper kåpa till. Allt som står på släpet förblir rent och torrt.
 

Ronny

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerhaninge
Hoj
Honda CBR1000RR -18, Honda CBR600RR -08
K-rauta har ett obromsat 750kg släp för 10600kr.
Jag köpte mitt där för 10-12 år sen för 8000kr.
Hjullagrerna och draghandsken höll i ca 3-4 år. Bytte till skf lager har det funkat prima sen dess.
Det finns bara krokar på utsidan, så öglor får du montera själv i flakbotten.
Framlämmen går inte att fälla, så långt virke får man lasta uppepå lämmarna.
Jag tycker det är ett prisvärt släp som jag kör min banhoj på till olika banor.
Det går säkert att få på 3 crossar om man lastar 2 framåt och 1 bakåt.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Den stora skillnaden mellan dom två du väljer mellan är att det ena är högbyggt. Alltså lite högre när du ska lasta, lite jobbigare. Troligen är det lågbyggda lite bredare. Jag tycker det är lättare att backa med ett bredare släp, där man ser släpet bättre i backspeglarna. Tänk bara på att inte lasta det för mycket, dom här släpen är rätt klent byggda.
Inte helt riskfritt att låna ut dom.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Begagnade hästasläp, speciellt enkelaxlade, går för småpengar.

Perfekta att köra hojar i,

hästa.jpg


och lika enkla att samla skräp i innan man kör till tippen.
Många hästkärror har golv som är tveksamma att lasta häst i, men som funkar kalas till allt annat.
Tjöööp!
Det är mycket värt att slippa få hojen saltmarinerad på vintern.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag köpte en obromsad Brenderup med 50cm galler.
Det lönar sig att inte köpa det billigaste.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Satsa på lite större hjul. Jag är ingen expert, men jag tycker att mitt släp med 15 tums hjul går bra så mycket bättre än de med skottkärrehjul. Dessutom passar bilens reservhjul.
För övrigt rekommenderar jag kåpa så att du förutom väderskydd kan låsa in prylarna på har på släpet.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Om du vill ha minimalt med problem och inte tänker köra mycket och långt, så är nog en ny obromsad kärra ett bra val. Har kört så där 40.000 mil med hästsläp, så jag har en bra aning om hur mycket underhåll som krävs.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tycker att hästsläp är snordyra, även när de är helt slut... :) Och chansen att ditt reservhjul från bilen skulle passa på släpet är i stort sett obefintlig såvida inte du till äventyrs kör Opel Ascona A eller B :fakta

Men det är jag det. Om prisgränsen är 10 lakan så börja med att köpa ett bra lågbyggt släp, så nytt som du har råd med. Välj i så fall ett som du kan montera en kåpa på i efterhand. För det kommer du att vilja ha.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Begagnade hästasläp, speciellt enkelaxlade, går för småpengar.

Perfekta att köra hojar i,

View attachment 447314


och lika enkla att samla skräp i innan man kör till tippen.
Många hästkärror har golv som är tveksamma att lasta häst i, men som funkar kalas till allt annat.
Tjöööp!
Det är mycket värt att slippa få hojen saltmarinerad på vintern.

https://www.blocket.se/vastmanland/Enduro_crossvagn_Traneslapet_130T_83312488.htm?ca=1_9&w=3

Jag tar tillbaka det jag tidigare sade om att de är dyra... Jag har åt min hästtokige kusin kollat på rena lik för +20.000 men det där är ju väldigt bra om man nu bara skall köra hojar.
 

Ducatisteen

Medlem
Gick med
12 Feb 2010
Ort
Klippan
Hoj
Ducce851S, UrMonster900, NicoBakkerQCS mm
Kolla på din lokala bensinmack når de säljar utt begagnade hyrsläp!.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Antingen satsar man på enklast möjliga obromsade släp och använder det enligt de begränsningar som valet ger eller så satsar man på ett riktigt bra bromsat.
Hästsläp och andra äldre varianter kan vara mycket prisvärda om man kan tänka sig att skruva en del, tänk bara på att en komplett bromsrenovering på ett boggisläp gå på 10.000kr bara i delar. Boggisläp går för övrigt riktigt bra efter bilen och är okänsliga för lastens placering men att få till jämn bromsverkan på alla hjul kan vara bökigt när det börjar bli slitet.

Jag har haft gamla hästtransporter och riktigt stort boggisläp från 80-talet men nästa gång blir det nog en obromsad boggivagn med 10”-hjul så jag slipper krav på vinterdäck också.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Hmm, när jag köpte släpet fick jag veta att det skulle vara samma mönster som Volvo S80, dvs 108mm bult cirkel. Sitter på alu-fälgar på släpet. Så nu blir det till att kolla. Tack för info.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag kör med billigaste sortens obromsade, en Tiki Treiler, som är en smula större än en gipsskiva och har 750 kg totalvikt. Det har rullat med grus, virke, isoleringsbalar och allt möjligt. Tyvärr är det rätt vanligt med bilar som inte får dra 750 kg obromsat så det bör man se upp med. Jag gav strax under 8000 kr för sju år sen så de kostar väl lite mindre idag, antar jag.

De senaste två åren har det mest stått eftersom jag skaffat pick up och det är betydligt smidigare att snirkla runt på återvinningen med en sån. Eftersom det inte har bromsar räknar jag med att det går att använda direkt trots att det bara står.
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Jag har ett tippbart släp från Boro. Tror att det är den här modellen: http://slapvagnsbutiken.se/eu-slap/enkelaxlade-vagnar/eu-slap-agro-265-125-cm-inv-750kg-adv-2017/

Jag har haft lite strul med elen som glappat, men inget som jag inte kunnat fixa trots att jag är en total nybörjare på el.

Det är inte värt att köpa begagnat när nya släp är så pass billiga. Ett tippbart släp underlättar mycket med lastning och lossning. Jag har monterat ett framhjulsstöd från biltema på släpet för att göra det ännu enklare.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Ett boggiesläp är inte okänsligt för lastens placering. Hade en gång ett 4-hästarssläp. Om man lastade dom fetare hästarna bak, vobblade det hejvilt redan i 90. Med lite lagom kultryck var det helt stadigt i 120. Gör alltid så när jag lastar tungt på biltransportkärran att jag kollar med tumstocken hur mycket kulkopplingen sjunker när jag lastat.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top