Rimligt med 1500 mils bytesintervall för olja i mc?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jo, jag vet, en oljetråd*....

Min relativt nya Ducati (2017) har ett specat intervall för oljebyten på 1500 mil eller 12 månader, vilket som kommer först. Varje 12 månader känns ju inte så kontroversiellt, och det är väl där det lär landa ändå med min körning, MEN, att inte byta olja i hojen förrän efter 1500 mil skaver lite... Jag har förvisso bara ägt äldre hojar tidigare och det har väl hänt en del med både motorkonstruktioner och oljetyp mellan 2003 och 2017, men tidigare har jag varit van vid bytesintervall på under tusen mil. Jag borde såklart lita på tillverkarens rekommendation, de vet rimligen mer om både oljor och motorkonstruktioner än mig, men samtidigt så har ju long life-oljor i bilar inte riktigt levt upp till förväntningarna, som jag förstått det. Oljan som tillverkaren rekommenderar är 15w-50 med klassning JASO:MA2 och API:SM, specifikt en helsyntet i form av Shell Advance 4t Ultra

I korthet, har jag rätt i att noja och borde byta oftare än 1500 mil eller ska jag byta enl rekommendation?

*gissar att en del kommer svara att olja är billigare än motorskador och att de därför byter olja och filter nästan lika ofta som kalsonger**. Vore dock intresserad av mer kvalitativa svar än så, den gode Dr. Bike, salig i åminnelse.

**dessa personer byter kanske inte heller kallingar så ofta...
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Dagens oljor är bra, dagen motorer är också bra. Kör du mer på en säsong är det ingen fara, du startar inte i minusgrader och du belastar knappast motorn 100% särskilt ofta.

Du behöver inte alls vara nojig, tycker du att det är jobbigt kan du ju byta oljan vid 500 mil och se hur den gamla ser ut. En femhundring extra men det har du råd med.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Oljebytesintervall är rätt svårt att rådge då det hänger på motorkonstruktion/drivmedel, oljans grundkvalité och under vilka förhållanden motorn arbetar.

En mc-mek jag pratat med nyligen var rätt förfärad över hur mycket fin olja han tappat ur hojar och kasserat i onödan.

Yamaha anger 1000mil eller ett år för R1an och det har jag hållit mej till, den har gått över 13000mil.
Har inte kört så mycket bana, när jag kör blir det minst 8mil rundor och ligger sällan konstant på maxvarv så sånt spelar såklart in.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Personligen så struntar jag i vad alla fancy oljor heter, jag köper alltid billigaste oljan med rätt kvalitén men håller mej till MANN filter för det mesta.

Den bilen jag har kört längst var en Opel omega 2,2 80,000 mil och oljebyte var 1000 mil med som sagt billigaste rätt olja 5 liter ca 150:- noname olja från olje butiken i lösvikt i egen dunk.
Inte en droppe olja drog den motorn o snitt förbrukningen låg under vad Opel angav även i slutet.

Så vi byter ganska säkert olja alldeles för ofta utan anledning. Däremot på diesel motorer vill jag inte köra 3000 mil med långlivade olja med tanke på hur svart den oljan är efter 1000 mil, vill inte ha oljesludge uppbyggnad i motorn.

Sedan som min nya gammla thunderacen som fick motul 300v kommer att få gå med den oljan eller 7100 av den anledningen att växellådan blev len som sammet och klickande som är standard på dessa försvann.

Hade jag köpt en ny R1 så hade jag hållt mej till 1000 mil då jag Aldrig skulle klara utnyttja den maskinen fullt ut på långa vägar. Däremot skulle jag byta oljefilter efter 500mil

Mvh
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Oljevolym och dubbla filter är väl svaret.

..fast jag hade iaf varit bra nyfiken på hur mycket metallskrot som vispar runt där inne, åtminstone efter de första 1500 milen.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Känner du oro så mellanbyt själv på halva intervallen.
Det är ett lågt pris för sinnesfrid.

Back in the days när man åkte 1000-kronorsbil så tog jag 500-milaoljan och slog i bilen. No worries.
Idag är jag okay med 1200-mila intervallet på min CRF 1000, men bara för att det är en Honda med lågt effektuttag.

Å andra sidan gillar jag INTE serviceintervallet på hustruns nya pick-up!
3000 mil låter vansinnigt i kombination med partikelfilter och regelbunden regenerering genom fetad insprutning.
Där går jag in och gör mellanbyte på halva distansen, åtminstone tills jag själv bildat mig en uppfattning kring hur utspädd oljan blir.

Källor för ovanstående: tyckande, känslor och inbillad erfarenhet.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Min personliga åsikt är att en gång per säsong eller 1500 mil - med den olja som motorcykeltillverkaren anger - duger alldeles utmärkt på en vätskekyld gathoj som inte går på max belastning hela tiden. En gång per säsong eliminerar ju det faktum att hojen förmodligen står still halva året och en högkvalitativ olja BÖR ha fullgoda egenskaper efter 1500 mil gatkörning. Att oljan efter 1500 mil förmodligen är svart eller smutsig behöver inte betyda att den tappat sina egenskaper, bara att den gör sitt jobb med att också samla upp skit inuti motorn.

Jag skulle dock gärna se ett olje- och filterbyte både vid 100 och 200 mil på en ny hoj. Det är ganska mycket skit som lossnar under de första milen och detta vill i alla fall inte jag ha kvar i motorn någon längre tid.

En racehoj, bandagshoj eller luftkyld hoj är en helt annan historia då dessa genererar mycket högre oljetemperatur. Byte efter varje racehelg / bandag är knappast en faktor jämfört med säsongens däckbudget och min luftkylda XJR går aldrig längre än 200 mil på samma olja eftersom oljan går varmare än vätskekylda hojar.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
”Följ tillverkarens rekommendationer” sa okq8-killen på actionpics bandagar till mig.
Så jag gör det.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag går mycket efter hur stor oljevolym de är i motorn vs kubiken på motorn. Som ex så har min v-twin ktm 990 4L oljevolym och de är ju rätt mycket typ som en bilmotor = bra. Ktm rek 700 mils bytesintervall vilket låter väldigt rimligt så jag byter då. Min KTM 990 kommer från 2008 och de har inte hänt något nytt på motorfronten på hela 2000 talet,, dock en hel del på oljefronten men oljan blir fortfarande lika smutsig nu som år 2000! Längre intervaller än 700 mil på 1000cc hoj tycker jag är vansinne om den inte har 5l volym. Jag menar såhär att en bilmotor börjar ta rejäl skada om man kör längre bytesintervall än 1500mil de är ju bevisat xxx ant ggr och bilmotorer har inte ens gemensam olja med växellådan och koppling som skräpar ner våldsamt i oljan! 1500 mil på hojmotor måste va som att köra 4000mil extra longlife på bilmotor och de vet vi ju hur de går :3freak
Vad är de för Ducatimodell vi pratar om och hur stor oljevolym har den?
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag går mycket efter hur stor oljevolym de är i motorn vs kubiken på motorn. Som ex så har min v-twin ktm 990 4L oljevolym och de är ju rätt mycket typ som en bilmotor = bra. Ktm rek 700 mils bytesintervall vilket låter väldigt rimligt så jag byter då. Min KTM 990 kommer från 2008 och de har inte hänt något nytt på motorfronten på hela 2000 talet,, dock en hel del på oljefronten men oljan blir fortfarande lika smutsig nu som år 2000! Längre intervaller än 700 mil på 1000cc hoj tycker jag är vansinne om den inte har 5l volym. Jag menar såhär att en bilmotor börjar ta rejäl skada om man kör längre bytesintervall än 1500mil de är ju bevisat xxx ant ggr och bilmotorer har inte ens gemensam olja med växellådan och koppling som skräpar ner våldsamt i oljan! 1500 mil på hojmotor måste va som att köra 4000mil extra longlife på bilmotor och de vet vi ju hur de går :3freak
Vad är de för Ducatimodell vi pratar om och hur stor oljevolym har den?

Det är en SuperSport 939. Den har 937 cc motor som ger 113 hk, så ganska lågt effektuttag jämfört med vad som är möjligt idag. Oljevolymen är 3,35 liter, vilket ändå måste ses som hyfsat.

Undrar dock om din jämförelse med en bil och 4000 mil stämmer. Bilar går ju betydligt oftare med kallstart efter kallstart, mycket stopp-startkörning i stan och en lägre grad av omsorg generellt. Tror att hojar som oftast tas upp på nöjesrundor där man inte kan (och/eller vill) pressa fordonet till max får en betydligt bättre slitageprofil än så. Håller som sagt med dig att 1500 mil intervall känns märkligt men det är väl bara att ställa om mentalt och acceptera faktum. Kan tänka mig att när man gick från total loss-oljesystem till återcirkulerande så var det nog en och annan som tyckte det kändes jäkligt skevt att låta samma gamla smutsiga olja gå runt i motorn.
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Det här är ju ganska roligt det här.
Är det vinternojan som slår till?
Ofta en massa oro över att tillverkaren har satt en längre intervall än vad man är van vid sedan gammalt.

Nu är TS inne på samma linje men fråga dig vad är det som gör att tillverkaren kan och vet mindre om den motor de har konstruerat än dig?
Varför skulle de rekomendera att du byter olja senare än vad motorn håller för?
För att få dåligt rykte och en massa garantijobb i en redan tajt marknad?

Som det redan har sagt om att oljan är svart, så betyder inte att den är förbrukad och har tappat sina smörjande egenskaper
Det är minst lika viktigt eller om inte ännu viktigare att byta filter så att föroreningarna försvinner.

Det duger inte att gnida lite olja mellan fingrarna och smaka på den likt någon "Bosse bildoktor" och säga att -"Den här oljan är helt slut vettu! Motorn kommer skära direkt så fort du trycker på startknappen!!"
Skall du veta om oljan är dålig så är det en analys som talar om hur mycket partiklar och vilken sort, fukthalt osv som behövs. Genom det så kan du också få info om motorns status. Inte helt ovanligt inom vattenkraft som jag arbetar med eller inom skogsmaskiner. där det är hundratals liter vi talar om.

Vad jag menar är, luta er tillbaka, ät något gott. Ta en öl i bästa fotöljen, kanske betraktandes mc i vardagsrummet. Bara slappna av och ha lite förtröstan till tillverkarnas rekomendationer! Det blir så mycket enklare så.
Nu skiter jag i det här och går ut och åker hoj på isen!
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det här är ju ganska roligt det här.
Är det vinternojan som slår till?
Ofta en massa oro över att tillverkaren har satt en längre intervall än vad man är van vid sedan gammalt.

Nu är TS inne på samma linje men fråga dig vad är det som gör att tillverkaren kan och vet mindre om den motor de har konstruerat än dig?
Varför skulle de rekomendera att du byter olja senare än vad motorn håller för?
För att få dåligt rykte och en massa garantijobb i en redan tajt marknad?

Som det redan har sagt om att oljan är svart, så betyder inte att den är förbrukad och har tappat sina smörjande egenskaper
Det är minst lika viktigt eller om inte ännu viktigare att byta filter så att föroreningarna försvinner.

Det duger inte att gnida lite olja mellan fingrarna och smaka på den likt någon "Bosse bildoktor" och säga att -"Den här oljan är helt slut vettu! Motorn kommer skära direkt så fort du trycker på startknappen!!"
Skall du veta om oljan är dålig så är det en analys som talar om hur mycket partiklar och vilken sort, fukthalt osv som behövs. Genom det så kan du också få info om motorns status. Inte helt ovanligt inom vattenkraft som jag arbetar med eller inom skogsmaskiner. där det är hundratals liter vi talar om.

Vad jag menar är, luta er tillbaka, ät något gott. Ta en öl i bästa fotöljen, kanske betraktandes mc i vardagsrummet. Bara slappna av och ha lite förtröstan till tillverkarnas rekomendationer! Det blir så mycket enklare så.
Nu skiter jag i det här och går ut och åker hoj på isen!

De låter som du tror på longlife oljebyten som är populärt säljargument inom bilvärlden för att locka köpare till billig service. De är bara söka på longlife oljebyten på bilsidan så får man upp skräckexempel på motorer som rasar på löpande band redan efter 6000 mil pga 3000mils intervall.
Och nu blir man mörkrädd då longlife börjar komma som säljargument på hojsidan och folk går på det dessutom! Jag hade inte sagt något om de va en guldvinge på 2l med 6l oljevolym och låg trimgrad men 113 hk är grym trimgrad utan turbo speciellt på en v-twinn de kräver vassa kammar och hårda ventilfjädrar och där krävs fräsch bra olja för att skydda ok.Som ex på ktm 990 med också 113hk så finns en svaghet i motorn på dem och de är kamnockarna som slits hårt.Skulle jag köra 1500 mil skulle de slitas ner på max 3000 mil! Folk som kört längre intervaller har fått byta kammar och tryckar medan de som håller 700mil intervallen har klarat sig.
113 hk på en radfyra 937cc är de mindre farligt att åka brutala 1500mil för den har lägre ventillyft och därmed slöare kammar. Sålänge inte denna Ducati har pneumatiska ventiler dvs inga kamaxlar och separat växellådsolja är de vansinne med 1500mil.
De här kommer bli en lång tråd liknade oljetrådar.
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Har hört en bilnisse säga att oljebyte räknas in i bilens miljöpåverkan och för att tillverkaren ska få bilen godkänd är ett delmål att öka serviceintervallerna för att på så vis få den att på papperet bli en mindre miljöbov.
Rasar bilarna tidigare pga detta blir ju miljöaspekten som i många andra fall sämre istället för bättre.

Kanske någon som vet om detta kan stämma?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har hört en bilnisse säga att oljebyte räknas in i bilens miljöpåverkan och för att tillverkaren ska få bilen godkänd är ett delmål att öka serviceintervallerna för att på så vis få den att på papperet bli en mindre miljöbov.
Rasar bilarna tidigare pga detta blir ju miljöaspekten som i många andra fall sämre istället för bättre.

Kanske någon som vet om detta kan stämma?

Miljöaspekten blir väl ÄNNU bättre om bilar byts till "miljövänligare" oftare?

Allt enligt ideologin.
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Miljöaspekten blir väl ÄNNU bättre om bilar byts till "miljövänligare" oftare?

Allt enligt ideologin.

En enskild bils miljöpåverkan blir mindre ju kortare livslängd den har. Men den totala miljöpåverkan blir klart högre.
Jag är övertygad om att det har större miljöpåverkan att tillverka och distribuera en bil än att använda den.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En enskild bils miljöpåverkan blir mindre ju kortare livslängd den har. Men den totala miljöpåverkan blir klart högre.
Jag är övertygad om att det har större miljöpåverkan att tillverka och distribuera en bil än att använda den.

Visst är det så.


Buy quality, cry once
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
De låter som du tror på longlife oljebyten som är populärt säljargument inom bilvärlden för att locka köpare till billig service. De är bara söka på longlife oljebyten på bilsidan så får man upp skräckexempel på motorer som rasar på löpande band redan efter 6000 mil pga 3000mils intervall.
Och nu blir man mörkrädd då longlife börjar komma som säljargument på hojsidan och folk går på det dessutom! Jag hade inte sagt något om de va en guldvinge på 2l med 6l oljevolym och låg trimgrad men 113 hk är grym trimgrad utan turbo speciellt på en v-twinn de kräver vassa kammar och hårda ventilfjädrar och där krävs fräsch bra olja för att skydda ok.Som ex på ktm 990 med också 113hk så finns en svaghet i motorn på dem och de är kamnockarna som slits hårt.Skulle jag köra 1500 mil skulle de slitas ner på max 3000 mil! Folk som kört längre intervaller har fått byta kammar och tryckar medan de som håller 700mil intervallen har klarat sig.
113 hk på en radfyra 937cc är de mindre farligt att åka brutala 1500mil för den har lägre ventillyft och därmed slöare kammar. Sålänge inte denna Ducati har pneumatiska ventiler dvs inga kamaxlar och separat växellådsolja är de vansinne med 1500mil.
De här kommer bli en lång tråd liknade oljetrådar.

Jag tror inte på longlife oljor, för det låter som typisk TV-shop reklam från stora landet i väst, sedan har jag inte med ett ord nämnt longlifeoljor överhuvud taget, inte förrän nu.
Du får gärna byta olja 1 gng i veckan, det är okej för mig men tillskriv mig inget som jag inte nämnt. :)

Nu är det ingen KTM det handlar om utan en Ducati och den har inga hårda ventilfjädrar vad jag vet utan tvångstyrda ventiler så det är inte riktigt samma sak.
Att det är en felkonstruktion på KTM gör ju inte att en Ducati inte går att köra enligt servicespec, eller?

Så med en dåres envishet fortsätter jag att tro att det funkar att köra efter tillverkarens spec pecis som du tror att det inte går, om jag tolkar dig rätt. :krama

Nu kan jag ha fel men har aldrig stött på några problem med att köra efter tillverkarens spec på mina duccar och då har dom även gått på bana.

Nu kommer väl karma slå till med extra kraft mot mig bara för detta, så min bilmotor kommer nog att rasa eftersom jag byter olja på den enligt spec och inte var 500:e mil...hur ska jag komma till jobbet i morgon?...Shit!!:(.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag tror inte på longlife oljor, för det låter som typisk TV-shop reklam från stora landet i väst, sedan har jag inte med ett ord nämnt longlifeoljor överhuvud taget, inte förrän nu.
Du får gärna byta olja 1 gng i veckan, det är okej för mig men tillskriv mig inget som jag inte nämnt. :)

Nu är det ingen KTM det handlar om utan en Ducati och den har inga hårda ventilfjädrar vad jag vet utan tvångstyrda ventiler så det är inte riktigt samma sak.
Att det är en felkonstruktion på KTM gör ju inte att en Ducati inte går att köra enligt servicespec, eller?

Så med en dåres envishet fortsätter jag att tro att det funkar att köra efter tillverkarens spec pecis som du tror att det inte går, om jag tolkar dig rätt. :krama

Nu kan jag ha fel men har aldrig stött på några problem med att köra efter tillverkarens spec på mina duccar och då har dom även gått på bana.

Nu kommer väl karma slå till med extra kraft mot mig bara för detta, så min bilmotor kommer nog att rasa eftersom jag byter olja på den enligt spec och inte var 500:e mil...hur ska jag komma till jobbet i morgon?...Shit!!:(.

Vi glömmer sok longlifeolja och pratar 3000mila service som brukar kallas longlife service. Dyrare syntetoljor används vid sok longlifeservice de är olja som är lite mer påkostad i additivpaketet för att klara längsta möjliga bytesintervall. Den typen av olja kör man ju alltid på motorer man är rädd om fast inte 1500 mil!
Ktm har ingen svaghet i kamnockar bara man håller sig till 700mil byte jag har sett hojar som gått över 15000 mil med 700mila byte.
Jag glömde att Ducati har fjäderfri öppning stängning av ventiler men de har extremt vassa kammar som lyfter ändå och kolla sprängskissen så blir man mörkrädd av alla rörliga delar på desmodrivningen. Den drivningen skulle då jag inte utsätta för 1500mil gammal olja!
Den här Ducatin har inte torrkoppling längre så man får fortfarande extrema mängder skit från lamellerna i oljan och lägg därtill en växellåda som formligen krossar addetiverna i oljan + att lådan släpper spån ifrån sig. De är helt vansinne med 1500 mil bytesintervall på en hårt trimmad motor på bara 937cc som har gemensam olja och växellådsolja samt bara 3,5l olja.
Den här Ducatin kan förmodligen hålla 3000 mil med bara två byten men jag skulle inte för mitt liv ta i den med tång ens efter de milen. Jag säger bestämt att byt på halva milen 750 mil och notera de noga i serviceboken så kommer den hålla 3ggr så länge och bli lättsåld!
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Hur långt kör du på ett år då?

Blir det inte mer än ett par hundra mil tex så har du ju inget att oroa dig för iom årsservicen som du själv påpekar. Då når du ju iaf aldrig 1500 mil innan 12 månader.

Kör själv ca 1000 mil/år och följer tillverkarens intervall men byter utöver det en extra gång på hösten när det är dags för vintervilan.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top