REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 18 av 18
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2018
    Ort
    Mörrum
    Hoj
    1999 Yamaha yzf r1 / 1991 Suzuki gsxr 750 / 1993 Kawa kx 250 / 1995 Kawa kx 125 / 1984 Yamaha yz 125 / 1983 Yamaha yz 125 / 1988 Yamaha yz 125 / 1982 Yamaha it 465 / 1981 Yamaha yz 465 / 1992 Kawa kx 80 / 2003 KTM exc 525 / 1977 Kawa kh 125
    Inlägg
    2

    Smile Trimma R1:A 99:A

    Tjena ! någon som vet något om ( Ivans carburetor tuning kit 98-00 ) ,funderar på att köpa ett sånt,sitter det 15-pilot jet på vissa 98:or / 99:or och 17.5 på en del andra ? stämmer det att man ska ha den senare 15-pilot jet ? för att använda detta kittet ? behövs det byta till annat luftfilter typ KN eller går det bra med original ? eller kanske någon som kan tipsa om något annat liknande trim kit.m.v.h.
    Senast redigerat av RD - 500 RAKETEN den 2019-01-12 klockan 03:40.

  2. #2
    bara grusleksaker kvar sundströms avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    sunne
    Hoj
    XR 650R 690r/sm
    Inlägg
    781
    Är väl bara liknande dynojetkitten andra nålar i alu och några munstycken för justering av förgasarna ? om du bytt till slipon/helsystem eller helt enkelt vill ha bättre svar på gasen.
    Mycket sockerpillereffekt utan bänkkörning
    690r
    xr 650 -01
    gsxr 1000 -01såld
    xt 600k -93 såld
    r1 -00 skrotad av en 70+ i bil
    gsxr 750 -98 såld
    gsxr 750 -86 såld

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    955
    Du hänger inte med thunderacen 0-200-0 ändå

  4. #4
    Medlem R-Jonass avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Helsingborg
    Hoj
    R1 -99 / R1 -04 (Banhoj) / R6 -03 (Banhoj) / WR450F (Supermotard).
    Inlägg
    589
    Jag kan det mest på de hojarna.
    Har själv Ivan kitt på min R1:a -99.
    Har själv skruvat på den i 6år.

    Ska man ha något bestyckningkit så ska man ha Ivans

    Man ska ha 15# pilot munstycke.

    Men går den bra som den är nu så låt det vara.
    Tro mig det kostar mer än vad man tror i pengar för vill man ha bra resultat ska man ha helsystem, Ivankit, luftfilter m.m. sen måste man köra hojen på dynobänk för att få allt att lira ihop.

    Men om du nu verkligen vill ha Ivans jetkit.
    Så kör med det kitet följ instruktionerna.
    Byt lågfarts munstycke till 15#
    Kör med original luftfilter.
    Kör med annat slipon och original grenrör.
    Ta en översyn på din exupventil så den fungerar som den ska och ta INTE bort den.
    Senast redigerat av R-Jonas den 2019-01-12 klockan 23:48.
    Spitta på man lever ju bara en gång

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    955
    R-Jonas du har helt rätt.

    Vi körde en 600 ninja med dynojet på min bromsbänk och efter en dags körningar så gick hojen bättre utan dynojet och gav om jag inte minns fel 12-13 HP mer på bakhjulet än innan vi monterade bort dynojettet.

    Att bestycka en förgasare tar tid och alla motorer reagerar olika på samma bestyckning beroende på hur motorn är skött..

    O att bestycka om en förgasar hoj utan bänk är nästan omöjligt o i min värld bortkastade pengar o man inte bromsar före bytet o efter..

    Oftast fetar jetting kiten på låg och mellanregistret så det blir lite bättre bottendrag men det smittar av sig på toppregistret PGA att lågfart ger konstant o då BÖR man gå ned motsvarande på huvud munstycket vilket inte brukar ske.. Då tappar man på toppregistret.

    Bestycka förgasare tar lång tid o kostar betydligt mer än vad folk tror.

    Mvh

  6. #6
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 152
    Man kommer långt med en bredbandslambdamätare och köra vägbestyckning.
    BOOST III

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    955
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Man kommer långt med en bredbandslambdamätare och köra vägbestyckning.
    Helt sant boost.

    Men en bra bredbands lambda mätare kostar några tusen lappar o munstycket kostar samma oavsett vilket sätt man kontrollerar bestyckning.

  8. #8
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 152
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Helt sant boost.

    Men en bra bredbands lambda mätare kostar några tusen lappar o munstycket kostar samma oavsett vilket sätt man kontrollerar bestyckning.
    Ja men om man inte är 92 år gammal har man kvar mätaren i många år
    BOOST III

  9. #9
    "Mannen som talar med whisky" steffes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Spånga
    Hoj
    -86 Suzuki GSX-R 750, -90 1100R
    Inlägg
    2 573
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Helt sant boost.

    Men en bra bredbands lambda mätare kostar några tusen lappar o munstycket kostar samma oavsett vilket sätt man kontrollerar bestyckning.
    Å en bänkkörning kostar?
    (även om jag tror mest på bänkkörning så är det ett projekt att göra om man inte har en egen)
    Så därför har jag skaffat en logger som ska monteras i vår och 4 tempgivare för avgas, lättare att köra och få värden man kan analysera efteråt än att blåstirra på en mätare och försöka minnas.
    Söker: Motor till GSXR1100W dvs vattenkylda 92-98, ev skabbig hoj

    /steffe

    Lekfordon Suka 750gsxr, Winner of "Stockholm Midnight GP 2012"
    "Fear is lack of knowledge"
    "My attitude, your problem!!!"
    Min andra adrenalinsport, www.maltochhumle.se , Riddaren af Malt & Humle.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    955
    Citat Ursprungligen postat av steffe Visa inlägg
    Å en bänkkörning kostar?
    (även om jag tror mest på bänkkörning så är det ett projekt att göra om man inte har en egen)
    Så därför har jag skaffat en logger som ska monteras i vår och 4 tempgivare för avgas, lättare att köra och få värden man kan analysera efteråt än att blåstirra på en mätare och försöka minnas.
    Bänk körning kan vara gratis beroende på hur trevlig man är

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    Honda Firestorm, Aprilia RS 125
    Inlägg
    994
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Bänk körning kan vara gratis beroende på hur trevlig man är
    Så trevlig har jag aldrig varit (och kommer' nog aldrig att bli).

  12. #12
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 152
    Citat Ursprungligen postat av steffe Visa inlägg
    Å en bänkkörning kostar?
    (även om jag tror mest på bänkkörning så är det ett projekt att göra om man inte har en egen)
    Så därför har jag skaffat en logger som ska monteras i vår och 4 tempgivare för avgas, lättare att köra och få värden man kan analysera efteråt än att blåstirra på en mätare och försöka minnas.
    4 tempgivare? Öh nu förstår jag inte vad du menar ,,,,ska du mappa eller bestycka in en 4 taktsmotor med enbart avgastemp?
    En airfuel bredbands mätare med lambdasond kan man såklart logga om man har tillhörande extra instrument för det typ under sadeln.
    BOOST III

  13. #13
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 152
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Bänk körning kan vara gratis beroende på hur trevlig man är
    Oj de va billigt vart bor du
    BOOST III

  14. #14
    "Mannen som talar med whisky" steffes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Spånga
    Hoj
    -86 Suzuki GSX-R 750, -90 1100R
    Inlägg
    2 573
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    4 tempgivare? Öh nu förstår jag inte vad du menar ,,,,ska du mappa eller bestycka in en 4 taktsmotor med enbart avgastemp?
    En airfuel bredbands mätare med lambdasond kan man såklart logga om man har tillhörande extra instrument för det typ under sadeln.
    Självklart så sitter det en lambda med i kitet, avgastemp är extra för att kolla att det blir lika i varje cylle, några motorer behöver ju fetas på mittencyllarna pga värmeuppbyggnaden (och det finns ingångar för åtta avgastemp).
    Bara en enkel uppstart av loggern har gjorts hittills utan att vara ansluten till något.
    Om du kollar länken så finns det en variant med två lambda oxå. 14point7.com
    länken blev lite blek i förra inlägget.

    Jag tycker att det är kul att mäta och logga för det spar tid att veta vad man har att justera.
    Söker: Motor till GSXR1100W dvs vattenkylda 92-98, ev skabbig hoj

    /steffe

    Lekfordon Suka 750gsxr, Winner of "Stockholm Midnight GP 2012"
    "Fear is lack of knowledge"
    "My attitude, your problem!!!"
    Min andra adrenalinsport, www.maltochhumle.se , Riddaren af Malt & Humle.

  15. #15
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    955
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Oj de va billigt vart bor du
    Skulle tippa på 100 mil från dej men jag vet några bänkar i Norrland.. snart varenda moppe trimmare har egen bänk i Norrland.

  16. #16
    ¯\_(O_o)_/¯
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jodå
    Hoj
    R1, XT600Z & en XT600E
    Inlägg
    2 522
    Citat Ursprungligen postat av steffe Visa inlägg
    Självklart så sitter det en lambda med i kitet, avgastemp är extra för att kolla att det blir lika i varje cylle, några motorer behöver ju fetas på mittencyllarna pga värmeuppbyggnaden (och det finns ingångar för åtta avgastemp).
    Bara en enkel uppstart av loggern har gjorts hittills utan att vara ansluten till något.
    Om du kollar länken så finns det en variant med två lambda oxå. 14point7.com
    länken blev lite blek i förra inlägget.

    Jag tycker att det är kul att mäta och logga för det spar tid att veta vad man har att justera.
    Har iofs redan lambdalogger men den där ser ju spännande ut och till ett ok pris

  17. #17
    "Mannen som talar med whisky" steffes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Spånga
    Hoj
    -86 Suzuki GSX-R 750, -90 1100R
    Inlägg
    2 573
    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    Har iofs redan lambdalogger men den där ser ju spännande ut och till ett ok pris
    Det är skönt att kunna jämföra lambdan mot varvtal och hastighet (man får fnula lite i koden eller bara acceptera rpm på hjulet). Dessutom koll på temparna etc etc.
    Söker: Motor till GSXR1100W dvs vattenkylda 92-98, ev skabbig hoj

    /steffe

    Lekfordon Suka 750gsxr, Winner of "Stockholm Midnight GP 2012"
    "Fear is lack of knowledge"
    "My attitude, your problem!!!"
    Min andra adrenalinsport, www.maltochhumle.se , Riddaren af Malt & Humle.

  18. #18
    ¯\_(O_o)_/¯
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jodå
    Hoj
    R1, XT600Z & en XT600E
    Inlägg
    2 522
    Citat Ursprungligen postat av steffe Visa inlägg
    Det är skönt att kunna jämföra lambdan mot varvtal och hastighet (man får fnula lite i koden eller bara acceptera rpm på hjulet). Dessutom koll på temparna etc etc.
    Jag kör med dynojets lambdalogger ihop med PCV och det viktiga för mappning är ju afr/lambda, trottel och varvtal.
    Har en analogingång som jag kopplat till motortemp för att kunna köra separat kallstartsmapp så det får jag också med i loggen, i övrigt är det ganska torftigt.
    Ett par extra analog o digitalingångar hade såklart varit trevligt

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Arne Anka

Old Badger
Vill du annonsera ovan? Klicka här