Oljenivå gaffelben

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Står i begrepp att serva gaffelbenen. Att rätt mängd olja fylls på anges i servicemanualen både till volym och distans från toppen av yttre röret, si bifogad bild.
I manualen står inget om i vilken position det yttre gaffelbenet ska stå när man mäter avståndet ner till oljan, är det gängse standard att benet skall vara helt komprimerat (som jag läst lite varstans, inte i sagda manual dock)?

showa.PNG
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Liten trådkapning, jag har monterat distanser invändigt i ett par gaffelben, som hindrar dem från att fjädra ut. Nu ska jag fylla på gaffelolja men frågan är om det ska vara mindre mängd olja i, eller kanske samma som original? En originalgaffel går ju att komprimera fullt ihop med oljan tänker jag.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
J_Park skrev:
Står i begrepp att serva gaffelbenen. Att rätt mängd olja fylls på anges i servicemanualen både till volym och distans från toppen av yttre röret, si bifogad bild.*
I manualen står inget om i vilken position det yttre gaffelbenet ska stå när man mäter avståndet ner till oljan, är det gängse standard att benet skall vara helt komprimerat (som jag läst lite varstans, inte i sagda manual dock)?
Om manualen inte anger hela förloppet blir det gissning.

Normalt sett kollar man nivå med gaffel hoptryckt och fjäder + e,v distans urtagna.

Då kanske det är bättre att köra på uppmätt volym istället, men då ska man vara säker på att gaffeln är helt tömd på olja först.

Liten trådkapning, jag har monterat distanser invändigt i ett par gaffelben, som hindrar dem från att fjädra ut. Nu ska jag fylla på gaffelolja men frågan är om det ska vara mindre mängd olja i, eller kanske samma som original? En originalgaffel går ju att komprimera fullt ihop med oljan tänker jag.
Samma oljevolym som original men ska man vara petig ska du dra bort volymen distanserna bygger.
Däremot kan du fylla lite mer olja för mer progressivitet om du kortat fjädringsvägen mycket och gaffeln vill bottna.
 

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Ja, skjut ner det i botten.

Om manualen inte anger hela förloppet blir det gissning.

Normalt sett kollar man nivå med gaffel hoptryckt och fjäder + e,v distans urtagna.

Då kanske det är bättre att köra på uppmätt volym istället, men då ska man vara säker på att gaffeln är helt tömd på olja först.

Tack för input. Fyller på volym enligt manual, kollar nivå med benet helt komprimerat, stämmer det hyfsat ska det nog vara så.
 
Gick med
20 Aug 2022
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki gs500 1978
Lånar denna tråd kort.
Ja bygger på en Suzuki gs 500 från 1978. Tänkte byta packboxar och gaffelolja. Någon som vet hur jag kan ta reda på hur mkt olja jag ska i med? Mailade lelles som inte kunde hjälpa mig.
Har såklart ingen manual till cykeln..
Med vänlig hälsning, Anders
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Vad händer om man har liiite mer olja än specat i ett gaffelben? Blir det större slitage? Blir den styvare? Går det sönder?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad händer om man har liiite mer olja än specat i ett gaffelben? Blir det större slitage? Blir den styvare? Går det sönder?

Det blir styvare i slutet av slaget med mer olja tills du fyllt på så mycket att du får vätskeslag i slutet av slaget och gaffeln blir totalt stum när luften komprimerats till ~0.
 
  • Gilla
Reaktioner: RN
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top