Sliter man ut en stålomspunnen bromsslang?

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Har en KTM 660 från -04 som är svår att få bra bromsverkan fram på. När jag kör bana blir jag tröttast i höger underarm för jag måste pressa bromshandtaget så hårt för att få en ok inbromsning. Att få den att lyfta bakhjulet är bara att glömma. Har provat olika belägg samt kört många meter med frambromsen på i olika omgångar på olika sätt osv. Det är nog inte fel på beläggen. Skivan ser och känns oxå bra.

Felet kan såklart vara uppe på styret, slangen eller nere i oket. Finns det något bra sätt att börja felsöka?

Jag har kört rätt många mil sen 2004 men inte dom senate fem åren. Skulle tippa på att hojen gått ca 3000 mil.
 

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Ort
Huskvarna
Hoj
CBR600RR
Ingen dumförklaring nu, men har du gjort helt vanlig service på bromsarna?

Vid 3000 mil är det säkert läge att byta packningar i oket, kanske renovera huvudcylindern.
Har bromsarna alltid varit kassa eller har de blivit sämre med åren?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Slangarna sits inte men låter som dags för renovering av pumpen och service av oket. Och ett par nya pads.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bromskolvarna i oket går lätt att trycka in med fingrarna ? Går det oket OK.
Går kolvarna inte lätt trycka in med fingrarna så är det dags för översyn.
Säkra alla kolvar utom en med buntband. Blås ut den återstående med tryckluft men ha en trä eller plastbit som tar emot så kolven inte skadas.
Gör rent kolven med Vita sidan på kökssvamp.
Lyft ut "O"-ringarna med O-ringsverktyg Biltema 20326.
Gör ren cylindern / O-ringsspåren med en ren tandborste och tryckluft.
Lite bromscylindersilikonfett på bromskolven och tryck in kolven.
Torka bort överflödigt fett med tex toapapper.
Säkra kolven med buntband och blås ut nästa kolv med tryckluft.
Belägg med bra friktion är Brembo röda eller EBC Double H enligt min erfarenhet.
Brukar handla här men finns säkert också hos andra
https://www.demon-tweeks.com/se/motorcycle/parts-servicing/braking/pads/#/
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/bromscylinderfett-2000017184

Vad det gäller bromsslang, kontrollera att det är fritt flöde genom slangen i båda riktningarna. Med tex tryckluft.
Vill man vara riktigt säker så blåser man en liten kula genom slangen.
Fastnar kulan inte (testa båda rikningarna) verkar slangen OK.

Fastnar kulan, ja då dags för ny slang. Själv handlat hos Speeding.
https://www.speeding.nu/
och för dig som bor i Gbg är det ju nästgårds, ligger i industriområdet på höger sida av E40 strax före Borås på Viaredsvägen.
Men hittar du någon Hydroscandfilial i Gbg som grejar det, lämna gärna adressen här.
Filialen i Mölndal där jag handlar i jobbet hade inga lämpliga slangar / banjokopplingar hemma.
 
Last edited:

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Kort sammanfattning:
1. det är inte slangen
2. Plocka ner uppe och nere och sätt ihop.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Beror väl på var man placerar rumpan när man bromsar men jag tycker ju inte riktigt att en 660 är så benägen att lyfta bakhjulet från marken. Börjar vara länge sedan jag ägde en men jag vill minnas den som att den hellre tappar greppet före den lyfte rumpan om man inte går fram på hojen väldigt mycket.
Och det var väl just vid inbromsningar som den inte kändes som en sådär jättelätt hoj. I övrigt känns den nog i körbarhet lättare än vad den egentligen är.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Beror väl på var man placerar rumpan när man bromsar men jag tycker ju inte riktigt att en 660 är så benägen att lyfta bakhjulet från marken. Börjar vara länge sedan jag ägde en men jag vill minnas den som att den hellre tappar greppet före den lyfte rumpan om man inte går fram på hojen väldigt mycket.
Och det var väl just vid inbromsningar som den inte kändes som en sådär jättelätt hoj. I övrigt känns den nog i körbarhet lättare än vad den egentligen är.

Jag har haft hojen sen -06 och har kunnat lyfta på hojens rumpa förut. Nu är det inte ens nära. Under goda förutsättningar släpper det inte för mig. Jag kör mest på race-ostar och dom biter på rätt bra när dom rullat en liten stund.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Känns bromsen svårdoserad? Du klämmer som fanken och antingen låser den hjulet eller så biter det knappt.
I så fall skulle du kunna pröva en bromscylinder med mindre diameter. Du får dra in greppet längre men får mer kraft och kontroll.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Känns bromsen svårdoserad? Du klämmer som fanken och antingen låser den hjulet eller så biter det knappt.
I så fall skulle du kunna pröva en bromscylinder med mindre diameter. Du får dra in greppet längre men får mer kraft och kontroll.

Nej, den är kass hela tiden. Som att bromsslangen är gjord av wellpapp eller beläggen oljiga.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nej, den är kass hela tiden. Som att bromsslangen är gjord av wellpapp eller beläggen oljiga.

Finns den misstanken så är det dags för rengöring av bromsskiva och belägg. Själv använder jag aceton och toapapper till bromskivan och häller aceton på bromsbeläggen. För att få bort olja från beläggen.

1a gången jag gjort rengöring med aceton låste jag framhjulet på Sprint RS vid 1a inbromsningen efter rengöring.
För jag klämnde till som "vanligt". Så ta det varligt efter rengöring.
https://www.biltema.se/bygg/farg/rengoringsmedel/aceton-2000030019
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Nu kanska jag startar en debatt...Men har du kört på billiga klossar? Kan bli en "glasyta" på skivan. Då spelar det ingen roll vad du har för klossar eller annat. Blir som olja på skivan. Det är ju inte så mycket skiva att slipa så byte rekomenderas.
Du kan ju prova med att planslipa skivan om du känner någon som kan fixa det. Om skivan är ok så bör det räcka med 0,1-0,15 per sida.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Inte för att vara den.
Men du har bytt bromsvätska regelbundet?
Herre heliga batman vilka bromsar jag fick på min gamla gallopperande gris efter ett vätskebyte inkl luftning. :hihi
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Nu kanska jag startar en debatt...Men har du kört på billiga klossar? Kan bli en "glasyta" på skivan. Då spelar det ingen roll vad du har för klossar eller annat. Blir som olja på skivan. Det är ju inte så mycket skiva att slipa så byte rekomenderas.
Du kan ju prova med att planslipa skivan om du känner någon som kan fixa det. Om skivan är ok så bör det räcka med 0,1-0,15 per sida.

Tänkte också på det. Heter galling på engelska. Man kan googla. Eller köpa en ISR-skiva. EBC kanske har en skiva som funkar. Att slipa är nog det bästa att testa först.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Inte för att vara den.
Men du har bytt bromsvätska regelbundet?
Herre heliga batman vilka bromsar jag fick på min gamla gallopperande gris efter ett vätskebyte inkl luftning. :hihi
Inte för att vara den, men bromsvätska är, precis som alla andra vätskor, inkompressibel, och blir alltså inte sämre med tiden, ur perspektivet att överföra ett tryck från en kolv till några andra. Däremot är den hygroskopisk, förutsatt att du har en glykolbaserad bromsvätska, vilket gör att du får lägre kokpunkt, vilket extremt sällan är några problem i normal vardagstrafik. Gammal bromsvätska blir smutsig, precis som alla delar i bromssystemet, så den ska ändå bytas med jämna mellanrum, och alla kolvar ska göras rent, men gammal budgetbromsvätska överför kraften precis lika bra som ny superduperfinbromsvätska.

Den stora skillnaden du märkte berodde egentligen på att du luftade systemet ;)
 

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Ort
Huskvarna
Hoj
CBR600RR
men gammal budgetbromsvätska överför kraften precis lika bra som ny superduperfinbromsvätska.

Jag håller inte med dig! :gnissla
När bromsvätskan blir varm och sedan kall sker en gasväxling som skapar vatten i bromssystemet från luftfuktigheten. Hydraul vätskan kan inte komprimeras med det kan vattnet. Vattnet som dessutom har mycket lägre kokpunkt än hydraul vätskan tål inte värmen som bildas av rörelseenergin.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag håller inte med dig! :gnissla
När bromsvätskan blir varm och sedan kall sker en gasväxling som skapar vatten i bromssystemet från luftfuktigheten. Hydraul vätskan kan inte komprimeras med det kan vattnet. Vattnet som dessutom har mycket lägre kokpunkt än hydraul vätskan tål inte värmen som bildas av rörelseenergin.

Vatten kan inte komprimeras. Däremot kan gasblåsor uppstå i vattnet pga värmen vid inbromsning.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag håller inte med dig! :gnissla
När bromsvätskan blir varm och sedan kall sker en gasväxling som skapar vatten i bromssystemet från luftfuktigheten. Hydraul vätskan kan inte komprimeras med det kan vattnet. Vattnet som dessutom har mycket lägre kokpunkt än hydraul vätskan tål inte värmen som bildas av rörelseenergin.

Nope. Vatten kan inte komprimeras. Det är precis lika stumt som hydraulvätska.
Däremot har vatten lägre kokpunkt men det leder vanligen inte till några problem vid normal körning.
Det är först om man "pressar" bromsarna lite så det blir ordentligt varmt som det blir så varmt att vattnet förångas och det bildas ångblåsor som är kompressibla.
Men det skall inte märkas någonting av det förrän bromsarna blir ganska rejält varma.

Det betyder ju inte att man inte ska byta bromsvätskan. Det är en fantastiskt bra idé att byta den. Dels för att du får bort vatten som ju kan ställa till med problem när du pressar bromsarna vilket ju också är när du behöver dom som bäst. Dels är vatten i bromsvätskan dållgt eftersom det ökar risken för korrosion i bromssystemet och det är ju rätt dåligt.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Inte för att vara den.
Men du har bytt bromsvätska regelbundet?
Herre heliga batman vilka bromsar jag fick på min gamla gallopperande gris efter ett vätskebyte inkl luftning. :hihi

Vätskan är helt sprojlans ny. Igen.

Tänkte också på det. Heter galling på engelska. Man kan googla. Eller köpa en ISR-skiva. EBC kanske har en skiva som funkar. Att slipa är nog det bästa att testa först.

Nu kanska jag startar en debatt...Men har du kört på billiga klossar? Kan bli en "glasyta" på skivan. Då spelar det ingen roll vad du har för klossar eller annat. Blir som olja på skivan. Det är ju inte så mycket skiva att slipa så byte rekomenderas.
Du kan ju prova med att planslipa skivan om du känner någon som kan fixa det. Om skivan är ok så bör det räcka med 0,1-0,15 per sida.

Känner ingen sån :gnissla

Kan man slipa för hand?

Har kört på både billiga och org. klossar. Det har gått rätt lång tid så kommer inte riktigt ihåg i vilken ordning.

Finns den misstanken så är det dags för rengöring av bromsskiva och belägg. Själv använder jag aceton och toapapper till bromskivan och häller aceton på bromsbeläggen. För att få bort olja från beläggen.

1a gången jag gjort rengöring med aceton låste jag framhjulet på Sprint RS vid 1a inbromsningen efter rengöring.
För jag klämnde till som "vanligt". Så ta det varligt efter rengöring.
https://www.biltema.se/bygg/farg/rengoringsmedel/aceton-2000030019

Jag har kört med bromsrengöring men blir sugen på att göra det igen bara för att utesluta alternativet. Det är ju enklast och billigast.
 
Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Nja slipa för hand vet jag inte. Ytan blir hård så få skivan användbar kräver nog maskin..
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det kan mycket väl vara slangen. Stålspunna slangar är mycket bättre än original men inte på något vis oförstörbara. Jag har själv haft en stålspunnen slang som var boven i dramat när jag höll på med bromsar på en r1:a en gång. Köper man bra kvalitetsslangar så brukar det sällan vara nåt man behöver oroa sig för men det finns så mycket på marknaden idag jämfört med för tjugo år sen så man får passa sig lite.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top