Rekordmånga döda i trafiken 2018

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Förra veckan gick drevet mot oss motorcyklister, idag är det yrkestrafiken som klär skott.
.....
Skall det verkligen inte finnas någon slags ribba att nå upp till?
Borde man inte försöka driva något projekt för att höja nivån på de sämst lämpade?

...eller är det bara ”hålla hastigheten” som gäller, i en ständigt nedåtgående spiral tills ingen mer aldrig någonsin kommer att dö?

Ja! :fakta
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Förra veckan gick drevet mot oss motorcyklister, idag är det yrkestrafiken som klär skott.

Denna debattartikeln

https://www.dn.se/debatt/yrkesforarna-kor-for-fort-nu-behovs-en-skarpning/

har fått stort genomslag i media under dagen.
Tyvärr bakom en betalvägg...

Men handlar den om att lastbilar skall hålla hastigheten?

De är ju redan i dagsläget spärrade och kan inte köra för fort.
Ingen lastbil här i landet kan köra snabbare än 90 km/h.
Skulle man sänka denna gräns så kan du ge dig på att det skulle ske flera olyckor.
Tänk dig att du kommer där i dina 120 km/h på motorvägen och plötsligt så står där en lastbil i 70 km/h.....
Eller att du håller du kör 100 km/h på en vanlig väg och lastbilen framför håller 70 km/h. 2 min bakom och du börjar bli irriterad och gör till slut en dum omkörning...
Inte trafiksäkrare, snarare tvärtom.

Dagens hastighetsgräns är bra satt för tyngre fordon.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det här hände 1978 när jag var chaufför i en personbil på väg från Tyskland till Iran.
Jag stannar på natten i Turkiet för rött ljus vid en gatukorsning.
Det knackar på sidorutan.
Jag vevar ner sidorutan och ser polisen.
"Why have you stopped ?"
But it is red light .
"But no one is coming !"

Jag fattar, och kör mot rött.
För varför ska man stå vid ett rödljus om det inte finns några andra bilar ?
Hur är man funtad när man sätter sig och kör in i en pågående islamistisk revolution? Sista stället jag skulle vilja befinna mig på som icke kvinnohatare.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Förra veckan gick drevet mot oss motorcyklister, idag är det yrkestrafiken som klär skott.

Denna debattartikeln

https://www.dn.se/debatt/yrkesforarna-kor-for-fort-nu-behovs-en-skarpning/

har fått stort genomslag i media under dagen.

Trafikverket och Transportstyrelsen står gemensamt bakom inlagan och budskapet är enkelt:




”Hålla hastigheten”

Så fantasilöst.
Speciellt denna vecka, när mängder av yrkestrafikanter förhindrats att hålla hastigheten av privatbilister som inte har pejling på ett endaste något.

Missförstå mig lagom - jag är den förste att skriva under på att ingen skall behöva pressas att köra över sin förmåga.

Men, när denna mediokra förare sätter sig i sin bil och tuffar ut i trafikströmnen utan att riktigt veta hur man ställer in defrostern på bästa sätt, famlar sig fram med ljuslängdsinställningen i kortaste läge och ett par H7or inlobbade på måfå i strålkastarna...
...och med snålfruset spolarvatten på repig ruta och ”vinterdäck” jag ALDRIG skulle använda i trafik, då måste jag fråga: skall det verkligen vara denna: den med sämst förutsättningar och utan vett nog att bättra på sina odds, som skall vara likare för oss andra?

Skall det verkligen inte finnas någon slags ribba att nå upp till?
Borde man inte försöka driva något projekt för att höja nivån på de sämst lämpade?

...eller är det bara ”hålla hastigheten” som gäller, i en ständigt nedåtgående spiral tills ingen mer aldrig någonsin kommer att dö?
Är det verkligen dom skröpligaste förarna som är trendbrytarna här? Inbillar mig att vi har ett stort antal nya förare med hög aggressivitet, noll impulskontroll samt närmast magnetisk dragning till märket bmw, som inte bryr sig nämnvärt om hastighet eller körkort utan mest att din mamma är.. du vet..
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Är det verkligen dom skröpligaste förarna som är trendbrytarna här? Inbillar mig att vi har ett stort antal nya förare med hög aggressivitet, noll impulskontroll samt närmast magnetisk dragning till märket bmw, som inte bryr sig nämnvärt om hastighet eller körkort utan mest att din mamma är.. du vet..

Nej, det var bara en irriterad reaktion mitt i veckan när kyla, halka och snö slog till lite bredare över landet än det gjort tidigare. Jag häpnar över hur illa rustade många, alltför många bilister är.

Det går i 70 längs 100-skyltad vajerväg, utan att det egentligen är halt alls.
Meeen, sedan går det vidare i samma hastighet där det svarta polerats till pianoblank ultrahalka och övrig trafik saktar ner mot 50, med rätta.
Då kommer Mr Clueless för första gången på hela dagen ikapp andra fordon, men är helt oförmögen att dra några slutsatser av detta. Istället lägger man sig på billängds avstånd och fånstirrar på bakdelen till framförvarande bil - mil efter mil, istället för att höja blicken och försöka bättra på sina odds genom att se vad resten av paraden håller på med.

Jag kör med de bästa däcken för just min bil och jag matchar bytena så jag åtminstone har chans till bästa grepp när jag som bäst behöver det. Jag har uppvärmt spolarvatten, jag ser till att hålla insidan av rutan ren och kostat på glasbehandling på utsidan. Det sitter premiumlampor i pottorna och jag tvättar av strålkastarglasen vid varje stopp, även på de bilar som har strålkastarspolning.

Nördigt?
Nej, jag är motorcyklist.

Motorcyklist även bakom ratten. Det är mitt ansvar att ge mig själv så goda förutsättningar som möjligt.
Allt annat är att hånskratta ödet i ansiktet.
Jag vill känna mitt fordon. Jag vill veta dess styrkor och förstå dess svagheter. Det är ett av alla stegen mot att bli en bättre förare.

Under en period av mitt yrkesliv var det mycket hyrbilar.
Flyga, hämta bil - ofta samma modeller, eller bilar byggda på samma plattform.
Gick det att känna skillnad på individer? Kunde man sära på syskon? Är det möjligt att lista ut vilka däck exemplaret är skott med...?

Detta är INGET jag tar upp på fester eller sammankomster med vanligt folk.
För mig, då, så var det ett kul tidsfördriv. Autobahnkörning är ju såååå tråkigt, eller hur?
Men, jag är säker på att det här inne finns folk som håller på likadant: ta en vardagsböj lite snyggare än förra gången, välja ett spår där man inte prickar ett enda brunnslock utan att för den skull korrigera varken med ratten eller med styret.
Eller lätta upp en vardaglig långresa med att rejsa mot färddatorn: hur mycket kan jag höja snittet utan att bränsleförbrukningen skenar?

Ja, vi är i minoritet. Minst sagt. Utrotningshotade, faktiskt, med tanke på vilken väg utvecklingen går.

Men, jag kan inte låta bli att undra.
Hur är man funtad när man står på macken och nästan gnuggar sig igenom vindrutan - utan att tvätta av ljusen?
Jag ser det hända varje vecka.
Inte sällan börjar man dessutom sin visusjakt med att torka bort dieselspillet från tankningen med samma fönsterskrapa...

Vi är så ohyggligt olika i trafiken.
”Hålla hastigheten” är en åtgärd för att försöka likrikta trafiken, men det finns så mycket mer att göra.

Med åren så kör jag... ...lite snabbare än förr. Kanske inte i absoluta tal, men jag tar mig avgjort snabbare över landet.
...och tillbaka igen. Samma dag. Efter uträttat ärende.
En utländsk kontorist påpekade att jag måste lämna in mina hotellräkningar.
”Quelle hotel?”

Jag inbillar mig att jag kör snyggare nu än förr, men ändå sticker jag ut mer.
Trots bättre bilar med massa förkortningar och funktioner så är det fler som ligger och trängs i det allt halare högerspåret, under stigande irritation och krympande avstånd - medans vänsterfilen ligger jungfruligt orörd.

Där kommer jag - med bättre fäste än någon av di andre i Briotåget.

En sak har vi gemensamt.
Vi väser alla ”idiot” i mungipan...




Edit:
Just det - det jag citerade. Kanske skulle utveckla det, istället för mitt vanliga rantande. :mattias

Nej, jag tror vi gör det för enkelt genom att skylla på gäster och inflyttade personer från icke skidåkande länder.

Sursvenskar är sopor dom med. Det är alldeles för hög grad uppkörningen som är ribban man måste ta sig över. Sedan kan man sjunka ner i saltmodden och göra vilka grundläggande tabbar som helst utan att någon styr upp det hela.
Där måste det till en ändring.
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nej, det var bara en irriterad reaktion mitt i veckan när kyla, halka och snö slog till lite bredare över landet än det gjort tidigare. Jag häpnar över hur illa rustade många, alltför många bilister är.

Det går i 70 längs 100-skyltad vajerväg, utan att det egentligen är halt alls.
Meeen, sedan går det vidare i samma hastighet där det svarta polerats till pianoblank ultrahalka och övrig trafik saktar ner mot 50, med rätta.
Då kommer Mr Clueless för första gången på hela dagen ikapp andra fordon, men är helt oförmögen att dra några slutsatser av detta. Istället lägger man sig på billängds avstånd och fånstirrar på bakdelen till framförvarande bil - mil efter mil, istället för att höja blicken och försöka bättra på sina odds genom att se vad resten av paraden håller på med.

Jag kör med de bästa däcken för just min bil och jag matchar bytena så jag åtminstone har chans till bästa grepp när jag som bäst behöver det. Jag har uppvärmt spolarvatten, jag ser till att hålla insidan av rutan ren och kostat på glasbehandling på utsidan. Det sitter premiumlampor i pottorna och jag tvättar av strålkastarglasen vid varje stopp, även på de bilar som har strålkastarspolning.

Nördigt?
Nej, jag är motorcyklist.

Motorcyklist även bakom ratten. Det är mitt ansvar att ge mig själv så goda förutsättningar som möjligt.
Allt annat är att hånskratta ödet i ansiktet.
Jag vill känna mitt fordon. Jag vill veta dess styrkor och förstå dess svagheter. Det är ett av alla stegen mot att bli en bättre förare.

Under en period av mitt yrkesliv var det mycket hyrbilar.
Flyga, hämta bil - ofta samma modeller, eller bilar byggda på samma plattform.
Gick det att känna skillnad på individer? Kunde man sära på syskon? Är det möjligt att lista ut vilka däck exemplaret är skott med...?

Detta är INGET jag tar upp på fester eller sammankomster med vanligt folk.
För mig, då, så var det ett kul tidsfördriv. Autobahnkörning är ju såååå tråkigt, eller hur?
Men, jag är säker på att det här inne finns folk som håller på likadant: ta en vardagsböj lite snyggare än förra gången, välja ett spår där man inte prickar ett enda brunnslock utan att för den skull korrigera varken med ratten eller med styret.
Eller lätta upp en vardaglig långresa med att rejsa mot färddatorn: hur mycket kan jag höja snittet utan att bränsleförbrukningen skenar?

Ja, vi är i minoritet. Minst sagt. Utrotningshotade, faktiskt, med tanke på vilken väg utvecklingen går.

Men, jag kan inte låta bli att undra.
Hur är man funtad när man står på macken och nästan gnuggar sig igenom vindrutan - utan att tvätta av ljusen?
Jag ser det hända varje vecka.
Inte sällan börjar man dessutom sin visusjakt med att torka bort dieselspillet från tankningen med samma fönsterskrapa...

Vi är så ohyggligt olika i trafiken.
”Hålla hastigheten” är en åtgärd för att försöka likrikta trafiken, men det finns så mycket mer att göra.

Med åren så kör jag... ...lite snabbare än förr. Kanske inte i absoluta tal, men jag tar mig avgjort snabbare över landet.
...och tillbaka igen. Samma dag. Efter uträttat ärende.
En utländsk kontorist påpekade att jag måste lämna in mina hotellräkningar.
”Quelle hotel?”

Jag inbillar mig att jag kör snyggare nu än förr, men ändå sticker jag ut mer.
Trots bättre bilar med massa förkortningar och funktioner så är det fler som ligger och trängs i det allt halare högerspåret, under stigande irritation och krympande avstånd - medans vänsterfilen ligger jungfruligt orörd.

Där kommer jag - med bättre fäste än någon av di andre i Briotåget.

En sak har vi gemensamt.
Vi väser alla ”idiot” i mungipan...




Edit:
Just det - det jag citerade. Kanske skulle utveckla det, istället för mitt vanliga rantande. :mattias

Nej, jag tror vi gör det för enkelt genom att skylla på gäster och inflyttade personer från icke skidåkande länder.

Sursvenskar är sopor dom med. Det är alldeles för hög grad uppkörningen som är ribban man måste ta sig över. Sedan kan man sjunka ner i saltmodden och göra vilka grundläggande tabbar som helst utan att någon styr upp det hela.
Där måste det till en ändring.
Vinterkörning är onekligen inte bra för hjärtat på lång sikt. Sitter helst ut det värsta på varmare breddgrader.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Det här hände 1978 när jag var chaufför i en personbil på väg från Tyskland till Iran.
Jag stannar på natten i Turkiet för rött ljus vid en gatukorsning.
Det knackar på sidorutan.
Jag vevar ner sidorutan och ser polisen.
"Why have you stopped ?"
But it is red light .
"But no one is coming !"

Jag fattar, och kör mot rött.
För varför ska man stå vid ett rödljus om det inte finns några andra bilar ?

- Frågan som alla ställer sig men ingen vågar fråga: vad skulle du till Iran att göra?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Läste nån gång för länge sen att bilförare gör tre misstag per mil. Kanske överdrivet, men faktum kvarstår, vi gör misstag. För det mesta händer ingenting, men då och då resulterar det i olyckor. Att 2018 resulterade i fler dödsolyckor än 2017 kan bero på en slumpmässig variation. Det kan bero på fler körda mil. Skulle kunna vara fallet när det gäller motorcyklar.
Även om det är odiskutabelt att hög hastighet ökar risken för dödsolyckor, finns andra sätt att minska riskerna.
Ett exempel är körkortskraven. Ulla 67 år har MC-kort som hon automatiskt fick när hon tog bilkörkort. Hur stor är risken att hon råkar ut för en olycka om hon mot förmodan skulle sätta sig på en motorcykel?
Att som trafikverket tycks tro att information är meningslös motsägs av det här exemplet.
Tingvall (minns ni honom) gick ut i media med att husvagnar fick köra max 70 km/t, trots att det i flera år var 80 som gällde. När inte ens verkets personal visste, hur kan man förvänta sig att vanligt folk ska kunna reglerna?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Detta utpekande av yrkeschaufförer kan bara ha ett syfta och det är att förenkla följande:
- Införa GPS-tracker på yrkesfordon.
När det väl är gjort till massornas applåder.
- Införa GPS-tracker på alla fordon.

:(
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur är man funtad när man sätter sig och kör in i en pågående islamistisk revolution? Sista stället jag skulle vilja befinna mig på som icke kvinnohatare.


Det här var som jag minns i maj. Och vad det gällde kvinnor så var det mycket trevligt i Iran för västerlänningar våren sommaren 1978. Många iranskor ville öva sin engelska.
Innan de islamiska revolutionen hade börjat. Men nån gång som jag minns i oktober eller november 1978 när de judiska penningväxlarna stängde sina butiker på Fedorowski(?) street, ja då tappade jag förtroendet på en framtid i Iran.
Och tog buss och tåg genom Iran och Turkiet för att sedan lifta till Danmark med en dansk lastbil från Londra camp i Istanbul.
Just nu pågår en islamsk revolution i Sverige.
Citat: "Tusentals nior som lämnar skolan utan betyg. 125 nya skjutningar sedan september, säger Ulf Kristersson."
från nedan länk.
https://www.dn.se/nyheter/politik/m-ledaren-ulf-kristersson-tackade-jonas-sjostedt/
Har du märkt något av det ? Har du hört någon av de här skottlossningarna ?
Jag var i Teheran när 63 sköts ihjäl vid en demonstration hösten 1978.
Märkte ingenting utom att folk på gatan visade mig skotthål i fasaderna någon dag efteråt.

MickeZXR7 skriver:
"Frågan som alla ställer sig men ingen vågar fråga: vad skulle du till Iran att göra? "
Tänkte söka jobb. Var ju ingenjör. Fick 10000kr för att fixat en spånplattemaskin med fel i Tabriz. En dags arbete.
Iran var fullt av utlänningar som jobbade där 1978. Många var lärare i engelska. För kunde du engelska så blev iraniern officer i armen under värnplikten. Inte soldat.
Jag var bland annat och sökte jobb på Bell helicopters och Hughes aircraft.
Men det stupade på att Sverige inte var med i NATO.
Så jag åkte hem.
Iran var vid den här tiden kanske det mest västerländska samhället i området tillsammans med Turkiet. (Jag har inte rest i Irak och Syrien.)
Långt före Afghanistan och Pakistan. Som jag också rest igenom.

Jag kan lägga till att jag fick 350 DM för att köra en Peugeot från Tyskland till Iran våren 1978. Beställare var en Iranier (Turk, i NV Iran är många Turkar) Vitsen var att han senare skulle kunna sälja bilen i Iran. Med förtjänst.
En helt just man. Jag gillar därför turkar. Det är ju 100000 tals turkar som jobbat några år som Gastarbeiter i Tyskland och sedan återvänt till Turkiet och satt upp bilverkstad eller resturang. Med de intjänade pengarna.
Så med tyska klarade jag mig bra i Turkiet. På den tiden.
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Min farsa berättar ibland om när min salig farfar var ung, jag gissar på 1930-talet.
I lilla Alingsås (Alinge-texas för oss hillbillies) fanns inte speciellt många bilar men två snubbar lyckades ÄNDÅ krocka med VARANDRA hela TVÅ GÅNGER.

Farfars tes var tydligen "stollar i trafiken är inget stort problem men när två stollar är på samma plats så smäller det".

Jag kämpar varje dag för att inte vara en stolle och nog tusan får jag se upp för någon annan minst en gång per enkel resa fram eller tillbaka från jobbet.

Med farfars ord i huvudet är det inte konstigt att det smäller i snitt en gång på varje infartsled, varje dag i rusningstrafiken. Och nej, jag tror inte för ett ögonblick att sänkt hastighet löser det problemet (men givetvis minskar risken att stryka med markant så länge man inte ramlar av ett studentflak i 3 km/h).

Däremot tror jag stenhårt på att ersätta heldragen linje med 30cm hög kantsten så att man väljer en fålla och stannar där. Någon form av escapegluggar får man väl ha så det går att tråckla sig ut när någon multitaskande rattsurfare kör in i röven på framförvarande men det brukar vara förhållandevis lindriga smällar imho.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Nej, det var bara en irriterad reaktion mitt i veckan när kyla, halka och snö slog till lite bredare över landet än det gjort tidigare. Jag häpnar över hur illa rustade många, alltför många bilister är.

Det går i 70 längs 100-skyltad vajerväg, utan att det egentligen är halt alls.
Meeen, sedan går det vidare i samma hastighet där det svarta polerats till pianoblank ultrahalka och övrig trafik saktar ner mot 50, med rätta.
Då kommer Mr Clueless för första gången på hela dagen ikapp andra fordon, men är helt oförmögen att dra några slutsatser av detta. Istället lägger man sig på billängds avstånd och fånstirrar på bakdelen till framförvarande bil - mil efter mil, istället för att höja blicken och försöka bättra på sina odds genom att se vad resten av paraden håller på med.

Jag kör med de bästa däcken för just min bil och jag matchar bytena så jag åtminstone har chans till bästa grepp när jag som bäst behöver det. Jag har uppvärmt spolarvatten, jag ser till att hålla insidan av rutan ren och kostat på glasbehandling på utsidan. Det sitter premiumlampor i pottorna och jag tvättar av strålkastarglasen vid varje stopp, även på de bilar som har strålkastarspolning.

Nördigt?
Nej, jag är motorcyklist.

Motorcyklist även bakom ratten. Det är mitt ansvar att ge mig själv så goda förutsättningar som möjligt.
Allt annat är att hånskratta ödet i ansiktet.
Jag vill känna mitt fordon. Jag vill veta dess styrkor och förstå dess svagheter. Det är ett av alla stegen mot att bli en bättre förare.

Under en period av mitt yrkesliv var det mycket hyrbilar.
Flyga, hämta bil - ofta samma modeller, eller bilar byggda på samma plattform.
Gick det att känna skillnad på individer? Kunde man sära på syskon? Är det möjligt att lista ut vilka däck exemplaret är skott med...?

Detta är INGET jag tar upp på fester eller sammankomster med vanligt folk.
För mig, då, så var det ett kul tidsfördriv. Autobahnkörning är ju såååå tråkigt, eller hur?
Men, jag är säker på att det här inne finns folk som håller på likadant: ta en vardagsböj lite snyggare än förra gången, välja ett spår där man inte prickar ett enda brunnslock utan att för den skull korrigera varken med ratten eller med styret.
Eller lätta upp en vardaglig långresa med att rejsa mot färddatorn: hur mycket kan jag höja snittet utan att bränsleförbrukningen skenar?

Ja, vi är i minoritet. Minst sagt. Utrotningshotade, faktiskt, med tanke på vilken väg utvecklingen går.

Men, jag kan inte låta bli att undra.
Hur är man funtad när man står på macken och nästan gnuggar sig igenom vindrutan - utan att tvätta av ljusen?
Jag ser det hända varje vecka.
Inte sällan börjar man dessutom sin visusjakt med att torka bort dieselspillet från tankningen med samma fönsterskrapa...

Vi är så ohyggligt olika i trafiken.
”Hålla hastigheten” är en åtgärd för att försöka likrikta trafiken, men det finns så mycket mer att göra.

Med åren så kör jag... ...lite snabbare än förr. Kanske inte i absoluta tal, men jag tar mig avgjort snabbare över landet.
...och tillbaka igen. Samma dag. Efter uträttat ärende.
En utländsk kontorist påpekade att jag måste lämna in mina hotellräkningar.
”Quelle hotel?”

Jag inbillar mig att jag kör snyggare nu än förr, men ändå sticker jag ut mer.
Trots bättre bilar med massa förkortningar och funktioner så är det fler som ligger och trängs i det allt halare högerspåret, under stigande irritation och krympande avstånd - medans vänsterfilen ligger jungfruligt orörd.

Där kommer jag - med bättre fäste än någon av di andre i Briotåget.

En sak har vi gemensamt.
Vi väser alla ”idiot” i mungipan...




Edit:
Just det - det jag citerade. Kanske skulle utveckla det, istället för mitt vanliga rantande. :mattias

Nej, jag tror vi gör det för enkelt genom att skylla på gäster och inflyttade personer från icke skidåkande länder.

Sursvenskar är sopor dom med. Det är alldeles för hög grad uppkörningen som är ribban man måste ta sig över. Sedan kan man sjunka ner i saltmodden och göra vilka grundläggande tabbar som helst utan att någon styr upp det hela.
Där måste det till en ändring.

Haha den bilföraren är jag också. På pricken! Det var mycket igenkännande där, både i vad jag själv gör och i mina observationer.

En grej som jag har tjatat på min fru om, som tog körkort förra året, är att för att man ska bli en bra bilförare så måste man tycka att det är kul. Med det så kommer intresset och uppmärksamheten inför allt från den där cyklisten som kommer utan lampor till att man faktiskt bryr sig om att lamporna är rena och att det finns spolarvätska i bilen.

Vi människor är bättre på att utföra saker vi gillar att göra, och tvärtom. För min fru som såg bilen som ett nödvändigt ont blev det lite slarvigt med både det ena och det andra. Nu när jag lyckats få henne att tycka det är lite kul åtminstone, så kör hon så mycket bättre och säkrare.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Detta utpekande av yrkeschaufförer kan bara ha ett syfta och det är att förenkla följande:
- Införa GPS-tracker på yrkesfordon.
När det väl är gjort till massornas applåder.
- Införa GPS-tracker på alla fordon.

:(

Det är mycket lätt störa ut GPS trackers. Jobbar vanligen på 1575 MHz.
Jag har en bärbar dator med CPU som jobbar på 1600Mhz.
Hade den igång i en bil med GPS. När GPSen föreslog vänstersväng var vi på en 100meters bro över en sjö.
Det rätta avtaget till vänster låg efter flera andra vägar åt vänster nästan 1km längre fram.

Ny Teknik har gjort tester av att navigera med GPS i Stockholm för några år sedan.
Den ena resan gick bra. Den andra resan blev inte så bra.

Och hur ska man kunna kontrollera att GPS trackern är igång på fordonet som passerar ?
Polisen har väl ännu inte fått utrustning så de kan automatiskt (via kamera i bilen) upptäcka oskattade fordon i trafiken.
Bara se på läget hos gränspolisen.
https://www.expressen.se/kvallsposten/granspoliser-rapport-undanholls-infor-valet/
ID-kontroll är förståss kontroll om hen har ett LEG, inte om LEGet faktiskt tillhör hen, om LEGet är anmält stulet eller helt enkelt falskt.
https://www.vk.se/plus/2539044/polisen-saknar-utrustning-for-att-kontrollera-yrkesforare
https://www.svd.se/svensk-polis-har-for-fa-skyddsvastar-varre-an-nagonsin

Egentligen inget konstigt. Det är ju samma "pappa" till situationen hos polisen som i försvaret.
Enveckasförsvaret ska ha 24 artilleripjäser.
Högkvarteret i Shlm trodde den fanns 4 artilleripjäser på regementet i Boden, 20 på renovering / service.
SVT konstaterade vid besök i Boden att det fanns 3 artilleripjäser på regementet i Boden.
Det var den här filmen. Vid 6 minuter.
https://www.youtube.com/watch?v=l5pHDmC2zY8
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Detta utpekande av yrkeschaufförer kan bara ha ett syfta och det är att förenkla följande:
- Införa GPS-tracker på yrkesfordon.
När det väl är gjort till massornas applåder.
- Införa GPS-tracker på alla fordon.

:(

Nästan samma sak finns redan.
Alla lastbilar har färdskrivare som loggar hastighet. Polisen kan redan se vad en chaufför körde i för hastighet för 2 veckor eller 10 min sen. Eventuella överträdelser är enkla att plocka fram.
Missar du att ta en rast, loggas det och du får böter.
Jo, chaufförer får böter om de inte tar raster. Enda yrkeskategori här i landet som får böter för det.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Nästan samma sak finns redan.
Alla lastbilar har färdskrivare som loggar hastighet. Polisen kan redan se vad en chaufför körde i för hastighet för 2 veckor eller 10 min sen. Eventuella överträdelser är enkla att plocka fram.
Missar du att ta en rast, loggas det och du får böter.
Jo, chaufförer får böter om de inte tar raster. Enda yrkeskategori här i landet som får böter för det.

Utöver det så finns stöd i systemet för att kunna knappa eller scanna reg.nummer och få upp på skärmen vad både bil och aktuell förare pysslat med så i framtiden så behöver tung trafik inte ens stoppas för att bötfällas.
Sitter ju en skrivare i den med så det skulle säkert gå att göra en liten justering av mjukvaran så skriver den ut bötesbeloppet direkt, "27 dagar sedan så bröt du mot XX regel, kostar 2700:-", snart i varje chaufförs framtid. :)
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Utöver det så finns stöd i systemet för att kunna knappa eller scanna reg.nummer och få upp på skärmen vad både bil och aktuell förare pysslat med så i framtiden så behöver tung trafik inte ens stoppas för att bötfällas.
Sitter ju en skrivare i den med så det skulle säkert gå att göra en liten justering av mjukvaran så skriver den ut bötesbeloppet direkt, "27 dagar sedan så bröt du mot XX regel, kostar 2700:-", snart i varje chaufförs framtid. :)

Koppla färdskrivaren direkt till blåljusenhet. Automatisk bot vid varje överträdelse.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Åtminstone förr gällde inte färdskrivaruppgifter som bevis vid fortkörning, tror jag. Nån åkardräng som kan svara om det stämmer?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jo, chaufförer får böter om de inte tar raster. Enda yrkeskategori här i landet som får böter för det.
Tyvärr så är det ju inte en slump att den regeln kom till eftersom det fanns chaufförer som inte insåg det lämpliga i att ta rast då och då.
För mig känns det helt OK att man inte får köra tills man slocknar.

Om jag minns rätt får lastbilar med släp max köra i 80 km/h även på motorväg så då borde de väl vara begränsade till det när släpet kopplas på? Det är stor skillnad på rörelseenergin mellan 90 och 80 för en lastad tradare.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nej, det var bara en irriterad reaktion mitt i veckan när kyla, halka och snö slog till lite bredare över landet än det gjort tidigare. Jag häpnar över hur illa rustade många, alltför många bilister är.

Det går i 70 längs 100-skyltad vajerväg, utan att det egentligen är halt alls.
Meeen, sedan går det vidare i samma hastighet där det svarta polerats till pianoblank ultrahalka och övrig trafik saktar ner mot 50, med rätta.
Då kommer Mr Clueless för första gången på hela dagen ikapp andra fordon, men är helt oförmögen att dra några slutsatser av detta. Istället lägger man sig på billängds avstånd och fånstirrar på bakdelen till framförvarande bil - mil efter mil, istället för att höja blicken och försöka bättra på sina odds genom att se vad resten av paraden håller på med.

Jag kör med de bästa däcken för just min bil och jag matchar bytena så jag åtminstone har chans till bästa grepp när jag som bäst behöver det. Jag har uppvärmt spolarvatten, jag ser till att hålla insidan av rutan ren och kostat på glasbehandling på utsidan. Det sitter premiumlampor i pottorna och jag tvättar av strålkastarglasen vid varje stopp, även på de bilar som har strålkastarspolning.

Nördigt?
Nej, jag är motorcyklist.

Motorcyklist även bakom ratten. Det är mitt ansvar att ge mig själv så goda förutsättningar som möjligt.
Allt annat är att hånskratta ödet i ansiktet.
Jag vill känna mitt fordon. Jag vill veta dess styrkor och förstå dess svagheter. Det är ett av alla stegen mot att bli en bättre förare.

Under en period av mitt yrkesliv var det mycket hyrbilar.
Flyga, hämta bil - ofta samma modeller, eller bilar byggda på samma plattform.
Gick det att känna skillnad på individer? Kunde man sära på syskon? Är det möjligt att lista ut vilka däck exemplaret är skott med...?

Detta är INGET jag tar upp på fester eller sammankomster med vanligt folk.
För mig, då, så var det ett kul tidsfördriv. Autobahnkörning är ju såååå tråkigt, eller hur?
Men, jag är säker på att det här inne finns folk som håller på likadant: ta en vardagsböj lite snyggare än förra gången, välja ett spår där man inte prickar ett enda brunnslock utan att för den skull korrigera varken med ratten eller med styret.
Eller lätta upp en vardaglig långresa med att rejsa mot färddatorn: hur mycket kan jag höja snittet utan att bränsleförbrukningen skenar?

Ja, vi är i minoritet. Minst sagt. Utrotningshotade, faktiskt, med tanke på vilken väg utvecklingen går.

Men, jag kan inte låta bli att undra.
Hur är man funtad när man står på macken och nästan gnuggar sig igenom vindrutan - utan att tvätta av ljusen?
Jag ser det hända varje vecka.
Inte sällan börjar man dessutom sin visusjakt med att torka bort dieselspillet från tankningen med samma fönsterskrapa...

Vi är så ohyggligt olika i trafiken.
”Hålla hastigheten” är en åtgärd för att försöka likrikta trafiken, men det finns så mycket mer att göra.

Med åren så kör jag... ...lite snabbare än förr. Kanske inte i absoluta tal, men jag tar mig avgjort snabbare över landet.
...och tillbaka igen. Samma dag. Efter uträttat ärende.
En utländsk kontorist påpekade att jag måste lämna in mina hotellräkningar.
”Quelle hotel?”

Jag inbillar mig att jag kör snyggare nu än förr, men ändå sticker jag ut mer.
Trots bättre bilar med massa förkortningar och funktioner så är det fler som ligger och trängs i det allt halare högerspåret, under stigande irritation och krympande avstånd - medans vänsterfilen ligger jungfruligt orörd.

Där kommer jag - med bättre fäste än någon av di andre i Briotåget.

En sak har vi gemensamt.
Vi väser alla ”idiot” i mungipan...




Edit:
Just det - det jag citerade. Kanske skulle utveckla det, istället för mitt vanliga rantande. :mattias

Nej, jag tror vi gör det för enkelt genom att skylla på gäster och inflyttade personer från icke skidåkande länder.

Sursvenskar är sopor dom med. Det är alldeles för hög grad uppkörningen som är ribban man måste ta sig över. Sedan kan man sjunka ner i saltmodden och göra vilka grundläggande tabbar som helst utan att någon styr upp det hela.
Där måste det till en ändring.

Jag är också motorcyklist, även bakom ratten! :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top