REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 18 av 18
  1. #1
    FÖRrBANNAD Marks avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Heineken
    Inlägg
    9 992

    Sliter man ut en stålompsunnen bromsslang?

    Har en KTM 660 från -04 som är svår att få bra bromsverkan fram på. När jag kör bana blir jag tröttast i höger underarm för jag måste pressa bromshandtaget så hårt för att få en ok inbromsning. Att få den att lyfta bakhjulet är bara att glömma. Har provat olika belägg samt kört många meter med frambromsen på i olika omgångar på olika sätt osv. Det är nog inte fel på beläggen. Skivan ser och känns oxå bra.

    Felet kan såklart vara uppe på styret, slangen eller nere i oket. Finns det något bra sätt att börja felsöka?

    Jag har kört rätt många mil sen 2004 men inte dom senate fem åren. Skulle tippa på att hojen gått ca 3000 mil.
    Att sköta sig är att se till att man hinner med det roliga.


    Moderator i Överflödiga Diskussioner och Göteborg

    Some play hard to get, I play hard to want *̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*

  2. #2
    Medlem Jolle55s avatar
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Huskvarna
    Hoj
    CBR600RR
    Inlägg
    58
    Ingen dumförklaring nu, men har du gjort helt vanlig service på bromsarna?

    Vid 3000 mil är det säkert läge att byta packningar i oket, kanske renovera huvudcylindern.
    Har bromsarna alltid varit kassa eller har de blivit sämre med åren?

  3. #3
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    16 172
    Slangarna sits inte men låter som dags för renovering av pumpen och service av oket. Och ett par nya pads.
    Boris KTM Service - Följ mina äventyr i garaget

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 617
    Bromskolvarna i oket går lätt att trycka in med fingrarna ? Går det oket OK.
    Går kolvarna inte lätt trycka in med fingrarna så är det dags för översyn.
    Säkra alla kolvar utom en med buntband. Blås ut den återstående med tryckluft men ha en trä eller plastbit som tar emot så kolven inte skadas.
    Gör rent kolven med Vita sidan på kökssvamp.
    Lyft ut "O"-ringarna med O-ringsverktyg Biltema 20326.
    Gör ren cylindern / O-ringsspåren med en ren tandborste och tryckluft.
    Lite bromscylindersilikonfett på bromskolven och tryck in kolven.
    Torka bort överflödigt fett med tex toapapper.
    Säkra kolven med buntband och blås ut nästa kolv med tryckluft.
    Belägg med bra friktion är Brembo röda eller EBC Double H enligt min erfarenhet.
    Brukar handla här men finns säkert också hos andra
    https://www.demon-tweeks.com/se/moto...raking/pads/#/
    https://www.biltema.se/bilvard/smorj...ett-2000017184

    Vad det gäller bromsslang, kontrollera att det är fritt flöde genom slangen i båda riktningarna. Med tex tryckluft.
    Vill man vara riktigt säker så blåser man en liten kula genom slangen.
    Fastnar kulan inte (testa båda rikningarna) verkar slangen OK.

    Fastnar kulan, ja då dags för ny slang. Själv handlat hos Speeding.
    https://www.speeding.nu/
    och för dig som bor i Gbg är det ju nästgårds, ligger i industriområdet på höger sida av E40 strax före Borås på Viaredsvägen.
    Men hittar du någon Hydroscandfilial i Gbg som grejar det, lämna gärna adressen här.
    Filialen i Mölndal där jag handlar i jobbet hade inga lämpliga slangar / banjokopplingar hemma.
    Senast redigerat av Comeback den 2019-01-08 klockan 19:42.
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

  5. #5
    FÖRrBANNAD Marks avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Heineken
    Inlägg
    9 992
    Kort sammanfattning:
    1. det är inte slangen
    2. Plocka ner uppe och nere och sätt ihop.
    Att sköta sig är att se till att man hinner med det roliga.


    Moderator i Överflödiga Diskussioner och Göteborg

    Some play hard to get, I play hard to want *̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*

  6. #6
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    12 732
    Beror väl på var man placerar rumpan när man bromsar men jag tycker ju inte riktigt att en 660 är så benägen att lyfta bakhjulet från marken. Börjar vara länge sedan jag ägde en men jag vill minnas den som att den hellre tappar greppet före den lyfte rumpan om man inte går fram på hojen väldigt mycket.
    Och det var väl just vid inbromsningar som den inte kändes som en sådär jättelätt hoj. I övrigt känns den nog i körbarhet lättare än vad den egentligen är.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  7. #7
    FÖRrBANNAD Marks avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Heineken
    Inlägg
    9 992
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Beror väl på var man placerar rumpan när man bromsar men jag tycker ju inte riktigt att en 660 är så benägen att lyfta bakhjulet från marken. Börjar vara länge sedan jag ägde en men jag vill minnas den som att den hellre tappar greppet före den lyfte rumpan om man inte går fram på hojen väldigt mycket.
    Och det var väl just vid inbromsningar som den inte kändes som en sådär jättelätt hoj. I övrigt känns den nog i körbarhet lättare än vad den egentligen är.
    Jag har haft hojen sen -06 och har kunnat lyfta på hojens rumpa förut. Nu är det inte ens nära. Under goda förutsättningar släpper det inte för mig. Jag kör mest på race-ostar och dom biter på rätt bra när dom rullat en liten stund.
    Att sköta sig är att se till att man hinner med det roliga.


    Moderator i Överflödiga Diskussioner och Göteborg

    Some play hard to get, I play hard to want *̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*

  8. #8
    Medlem Ryddarns avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Växjö
    Hoj
    Honda CB900 -79
    Inlägg
    600
    Känns bromsen svårdoserad? Du klämmer som fanken och antingen låser den hjulet eller så biter det knappt.
    I så fall skulle du kunna pröva en bromscylinder med mindre diameter. Du får dra in greppet längre men får mer kraft och kontroll.
    --
    Följ en mans stilla färd ner i vansinnet
    http://www.sporthoj.com/forum/showth...birth-of-a-HPD

  9. #9
    FÖRrBANNAD Marks avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Heineken
    Inlägg
    9 992
    Citat Ursprungligen postat av Ryddarn Visa inlägg
    Känns bromsen svårdoserad? Du klämmer som fanken och antingen låser den hjulet eller så biter det knappt.
    I så fall skulle du kunna pröva en bromscylinder med mindre diameter. Du får dra in greppet längre men får mer kraft och kontroll.
    Nej, den är kass hela tiden. Som att bromsslangen är gjord av wellpapp eller beläggen oljiga.
    Att sköta sig är att se till att man hinner med det roliga.


    Moderator i Överflödiga Diskussioner och Göteborg

    Some play hard to get, I play hard to want *̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 617
    Citat Ursprungligen postat av Mark Visa inlägg
    Nej, den är kass hela tiden. Som att bromsslangen är gjord av wellpapp eller beläggen oljiga.
    Finns den misstanken så är det dags för rengöring av bromsskiva och belägg. Själv använder jag aceton och toapapper till bromskivan och häller aceton på bromsbeläggen. För att få bort olja från beläggen.

    1a gången jag gjort rengöring med aceton låste jag framhjulet på Sprint RS vid 1a inbromsningen efter rengöring.
    För jag klämnde till som "vanligt". Så ta det varligt efter rengöring.
    https://www.biltema.se/bygg/farg/ren...ton-2000030019
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

  11. #11
    Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya 3 cls avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Svenshögen
    Hoj
    Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
    Inlägg
    1 235
    Nu kanska jag startar en debatt...Men har du kört på billiga klossar? Kan bli en "glasyta" på skivan. Då spelar det ingen roll vad du har för klossar eller annat. Blir som olja på skivan. Det är ju inte så mycket skiva att slipa så byte rekomenderas.
    Du kan ju prova med att planslipa skivan om du känner någon som kan fixa det. Om skivan är ok så bör det räcka med 0,1-0,15 per sida.

  12. #12
    AKA qwertyuiopå SJPs avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Kung i mitt hem
    Hoj
    Sucka surfemti & vansinnesgrön plastmisil
    Inlägg
    9 783
    Inte för att vara den.
    Men du har bytt bromsvätska regelbundet?
    Herre heliga batman vilka bromsar jag fick på min gamla gallopperande gris efter ett vätskebyte inkl luftning.
    //Stefan

  13. #13
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Z750 -80 Z750 LTD Twin -82 DR600 -86 TDM900 -02
    Inlägg
    831
    Citat Ursprungligen postat av 3 cl Visa inlägg
    Nu kanska jag startar en debatt...Men har du kört på billiga klossar? Kan bli en "glasyta" på skivan. Då spelar det ingen roll vad du har för klossar eller annat. Blir som olja på skivan. Det är ju inte så mycket skiva att slipa så byte rekomenderas.
    Du kan ju prova med att planslipa skivan om du känner någon som kan fixa det. Om skivan är ok så bör det räcka med 0,1-0,15 per sida.
    Tänkte också på det. Heter galling på engelska. Man kan googla. Eller köpa en ISR-skiva. EBC kanske har en skiva som funkar. Att slipa är nog det bästa att testa först.

  14. #14
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    19 970
    Citat Ursprungligen postat av SJP Visa inlägg
    Inte för att vara den.
    Men du har bytt bromsvätska regelbundet?
    Herre heliga batman vilka bromsar jag fick på min gamla gallopperande gris efter ett vätskebyte inkl luftning.
    Inte för att vara den, men bromsvätska är, precis som alla andra vätskor, inkompressibel, och blir alltså inte sämre med tiden, ur perspektivet att överföra ett tryck från en kolv till några andra. Däremot är den hygroskopisk, förutsatt att du har en glykolbaserad bromsvätska, vilket gör att du får lägre kokpunkt, vilket extremt sällan är några problem i normal vardagstrafik. Gammal bromsvätska blir smutsig, precis som alla delar i bromssystemet, så den ska ändå bytas med jämna mellanrum, och alla kolvar ska göras rent, men gammal budgetbromsvätska överför kraften precis lika bra som ny superduperfinbromsvätska.

    Den stora skillnaden du märkte berodde egentligen på att du luftade systemet
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  15. #15
    Medlem Jolle55s avatar
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Huskvarna
    Hoj
    CBR600RR
    Inlägg
    58
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    men gammal budgetbromsvätska överför kraften precis lika bra som ny superduperfinbromsvätska.
    Jag håller inte med dig!
    När bromsvätskan blir varm och sedan kall sker en gasväxling som skapar vatten i bromssystemet från luftfuktigheten. Hydraul vätskan kan inte komprimeras med det kan vattnet. Vattnet som dessutom har mycket lägre kokpunkt än hydraul vätskan tål inte värmen som bildas av rörelseenergin.

  16. #16
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Z750 -80 Z750 LTD Twin -82 DR600 -86 TDM900 -02
    Inlägg
    831
    Citat Ursprungligen postat av Jolle55 Visa inlägg
    Jag håller inte med dig!
    När bromsvätskan blir varm och sedan kall sker en gasväxling som skapar vatten i bromssystemet från luftfuktigheten. Hydraul vätskan kan inte komprimeras med det kan vattnet. Vattnet som dessutom har mycket lägre kokpunkt än hydraul vätskan tål inte värmen som bildas av rörelseenergin.
    Vatten kan inte komprimeras. Däremot kan gasblåsor uppstå i vattnet pga värmen vid inbromsning.

  17. #17
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Inlägg
    4 638
    Citat Ursprungligen postat av Jolle55 Visa inlägg
    Jag håller inte med dig!
    När bromsvätskan blir varm och sedan kall sker en gasväxling som skapar vatten i bromssystemet från luftfuktigheten. Hydraul vätskan kan inte komprimeras med det kan vattnet. Vattnet som dessutom har mycket lägre kokpunkt än hydraul vätskan tål inte värmen som bildas av rörelseenergin.
    Nope. Vatten kan inte komprimeras. Det är precis lika stumt som hydraulvätska.
    Däremot har vatten lägre kokpunkt men det leder vanligen inte till några problem vid normal körning.
    Det är först om man "pressar" bromsarna lite så det blir ordentligt varmt som det blir så varmt att vattnet förångas och det bildas ångblåsor som är kompressibla.
    Men det skall inte märkas någonting av det förrän bromsarna blir ganska rejält varma.

    Det betyder ju inte att man inte ska byta bromsvätskan. Det är en fantastiskt bra idé att byta den. Dels för att du får bort vatten som ju kan ställa till med problem när du pressar bromsarna vilket ju också är när du behöver dom som bäst. Dels är vatten i bromsvätskan dållgt eftersom det ökar risken för korrosion i bromssystemet och det är ju rätt dåligt.
    The man, the myth, the concept.

  18. #18
    FÖRrBANNAD Marks avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Heineken
    Inlägg
    9 992
    Citat Ursprungligen postat av SJP Visa inlägg
    Inte för att vara den.
    Men du har bytt bromsvätska regelbundet?
    Herre heliga batman vilka bromsar jag fick på min gamla gallopperande gris efter ett vätskebyte inkl luftning.
    Vätskan är helt sprojlans ny. Igen.

    Citat Ursprungligen postat av Björn F Visa inlägg
    Tänkte också på det. Heter galling på engelska. Man kan googla. Eller köpa en ISR-skiva. EBC kanske har en skiva som funkar. Att slipa är nog det bästa att testa först.
    Citat Ursprungligen postat av 3 cl Visa inlägg
    Nu kanska jag startar en debatt...Men har du kört på billiga klossar? Kan bli en "glasyta" på skivan. Då spelar det ingen roll vad du har för klossar eller annat. Blir som olja på skivan. Det är ju inte så mycket skiva att slipa så byte rekomenderas.
    Du kan ju prova med att planslipa skivan om du känner någon som kan fixa det. Om skivan är ok så bör det räcka med 0,1-0,15 per sida.
    Känner ingen sån

    Kan man slipa för hand?

    Har kört på både billiga och org. klossar. Det har gått rätt lång tid så kommer inte riktigt ihåg i vilken ordning.

    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Finns den misstanken så är det dags för rengöring av bromsskiva och belägg. Själv använder jag aceton och toapapper till bromskivan och häller aceton på bromsbeläggen. För att få bort olja från beläggen.

    1a gången jag gjort rengöring med aceton låste jag framhjulet på Sprint RS vid 1a inbromsningen efter rengöring.
    För jag klämnde till som "vanligt". Så ta det varligt efter rengöring.
    https://www.biltema.se/bygg/farg/ren...ton-2000030019
    Jag har kört med bromsrengöring men blir sugen på att göra det igen bara för att utesluta alternativet. Det är ju enklast och billigast.
    Senast redigerat av Mark den igår klockan 18:51.
    Att sköta sig är att se till att man hinner med det roliga.


    Moderator i Överflödiga Diskussioner och Göteborg

    Some play hard to get, I play hard to want *̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Arne Anka

Old Badger
Vill du annonsera ovan? Klicka här