Rimligt med 1500 mils bytesintervall för olja i mc?

Octa

Medlem
Gick med
19 Apr 2018
Ort
Strömsund
Hoj
R1 2006
Jag är oerhört petig när det kommer till min hojmotor. Kör endast med Agro Deluxe Pro 9 som endast innehåller olja skapad av fermenterade trilobiter. tyvärr är den oljan så dyr att det är mer ekonomiskt att köra med samma olja tills motorn skär och sen lämna in den på renovering.
Så p.g.a. min vördnad för motorns välbefinnande byter jag aldrig olja.

Såpass ny olja? Skulle själv aldrig hälla i något nyare än kambrium! Men krisar det så kanske...:tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
I somras for vi ner till Österike mitt i smällvärmen.
Då lär oljan fått bevisa vad den tål för det var blandning av högfartsetapper på autobahn, klättring på små knixvägar men framförallt timtal i bilköer där det var så trångt att det inte gick att smyga i mellan sammtidigt som kylfläktarna gjorde sitt bästa att hålla motortemp under 105grader.

Var lite nervös då toppen är portad, har fullsystem och tomgången är något upphöjd, till råga på allt pajade powercommandern dagen innan avresa så jag var tvungen att konvertera mappen och lägga den i ECUn i stället, fanns ingen tid att testa men det var inga problem, drog ingen olja eller kylvätska, hojen funkade exemplariskt :tummenupp

Vilken årsmodell är det på R1an ?
Det verkar ju vara en riktigt bra årgång !
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En modern MC-motor slits inte ut i första taget. Tyska Motorrad brukar ju då och då plocka isär långtesthojar för att mäta upp och gå igenom rubbet. 5000 eller 10000 mil.

Till och med Ducati brukar se ut som nya efter 5000 mil...

Själv minns jag mest Motorrads BMW S1000RR som hade kamaxel- och kamvippras efter ca 2400mil.
Och Bikes 5 bandagar på en vecka som blev 3 bandagar och 2 motorhaverier på en vecka, också S1000RR..

De dyraste hojmärkena att äga (bortsett från avskrivningar på inköpspriset) enligt Motorrad
BMW, Ducati, KTM.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Själv minns jag mest Motorrads BMW S1000RR som hade kamaxel- och kamvippras efter ca 2400mil.
Och Bikes 5 bandagar på en vecka som blev 3 bandagar och 2 motorhaverier på en vecka, också S1000RR..

De dyraste hojmärkena att äga (bortsett från avskrivningar på inköpspriset) enligt Motorrad
BMW, Ducati, KTM.

Inte ett dugg förvånande men det är knappast oljerelaterat...


Buy quality, cry once
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Vilken årsmodell är det på R1an ?
Det verkar ju vara en riktigt bra årgång !
2007 och nja, de lärde tvistar nog om hur bra 07-08 var från början....
Originalprogramvaran i ECUn är inte riktigt frisk.
Första hojen hade jag en vecka och då fick den för sej att stanna lite här och där.
Nr2 gick i "hela" en timma innan den gjorde samma.....
Yamaha fixade det ett år senare men kvarstod gjorde on/off känslan vid pådrag från noll.
Allt det försvann när jag fick YEC program inbränt.

Ett annat problem var nednötta insugsventiler men rent generellt, om motorn inte droppade en ventil före 1500mil så var toppen okej :D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
600 R-hojar har ju högre trimmningsgrad än så och de håller ju såå...

En 600 har inte så himla mycket högre trimgrad vs en 1000cc på 207hk. 2018 NINJA ZX-6R har 636cc och 131hk utan ramair och 137 uppe i hög fart. En 600 pressar växellådsdreven mindre än 1000 på 207hk och ventilfjädrarna är mjukare för de jobbar med lättare ventiler samt att vevlager ramlager pressas mindre på en 600. Den producerar mindre skräp metallskrot ut i oljan vs en 1000cc. Jag skulle tro 600an håller likvärdigt med en 1000cc av samma årg " om de kördes lika hårt" En 600 går ju hårdare just pga lägre effekt så i regel renoveras dem tidigare i mil/timmar.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Såpass ny olja? Skulle själv aldrig hälla i något nyare än kambrium!

Trilobiterna fanns ju även under kambrium, men så gammal olja bör nog inte rekommenderas. Nä, modernare ska de va, på sin höjd max paleogen - men kan då tyvärr även inkludera snake-oil då de första fossilerna indikerar ca 170 miljoner år och existerar fortfarande. Köp syntetisk olja för i den finns ju inga ormar (pga bättre raffineringsprocess) utan ormar är bara de som tar betalt för den. För inkörning av nya motorer rekommenderas valfläsk.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
En 600 har inte så himla mycket högre trimgrad vs en 1000cc på 207hk. 2018 NINJA ZX-6R har 636cc och 131hk utan ramair och 137 uppe i hög fart. En 600 pressar växellådsdreven mindre än 1000 på 207hk och ventilfjädrarna är mjukare för de jobbar med lättare ventiler samt att vevlager ramlager pressas mindre på en 600. Den producerar mindre skräp metallskrot ut i oljan vs en 1000cc. Jag skulle tro 600an håller likvärdigt med en 1000cc av samma årg " om de kördes lika hårt" En 600 går ju hårdare just pga lägre effekt så i regel renoveras dem tidigare i mil/timmar.

Men, det är ju högre effektuttag.....Och högre max-varv, och högre snittvarv för att få ut den "lilla" effekt som finns, ändå håller de så varför just en 1000 med lägre litereffekt skulle hålla sämre bara den är välbyggd tycker jag är ett underligt påstående.

Lager och låda är ju dimensionerade för det jobb de har och när det kommer till att jaga vikt/kostnad(välj själv vilket du tror på)så lär ju marginalerna vara lika stora.

Har inte hört att 600 renoveras oftare än 1000, definitivt inte min.

Att sedan vissa modeller lider av felkonstruktioner eller för små marginaler är ju en annan sak, de problemen avhjälps ju inte heller med tätare oljebyten, ska du hålla liv i tidiga triumph 675 och R6 så ska man ju se till att ligga på max på stickan när det kommer till oljemängd om man vill använda hojen annars får man oljerelaterade problem men de problemen beror ju inte på att man byter för sällan.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Men, det är ju högre effektuttag.....Och högre max-varv, och högre snittvarv för att få ut den "lilla" effekt som finns, ändå håller de så varför just en 1000 med lägre litereffekt skulle hålla sämre bara den är välbyggd tycker jag är ett underligt påstående.

Lager och låda är ju dimensionerade för det jobb de har och när det kommer till att jaga vikt/kostnad(välj själv vilket du tror på)så lär ju marginalerna vara lika stora.

Har inte hört att 600 renoveras oftare än 1000, definitivt inte min.

Att sedan vissa modeller lider av felkonstruktioner eller för små marginaler är ju en annan sak, de problemen avhjälps ju inte heller med tätare oljebyten, ska du hålla liv i tidiga triumph 675 och R6 så ska man ju se till att ligga på max på stickan när det kommer till oljemängd om man vill använda hojen annars får man oljerelaterade problem men de problemen beror ju inte på att man byter för sällan.

Jag har inte sagt att en 1000cc skulle hålla färre mil/timmar än en 600 jag skrev snarare tvärtom. Tillverkarna bygger 600orna för att hålla lika många mil/timmar som en 1000cc men i de körs ju mer på full gas än 1000cc så de slits fortare. Skulle man köra bägge maskinerna exakt lika håller dem nog likvärdigt typ lagliga farter på väg.
Att en 600 varvar mer än en 1000cc påverkar inte så mycket som man tror för kolvhastigheterna är samma på både 600 som 1000cc pga olika slaglängd. Vist en 600a gnuggar loppet i cylindern fler ggr per mil vs en 1000cc och ventilfjädrar ventiler får fler rörelser per mil på en 600a.
Hursomhaver är de imponerande hållbarhet på både 600a och 1000cc oavsett märke förutom kinamotorer då.
De vore en dröm om biltillverkarna kunde bygga lika bra motorer som på hojsidan då skulle man ju tordas köpa en ny bil. Nu måste man ju köpa en minst 5 år gammal bil så man kan läsa om hur bra den håller.:3freak
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Är du orolig så byt varje höst när du ställer in hojen för vintern. Annars är oljorna bra idag och motorerna bättre än förr.
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
5L olja av märket Total 5W 40 helsyntet för 280kr, oljefilter Bosch för 40kr. Bättre slösa än snåla.Hittar ni en annons här på forumet när jag säljer ett fordon, räkna med att oljan blivit bytt överdrivet ofta.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag har inte sagt att en 1000cc skulle hålla färre mil/timmar än en 600 jag skrev snarare tvärtom. Tillverkarna bygger 600orna för att hålla lika många mil/timmar som en 1000cc men i de körs ju mer på full gas än 1000cc så de slits fortare. Skulle man köra bägge maskinerna exakt lika håller dem nog likvärdigt typ lagliga farter på väg.
Att en 600 varvar mer än en 1000cc påverkar inte så mycket som man tror för kolvhastigheterna är samma på både 600 som 1000cc pga olika slaglängd. Vist en 600a gnuggar loppet i cylindern fler ggr per mil vs en 1000cc och ventilfjädrar ventiler får fler rörelser per mil på en 600a.
Hursomhaver är de imponerande hållbarhet på både 600a och 1000cc oavsett märke förutom kinamotorer då.
De vore en dröm om biltillverkarna kunde bygga lika bra motorer som på hojsidan då skulle man ju tordas köpa en ny bil. Nu måste man ju köpa en minst 5 år gammal bil så man kan läsa om hur bra den håller.:3freak

Då kan vi nog sluta oss till att 1000mil på en gathoj är alldeles lagom då, har inga problem med min och de 3000 första milen fick den ny olja enligt schema, nu blir det var 15 bandag/race men det beror ju på att den inte går mer än så per år och efter vintern vill man ju ha frisk olja. :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Då kan vi nog sluta oss till att 1000mil på en gathoj är alldeles lagom då, har inga problem med min och de 3000 första milen fick den ny olja enligt schema, nu blir det var 15 bandag/race men det beror ju på att den inte går mer än så per år och efter vintern vill man ju ha frisk olja. :)

15 bandagar/tävling lät mycket innan oljebyte!?
Man får gå efter timmar om man kör roadracing . Som ex är 5 timmar många varv på en bana jag skulle inte överstiga 5 tim på bana utan oljebyte.
Hur många timmar uppskattar du att motorn går effektiv tid på 15 bandagar race?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
15 bandagar/tävling lät mycket innan oljebyte!?
Man får gå efter timmar om man kör roadracing . Som ex är 5 timmar många varv på en bana jag skulle inte överstiga 5 tim på bana utan oljebyte.
Hur många timmar uppskattar du att motorn går effektiv tid på 15 bandagar race?

Tja, racedagar blir väl inte mer än 40min, kval race om man kommer hela vägen. . . . .
Bandagar snittar jag väl 90 kanske, förra året landade väl på 19 timmar ungefär men då vårt det inget race.

Så var jag kört sen 2010, samma orörda orginalmotor.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
15 bandagar/tävling lät mycket innan oljebyte!?
Man får gå efter timmar om man kör roadracing . Som ex är 5 timmar många varv på en bana jag skulle inte överstiga 5 tim på bana utan oljebyte.
Hur många timmar uppskattar du att motorn går effektiv tid på 15 bandagar race?
Byta olja mitt i endurancerace är mindre praktiskt, faktiskt.

Men det är heeelt beside the point. Ursäkta.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top