Måla Brembo bromsok

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Håller på och skall restaurera ett bromsok från Brembo ala 80tal när de var mattsvarta. Här har färgen släppt och underliggande alu ärgat. Så min tanke är att blästra och måla. Frågan är med vad målar man sina bromsok så att det inte ser ut som när kidzen målat röda ok på sin 745...
brembo.JPG
Bilden är bara googlad från ok av samma typ.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag gjorde samma som du för ett tag sen och fastnade lite oväntat för Biltemas värmetåliga färg. Du måste förvisso härda den i minst 125-150 grader i några minuter men sedan är den 100% tålig mot bromsvätska (24 h nedsänkt i bromsvätska utan någon som helst påverkan). Finishen blir lite oldschooligt halvmatt, helt ok. Trodde jag hade på bild, men hittar inte nu.

Dock blir ju kulörutbudet i omfång med Ford Model T.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Parkerisering eller fosfatering är ett äkta sätt att behandla utsatt metall. Som pistoler. Finns gör-det-själv kit har jag sett
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
DuPont har broms ok färg i Hur många kulörer som helst. Även klarlack.

Den finns hos nästan alla biltilbehörs firmor utom biltema.

Kostar ca 130:- burken o den räcker till 4 bil ok.

Mvh
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Tips 1. Eastwood har en bromsoksfärg som verkar schysst. Har precis använt den på mina ok och verkar blir bra. Tål bromsvätska iaf.
Tips 2. Cerakote. Kolla in tuben. Finns en återförsäljare i Sverige jag kan tips om i så fall. Blir klasfint! Använde det på mina stötdämpare på delen längst ner.
Tips 3. 2k bromsoksfärg från foliatec i spray. Kolla in appelt styling för sortiment. Använt många gånger och alltid bra resultat.
Nya brembook ska silver med röd text btw :)
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Har spanat lite på ceracote. Både deras "färger" och coatings för motordelar . Bläster avfettning och värmebehandling har jag men vad fan sprutar man med utan att investera i de färgsprutor tillverkaren säljer för 2500kr....

Hittade en lite modellspruta i farsans garage. Ska sprutas i 2 tunna lager som täcker enbart.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Parkerisering eller fosfatering är ett äkta sätt att behandla utsatt metall. Som pistoler. Finns gör-det-själv kit har jag sett

Fosfatering går utmärkt att utföra hemma i garaget utan dyra saker.
Fosfor syra köps genom färghandeln eller någon kemisk mindre industri.
Fosforsyra är ett surhetsreglerande ämne med E nummer livsmedels godkänt således.

Rengör metallen noggrant både mekaniskt o från fett, lägg sedan sakerna i en plast behållare och dränk dom i ett dygn med fosfor syra.

Voila dom är fosfaterade som skruvar muttrar fästen o dyligt, spara syran den går att använda många gånger.

Förnickla är ett annat mycket enkelt sätt att rostskydda.

Obs funkar inte på aluminium bara järnhaltiga legeringar.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top