Rekordmånga döda i trafiken 2018

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det är hastigheten som orsakar olyckorna !
Det är för hög fart med hänsyn till rådande omständigheter ( ibland kan man köra säkert i + 300km/h andra gånger är 30 km/ för snabbt ):va


Så måste det vara! Därför är det farligare att flyga än att åka snabbtåg i 200!
Därför är färre cyklister inblandade i olyckor eftersom de sällan kommer upp i dessa hastigheter!

Frågan är bara vilken hastighet som är "säker" och inte orsakar olyckor? :va

Är det kryphastighet? :va Krypande människor är ju sällan med i olyckor! :fakta

Autobahn i Tyskland borde ju orsaka flest olyckor eftersom hastigheten är högre där? :va

Eller kan det vara så att konsekvenserna av en olycka kan bli större med högre hastighet? :va
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
https://www.sydsvenskan.se/2006-10-22/utlandsfodd-lever-farligt-i-trafiken

Daterat 2006.
Det är inte färre flyktingar och ekonomiska migranter ~13 år senare.


Färre synliga polisbilar gör i alla fall att jag generellt kör fortare.


VAD döpte dom projektet till...? :jisses:jisses:jisses

För att försöka komma åt problemet startade Vägverket tillsammans med flera frivilligorganisationer NIT-projektet, nya svenskar i trafiken.


Kanske lottade man vilka som skulle delta...?

Förlåt, förlåt, förlåt - det var billigt, simpelt, lågt...
...och alldeles omöjligt att låta bli.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
:lol:rofl:lol Var hittar dom de där kompetenserna................
Vi får väl göra ett eget reportage i sommar och ta en kurva i 200+ för att visa att det går att anpassa hastigheten till väglaget. :yoparty

Någon har uppenbarligen missuppfattat det mesta i trafiken...

Säger väl sig själv att man bör sänka hastigheten om det är snö och is på vägen, begriper man inte det så bör man hålla sig till att åka buss...

Man tar sig för pannan... Snälla SVT! Hur kan ni göra ett nyhetsinslag på det här viset?
Köra 90 på en hal vinterväg och bli förvånade över att det är just.... halt.

Nänä, blixthalka, hälleregn, dimma eller sommarsol. 90 gäller.

Nu har de ju "bevis" på att 90km/h är för mycket och hastigheten på vägen måste sänkas.

Men jo, det är lite så tankegången går. Det känns som att lokaltidningarna här uppe oftare och oftare har inlägg från polisen som poängterar att det är halt när det är snö på backen och man måste anpassa hastigheten efter underlaget.
Jag är långt ifrån teknikfientlig men nog är det ju sjukt lätt att glömma vad underlaget gör för framkomligheten i nya bilar..



Nej, jag är ledsen - det är vi, det lilla fåtalet intresserade och engagerade motorcyklister som resonerar på det viset.

När jag talar med "vanligt folk" så är det påfallande många som har snappat upp att kurvan var "felskyltad".

Dom säger så. Jag har även hört "falskskyltad".
Man menar på allvar att hastigheten skulle varit nedsatt så att ingen "luras att köra för fort".

När jag lirkar med dem och försöker få dem att se det på mitt sätt så är det :huvet direCkt.
Om jag menar att det nog går att hålla 90 där på sommaren så... ...ja, det spelar ingen roll.
"Då får dom skylta om inför vintern" eller också "är det lika bra att ha 70 skyltar jämt, om nu kurvan är så farlig."

Folk BER om att bli daddade! Det har redan gått långt mycket längre än jag fruktade för typ 10 år sedan när jag började ifrågasätta fördumningen i vår trafikpolitik.
Man avhänder sig gladeligen det egna ansvaret och möjligheten att påverka sin situation för någon slags upplevd säkerhet.

OCH!
Inte heller vi går fria, vi motorcyklister. Vi matas, matas, matas med dumheterna, och reagerar snart inte längre.
Låt mig få visa 3 bilder från 2017-års fantastiska långdistansrally Alpenbutt:

Trots tidspress och att varje minut räknas i slutet av dagen var jag tvungen att stanna för att plåta meddelandet som dök upp i fönstret på min senaste navi: en Zümo 595:

m8CHy65.jpg


"Håll alltid hastighetsgränsen..."


Åååkaaay?

Vad är då hastighetsgränsen...?
Ja, då får vi kolla på den lite äldre Zümo 660:

O1TXULJ.jpg


Ah! 90 blås är alltså hastigheten att "hålla".
Hur ser det ut i verkligheten?

Fz9eKJt.jpg




Nej, jag är inte så dum att jag försöker "hålla hastighetsbegränsningen".
Jag tänker själv och anpassar min hastighet.
Men jag känner hur jag hamnar mer och mer i otakt med omvärlden.

Varför är folk så angelägna att frånhända sig ansvaret för sin egna överlevnad?




Och, ja - man kan tävla i långdistans poängrallyn. I USA, så klart. I Europa. Och i Sverige!
Om Bilistverket visste skulle dom gå i spinn.


ENSqnka.jpg


Cola och pizza, liten lugn stund innan midnatt, planerandes nästa dygn:
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nej, jag är inte så dum att jag försöker "hålla hastighetsbegränsningen".
Jag tänker själv och anpassar min hastighet.
Men jag känner hur jag hamnar mer och mer i otakt med omvärlden.

Varför är folk så angelägna att frånhända sig ansvaret för sin egna överlevnad?

Det är ute att tänka själv... Men jag har alltid varit annorlunda... :(

Men våra nya svenskar, migranter på nysvenska, får ju inte känna att de måste anpassa sig... :tungan
 
Last edited:

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
...Jag cyklar dessutom flitigt året runt, pendling och träning, och har inga problem att ta mig fram, utan vurpor, ens med cykel med dubbfria vinterdäck...
Sonen vurpade två gånger idag (Vittoria Open Corsa 19 mm, är inte ett bra vinterdäck).
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Nej, jag är ledsen - det är vi, det lilla fåtalet intresserade och engagerade motorcyklister som resonerar på det viset.

När jag talar med "vanligt folk" så är det påfallande många som har snappat upp att kurvan var "felskyltad".

Dom säger så. Jag har även hört "falskskyltad".
Man menar på allvar att hastigheten skulle varit nedsatt så att ingen "luras att köra för fort".

När jag lirkar med dem och försöker få dem att se det på mitt sätt så är det :huvet direCkt.
Om jag menar att det nog går att hålla 90 där på sommaren så... ...ja, det spelar ingen roll.
"Då får dom skylta om inför vintern" eller också "är det lika bra att ha 70 skyltar jämt, om nu kurvan är så farlig."

Folk BER om att bli daddade! Det har redan gått långt mycket längre än jag fruktade för typ 10 år sedan när jag började ifrågasätta fördumningen i vår trafikpolitik.

Påminner när jag (i brist på bättre vetande) försöker debattera hastighetsbegränsningar med folk. Visst kan jag säkert upplevas något provocerande i.o.m. att jag villigt erkänner att jag kör "för fort" för jämnan. Så länge det är utanför tätbebyggt område. Och väglaget och trafiksituationen i övrigt tillåter det. Såklart.

Redan här brinner proppskåpet hos många. De verkar på fullt allvar ha svårt att få ihop berättelser där jag å ena sidan ofta blir omkörd på vintervägarna då jag ligger strax under gällande hastighetsbegränsning, å andra sidan tar mig till jobbet, på samma vägar, tidiga sommarmornar i den dubbla hastigheten. De tycks inte få ihop det. De ser inte skillnaden. Regelbrott som regelbrott, typ.

Sedan brukar det bli ännu värre om diskussionen tar en mer filosofisk vändning. Är det verkligen moraliskt riktigt att sätta hastighetsbegränsningarna på ett sådant sätt så att t.o.m. Svensson påfallande ofta bryter mot dem, medvetet eller omedvetet? Ska inte lagar och regler spegla allmänhetens moraluppfattning? Eller att gränserna i nio fall av tio tycks justeras nedåt generellt (om det inte rör sig om en 2-1 väg förstås), trots att motorfordon av i dag i sig har en helt annan säkerhet än gårdagens? Och vad är egentligen krasst sett farligast i trafiken; förare A som alltid följer gällande skyltning men ligger och pressar 3000 pendlingsmil om året i tät trafik, eller förare B som endast nöjeskör, men då i stället de där beryktade 300 milen motorcykel per år? Vem har egentligen störst risk att råka ut för en olycka? Som drabbar andra? Det kanske ligger något i att farlighetsaspekten i stor grad bestäms av var man kör, hur man kör, och hur ofta man kör snarare än hur fort man kör?

Nej. Så tänker inte dessa människor. De tycks inte ens vilja försöka förstå.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Påminner när jag (i brist på bättre vetande) försöker debattera hastighetsbegränsningar med folk. Visst kan jag säkert upplevas något provocerande i.o.m. att jag villigt erkänner att jag kör "för fort" för jämnan. Så länge det är utanför tätbebyggt område. Och väglaget och trafiksituationen i övrigt tillåter det. Såklart.

Redan här brinner proppskåpet hos många. De verkar på fullt allvar ha svårt att få ihop berättelser där jag å ena sidan ofta blir omkörd på vintervägarna då jag ligger strax under gällande hastighetsbegränsning, å andra sidan tar mig till jobbet, på samma vägar, tidiga sommarmornar i den dubbla hastigheten. De tycks inte få ihop det. De ser inte skillnaden. Regelbrott som regelbrott, typ.

Sedan brukar det bli ännu värre om diskussionen tar en mer filosofisk vändning. Är det verkligen moraliskt riktigt att sätta hastighetsbegränsningarna på ett sådant sätt så att t.o.m. Svensson påfallande ofta bryter mot dem, medvetet eller omedvetet? Ska inte lagar och regler spegla allmänhetens moraluppfattning? Eller att gränserna i nio fall av tio tycks justeras nedåt generellt (om det inte rör sig om en 2-1 väg förstås), trots att motorfordon av i dag i sig har en helt annan säkerhet än gårdagens? Och vad är egentligen krasst sett farligast i trafiken; förare A som alltid följer gällande skyltning men ligger och pressar 3000 pendlingsmil om året i tät trafik, eller förare B som endast nöjeskör, men då i stället de där beryktade 300 milen motorcykel per år? Vem har egentligen störst risk att råka ut för en olycka? Som drabbar andra? Det kanske ligger något i att farlighetsaspekten i stor grad bestäms av var man kör, hur man kör, och hur ofta man kör snarare än hur fort man kör?

Nej. Så tänker inte dessa människor. De tycks inte ens vilja försöka förstå.
Nej, de kan, och vill inte, förstå...

Jag brukar säga att jag sällan kör för fort men ofta över skyltad hastighet! :)

Samma med alkohol för regelnissarna, aldrig ens en lättöl bakom ratten men köra trött går bra? :dummer
Båda är förbjudna men bara alkoholen går att mäta. Tröttheten kräver ju att man tänker själv...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nej, de kan, och vill inte, förstå...

Jag brukar säga att jag sällan kör för fort men ofta över skyltad hastighet! :)

Samma med alkohol för regelnissarna, aldrig ens en lättöl bakom ratten men köra trött går bra? :dummer
Båda är förbjudna men bara alkoholen går att mäta. Tröttheten kräver ju att man tänker själv...
I julas firade vi jul i Värmland, och en stockholmare vid bordet klagade över att han hade mött en bil med extraljus, "för sånt har man ju bara på bilen för att vara cool på landet", lite för att kompensera för att man är lite sämre än storstadsbor, typ. Jag är en lugn person egentligen, men då fick jag bita mig i kinderna ett par gånger, innan jag påpekade att dom kanske vill se var dom kör någonstans? Tom hans fru påpekade att dom hade haft extraljus på en del bilar familjen hade haft när hon var yngre. Senast jag åkte bil med den här liraren körde han av vägen, men jag var snäll nog att inte fråga om det berodde på att han somnade eller inte såg var vägen var någonstans :rolleyes:

Jag håller med dig till 100%, för fort har ingenting med vad som står på skyltarna att göra :fakta Jag blir lika förundrad varje gång jag är ute i snöstorm och nollgradigt, och man ligger i en långsamt rullande kö i högerfil, samtidigt som det blåser om en och annan bil (oftast fyrhjulsdrivna SUV och kombi med takbox) i 140 i vänsterfil. Om jag ser 10-20m, kan dom se så otroligt mycket längre i en lite dyrare bil? Kan dom verkligen få stopp på bilen på 20m, så långt dom ser, när dom kör i knappa 40m/s? :va Inte ens om dom håller skyltat, 110/120, kan dom ju ha en sportmössa. Men så länge man inte dör har ju inte olyckan skett :tummenupp

Det här är ett fantastiskt exempel: https://www.vlt.se/artikel/lustigku...nsten-nu-lagger-polisen-ned-forundersokningen
Kort, färdtjänsten kör en man i permobil, föraren pallnitar, mannen i permobilen bryter lårbenshals, lårben och får skador i ansiktet, vilket leder till att han dör någon dag senare. Polisen hör aldrig föraren, eftersom dom inte vet om han ska höras som misstänkt eller som vittne, och han är ju inte misstänkt för något brott. Föraren är heller inte intresserad av att prata med polisen. Och här kommer de mest fantastiska:
Den avlidne mannen var enligt Johan Forsberg, förundersökningsledare, fastspänd. Han säger att föraren gjorde en kraftig inbromsning. Bilen som färdades framför färdtjänstbussen bromsade när en gående var på väg över övergångsstället vid Lustigkulla.

– Alternativet hade varit att köra i den framförvarande bilen, men då bromsade chauffören istället häftigt. Som jag sa, vi kan inte se att något fel har begåtts.
Men, det är ju olagligt att ligga för nära framförvarande fordon: https://lagen.nu/1998:1276#K3R1
2 § Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. Avståndet skall också anpassas så att andra trafikanters omkörning underlättas.
Men å andra sidan, färdtjänstbilen höll nog skyltad hastighet, och modern rättspraxis så behöver man aldrig anpassa sig efter rådande omständigheter, så då är de ju lugnt :tummenupp
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det är ju den attityden som får en att vilja möblera om tandraderna på folk.. fattar inte nollåttor bättre än att uttrycka sig på det viset så långt från sitt skithål?
I julas firade vi jul i Värmland, och en stockholmare vid bordet klagade över att han hade mött en bil med extraljus, "för sånt har man ju bara på bilen för att vara cool på landet", lite för att kompensera för att man är lite sämre än storstadsbor, typ. Jag är en lugn person egentligen, men då fick jag bita mig i kinderna ett par gånger, innan jag påpekade att dom kanske vill se var dom kör någonstans? Tom hans fru påpekade att dom hade haft extraljus på en del bilar familjen hade haft när hon var yngre. Senast jag åkte bil med den här liraren körde han av vägen, men jag var snäll nog att inte fråga om det berodde på att han somnade eller inte såg var vägen var någonstans :rolleyes:

Jag håller med dig till 100%, för fort har ingenting med vad som står på skyltarna att göra :fakta Jag blir lika förundrad varje gång jag är ute i snöstorm och nollgradigt, och man ligger i en långsamt rullande kö i högerfil, samtidigt som det blåser om en och annan bil (oftast fyrhjulsdrivna SUV och kombi med takbox) i 140 i vänsterfil. Om jag ser 10-20m, kan dom se så otroligt mycket längre i en lite dyrare bil? Kan dom verkligen få stopp på bilen på 20m, så långt dom ser, när dom kör i knappa 40m/s? :va Inte ens om dom håller skyltat, 110/120, kan dom ju ha en sportmössa. Men så länge man inte dör har ju inte olyckan skett :tummenupp

Det här är ett fantastiskt exempel: https://www.vlt.se/artikel/lustigku...nsten-nu-lagger-polisen-ned-forundersokningen
Kort, färdtjänsten kör en man i permobil, föraren pallnitar, mannen i permobilen bryter lårbenshals, lårben och får skador i ansiktet, vilket leder till att han dör någon dag senare. Polisen hör aldrig föraren, eftersom dom inte vet om han ska höras som misstänkt eller som vittne, och han är ju inte misstänkt för något brott. Föraren är heller inte intresserad av att prata med polisen. Och här kommer de mest fantastiska:

Men, det är ju olagligt att ligga för nära framförvarande fordon: https://lagen.nu/1998:1276#K3R1

Men å andra sidan, färdtjänstbilen höll nog skyltad hastighet, och modern rättspraxis så behöver man aldrig anpassa sig efter rådande omständigheter, så då är de ju lugnt :tummenupp
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
----
Regelbrott som regelbrott, typ.

-----

Nej. Så tänker inte dessa människor. De tycks inte ens vilja försöka förstå.

Jag delade rum med en pensionerad polis på sjukan en gång, på radion lästes nyheten upp om att man lagt ett förslag att det skulle vara lagligt att svänga höger med väjningsplikt vid rödljus (på rött).

Han höll på att få en stroke och låg och tjoade "Va i helvettet, vad kommer härnäst? Ska vi tillåta mord också"
(Jag vill bestämt minnas att vissa amerikanska delstater har något jag tror heter "turn on red" som hanterar just detta)
 

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Jag delade rum med en pensionerad polis på sjukan en gång, på radion lästes nyheten upp om att man lagt ett förslag att det skulle vara lagligt att svänga höger med väjningsplikt vid rödljus (på rött).

Han höll på att få en stroke och låg och tjoade "Va i helvettet, vad kommer härnäst? Ska vi tillåta mord också"
(Jag vill bestämt minnas att vissa amerikanska delstater har något jag tror heter "turn on red" som hanterar just detta)

Ganska många delstater tom, i västra USA har det funnits i över 50 år. Dessutom stora delar av Kanada. I Kanada (åtm Ontario) betraktas högersväng mot rött som stopplikt, räcker inte att bara väja alltså. Funkar bra gör det iaf.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ganska många delstater tom, i västra USA har det funnits i över 50 år. Dessutom stora delar av Kanada. I Kanada (åtm Ontario) betraktas högersväng mot rött som stopplikt, räcker inte att bara väja alltså. Funkar bra gör det iaf.
Har då samma trafikmentalitet som vi har, dvs kör enligt principen att om jag får är det ditt fel om vi krockar?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Ganska många delstater tom, i västra USA har det funnits i över 50 år. Dessutom stora delar av Kanada. I Kanada (åtm Ontario) betraktas högersväng mot rött som stopplikt, räcker inte att bara väja alltså. Funkar bra gör det iaf.

Precis - det där fungerar jättebra i Amerikat. Men, det är betydligt lugnare i trafiken i USA, enligt min uppfattning och när jag varit där. Det är mer plats, större och bredare vägar vilket ger lugnare trafik, plus att amrisarna är mindre hetsiga i trafiken generellt. Och när det är kö, så är det kö, och alla vet att det inte är någon mening att hetsa. I Miami var det som om alla bara cruisade när dom var på väg till jobbet.

Högersväng mot rött är guld faktiskt, blir mindre köer och är smidigt som attans.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag delade rum med en pensionerad polis på sjukan en gång, på radion lästes nyheten upp om att man lagt ett förslag att det skulle vara lagligt att svänga höger med väjningsplikt vid rödljus (på rött).

Han höll på att få en stroke och låg och tjoade "Va i helvettet, vad kommer härnäst? Ska vi tillåta mord också"
(Jag vill bestämt minnas att vissa amerikanska delstater har något jag tror heter "turn on red" som hanterar just detta)

Det här hände 1978 när jag var chaufför i en personbil på väg från Tyskland till Iran.
Jag stannar på natten i Turkiet för rött ljus vid en gatukorsning.
Det knackar på sidorutan.
Jag vevar ner sidorutan och ser polisen.
"Why have you stopped ?"
But it is red light .
"But no one is coming !"

Jag fattar, och kör mot rött.
För varför ska man stå vid ett rödljus om det inte finns några andra bilar ?
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Förra veckan gick drevet mot oss motorcyklister, idag är det yrkestrafiken som klär skott.

Denna debattartikeln

https://www.dn.se/debatt/yrkesforarna-kor-for-fort-nu-behovs-en-skarpning/

har fått stort genomslag i media under dagen.

Trafikverket och Transportstyrelsen står gemensamt bakom inlagan och budskapet är enkelt:

Framförallt gäller det att hålla hastigheten. Oavsett hur bra fordon, regler och infrastruktur än utformas för att skydda oss – så räcker det bara till en viss gräns.


”Hålla hastigheten”

Så fantasilöst.
Speciellt denna vecka, när mängder av yrkestrafikanter förhindrats att hålla hastigheten av privatbilister som inte har pejling på ett endaste något.

Missförstå mig lagom - jag är den förste att skriva under på att ingen skall behöva pressas att köra över sin förmåga.

Men, när denna mediokra förare sätter sig i sin bil och tuffar ut i trafikströmnen utan att riktigt veta hur man ställer in defrostern på bästa sätt, famlar sig fram med ljuslängdsinställningen i kortaste läge och ett par H7or inlobbade på måfå i strålkastarna...
...och med snålfruset spolarvatten på repig ruta och ”vinterdäck” jag ALDRIG skulle använda i trafik, då måste jag fråga: skall det verkligen vara denna: den med sämst förutsättningar och utan vett nog att bättra på sina odds, som skall vara likare för oss andra?

Skall det verkligen inte finnas någon slags ribba att nå upp till?
Borde man inte försöka driva något projekt för att höja nivån på de sämst lämpade?

...eller är det bara ”hålla hastigheten” som gäller, i en ständigt nedåtgående spiral tills ingen mer aldrig någonsin kommer att dö?
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Den som visar ett sådant diagram på Trv har nog satt sin sista potatis där:död


Paniken på TrV handlar om att trenden är bruten.
Andra länder minskar sina dödstal mer än Sverige - utan att använda det extrema hastighets- och dödsräckesmantrat som TrV rapat upp och idisslat i decennier nu.

Tragikverket håller på att bli omkörda, och då blottas huggtänderna på odjuret.
Inga mer konferenser i soliga länder, inget mer inbjudande till att föreläsa om ”vischon zero, wär wi häv biin wärry sucks-sessfull...”

Klart att dom slåss för sina teser.
Bagdad-Bob trodde på sina rapporter också...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top