Rekordmånga döda i trafiken 2018

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Fiska i bjuna vatten! Jasjisms! Huj uttjyckej du dij?
Inget konstigt.
Den av Riksdagen / Alliansregeringen(?) beslutade omorganisationen av polisen innebar ju att Trafikpolisen avskaffades. Istället ska vara polisområde avsätta resurser till trafikövervakning.
Allt är en prioritering.
I Göteborg är polisens viktigaste uppgift just nu att återta gatorna enligt GP (Inte vägarna ! :D)
http://www.gp.se/nyheter/göteborg/a...omber-1.12020929?noAccess=true&aId=1.12020929

Med andra ord inget konstigt att man sällan / aldrig ser en polisbil ute på vägarna.
Sist jag såg många polisbilar var när jag sommaren 2018 cyklade genom Sahlgrenska sjukhuset där det utanför stod 4 polisbilar.
Och några kvinnor (klädda som Somaliska) som talade med poliser vid bilarna.

För övrigt i ett integrerat multikulturellt samhälle bör ju sådana saker som antalet trafikdödade / ihjälskjutna / osv. per 100000invånare
bli allt mer som i de kulturer vi integreras med.
Eller hur ? Exempel från
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate
Sverige 2,8 trafikdödade / 100000 invånare
Afghanistan 15,5
Eritrea 24,1
Iran 32,1
Iraq 20,2
Somalia 25,4

Och i med integrationen kommer polisen förändras.
Hur länge dröjer det till svensk polis har kalashnikov ?
Precis som afghansk polis.
https://www.google.se/search?q=afgh...5uDfAhWFiKYKHQ5YAuUQ_AUIDigB&biw=1745&bih=740

Eller när Sverige faller på korruptionsindex
Sverige 82 poäng bra, plats 6
Afghanistan 15 poäng, inte lika bra, plats 177
https://www.transparency.org/news/feature/corruption_perceptions_index_2017
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
"Bilmålvakters bilar inblandade i minst 15 gånger fler olyckor"
"Bilmålvakters bilar är inblandade i betydligt fler trafikolyckor än andra. De körs på ett trafikfarligare sätt och dödsolyckor har sannolikt skett, enligt Trafikförsäkringsföreningen."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/bilmalvakters-bilar-inblandade-i-minst-15-ganger-fler-olyckor

Egentligen inget konstigt, ska man skylla på integrationen ?
Bilmålvakterna kommer ju från länder med betydligt fler trafikdödade / 100000 invånare än i Sverige.
https://www.sydsvenskan.se/2014-02-19/var-tionde-malmobil-ags-av-en-bilmalvakt
Eller är det helt enkelt så att kriminella är inblandade i fler olyckor än inte kriminella.
(Jag ber så mycket om ursäkt om jag kränkt någon, det är kanske inte kriminellt att vara bilmålvakt eller köra bilmålvaktbil. !)
En kul grej med bilmålvakter är att det tydligen räcker med den nye ägarens personnummer, namn och adress
allt går att hitta så kan man göra en svensk till ägare av ett motorfordon.
Vilket innebär att "bilmålvakter" hänvisar till detta. "Jag har aldrig haft något och göra med den bilen. Det är bara någon som registrerat bilen på mig. "
Vad jag förstått så ska när en privatperson säljer ett fordon i Tyskland till annan privatperson ägarbytet registreras med båda närvarande på en poilisstation. Men det är kanske fel ? Vad vet jag .

Vad det gäller bilmålvakterna i Malmö såg jag i en annan Sydsvenska artikel att polisen i något fall inte visste om målvakten fanns kvar i Sverige.....
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Javisst upplägget med bilmålvakt ser ju ut som följande:

Person A som är utflyttad till sitt forna hemland tex Irak upplåter sitt personnummer till person B som sköter det praktiska i Sverige med ägarbyten och uthyrning av bilar. Person C som behöver en bil betalar B en "hyra" för att få ha bilen registrerad på A. A får sedan en pension månatligen utbetald via western union eller liknande tjänst.

I tidningen så är där ofta snyfthistorier om de stackarna som har bilar reggade på sig. Men om A inte var med på att vara målvakten så skulle han bara kunna gå runt på stan och leta upp "sina" bilar. Ringa bärgare och därefter sälja bilen på blocket för denne är ju den laglige ägaren enl papperna.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Som en del vet och som andra kanske kan lista sig till så tillbringar jag ohyggligt många timmar ute i trafiken, och har gjort så sedan decennier tillbaka. Jag är intresserad av trafiken, och jag ser förändringarna över tid.


Målvakter är en delförklaring, att vi fått in nya trafikanter som inte precis kan relatera till Anita och Televinken är en annan.

Vill man vara elak så kan man säga att just den delen av nedbusningen i trafikmiljön är något vi själva valt - eftersom vi hävdar integration istället för assimilering.
Men, det är en annan historia, och den leder ingen vart i just denna diskussionen.

Det som har hänt i trafiken är helt enkelt att vi nu börjar få in samma beteende på bilsidan som plågat oss motorcyklister i sådär 10 år - Extremt beteende!

Folk som inte borde finnas i trafiken alls - körkortslösa, berusade, narkotikapåverkade gasar runt hej vilt efter egen skalle och humör, och det finns ingen där för att stoppa dem längre.

Det är verkligen No Fucks Given-situationer i trafiken varje vecka nu. Vi snackar Russian Dash Cam-style här på hemmaplan. Man kan bli omkörd av någon som uppfinner ett tredje körfält ute till höger och blåser förbi i warpspeed så dammet yr när man själv håller 90+ med hästakärran och vänster körfält är upptaget i 120 km/h.
"Hänsynslöshet" är det första ordet som dyker upp, men det handlar om något beyond hänsynslöshet.

Det är en absolut oförståelse för hur trafikspelet fungerar, ett ointresse för vilka konsekvenser den egna framfarten har för andra människor och total blockering för eventuella egna följder av att köra satan på tvärs med alla andra.

Bidragande till nedbusningen av trafikmiljön är lustigt nog - våra säkrare bilar!
Jo, det har funnits individer med neuropsykiatriska störningar ute i trafiken förr om åren också - vi har bara inte kunnat stava till förkortningarna.

Då - PundarPelle snor en PV och kraschar. Helst av vägen själv - och dör. I relativt låg hastighet.
Problem solved.

Idag kliver vilken idiot som helst ut ur näst intill vilken bil som helst, mer eller mindre oskadd.
Ja, jag vet att det låter som resonemanget motsäger sig självt - om man skall få det att leda till högre dödstal, men haken är att vansinneskörningarna håller på att normaliseras.
Allt fler, som inte har rätt att köra bil, kör bil ändå, och man kan krascha och springa rätt många gånger innan det går riktigt illa. Bilkörning har blivit till något slags trivialiserat "bumper-cars" och alltför många har tappat respekten för riskerna med bilkörning. Man sätter sig utan större betänkligheter i bilar som körs av ökända dopeheads och så går det som det går. Ingen visste ju att detta skulle bli snubbens tredje krasch...

Vad gäller körkortslösheten så handlar det både om förare som blivit av med sina körkort, och inte tagit lärdom - och om individer som tycker tröskeln är för hög att fixa körkort och att man kör bra ändå.
Precis samma utveckling som vi sett på MC-sidan sedan senaste körkortsreformen.

Och, när ingen ändå kollar trafiken eller behörigheten...?

Sedan kan man inte blunda för att körskickligheten gått ner avsevärt hos bilförare under Noll Visions framväxt.


Gripet ur luften...? Njae, jag anser inte det. Jag träffar på allt fler trafikanter som bara inte KAN backa sin bil.
Två billängder, sedan står dom tvärs den tänkta färdriktningen och vet inte hur dom skall ta sig vidare.

Jag anser att man kan se den utvecklingen svart på vitt i antal döda i mötes- och omkörningsolyckor:
Jämför man 2018-års siffror med 2013-2017 för samma typ av olyckor så ligger vi 63% högre nu.
Detta trots utbyggnaden av mötesfria vägar under perioden!


Nollvisionen står och stampar, trots säkrare bilar och - för vissa trafikanter, säkrare vägar.

Det gör den enbart för att den har Noll Vision, och inte förmår ifrågasätta sig själv.

Det går inte att ensidigt satsa allt på två kort: räcken och kameror - och sedan lägga ner allt annat: information/propaganda, arbetet med värderingar i trafiken, kontroll av fordon, övervakning av trafikbeteenden, behörighet och nykterhet.
Sanningen är den att Noll Vision har släppt fler områden ifrån sig än vad man har satsat på!

Trafiksäkerhet är allomfattande och måste inkludera alla trafikantslag.
Att trafiksäkerheten kanske inte kan höjas lika mycket för alla samtidigt är förståeligt, men att man systematiskt TAR säkerhet ifrån de mest utsatta - de oskyddade trafikanterna, och ger denna säkerhet till den redan skyddade är inget annat än oanständigt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nej, minns inte exakta tal, men det var fler som drunknade år 1900 än det var i trafiken år 1965. Så där har minskningen varit enorm, trots avsaknad av nollvision. I trafiken var det relativt få som omkom 1900, för att sen stiga till mitten på 60talet för att sen minska.
Men du tänker kanske på om det finns ett väderberoende samband.

Få döda före 1900, kan det hänga ihop med kravet på körkort 1916 eller ska vi koppla det till körtillståndet 1906? Eller ska det kopplas till 1884 när myndighetsåldern för kvinnor sänktes? :va
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
"Bilmålvakters bilar inblandade i minst 15 gånger fler olyckor"
"Bilmålvakters bilar är inblandade i betydligt fler trafikolyckor än andra. De körs på ett trafikfarligare sätt och dödsolyckor har sannolikt skett, enligt Trafikförsäkringsföreningen."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/bilmalvakters-bilar-inblandade-i-minst-15-ganger-fler-olyckor

Här blir man ju nyfiken på vilken/vilka grupper av människor som har bilar hos bilmålvakter.

vad vet vi?
- Dom kör rimligtvis billiga bilar eftersom de låter någon annan stå som ägare
- Dom vill parkera "gratis" överallt
- Dom vill antagligen slippa betala skatt, försäkring etc


Används bilarna till annan brottslighet där förarna inte vill synas med sina namn kopplade till regskyltar?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Vad jag förstått så ska när en privatperson säljer ett fordon i Tyskland till annan privatperson ägarbytet registreras med båda närvarande på en poilisstation. Men det är kanske fel ? Vad vet jag .

Det förutsätter att det finns en polisstation i närheten OCH att den är öppen vilket är långt ifrån givet utanför större tätorter.
Annars har jag inget emot tanken.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Som en del vet och som andra kanske kan lista sig till så tillbringar jag ohyggligt många timmar ute i trafiken, och har gjort så sedan decennier tillbaka. Jag är intresserad av trafiken, och jag ser förändringarna över tid.


Målvakter är en delförklaring, att vi fått in nya trafikanter som inte precis kan relatera till Anita och Televinken är en annan.

Vill man vara elak så kan man säga att just den delen av nedbusningen i trafikmiljön är något vi själva valt - eftersom vi hävdar integration istället för assimilering.
Men, det är en annan historia, och den leder ingen vart i just denna diskussionen.

Det som har hänt i trafiken är helt enkelt att vi nu börjar få in samma beteende på bilsidan som plågat oss motorcyklister i sådär 10 år - Extremt beteende!

Folk som inte borde finnas i trafiken alls - körkortslösa, berusade, narkotikapåverkade gasar runt hej vilt efter egen skalle och humör, och det finns ingen där för att stoppa dem längre.

Det är verkligen No Fucks Given-situationer i trafiken varje vecka nu. Vi snackar Russian Dash Cam-style här på hemmaplan. Man kan bli omkörd av någon som uppfinner ett tredje körfält ute till höger och blåser förbi i warpspeed så dammet yr när man själv håller 90+ med hästakärran och vänster körfält är upptaget i 120 km/h.
"Hänsynslöshet" är det första ordet som dyker upp, men det handlar om något beyond hänsynslöshet.

Det är en absolut oförståelse för hur trafikspelet fungerar, ett ointresse för vilka konsekvenser den egna framfarten har för andra människor och total blockering för eventuella egna följder av att köra satan på tvärs med alla andra.

Bidragande till nedbusningen av trafikmiljön är lustigt nog - våra säkrare bilar!
Jo, det har funnits individer med neuropsykiatriska störningar ute i trafiken förr om åren också - vi har bara inte kunnat stava till förkortningarna.

Då - PundarPelle snor en PV och kraschar. Helst av vägen själv - och dör. I relativt låg hastighet.
Problem solved.

Idag kliver vilken idiot som helst ut ur näst intill vilken bil som helst, mer eller mindre oskadd.
Ja, jag vet att det låter som resonemanget motsäger sig självt - om man skall få det att leda till högre dödstal, men haken är att vansinneskörningarna håller på att normaliseras.
Allt fler, som inte har rätt att köra bil, kör bil ändå, och man kan krascha och springa rätt många gånger innan det går riktigt illa. Bilkörning har blivit till något slags trivialiserat "bumper-cars" och alltför många har tappat respekten för riskerna med bilkörning. Man sätter sig utan större betänkligheter i bilar som körs av ökända dopeheads och så går det som det går. Ingen visste ju att detta skulle bli snubbens tredje krasch...

Vad gäller körkortslösheten så handlar det både om förare som blivit av med sina körkort, och inte tagit lärdom - och om individer som tycker tröskeln är för hög att fixa körkort och att man kör bra ändå.
Precis samma utveckling som vi sett på MC-sidan sedan senaste körkortsreformen.

Och, när ingen ändå kollar trafiken eller behörigheten...?

Sedan kan man inte blunda för att körskickligheten gått ner avsevärt hos bilförare under Noll Visions framväxt.


Gripet ur luften...? Njae, jag anser inte det. Jag träffar på allt fler trafikanter som bara inte KAN backa sin bil.
Två billängder, sedan står dom tvärs den tänkta färdriktningen och vet inte hur dom skall ta sig vidare.

Jag anser att man kan se den utvecklingen svart på vitt i antal döda i mötes- och omkörningsolyckor:
Jämför man 2018-års siffror med 2013-2017 för samma typ av olyckor så ligger vi 63% högre nu.
Detta trots utbyggnaden av mötesfria vägar under perioden!


Nollvisionen står och stampar, trots säkrare bilar och - för vissa trafikanter, säkrare vägar.

Det gör den enbart för att den har Noll Vision, och inte förmår ifrågasätta sig själv.

Det går inte att ensidigt satsa allt på två kort: räcken och kameror - och sedan lägga ner allt annat: information/propaganda, arbetet med värderingar i trafiken, kontroll av fordon, övervakning av trafikbeteenden, behörighet och nykterhet.
Sanningen är den att Noll Vision har släppt fler områden ifrån sig än vad man har satsat på!

Trafiksäkerhet är allomfattande och måste inkludera alla trafikantslag.
Att trafiksäkerheten kanske inte kan höjas lika mycket för alla samtidigt är förståeligt, men att man systematiskt TAR säkerhet ifrån de mest utsatta - de oskyddade trafikanterna, och ger denna säkerhet till den redan skyddade är inget annat än oanständigt.

Jag är precis som du väldigt övertygad om att nollvisionen missar en lång rad faktorer som i slutändan leder till oönskade effekter i form av onödiga olyckor.

Dels att det är färre fysiska poliser ute på vägarna vilket markant minskar risken att åka dit för rattfylla, saknat körkort och liknande. Likaså är risken att åka dit för vårdslös körning obefintlig eftersom den enda övervakning vi idag har är fartkamerorna som ju bara tar hastighetsöverträdelser och bara gör det vid vissa punkter.

Sen är det ju tyvärr också så att man pga nollvisionen helst vill sänka alla hastighetsgränser till max 80 eftersom man i en modern bil har ganska goda chanser att klara sig utan bestående men vid dom hastigheterna.
Samtidigt blir bilarna mer komfortabla och högfartsstabila.
En modern bil idag går ju hyfsat bekvämt i hastigheter långt över 150. Hastigheter som man fick ha pedalen mot mattan rätt länge för att uppnå i en Volvo 240 från 80-talet. Och det var då inte några bekväma hastigheter pga vindbrus, vibrationer och väghållning.
Det gör ju att skilnaden i hastighet mellan olika fordon på vägarna ökar. Vissa vill ju gärna hålla hastighetsgränsen med marginal och kör därför 70-80 på 90 väg. Samtidigt är det andra bilister som utifrån upplevd trygghet anser att 130 är en lagom hastighet. Då har man fordon med relativt stor hastighetsskillnad som rör sig på samma vägsträcka vilket leder till konfliktsituationer som ju är en stor faktor vad gäller uppkomst av risksituationer, tillbud och olyckor.

Lägger man på det att många har alldeles för mycket fokus på mobiltelefoner och annat i bilarna så blir det ännu sämre.
Just att många upplever att man har fokus att lägga på annat tror jag delvis hänger ihop med att man sänkt hastighetsgränserna så mycket att körningen blir väldigt odramatisk och upplevs som att den inte kräver så mycket fokus.

Det är ju också så att man i många länder noterat att när hastighetsgränserna sjunker under en viss nivå så ökar skillnaden i hastighet mellan fordon och därmed olycksrisken.

Jag är rätt övertygad om att man skulle kunna få bort många olyckor genom att lägga lite fokus på information och därigenom påverka attityder och medvetenhet kring körningen. Gärna kombinerat med en mer sansad syn på hastighetens roll i olyckorna. Det är ju helt sant att just hastigheten har en avgörande roll i hur allvarlig en olycka blir samtidigt som för låg hastighetsgräns ökar olycksrisken och någonstans når man en gräns där man inte längre sparar liv pga fler olyckor.
Fler synliga poliser ute i trafiken efter dom större högtrafikerade vägarna där många olyckor sker skulle nog också ha en rätt bra avskräckande effekt på dom som kör extra tokigt.

Sen behöver man ju naturligtvis också titta på det faktum att man med dagens strategi faktiskt tar säkerhet från motorcyklister som är oskyddade. Något som lätt skulle kunna rättas till med underglidningsskydd på mitträckena.
Sen är jag väl av åsikten att mitträcken förvisso har sin plats på vägsträckor som är särskillt utsatta vad gäller mötesolyckor men att som idag måla hela vägnätet med en bred pensel så att alla vägar ska ha mitträcken kommer nog att ge mindre och mindre avkastning i form av sparade liv eftersom det helt naturligt blir så att man numera inte har så många utsatta vägar att sätta räcken på utan får montera upp dom på vägar där det redan utan räcken inte sker särskillt många olyckor.
 

Delicato

#3395
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Götet
Hoj
999s -03
...Används bilarna till annan brottslighet där förarna inte vill synas med sina namn kopplade till regskyltar?

Troligtvis, ja. Skyltstölder ökar. Det är både billigare o enklare jmf med ”sälja” sin bil till en målvakt. Sen om de som kör omkring i ful-bilar är sämre bilförare än andra, svårt att säga.

https://www.expressen.se/kvallsposten/polisen-varnar-kriminella-stjal-dina-nummerplatar/


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
De 10 sista singelolyckorna med bil som jag sett/hört talas om härikring har varit på raksträcka, där föraren av okänd* anledning kört in i vajerräcket mitt på en raksträcka varpå bilen givetvis blir söndersliten och ståendes tvärs och stoppar upp hela E4 eller vad det nu är fråga om för väg.




*sitter med mobilen och facebookar/chattar/nätdejtar etc. Ofta en chey av någon anledning.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag tror att vi gör det för enkelt för oss om vi bara pekar på bilmålvakter och nyanlända som anledning till utvecklingen på vägarna.

Detta kan mycket väl, till och med troligen vara en delfaktor.
En viktigare anledning tror jag dock är att det inte längre finns någon där ute som bryr sig om hur vi kör.
Det finns ingen kvar som övervakar eller stoppar oss.

Jag har träffat folk som på allvar säger att "man får ju tänka sig lite för så man inte hamnar på Trucker Dashcam-kanalen".
En friggin' Youtuber inger mer respekt än den trafikpolis vi inte har längre...?


PK av mig?


Låt mig då säga att den förarkategori jag sett höja sitt tempo mest, och därtill minska sina redan små marginaler ytterligare är... ...wait for it... ...kvinnor!


Och, då inte bara unga urbana yrkesverksamma, utan rakt över hela linjen.
Medelålders tanter gasar satan i heelt fel situationer, och verkar ha problem att ta in hela trafiksituationen och eventuella konsekvenser. Det är skygglapp på och full steam ahead.

Bland de som fortfarande envisas med att lajja med sin telefon under körning ser jag nu efter det verkliga förbudet fler kvinnor än någonsin som tillåter sig distraheras.

Flera av förra årets uppmärksammade dödsolyckor där obegripliga fel har begåtts har haft kvinnliga förare som vållande.

Boys will be boys - unga killar testar gränser och allt det där: det är inte rätt, men det är en sanning de flesta av oss kan relatera till.
Tjejerna är på väg ikapp, på helt fel område, tyvärr, och de äldre hänger på i någon slags sympatirevolution.


Plocka bort kvinnor, utlänningar och - så klart: äldre ut trafiken? Är det vad jag vill?
Självklart inte!

Men var finns den stat som skall forma trafiken så att så många som möjligt drar åt samma håll?

Jag betalar faktiskt skatt - en av världens högsta, för att Staten skall agera när saker och ting går snett.

...och där kommer vi till pudelns kärna: om Staten, samhället, myndigheter inte upplevs dra sin del av lasset, vart tar befolkningens vilja att bidra och arbeta samman vägen då?
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
De 10 sista singelolyckorna med bil som jag sett/hört talas om härikring har varit på raksträcka, där föraren av okänd* anledning kört in i vajerräcket mitt på en raksträcka varpå bilen givetvis blir söndersliten och ståendes tvärs och stoppar upp hela E4 eller vad det nu är fråga om för väg.




*sitter med mobilen och facebookar/chattar/nätdejtar etc. Ofta en chey av någon anledning.
Samma 100mil söder ut, varja vecka är det någon som kört in i mitträcket på E4an, inte diket, inte krockat, de klipper ofelbart vajerräcket i mitten!?

ATA, som tillverkar räckena lär väl jubla åt utvecklingen med förare som beter sej som om de satt i självkörande bilar :dummer
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tror att vi gör det för enkelt för oss om vi bara pekar på bilmålvakter och nyanlända som anledning till utvecklingen på vägarna.

Detta kan mycket väl, till och med troligen vara en delfaktor.
En viktigare anledning tror jag dock är att det inte längre finns någon där ute som bryr sig om hur vi kör.
Det finns ingen kvar som övervakar eller stoppar oss.

Jag har träffat folk som på allvar säger att "man får ju tänka sig lite för så man inte hamnar på Trucker Dashcam-kanalen".
En friggin' Youtuber inger mer respekt än den trafikpolis vi inte har längre...?


PK av mig?


Låt mig då säga att den förarkategori jag sett höja sitt tempo mest, och därtill minska sina redan små marginaler ytterligare är... ...wait for it... ...kvinnor!


Och, då inte bara unga urbana yrkesverksamma, utan rakt över hela linjen.
Medelålders tanter gasar satan i heelt fel situationer, och verkar ha problem att ta in hela trafiksituationen och eventuella konsekvenser. Det är skygglapp på och full steam ahead.

Bland de som fortfarande envisas med att lajja med sin telefon under körning ser jag nu efter det verkliga förbudet fler kvinnor än någonsin som tillåter sig distraheras.

Flera av förra årets uppmärksammade dödsolyckor där obegripliga fel har begåtts har haft kvinnliga förare som vållande.

Boys will be boys - unga killar testar gränser och allt det där: det är inte rätt, men det är en sanning de flesta av oss kan relatera till.
Tjejerna är på väg ikapp, på helt fel område, tyvärr, och de äldre hänger på i någon slags sympatirevolution.


Plocka bort kvinnor, utlänningar och - så klart: äldre ut trafiken? Är det vad jag vill?
Självklart inte!

Men var finns den stat som skall forma trafiken så att så många som möjligt drar åt samma håll?

Jag betalar faktiskt skatt - en av världens högsta, för att Staten skall agera när saker och ting går snett.

...och där kommer vi till pudelns kärna: om Staten, samhället, myndigheter inte upplevs dra sin del av lasset, vart tar befolkningens vilja att bidra och arbeta samman vägen då?

Ergo: Fler synliga poliser på vägarna. Trafikanternas bästa vänner!:tummenupp


(Vill man bomba satan kan man ju fakCtiskt göra det där inga poliser eller annan trafik finns)
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ergo: Fler synliga poliser på vägarna. Trafikanternas bästa vänner!:tummenupp


(Vill man bomba satan kan man ju fakCtiskt göra det där inga poliser eller annan trafik finns)
Bombar man så hinner de aldrig ikapp....
(Men man får ju bara beredd på en kommande roadblock)
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ergo: Fler synliga poliser på vägarna. Trafikanternas bästa vänner!:tummenupp


(Vill man bomba satan kan man ju fakCtiskt göra det där inga poliser eller annan trafik finns)


Ja, det låter förbannat präktigt, men jag ser ingen annan väg.
Vad är meningen med att ANPR-utrusta en massa bilar för like 70 loppor styck om dom inte får komma ut och jobba?

Politikerna vrider sig som maskar på metkrokar och menar att revolutionen med förarlösa bilar kommer att lösa alla problem med nedbusningen av trafikrummet.

Yeah right! 20 år till längs den inslagna vägen först?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top