Få bort ett fordon ur bilregistret?

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Svensk Kafka-byråkrati i sitt esse.

För ett antal år sedan sålde jag en RD350 till en kille i Norge. Han skulle ha den till något projekt och köpte den som "skrot" för att inte ha problem i tullen. Detta vägrar dock trafikverket acceptera så trots ett otal brev om läget så vägrar de att godta att cykeln inte finns i Sverige längre och jag får snällt betala 50kr om året i registeravgift. oavsett hur jag beskriver läget så får jag svaret att bevis saknas på att cykeln inte längre är i bruk i Sverige.

Har någon råd på hur jag går tillväga utan att stöldanmäla cykeln (vilket jag ser som högst omoraliskt)?
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Du måste få köparen att skicka ett bevis på att hojen är införd i Norge. Tull/importhandlingar, fraktbolagsdokument, försäkringsdokument, registreringsdokument, etc. Rimligen borde ju köparen ha något tullpapper även om han tog in den som ”skrot”.
När jag sålde hoj till Finland räckte det med att köparen skickade bevis på att hojen försäkrats där.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Har du nån reg-skylt kvar ? Vi har ett par husvagnar som hönshus som vi fått ur registret genom att skicka in skyltar och angett att dom har annat andvändningsområde i brev , ringa gick inte utan dom ville ha skriftlig anmälan då
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bara beställa ny regskylt från transportstyrelsen (tror att det kostar 90 kr)
När skylten kommit är det dags skriva skrotningsintyg.
Tror det var en blanket på internet men svårt få dit vad jag ville säga.
Så jag skrev kort på blanketten och bifogade nedan utskrivet på en A4
Citat
Göteborg 2018-12-17

Beträffande ZXC123
Skrotning utan intyg

Det har aldrig varit en MC.
Enbart RAM
utan hjul
utan motor
utan gaffel
utan tank
utan sadel

Ramen har stått i cykelkällaren och när cykelkällaren städades av fastighetsägaren städades ramen bort.

Bekvämast för mig som haft ZXC123 för reservdelar
(växelspak, bromspedal, fotpinnar) till en annan MC.

med vänlig hälsning


Nisse Nilsson
510203-4567
Slut citat

Skrotblanketten plus ovan utskrivet på A4
paketerades med den nya regskylten (se ovan) (vet inte var original ligger :rodnar)
i ett kuvert (satte eltejp på kanterna av regskylten och på kanterna av kuveret så kuveret inte skulle skäras sönder hos postmord
frankerades för 250gram (4 frimärken, vill slippa diskussion om kuveret vägde 98gram eller 101gram......)
och lades i brevlåda och 2018-12-21 skrev Transportstyrelsen ett brev till mig om att hojen 2018-12-19 var avförd från
registret !

Bra jobbat hos Postnord :) och Transportstyrelsen :) tycker jag ! :)
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Jag har gjort samma övning ett par gånger. Ringer man så säger de ofta blankt nej men skriver man löser sig det mesta konstigt nog.


Jag har prov på ännu värre Kafka-byråkrati från Trafikverkets körkortsavdelning:

Jag behövde göra synundersökning för att förlänga min C-behörighet men optikern registrerade i stället intyg för nytt körkort (vilket har hårdare krav/högre kostnad). Trafikverket hör inte av sig om att det skulle vara något problem utan väntar till tiden för förlängning går ut och drar in behörigheten.
För att få tillbaka behörigheten räcker det nu inte med synintyg utan det ska till ett fullständigt läkarintyg vilket är betydligt dyrare.

Jag fixar iaf läkarintyget och får papper om att jag fått tillbaka min behörighet. Innan jag hunnit tillverka ett nytt körkort för C tar jag BE-kortet och döm om min förvåning när mitt nya körkort har BE men saknar C.
Nu visar det sig att man inte kan tillverka ett nytt kort med en ny behörighet och en återfådd behörighet samtidigt utan man måste tillverka två fysiska kort efter varandra för att få med båda behörigheterna. Och då tar man naturligtvis betalt två gånger.

Jag har ju för mindre än en månad sedan varit inne och tagit foto och lämnat namnteckning för BE-kortet men man envisas med att man måste få en ny bild och namnteckning för att tillverka det nya kortet med C på så det är bara att göra om det också...

Tänk vad krångligt och dyrt det kan bli när optikern missuppfattar vad man bett om...
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
när jag blev ordförande i den lokala scoutkåren så fick jag en sådan uschlig registeravgift på ett släp vi tydligen skulle ha, jag var tvungen att beställa ett nytt fordonsbevis (oxo 50:) då man måste använda den gula delen för skrotning.
Sedan skrev jag bara att ingen sett röken av släpet på 12 år och att jag av lättförklarliga orsaker inte hade någon skylt att skicka in och det fixades till med vändande post.

Man måste dock betala den sura pengen i alla fall :gnissla

Så prova med att ta ut ett nytt fordonsbevis och skicka i retur till dem, de blir så lyckliga när de får tillbaka sina små eländiga lappar...
 
Last edited:

Jimmie DK

Medlem
Gick med
24 Jul 2009
Ort
Danmark
Hoj
KTM LC4 x2
Jag gjorde något liknande för en del år sedan med en Corolla jag hade med från Sverige. Den såldes som skrot till en lokal, jag behöll skyltarna och skickade in tillsammans med reg. beviset och ett brev där det stod att den blivit skrotad utomlands. Vill minnas att det hela gick väldigt smidigt för att vara Vägverket.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
när jag blev ordförande i den lokala scoutkåren så fick jag en sådan uschlig registeravgift på ett släp vi tydligen skulle ha, jag var tvungen att beställa ett nytt fordonsbevis (oxo 50:) då man måste använda den gula delen för skrotning.
Sedan skrev jag bara att ingen sett röken av släpet på 12 år och att jag av lättförklarliga orsaker inte hade någon skylt att skicka in och det fixades till med vändande post.

Man måste dock betala den sura pengen i alla fall :gnissla

Så prova med att ta ut ett nytt fordonsbevis och skicka i retur till dem, de blir så lyckliga när de får tillbaka sina små eländiga lappar...

I värsta fall får man beställa en ny skylt......
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Förut var ju registreringshållningsavgift en avgift som aldrig drevs in, hur ofta man än sket i att betala den.
De som de gjorde efter xx antal år var att rensa registren i jakt på regnummer att återvinna och vips så försvann ens fordon.
Detta har jag för mig ändrades för ett tag sen. Nu driver de väl in pengarna om man inte betalar. Så skrotning är nog det som gäller.
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Förut var ju registreringshållningsavgift en avgift som aldrig drevs in, hur ofta man än sket i att betala den.
De som de gjorde efter xx antal år var att rensa registren i jakt på regnummer att återvinna och vips så försvann ens fordon.
Detta har jag för mig ändrades för ett tag sen. Nu driver de väl in pengarna om man inte betalar. Så skrotning är nog det som gäller.

Farsan sålde ett lastbilssläp till nån tjomme i Estland å de slutade ju med att han stod kvar som ägare. Han betalade tydligen registeravgiften för han gick bort -14 å nu när ja bor på samma adress så kommer de ett brev om året. Förklarade läget över telefon men de gick ju inte så ja skiter i de. Driva in nåt blir ju svårt iaf...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top