Rekordmånga döda i trafiken 2018

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag ser inga som helst problem med mer synliga poliser ute på vägarna. Det är när man ersätter poliser med <fartkameror> som det blir så fel. De olämpliga trafikanterna skall bort från vägarna.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Bästa jag sett var en flygvärdinna som blåste förbi mig i 160+(låg nog i 150 själv..) samtidigt som hon sminkade sig och hade mobiljäveln som spegel! Tror iaf hon hann med flighten.
Jag tror att vi gör det för enkelt för oss om vi bara pekar på bilmålvakter och nyanlända som anledning till utvecklingen på vägarna.

Detta kan mycket väl, till och med troligen vara en delfaktor.
En viktigare anledning tror jag dock är att det inte längre finns någon där ute som bryr sig om hur vi kör.
Det finns ingen kvar som övervakar eller stoppar oss.

Jag har träffat folk som på allvar säger att "man får ju tänka sig lite för så man inte hamnar på Trucker Dashcam-kanalen".
En friggin' Youtuber inger mer respekt än den trafikpolis vi inte har längre...?


PK av mig?


Låt mig då säga att den förarkategori jag sett höja sitt tempo mest, och därtill minska sina redan små marginaler ytterligare är... ...wait for it... ...kvinnor!


Och, då inte bara unga urbana yrkesverksamma, utan rakt över hela linjen.
Medelålders tanter gasar satan i heelt fel situationer, och verkar ha problem att ta in hela trafiksituationen och eventuella konsekvenser. Det är skygglapp på och full steam ahead.

Bland de som fortfarande envisas med att lajja med sin telefon under körning ser jag nu efter det verkliga förbudet fler kvinnor än någonsin som tillåter sig distraheras.

Flera av förra årets uppmärksammade dödsolyckor där obegripliga fel har begåtts har haft kvinnliga förare som vållande.

Boys will be boys - unga killar testar gränser och allt det där: det är inte rätt, men det är en sanning de flesta av oss kan relatera till.
Tjejerna är på väg ikapp, på helt fel område, tyvärr, och de äldre hänger på i någon slags sympatirevolution.


Plocka bort kvinnor, utlänningar och - så klart: äldre ut trafiken? Är det vad jag vill?
Självklart inte!

Men var finns den stat som skall forma trafiken så att så många som möjligt drar åt samma håll?

Jag betalar faktiskt skatt - en av världens högsta, för att Staten skall agera när saker och ting går snett.

...och där kommer vi till pudelns kärna: om Staten, samhället, myndigheter inte upplevs dra sin del av lasset, vart tar befolkningens vilja att bidra och arbeta samman vägen då?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Viltolyckorna har ökat med 35% sedan 2010: https://www.viltolycka.se/statistik/viltolyckor-de-senaste-5-aren/

Enligt Andreas Seiler, forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet, så:
– Sedan nollvisionen har man nonchalerat viltolyckor. En ganska liten del av alla viltolyckor leder till personskador, runt tre procent, och då har man inte tyckt att det varit viktigt att fokusera på, säger Andreas Seiler som menar att det är först från 2010 det finns ett relevant underlag att dra slutsatser ifrån kring viltolyckor.

Totalt uppskattar man att viltolyckorna kostar samhället 5 miljarder varje år dessutom :huvet

https://www.dn.se/nyheter/sverige/rekordmanga-viltolyckor-det-har-galler/

Jag tror att folk har slutat titta ut, dom har fullt upp med att vara online på sociala medier, lyssna på poddar och koncentrerar sig på allt annat än just trafiken. Jag pratade med en person om hans nya V90, och han var visserligen nöjd, men han tyckte att browsern var alldeles för dålig :huvet Det är väl alldeles skit samma?! :va MAN! SKA! INTE! SURFA! NÄR! MAN! KÖR! BIL! :huvet

Moderna bilar gör ju knappast saken bättre heller, dom döljer sladdande med elektronik så i vinterväglag invaggas man i en falsk trygghet, och dessutom har dom sensorer som varnar så att man inte behöver engagera sig så mycket. Dessutom bygger mer och mer av tekniken på att man sitter och stirrar på instrumentpanelen, för där visar bilen vägskyltarna man åker förbi :4skrika Det är ju som att åka till Paris, aldrig lämna flygplatsens hotell och bara kolla SVT Plays dokumentärer om Frankrike, innan man hoppar på planet hem igen :dummer

Jag har jobbat med elektronik och IT-system i 20 år, och aldrig i helvete att jag skulle sätta mitt liv i händerna på en bunt kretskort och lite mjukvara som har pressats ut på marknaden så fort det bara går för att göra några aktieägare nöjda :fakta Den gång det går åt helvete vill jag kunna titta mig själv i ögonen och säga att jag gjorde det jag kunde för att undvika olyckan/mildra konsekvenserna.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hög femma på det du skriver. Jag håller med fullt ut, men just här:

Viltolyckorna har ökat med 35% sedan 2010: https://www.viltolycka.se/statistik/viltolyckor-de-senaste-5-aren/

Enligt Andreas Seiler, forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet, så:


Totalt uppskattar man att viltolyckorna kostar samhället 5 miljarder varje år dessutom :huvet

https://www.dn.se/nyheter/sverige/rekordmanga-viltolyckor-det-har-galler/


...sätter du spotlighten på hur Nollvisionen tillåtits att urholkas, snedvridas och perverteras till något jag som medveten motorcyklist inte kan acceptera.

Nollvision 1.0 - den som fick Riksdagens ursprungliga stöd hade sina ljuspunkter.
Den innefattade ”trygga sidoområden”.
Rejäla avkörningszoner som varken skadade fordon eller folk, och som var till lika stor nytta för bilister, motorcyklister och yrkestrafik.

Nå, röjningarna av kantremsorna upphörde snart.
Kantremsorna ingår i det vägområde som väghållaren i och med Nollvision 1.0 fick utökat ansvar för.
TfjS7NM

Årtalet förvirrar, sorry. Det hör inte hit, men det var den bästa illustrationen jag fick fram nu på morgonen.

Det blev för durt att gräva fram storstenar, spränga jättekast och ta ner träd.
Under en lång tid låg detta arbete helt nere, medans Nollvisionen drog iväg och morfade till Noll Vision.
Då låg fokus på mitträcken, ”som ju bara ger plåtskador”.
...på sådana som redan är skyddade.

Sedan fortsatte räckeshysterin ut på sidorna, och här kommer den kamerala finessen in:
Sidofältsröjning betalar Trafikverket, men även det fortsatta underhållet, främst i fråga om rejält ökad yta som måste kantslås.

Väljer man istället sidoräcke så har man en kalkylerbar uppsättningskostnad - och sedan inget mer!
Finns det en motpart kvar på platsen så är det dennes trafikförsäkring (allas premier!) som får ta kostnaden för reparationen av räckesverket, och har bilen hunnit sticka så är det smitning, och då plockar Trafikverket pengarna från Trafilförsäkringsföreningen istället.

Det är smart!
Men det är fel. Sidoräcken kontra säkra sidoområden är sämre för lastbilar, sämre för fotgängare, cyklister, mopedister, det är djävligt mycket sämre för motorcyklister - det är BARA bilister som inte får en säkerhetsmässig nackdel av sidoräcken. Däremot är sidoräcken mer kostsamt även för bilister, genom fler och mer dyrbara skador på bilarna.

Vart tog pengarna vägen? Till mer mitträcken och fler fartkameror.
Fartkameror som för övrigt sätts upp inom vägområdet, ofta bara någon meter från vägbanan, på oeftergivliga stolpar...

Sedan kom nästa dråpslag för oss motorcyklister: man började ersätta viltstängsel med sidoräcke.
Viltolyckorna var ju mest bara plåtskador, och det kan man ju acceptera, ur ett strikt bilistperspektiv.
Kan vi? Tydligen.

Vi kunde haft breda, överblickbara avkörningszoner med viltstaket som bortre avgränsning.
Istället fick vi dödsräcken en decimeter från vägbanan, sly och snårskog intill vägen och alla uteliggardjuren på lurpass bakom jättekast och trädstammar - utan viltstaket.

”Viltolyckorna ökar” - Quelle surprise!



Tur att det bara är plåtskador...
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det är för mycket fokus på hastighetsmätaren, det är bättre att hålla koll på omgivningen ...
( om man vill överleva)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det är för mycket fokus på hastighetsmätaren, det är bättre att hålla koll på omgivningen ...
( om man vill överleva)

Men när Tragikvärket har räknat ut vilken hastighet som bilisten kan krocka i utan att dö eller skadas allvarligt, då är hastighetsmätaren viktig. :7peta

Att det är passiv säkerhet bara för bilister skiter man i, om många motorcyklister dödas visar det bara hur farligt fort vi kör och hastighetsbegränsningarna måste således sänkas än mer med Tragikvärkets logik. :huvet

Aktiv säkerhet är gammaldags, att kunna hantera sitt fordon är gammaldags och i ett land där vi alltid måste tänka nytt får inget vara gammaldags. :(

Lägg till sedan att de som bestämmer inte får ha branscherfarenhet, de ska "tänka utanför lådan" och får aldrig titta bakåt. Problemet är att många tänker så långt utanför lådan att de inte vet var lådan finns, än mindre vad den innehåller... :(
 
Last edited:

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Ja
Säger väl sig själv att man bör sänka hastigheten om det är snö och is på vägen, begriper man inte det så bör man hålla sig till att åka buss...
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Man tar sig för pannan... Snälla SVT! Hur kan ni göra ett nyhetsinslag på det här viset?
Köra 90 på en hal vinterväg och bli förvånade över att det är just.... halt.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Man tar sig för pannan... Snälla SVT! Hur kan ni göra ett nyhetsinslag på det här viset?
Köra 90 på en hal vinterväg och bli förvånade över att det är just.... halt.
90% av SVTs personal tar väl lådcykeln iom att dom är edsvurna miljöpartister?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts

Tänker på dina många välformulerade, insiktsfulla, pålästa och erfarenhetsgrundade inlägg i trådar som rör trafiksituationen och slås av tanken att hellre än att Frostensson ska konsumera skattemedel för sin privata rimstuga, borde du erhålla medlen, låsas in på kammaren och inte släppas ut förrän du förfärdigat en bok i ämnet.

Alltså, jag uppskattar dina alster.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Man tar sig för pannan... Snälla SVT! Hur kan ni göra ett nyhetsinslag på det här viset?
Köra 90 på en hal vinterväg och bli förvånade över att det är just.... halt.

Nu har de ju "bevis" på att 90km/h är för mycket och hastigheten på vägen måste sänkas.

Men jo, det är lite så tankegången går. Det känns som att lokaltidningarna här uppe oftare och oftare har inlägg från polisen som poängterar att det är halt när det är snö på backen och man måste anpassa hastigheten efter underlaget.
Jag är långt ifrån teknikfientlig men nog är det ju sjukt lätt att glömma vad underlaget gör för framkomligheten i nya bilar..
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Säger väl sig själv att man bör sänka hastigheten om det är snö och is på vägen, begriper man inte det så bör man hålla sig till att åka buss...

Men Tragikvärket tror ju inte på information och om man då tror att hålla skyltad, inte anpassad, hastighet är säkert varför skulle man då anpassa den? :va

Om man fått lära sig att någon annan bestämt vad som är en lämplig högsta hastighet att krocka i utan att riskera att dö eller skadas allvarligt? :va

Folksams lilla indikator hade nog inte sagt nej i den här kurvan! :tungan
https://www.folksam.se/forsakringar/rabatter-och-formaner/kora-sakert

https://www.youtube.com/watch?v=CdN1pYIDE7A
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Idag kunde man höra på nyheterna att det var halkan som orsakade olyckor? :va

Jag kör med dubbfritt, och visst var det halt på glansisen, men jag kan anpassa mitt körsätt och var därmed inte med i någon "olycka" idag! :tungan
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Idag kunde man höra på nyheterna att det var halkan som orsakade olyckor? :va

Jag kör med dubbfritt, och visst var det halt på glansisen, men jag kan anpassa mitt körsätt och var därmed inte med i någon "olycka" idag! :tungan
Jag har också dubbfritt på bilen, och det är inga problem :tummenupp Jag cyklar dessutom flitigt året runt, pendling och träning, och har inga problem att ta mig fram, utan vurpor, ens med cykel med dubbfria vinterdäck. Så att alla med fyrkrafs och vinterdäck halkar ut i skogen är ett mysterium :va
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det är hastigheten som orsakar olyckorna !
Det är för hög fart med hänsyn till rådande omständigheter ( ibland kan man köra säkert i + 300km/h andra gånger är 30 km/ för snabbt ):va
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top