Rimligt med 1500 mils bytesintervall för olja i mc?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fullt rimligt. 1500mil eller 12 månader innebär ju när en genomsnitts mc körs 300mil om året inga större problem.
Och långa oljebytesintervall (i mil) är ju ett försäljningsargument.

Ett aktuellt exempel, en Volvo V50 DRIVe med dieselmotor där oljebyten gjorts helt enligt serviceintervallen på auktoriserad verkstad höll 20000mil innan det blev ramlagerras i motorn. 20000 mil innan ramlagerras på en Volvo dieselmotor måste betraktas som normalt.
Eller hur ?

Hur ofta jag byter själv ?
När hojen är hemma i Göteborg.
Direkt efter bankörning.
Annars mellan 200 och 300 mil.
200mil om det är dags för en liten Norrlandsutflykt på ett par 100 mil.
Annars får det gå till 300mil.
Varför så täta oljebyten ? För jag läst en gammal artikel om hur olja förloirar viskositeten
i en modern MC motor där den utom smörja motorn också ska vara växellådsolja........
Och för jag har både råd och tid till att byta olja och oljefilter själv.
SBK Racing 10W-50 i 20litersdunk från SWEDOL och Highflow oljefilter från Addemoto.
är ingen stor kostnad
jämfört med ett bakdäck på GSX1300R som håller i bästa fall 300mil.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Fullt rimligt. 1500mil eller 12 månader innebär ju när en genomsnitts mc körs 300mil om året inga större problem.
Och långa oljebytesintervall (i mil) är ju ett försäljningsargument.

Ett aktuellt exempel, en Volvo V50 DRIVe med dieselmotor där oljebyten gjorts helt enligt serviceintervallen på auktoriserad verkstad höll 20000mil innan det blev ramlagerras i motorn. 20000 mil innan ramlagerras på en Volvo dieselmotor måste betraktas som normalt.
Eller hur ?

Svar nej..

Att ramlager ger upp på 20,000 mil är helt vansinnigt.

Precis som vag har/hade bekymmer med att Kamkedja gick av på 1,4 liter bensin o en av v6,orna redan efter 7000 mil

Mercedes har haft stora bekymmer med Kamkedja på v6 diesel 3,2 första generationen dom gick av random.

Audi har haft bekymmer med Kamkedja.

Det är helt åt faderns när kunder skall ta stora kostnader för att tillverkare kallt kalkylerar med att garantin har hunnit gå ut..
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
En bil behöver bara hålla 16000mil de är enda kravet biltillverkarna har de är bara goodvill om de gör så de håller längre:D Därför behöver man inte byta olja på dagens automatlåder heller de skriver ingen service nödvändig på hela bilens livslängd :näsblod Automatlåderna håller i regel 16000 mil utan oljebyte men sällan över 22000 mil. Ingen av nybilsköparna som byter bil innan 15000 mil blir drabbade av dessa problem de är vi fattigjonare som köper bil efter 10000-15000 mil som blir drabbade av de långa oljebytesintervallerna och helt uteblivet oljebyte på automaterna.
Därför har de varit skönt att hojsidan inte börjat med långa bytesintervaller "TILLs NU" då jag till min förskräckelse läser 1500 mil på en MC! 1500 mil är på tok för långt även om de vore en 400cc med 4l oljevolym och 32 hk!!
Jag har varit noga med att hojar man köpt haft korta bytesintervaller helst på papper dvs stämpel i bok men nu i framtiden får man verkligen ha stenkoll så man inte köper en som äger bytt var 1500 mil. Jag skulle inte ens köpa en som bytts var 1000mil utom en äldre HD med stor oljevolym och separat Låda.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Är inte expert på hur VAGs longlife funkar då jag kört med fast intervall på audin men när jag kvitterar olje service så får jag fram uppskattad oljekvalitet, sotinnehåll mm.

Baserat på kallstarter, drifttimmar, motortemp osv tror kag bilen själv har bättre koll på oljan än vad jag har.

Så min gissning är att longlife borde vara ett maxintervall och beräknar motorstyrningen att oljan är kritiskt dålig ger den servicemeddelande tidigare(??).
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En bil behöver bara hålla 16000mil de är enda kravet biltillverkarna har de är bara goodvill om de gör så de håller längre:D Därför behöver man inte byta olja på dagens automatlåder heller de skriver ingen service nödvändig på hela bilens livslängd :näsblod Automatlåderna håller i regel 16000 mil utan oljebyte men sällan över 22000 mil. Ingen av nybilsköparna som byter bil innan 15000 mil blir drabbade av dessa problem de är vi fattigjonare som köper bil efter 10000-15000 mil som blir drabbade av de långa oljebytesintervallerna och helt uteblivet oljebyte på automaterna.
Därför har de varit skönt att hojsidan inte börjat med långa bytesintervaller "TILLs NU" då jag till min förskräckelse läser 1500 mil på en MC! 1500 mil är på tok för långt även om de vore en 400cc med 4l oljevolym och 32 hk!!
Jag har varit noga med att hojar man köpt haft korta bytesintervaller helst på papper dvs stämpel i bok men nu i framtiden får man verkligen ha stenkoll så man inte köper en som äger bytt var 1500 mil. Jag skulle inte ens köpa en som bytts var 1000mil utom en äldre HD med stor oljevolym och separat Låda.

Jag har alltid bytt oljan i automatlådor vid 6000 mil. Aldrig haft problem. Oljan ser ofta ut som rena fan; blaskig, grå och full av silverspån. Vid 12.000 mil i stort sett helröd och vid 18.000 mil ser oljan ut som när jag hällde i den.
Det gäller även bakaxelväxlar, differentialer i övrigt och framförallt Haldexkopplingar med olika varianter.

Olja är billigt. Mekanik dyrt.


Buy quality, cry once
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Är inte expert på hur VAGs longlife funkar då jag kört med fast intervall på audin men när jag kvitterar olje service så får jag fram uppskattad oljekvalitet, sotinnehåll mm.

Baserat på kallstarter, drifttimmar, motortemp osv tror kag bilen själv har bättre koll på oljan än vad jag har.

Så min gissning är att longlife borde vara ett maxintervall och beräknar motorstyrningen att oljan är kritiskt dålig ger den servicemeddelande tidigare(??).

Motorn har inget avancerat labb inbyggt så de går inte lita på man måste skicka in för analys hos tribologlab.
Här nedan några enkla råd som gör att en bilmotor håller länge och bra.
En taxi kan lugnt köra 3000 mil men en privatsnubbe som håller sig inom stadsgränsen med många start and go dagligen med några fåtal utflykter utanför staden per år bör byta på 700-1000mil. 1500 mils intervall passar den som har 2-10 mil till jobbet om dan. En bilmotor som sköts så och inte har några inbyggda motorfel från början håller allt från 40000-10000mil och i vissa fåtal fall längre än så.
Jag tror 1500 mil på en hojmotor ger allvarligt slitage innan 3000 mil och vid 6000 är de rullgardin ner.
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Motorn har inget avancerat labb inbyggt så de går inte lita på man måste skicka in för analys hos tribologilab
Nu ska vi inte dra för höga växlar på det här.
Jag är inget big fan av longlife tänket som sådant men rent generellt tycker jag att någon form av beräkning med hyfsat viktiga nyckeldata är bättre än en total gissning.

Sen om det är vettigt att köra 3000mil på samma olja, det låter jag vara osagt, så duktig är jag inte på motorer och dess smörjmedel :tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Motorn har inget avancerat labb inbyggt så de går inte lita på man måste skicka in för analys hos tribologlab.
Här nedan några enkla råd som gör att en bilmotor håller länge och bra.
En taxi kan lugnt köra 3000 mil men en privatsnubbe som håller sig inom stadsgränsen med många start and go dagligen med några fåtal utflykter utanför staden per år bör byta på 700-1000mil. 1500 mils intervall passar den som har 2-10 mil till jobbet om dan. En bilmotor som sköts så och inte har några inbyggda motorfel från början håller allt från 40000-10000mil och i vissa fåtal fall längre än så.
Jag tror 1500 mil på en hojmotor ger allvarligt slitage innan 3000 mil och vid 6000 är de rullgardin ner.

Eftersom jag kört en VW gasbil i tjänsten har jag haft nöjet att hänga med andra "miljövänliga" förare i väntan på att gaskompressorn på macken ska trycka tanken full med gas. Så att nästa bil ska kunna ansluta till "slangarna". Vanligen taxichaffisar. För det tar tid tanka en gasbil på många äldre gasmackar. Så man kan vara 3 bilar i väntan.
Av dessa har jag lärt mig att VWs automatväxellåda DSG(?) håller ca 7000mil. Sedan är det dags för byte till en ny DSG(?) låda.
För att öka hållbarheten har VW haft kurser med taxi i hur man kör taxi med DSG(?) automatlåda. :D
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Svar nej..

Att ramlager ger upp på 20,000 mil är helt vansinnigt.

Tydligen inte på en modern Volvo dieselmotor optimerad för låg vikt och låg bränsleförbrukning (=små lagerytor, tunn olja, typ 10W-30 !)
Har sett något liknande angående Nissans dieselmotorer , slut efter 15000mil.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Tydligen inte på en modern Volvo dieselmotor optimerad för låg vikt och låg bränsleförbrukning (=små lagerytor, tunn olja, typ 10W-30 !)
Har sett något liknande angående Nissans dieselmotorer , slut efter 15000mil.

nissans 4 cylindriga dieselmotorer brukar vevaxlarna gå av i men lager lägena på veven brukar se fina ut
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Motorn har inget avancerat labb inbyggt så de går inte lita på man måste skicka in för analys hos tribologlab.
Här nedan några enkla råd som gör att en bilmotor håller länge och bra.
En taxi kan lugnt köra 3000 mil men en privatsnubbe som håller sig inom stadsgränsen med många start and go dagligen med några fåtal utflykter utanför staden per år bör byta på 700-1000mil. 1500 mils intervall passar den som har 2-10 mil till jobbet om dan. En bilmotor som sköts så och inte har några inbyggda motorfel från början håller allt från 40000-10000mil och i vissa fåtal fall längre än så.
Jag tror 1500 mil på en hojmotor ger allvarligt slitage innan 3000 mil och vid 6000 är de rullgardin ner.

Det här med motorer som automagiskt stångs av och hoppar igång vid korta stopp - det kan väl inte var bra när motorn är iskall en morgon i December??
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det här med motorer som automagiskt stångs av och hoppar igång vid korta stopp - det kan väl inte var bra när motorn är iskall en morgon i December??

Den funktionen brukar väl endast vara i funktion när motorn blivit driftsvarm?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tydligen inte på en modern Volvo dieselmotor optimerad för låg vikt och låg bränsleförbrukning (=små lagerytor, tunn olja, typ 10W-30 !)
Har sett något liknande angående Nissans dieselmotorer , slut efter 15000mil.

Toyota Avensis bensin2.0-a har 0W-30 olja. Men de går ungefär hur långt som helst. Varför?
Tja, de har ryktet att tänka på, något som de flesta andra tillverkare skiter i.


Buy quality, cry once
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
"Alla" bilar som rullar idag ger mindre miljöpåverkan i det hela ju längre de rullar innan de skrotas. Jag läste en artikel om det någon gång och är "övertygad" om att det är så. Sen minns jag inte alla detaljer :va

En enskild bils miljöpåverkan blir mindre ju kortare livslängd den har. Men den totala miljöpåverkan blir klart högre.
Jag är övertygad om att det har större miljöpåverkan att tillverka och distribuera en bil än att använda den.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Eftersom jag kört en VW gasbil i tjänsten har jag haft nöjet att hänga med andra "miljövänliga" förare i väntan på att gaskompressorn på macken ska trycka tanken full med gas. Så att nästa bil ska kunna ansluta till "slangarna". Vanligen taxichaffisar. För det tar tid tanka en gasbil på många äldre gasmackar. Så man kan vara 3 bilar i väntan.
Av dessa har jag lärt mig att VWs automatväxellåda DSG(?) håller ca 7000mil. Sedan är det dags för byte till en ny DSG(?) låda.
För att öka hållbarheten har VW haft kurser med taxi i hur man kör taxi med DSG(?) automatlåda. :D

Ang VW dåliga dsg lådor så rasade de ca 2-3 stycken på 1 år för taxibolagen dvs på 10000-15000 mil. De gick så långt att vag Sverige förbjöd Taxiåkarna att köpa vw audi bilar med den lådan. De va för några år sedan jag vet inte hur de är nu.
Vad man kan läsa sig till på några få timmar är att de flesta motorras beror på att kamkedjesträckare tappar oljetryck pga kockbildning och då rappar kedjan eller kamremmen. De beror helt på 3000mila oljebytena kockset sätter igen oljefilter så oljan bypassventilen vid oljefilter öppnar så den skitiga olja går förbi runtrunt i motorn:3freak. På en hojmoter med våta lammeller i samma oljebad som motorn (vanligast) så kan samma sak hända vid långa oljeintervaller men de är inte kocks som sätter igen oljetrycks sträckaren de är skit från lameller och till viss del kocks. Varför fastnar inte skiten i filtret frågar man då? Jo när filtret är tätt av lamellrester mm så öppnas bypassventilen i flitret eller inne i motorn exakt lika som på bilmotorer och då går oljan runt i motorn utan filtrering!
KTM 990 har väldigt korkad filtrering för om filtret blir tätt på dem så blir de oljetrycksfall de finns ingen baypassventil:dummer De har rasat några ktm när vattenpumpen läckt så vatten hittat ut i oljan och slammat igen oljefiltret.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Toyota Avensis bensin2.0-a har 0W-30 olja. Men de går ungefär hur långt som helst. Varför?
Tja, de har ryktet att tänka på, något som de flesta andra tillverkare skiter i.


Buy quality, cry once

Jag kör Opels 0W-30 olja i både bensin Ecotec 2,2 o Cdti Ecotec och har aldrig varit med om något ras inte ens efter ca 80,000 mil i samma bil..

Men Opel kör ju Gm motorer Ecotec 2,2 sitter till o med i Hondas bilar o Kia o ett gäng till.

1,3 CDTI är nog en Fiat skulle jag tro.
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Jag äger en Peugot 406 årsmodell 2003, kör runt 1000 mil per år. Jag byter olja och filter två gånger per år. Min hoj är en Honda 650 Transalp.Byter olja och filter kanske lite för ofta, när jag kollar mina scheman så har jag bytt efter max 400 mil. Jag kanske är lite pedant. Köpte en Honda 1000 CBF i höstas. Enligt boken så var olja och filter bytt två månader före mitt köp. Jag bytte olja och filter ändå för att vara på den säkra sidan. Lite överdrivet men när jag startar upp min CBF i vår så får den 2.9L Shell semisyntet påfyllt.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag äger en Peugot 406 årsmodell 2003, kör runt 1000 mil per år. Jag byter olja och filter två gånger per år. Min hoj är en Honda 650 Transalp.Byter olja och filter kanske lite för ofta, när jag kollar mina scheman så har jag bytt efter max 400 mil. Jag kanske är lite pedant. Köpte en Honda 1000 CBF i höstas. Enligt boken så var olja och filter bytt två månader före mitt köp. Jag bytte olja och filter ändå för att vara på den säkra sidan. Lite överdrivet men när jag startar upp min CBF i vår så får den 2.9L Shell semisyntet påfyllt.

Kör du tävlingsbana med bilen eller kör du bara extremt hårt? Eller kör du bara inne i en stad? Om man kör normalt med en Peugeot 406a så duger 1500 mil intervall och då håller motorn mer än 500000-1000000mil för peugeot motorer är brutalt hållbara man behöver nästa inte byta olja på en peugeot den håller ändå. 500 mil bytesintervall är som att elda pengar i vedspisen absolut ingen nytta om du inte kör bana eller stenhårt alt bara inne i stan.
Men 400 mils intervall på Transalpen är försvarbart de är väldigt bra en sådan hoj blir lättsåld :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top