Trimma R1:A 99:A

RD - 500 RAKETEN

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2018
Ort
Mörrum
Hoj
1999 Yamaha yzf r1 / 1991 Suzuki gsxr 750 / 1993 Kawa kx 250 / 1995 Kawa kx 125 / 1984 Yamaha yz 125 / 1983 Yamaha yz 125 / 1988 Yamaha yz 125 / 1982 Yamaha it 465 / 1981 Yamaha yz 465 / 1992 Kawa kx 80 / 2003 KTM exc 525 / 1977 Kawa kh 125
Tjena ! någon som vet något om ( Ivans carburetor tuning kit 98-00 ) ,funderar på att köpa ett sånt,sitter det 15-pilot jet på vissa 98:eek:r / 99:eek:r och 17.5 på en del andra ? stämmer det att man ska ha den senare 15-pilot jet ? för att använda detta kittet ? behövs det byta till annat luftfilter typ KN eller går det bra med original ? eller kanske någon som kan tipsa om något annat liknande trim kit.m.v.h.
 
Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Är väl bara liknande dynojetkitten andra nålar i alu och några munstycken för justering av förgasarna ? om du bytt till slipon/helsystem eller helt enkelt vill ha bättre svar på gasen.
Mycket sockerpillereffekt utan bänkkörning
 

R-Jonas

Medlem
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
R1 -99 / R1 -12 / R1 -04 (Banhoj) / R6 -03 (Banhoj) / WR450F (Supermotard).
Jag kan det mest på de hojarna.
Har själv Ivan kitt på min R1:a -99.
Har själv skruvat på den i 6år.

Ska man ha något bestyckningkit så ska man ha Ivans :tummenupp

Man ska ha 15# pilot munstycke.

Men går den bra som den är nu så låt det vara.
Tro mig det kostar mer än vad man tror i pengar för vill man ha bra resultat ska man ha helsystem, Ivankit, luftfilter m.m. sen måste man köra hojen på dynobänk för att få allt att lira ihop.

Men om du nu verkligen vill ha Ivans jetkit.
Så kör med det kitet följ instruktionerna.
Byt lågfarts munstycke till 15#
Kör med original luftfilter.
Kör med annat slipon och original grenrör.
Ta en översyn på din exupventil så den fungerar som den ska och ta INTE bort den.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
R-Jonas du har helt rätt.

Vi körde en 600 ninja med dynojet på min bromsbänk och efter en dags körningar så gick hojen bättre utan dynojet och gav om jag inte minns fel 12-13 HP mer på bakhjulet än innan vi monterade bort dynojettet.

Att bestycka en förgasare tar tid och alla motorer reagerar olika på samma bestyckning beroende på hur motorn är skött..

O att bestycka om en förgasar hoj utan bänk är nästan omöjligt o i min värld bortkastade pengar o man inte bromsar före bytet o efter..

Oftast fetar jetting kiten på låg och mellanregistret så det blir lite bättre bottendrag men det smittar av sig på toppregistret PGA att lågfart ger konstant o då BÖR man gå ned motsvarande på huvud munstycket vilket inte brukar ske.. Då tappar man på toppregistret.

Bestycka förgasare tar lång tid o kostar betydligt mer än vad folk tror.

Mvh
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Man kommer långt med en bredbandslambdamätare och köra vägbestyckning.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Helt sant boost.

Men en bra bredbands lambda mätare kostar några tusen lappar o munstycket kostar samma oavsett vilket sätt man kontrollerar bestyckning.

Å en bänkkörning kostar?
(även om jag tror mest på bänkkörning så är det ett projekt att göra om man inte har en egen)
Så därför har jag skaffat en logger som ska monteras i vår och 4 tempgivare för avgas, lättare att köra och få värden man kan analysera efteråt än att blåstirra på en mätare och försöka minnas.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Å en bänkkörning kostar?
(även om jag tror mest på bänkkörning så är det ett projekt att göra om man inte har en egen)
Så därför har jag skaffat en logger som ska monteras i vår och 4 tempgivare för avgas, lättare att köra och få värden man kan analysera efteråt än att blåstirra på en mätare och försöka minnas.

Bänk körning kan vara gratis beroende på hur trevlig man är:tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Å en bänkkörning kostar?
(även om jag tror mest på bänkkörning så är det ett projekt att göra om man inte har en egen)
Så därför har jag skaffat en logger som ska monteras i vår och 4 tempgivare för avgas, lättare att köra och få värden man kan analysera efteråt än att blåstirra på en mätare och försöka minnas.

4 tempgivare? Öh nu förstår jag inte vad du menar ,,,,ska du mappa eller bestycka in en 4 taktsmotor med enbart avgastemp?
En airfuel bredbands mätare med lambdasond kan man såklart logga om man har tillhörande extra instrument för det typ under sadeln.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
4 tempgivare? Öh nu förstår jag inte vad du menar ,,,,ska du mappa eller bestycka in en 4 taktsmotor med enbart avgastemp?
En airfuel bredbands mätare med lambdasond kan man såklart logga om man har tillhörande extra instrument för det typ under sadeln.

Självklart så sitter det en lambda med i kitet, avgastemp är extra för att kolla att det blir lika i varje cylle, några motorer behöver ju fetas på mittencyllarna pga värmeuppbyggnaden (och det finns ingångar för åtta avgastemp).
Bara en enkel uppstart av loggern har gjorts hittills utan att vara ansluten till något.
Om du kollar länken så finns det en variant med två lambda oxå. 14point7.com
länken blev lite blek i förra inlägget.

Jag tycker att det är kul att mäta och logga för det spar tid att veta vad man har att justera.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Självklart så sitter det en lambda med i kitet, avgastemp är extra för att kolla att det blir lika i varje cylle, några motorer behöver ju fetas på mittencyllarna pga värmeuppbyggnaden (och det finns ingångar för åtta avgastemp).
Bara en enkel uppstart av loggern har gjorts hittills utan att vara ansluten till något.
Om du kollar länken så finns det en variant med två lambda oxå. 14point7.com
länken blev lite blek i förra inlägget.

Jag tycker att det är kul att mäta och logga för det spar tid att veta vad man har att justera.
Har iofs redan lambdalogger men den där ser ju spännande ut och till ett ok pris :tummenupp
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Har iofs redan lambdalogger men den där ser ju spännande ut och till ett ok pris :tummenupp

Det är skönt att kunna jämföra lambdan mot varvtal och hastighet (man får fnula lite i koden eller bara acceptera rpm på hjulet). Dessutom koll på temparna etc etc.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det är skönt att kunna jämföra lambdan mot varvtal och hastighet (man får fnula lite i koden eller bara acceptera rpm på hjulet). Dessutom koll på temparna etc etc.
Jag kör med dynojets lambdalogger ihop med PCV och det viktiga för mappning är ju afr/lambda, trottel och varvtal.
Har en analogingång som jag kopplat till motortemp för att kunna köra separat kallstartsmapp så det får jag också med i loggen, i övrigt är det ganska torftigt.
Ett par extra analog o digitalingångar hade såklart varit trevligt :)
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top