Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 56 av 56
  1. #41
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    2 356
    Jag ser inga som helst problem med mer synliga poliser ute på vägarna. Det är när man ersätter poliser med <fartkameror> som det blir så fel. De olämpliga trafikanterna skall bort från vägarna.
    Buy quality, cry once.

  2. #42
    Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Inlägg
    4 912
    Bästa jag sett var en flygvärdinna som blåste förbi mig i 160+(låg nog i 150 själv..) samtidigt som hon sminkade sig och hade mobiljäveln som spegel! Tror iaf hon hann med flighten.
    Citat Ursprungligen postat av notrightrider Visa inlägg
    Jag tror att vi gör det för enkelt för oss om vi bara pekar på bilmålvakter och nyanlända som anledning till utvecklingen på vägarna.

    Detta kan mycket väl, till och med troligen vara en delfaktor.
    En viktigare anledning tror jag dock är att det inte längre finns någon där ute som bryr sig om hur vi kör.
    Det finns ingen kvar som övervakar eller stoppar oss.

    Jag har träffat folk som på allvar säger att "man får ju tänka sig lite för så man inte hamnar på Trucker Dashcam-kanalen".
    En friggin' Youtuber inger mer respekt än den trafikpolis vi inte har längre...?


    PK av mig?


    Låt mig då säga att den förarkategori jag sett höja sitt tempo mest, och därtill minska sina redan små marginaler ytterligare är... ...wait for it... ...kvinnor!


    Och, då inte bara unga urbana yrkesverksamma, utan rakt över hela linjen.
    Medelålders tanter gasar satan i heelt fel situationer, och verkar ha problem att ta in hela trafiksituationen och eventuella konsekvenser. Det är skygglapp på och full steam ahead.

    Bland de som fortfarande envisas med att lajja med sin telefon under körning ser jag nu efter det verkliga förbudet fler kvinnor än någonsin som tillåter sig distraheras.

    Flera av förra årets uppmärksammade dödsolyckor där obegripliga fel har begåtts har haft kvinnliga förare som vållande.

    Boys will be boys - unga killar testar gränser och allt det där: det är inte rätt, men det är en sanning de flesta av oss kan relatera till.
    Tjejerna är på väg ikapp, på helt fel område, tyvärr, och de äldre hänger på i någon slags sympatirevolution.


    Plocka bort kvinnor, utlänningar och - så klart: äldre ut trafiken? Är det vad jag vill?
    Självklart inte!

    Men var finns den stat som skall forma trafiken så att så många som möjligt drar åt samma håll?

    Jag betalar faktiskt skatt - en av världens högsta, för att Staten skall agera när saker och ting går snett.

    ...och där kommer vi till pudelns kärna: om Staten, samhället, myndigheter inte upplevs dra sin del av lasset, vart tar befolkningens vilja att bidra och arbeta samman vägen då?

  3. #43
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    19 970
    Viltolyckorna har ökat med 35% sedan 2010: https://www.viltolycka.se/statistik/...enaste-5-aren/

    Enligt Andreas Seiler, forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet, så:
    – Sedan nollvisionen har man nonchalerat viltolyckor. En ganska liten del av alla viltolyckor leder till personskador, runt tre procent, och då har man inte tyckt att det varit viktigt att fokusera på, säger Andreas Seiler som menar att det är först från 2010 det finns ett relevant underlag att dra slutsatser ifrån kring viltolyckor.
    Totalt uppskattar man att viltolyckorna kostar samhället 5 miljarder varje år dessutom

    https://www.dn.se/nyheter/sverige/re...et-har-galler/

    Jag tror att folk har slutat titta ut, dom har fullt upp med att vara online på sociala medier, lyssna på poddar och koncentrerar sig på allt annat än just trafiken. Jag pratade med en person om hans nya V90, och han var visserligen nöjd, men han tyckte att browsern var alldeles för dålig Det är väl alldeles skit samma?! MAN! SKA! INTE! SURFA! NÄR! MAN! KÖR! BIL!

    Moderna bilar gör ju knappast saken bättre heller, dom döljer sladdande med elektronik så i vinterväglag invaggas man i en falsk trygghet, och dessutom har dom sensorer som varnar så att man inte behöver engagera sig så mycket. Dessutom bygger mer och mer av tekniken på att man sitter och stirrar på instrumentpanelen, för där visar bilen vägskyltarna man åker förbi Det är ju som att åka till Paris, aldrig lämna flygplatsens hotell och bara kolla SVT Plays dokumentärer om Frankrike, innan man hoppar på planet hem igen

    Jag har jobbat med elektronik och IT-system i 20 år, och aldrig i helvete att jag skulle sätta mitt liv i händerna på en bunt kretskort och lite mjukvara som har pressats ut på marknaden så fort det bara går för att göra några aktieägare nöjda Den gång det går åt helvete vill jag kunna titta mig själv i ögonen och säga att jag gjorde det jag kunde för att undvika olyckan/mildra konsekvenserna.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  4. #44
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    2 841
    Hög femma på det du skriver. Jag håller med fullt ut, men just här:

    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Viltolyckorna har ökat med 35% sedan 2010: https://www.viltolycka.se/statistik/...enaste-5-aren/

    Enligt Andreas Seiler, forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet, så:


    Totalt uppskattar man att viltolyckorna kostar samhället 5 miljarder varje år dessutom

    https://www.dn.se/nyheter/sverige/re...et-har-galler/

    ...sätter du spotlighten på hur Nollvisionen tillåtits att urholkas, snedvridas och perverteras till något jag som medveten motorcyklist inte kan acceptera.

    Nollvision 1.0 - den som fick Riksdagens ursprungliga stöd hade sina ljuspunkter.
    Den innefattade ”trygga sidoområden”.
    Rejäla avkörningszoner som varken skadade fordon eller folk, och som var till lika stor nytta för bilister, motorcyklister och yrkestrafik.

    Nå, röjningarna av kantremsorna upphörde snart.
    Kantremsorna ingår i det vägområde som väghållaren i och med Nollvision 1.0 fick utökat ansvar för.

    Årtalet förvirrar, sorry. Det hör inte hit, men det var den bästa illustrationen jag fick fram nu på morgonen.

    Det blev för durt att gräva fram storstenar, spränga jättekast och ta ner träd.
    Under en lång tid låg detta arbete helt nere, medans Nollvisionen drog iväg och morfade till Noll Vision.
    Då låg fokus på mitträcken, ”som ju bara ger plåtskador”.
    ...på sådana som redan är skyddade.

    Sedan fortsatte räckeshysterin ut på sidorna, och här kommer den kamerala finessen in:
    Sidofältsröjning betalar Trafikverket, men även det fortsatta underhållet, främst i fråga om rejält ökad yta som måste kantslås.

    Väljer man istället sidoräcke så har man en kalkylerbar uppsättningskostnad - och sedan inget mer!
    Finns det en motpart kvar på platsen så är det dennes trafikförsäkring (allas premier!) som får ta kostnaden för reparationen av räckesverket, och har bilen hunnit sticka så är det smitning, och då plockar Trafikverket pengarna från Trafilförsäkringsföreningen istället.

    Det är smart!
    Men det är fel. Sidoräcken kontra säkra sidoområden är sämre för lastbilar, sämre för fotgängare, cyklister, mopedister, det är djävligt mycket sämre för motorcyklister - det är BARA bilister som inte får en säkerhetsmässig nackdel av sidoräcken. Däremot är sidoräcken mer kostsamt även för bilister, genom fler och mer dyrbara skador på bilarna.

    Vart tog pengarna vägen? Till mer mitträcken och fler fartkameror.
    Fartkameror som för övrigt sätts upp inom vägområdet, ofta bara någon meter från vägbanan, på oeftergivliga stolpar...

    Sedan kom nästa dråpslag för oss motorcyklister: man började ersätta viltstängsel med sidoräcke.
    Viltolyckorna var ju mest bara plåtskador, och det kan man ju acceptera, ur ett strikt bilistperspektiv.
    Kan vi? Tydligen.

    Vi kunde haft breda, överblickbara avkörningszoner med viltstaket som bortre avgränsning.
    Istället fick vi dödsräcken en decimeter från vägbanan, sly och snårskog intill vägen och alla uteliggardjuren på lurpass bakom jättekast och trädstammar - utan viltstaket.

    ”Viltolyckorna ökar” - Quelle surprise!



    Tur att det bara är plåtskador...
    IBA #40701

  5. #45
    ? Randonörds avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Gustavsberg
    Hoj
    KTM, Duke -01. Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14, KTM 450xc r -08, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 17.
    Inlägg
    2 199
    Det är för mycket fokus på hastighetsmätaren, det är bättre att hålla koll på omgivningen ...
    ( om man vill överleva)

  6. #46
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    3 203
    Citat Ursprungligen postat av Randonörd Visa inlägg
    Det är för mycket fokus på hastighetsmätaren, det är bättre att hålla koll på omgivningen ...
    ( om man vill överleva)
    Men när Tragikvärket har räknat ut vilken hastighet som bilisten kan krocka i utan att dö eller skadas allvarligt, då är hastighetsmätaren viktig.

    Att det är passiv säkerhet bara för bilister skiter man i, om många motorcyklister dödas visar det bara hur farligt fort vi kör och hastighetsbegränsningarna måste således sänkas än mer med Tragikvärkets logik.

    Aktiv säkerhet är gammaldags, att kunna hantera sitt fordon är gammaldags och i ett land där vi alltid måste tänka nytt får inget vara gammaldags.

    Lägg till sedan att de som bestämmer inte får ha branscherfarenhet, de ska "tänka utanför lådan" och får aldrig titta bakåt. Problemet är att många tänker så långt utanför lådan att de inte vet var lådan finns, än mindre vad den innehåller...
    Senast redigerat av Old Badger den 2019-01-11 klockan 17:59. Anledning: Stavning...
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  7. #47
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    2 841
    SVT prövar det här med att ”hålla hastigheten...”

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...-att-kora-i-90

    Men att hålla den satta fartbegränsningen 90 kilometer i timmer visade sig vara omöjligt utan att köra av vägen eller komma över på fel sida av vägen.

    – Vi fick sänka farten ordentligt i det nuvarande väglaget, säger SVT:s reporter Teuvo Palomäki.
    IBA #40701

  8. #48
    "Mannen som talar med whisky" steffes avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Spånga
    Hoj
    -86 Suzuki GSX-R 750, -90 1100R
    Inlägg
    2 573
    Citat Ursprungligen postat av notrightrider Visa inlägg
    SVT prövar det här med att ”hålla hastigheten...”

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...-att-kora-i-90
    Var hittar dom de där kompetenserna................
    Vi får väl göra ett eget reportage i sommar och ta en kurva i 200+ för att visa att det går att anpassa hastigheten till väglaget.
    Söker: Motor till GSXR1100W dvs vattenkylda 92-98, ev skabbig hoj

    /steffe

    Lekfordon Suka 750gsxr, Winner of "Stockholm Midnight GP 2012"
    "Fear is lack of knowledge"
    "My attitude, your problem!!!"
    Min andra adrenalinsport, www.maltochhumle.se , Riddaren af Malt & Humle.

  9. #49
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    2 356
    Citat Ursprungligen postat av notrightrider Visa inlägg
    SVT prövar det här med att ”hålla hastigheten...”

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...-att-kora-i-90
    Någon har uppenbarligen missuppfattat det mesta i trafiken...
    Buy quality, cry once.

  10. #50
    Medlem Knoddass avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Ängelholm
    Hoj
    Ja
    Inlägg
    2 295
    Säger väl sig själv att man bör sänka hastigheten om det är snö och is på vägen, begriper man inte det så bör man hålla sig till att åka buss...

  11. #51
    Float like a butterfly, sting like a bee TMax500s avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Hoj
    Triumph Thruxton 2008, Triumph Sprint ST 2003, Kawasaki J300 2014, Moto Guzzi Quota 1100 ES 2000
    Inlägg
    2 036
    Man tar sig för pannan... Snälla SVT! Hur kan ni göra ett nyhetsinslag på det här viset?
    Köra 90 på en hal vinterväg och bli förvånade över att det är just.... halt.
    "Folk tror på det ena och det andra, det är Jesus och det är Gud å hela gängen där. Jag tror på IFK Göteborg, Frölunda och Liverpool."
    --Glenn Hysén--

    "Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund varpå samhället vilar."
    --Karl-Bertil Jonsson--

  12. #52
    Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Inlägg
    4 912
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Man tar sig för pannan... Snälla SVT! Hur kan ni göra ett nyhetsinslag på det här viset?
    Köra 90 på en hal vinterväg och bli förvånade över att det är just.... halt.
    90% av SVTs personal tar väl lådcykeln iom att dom är edsvurna miljöpartister?

  13. #53
    blueridge
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    söderöver
    Hoj
    En 1200 utan puts
    Inlägg
    5 767
    Citat Ursprungligen postat av steffe Visa inlägg
    Var hittar dom de där kompetenserna................
    Vi får väl göra ett eget reportage i sommar och ta en kurva i 200+ för att visa att det går att anpassa hastigheten till väglaget.
    Nänä, blixthalka, hälleregn, dimma eller sommarsol. 90 gäller.
    "Man, if I could find a shield like that, I'd walk around naked in my glass home."

  14. #54
    blueridge
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    söderöver
    Hoj
    En 1200 utan puts
    Inlägg
    5 767
    Citat Ursprungligen postat av notrightrider Visa inlägg
    SVT prövar det här med att ”hålla hastigheten...”

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...-att-kora-i-90
    Tänker på dina många välformulerade, insiktsfulla, pålästa och erfarenhetsgrundade inlägg i trådar som rör trafiksituationen och slås av tanken att hellre än att Frostensson ska konsumera skattemedel för sin privata rimstuga, borde du erhålla medlen, låsas in på kammaren och inte släppas ut förrän du förfärdigat en bok i ämnet.

    Alltså, jag uppskattar dina alster.
    "Man, if I could find a shield like that, I'd walk around naked in my glass home."

  15. #55
    Alltid retar det nån zoddris avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    uume
    Hoj
    Honda VFR1200F -10
    Inlägg
    653
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Man tar sig för pannan... Snälla SVT! Hur kan ni göra ett nyhetsinslag på det här viset?
    Köra 90 på en hal vinterväg och bli förvånade över att det är just.... halt.
    Nu har de ju "bevis" på att 90km/h är för mycket och hastigheten på vägen måste sänkas.

    Men jo, det är lite så tankegången går. Det känns som att lokaltidningarna här uppe oftare och oftare har inlägg från polisen som poängterar att det är halt när det är snö på backen och man måste anpassa hastigheten efter underlaget.
    Jag är långt ifrån teknikfientlig men nog är det ju sjukt lätt att glömma vad underlaget gör för framkomligheten i nya bilar..
    Citat Ursprungligen postat av ozeo
    den stora frågan är vem som kom på o borra i foppatoffeln :brynad

  16. #56
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    3 203
    Citat Ursprungligen postat av Knoddas Visa inlägg
    Säger väl sig själv att man bör sänka hastigheten om det är snö och is på vägen, begriper man inte det så bör man hålla sig till att åka buss...
    Men Tragikvärket tror ju inte på information och om man då tror att hålla skyltad, inte anpassad, hastighet är säkert varför skulle man då anpassa den?

    Om man fått lära sig att någon annan bestämt vad som är en lämplig högsta hastighet att krocka i utan att riskera att dö eller skadas allvarligt?

    Folksams lilla indikator hade nog inte sagt nej i den här kurvan!
    https://www.folksam.se/forsakringar/...er/kora-sakert

    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Jag är inte ett dugg förvånad. Trafikverkets måldirektör säger i princip rakt ut att vi har digital tvångströja att vänta oss och SMC:s ordförande sätter si [...]

CFr
Vill du annonsera ovan? Klicka här