Vad ska jag välja?

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Hoho, god fortsättning på er!
Jag börjar bli sugen på 1000 cc sporthoj igen efter två år på en Ktm 690 o en 990 Superduke. Skitskoj hojar men ibland är suget på ett jäkla ös stort. Jobbiga problem!
De jag väljer på är:
Honda Fireblade 2009-
Zx10r -2009
Gsxr 1000 -2009
R1 -2007-
Sen har jag aldrig riktigt tyckt att Bmw har haft med sporthojar att göra men så kom ju s1000rr -2009.
Välj åt mig:)
Vill att den ska vara rymlig, är 190 cm lång.
Radfyra är ett krav denna gång, därav alternativen.
Har kört dem alla förutom Bmw’n men var ett tag sedan förutom Hondan som jag gasade lite med förra året. Den är lite trång va??(men grymt bra).
Helst max 70 ksek och det känns som att bmw ligger 10 tusen upp från övriga? (Värt det kanske?).
Finns inget bättre när man bestämt sig och man får kolla Blocket dagarna i ända:).
Ursäkta min egentligen meningslösa trådstart men ni kanske har något som kan få mig att välja just den hojen.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad det gäller storleken kolla här. Men tänk på att man kan tex höja sadeln. Sänka fotpinnar osv.
http://cycle-ergo.com/
Vad det gäller problem barnsjukdomar läs Reviews hos MCN.
Vill man veta vilka problem / barnsjukdomar det finns hos -09 läs Reviews på -10 -11 -12 för det brukar stå på senare Reviews vad som är åtgärdat.......
https://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/

2012 (?) S1000RR fick härdade drev i växellådan så man slipper en julgran på oljepluggen.

Men till sist är det ju provkörningen som gäller.
Hade det bara varit utseendet så hade jag valt R1, själv helt bortkollrad.....:rodnar
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
En dag ska du säkert sälja hojen, då blir du förmodligen lättast av med en Kawasaki.
Åk ut och känn hur du sitter på de aktuella hojarna och bocka av dem som du inte gillar.
Kort avstånd till auktoriserad verkstad väger också en del, om jag skulle välja.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En dag ska du säkert sälja hojen, då blir du förmodligen lättast av med en Kawasaki.
Åk ut och känn hur du sitter på de aktuella hojarna och bocka av dem som du inte gillar.
Kort avstånd till auktoriserad verkstad väger också en del, om jag skulle välja.
Håller med. Speciellt om man väljer en hoj nära placering 10.
Något mindre behov om man väljer något av de mest Reliable, typ Honda, Yamaha, Kawa, Sukka
https://www.motorcycle.com/top10/the-10-most-reliable-motorcycle-companies.html/10
 

bloom

Guest
jag gick från 690 till superduke 990 och sedan R1:an. provade en zx10:a men upplevde benvinkeln för extrem. Jag sitter som gjutet på R1:an! 190 lång, kan åka en hel dag utan några bekymmer. Blir det en R1 så rekommenderar jag crossplane motorn.

Bara ut och testköra
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Sällan ser man en sporthoj på gatan idag och de vanligaste på bana är R1 2015- och S1000RR 2009- samt enstaka ZX-10R, kanske lite beroende på var banan är placerad i vårt avlånga land.
GSX-R1000 har rasat rejält sedan 2007 hos banåkare.
Fireblade har tappat sedan 2009-2010.
ZX-10R har inte haft en topp eller en dal i popularitet hos bansmiskare vad jag har noterat på mina bandagar.
R1 2009-2014 är ytterst ovanlig på bana, en trevlig hoj med gott om mos i motorn som man säkert kan göra en bra affär på i inköpet men sen.......
Du skulle kanske titta på nakenhojar som alternativ.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Vad det gäller storleken kolla här. Men tänk på att man kan tex höja sadeln. Sänka fotpinnar osv.
http://cycle-ergo.com/
Vad det gäller problem barnsjukdomar läs Reviews hos MCN.
Vill man veta vilka problem / barnsjukdomar det finns hos -09 läs Reviews på -10 -11 -12 för det brukar stå på senare Reviews vad som är åtgärdat.......
https://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/

2012 (?) S1000RR fick härdade drev i växellådan så man slipper en julgran på oljepluggen.

Men till sist är det ju provkörningen som gäller.
Hade det bara varit utseendet så hade jag valt R1, själv helt bortkollrad.....:rodnar

Tackar för infon, barnsjukdommar som speciellt har med motor, växelåda vill man ju undvika. Blir mer o mer sugen på att prova Bmw’n.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
En dag ska du säkert sälja hojen, då blir du förmodligen lättast av med en Kawasaki.
Åk ut och känn hur du sitter på de aktuella hojarna och bocka av dem som du inte gillar.
Kort avstånd till auktoriserad verkstad väger också en del, om jag skulle välja.

Bara det inte är en 06a den fick jag nästan ge bort:). Ja jag ska ta och prova dem.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
jag gick från 690 till superduke 990 och sedan R1:an. provade en zx10:a men upplevde benvinkeln för extrem. Jag sitter som gjutet på R1:an! 190 lång, kan åka en hel dag utan några bekymmer. Blir det en R1 så rekommenderar jag crossplane motorn.

Bara ut och testköra

Jag gick från R1 -04 till 690 sen 990:). R1an sitter man rätt bekvämt på har jag för mig.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Sällan ser man en sporthoj på gatan idag och de vanligaste på bana är R1 2015- och S1000RR 2009- samt enstaka ZX-10R, kanske lite beroende på var banan är placerad i vårt avlånga land.
GSX-R1000 har rasat rejält sedan 2007 hos banåkare.

Fireblade har tappat sedan 2009-2010.
ZX-10R har inte haft en topp eller en dal i popularitet hos bansmiskare vad jag har noterat på mina bandagar.
R1 2009-2014 är ytterst ovanlig på bana, en trevlig hoj med gott om mos i motorn som man säkert kan göra en bra affär på i inköpet men sen.......
Du skulle kanske titta på nakenhojar som alternativ.

Ja verkar vara så. Framöver blir det nog bara typ 2 dagar bana/år (Gotland ring).
Nakenhojar går bort denna gång, jag ska vara coolast i stan och köpa mig ett nytt Ghostrider skinnställ!!!:) (skämt för er som inte förstod det).
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag älskade min GSX-R750 från 2006. Man satt otroligt bekvämt och skyddat på den. Kompisens zx-6 var helt hopplös i det avseendet.
Jag hade helt gått efter bekvämlighet, utseende och hjärta. Och vilken som är snyggast borde ju vara ganska enkelt för dig att utse :gnissla
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Jag älskade min GSX-R750 från 2006. Man satt otroligt bekvämt och skyddat på den. Kompisens zx-6 var helt hopplös i det avseendet.
Jag hade helt gått efter bekvämlighet, utseende och hjärta. Och vilken som är snyggast borde ju vara ganska enkelt för dig att utse :gnissla

Ja jag hade faktisk en sån själv för några år sedan men en 2004a. Just r1, gixxer och Bmw sitter man bättre på om man är lite små lång inbillar jag mig.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Ja, sant. Bor i Stockholm så hyfsat nära till de flesta verkstäder i alla fall. Hm måste kolla var de servar Bmw.

Du har t ex Motorrad i Upplands-Väsby om du väljer BMW.
Ett annat sätt att få lite koll på de olika modellernas svagheter kan vara att kolla här på SH i antingen modellspecifika trådar eller i mektrådarna.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Turgubbe:tummenupp. Den s1000rr som du är nyfiken på ser bra ut, låga mil och välskött.
S1000RR håller priset bättre än någon annan hoj, kanske till och med bättre än Ducati.
I slutändan är det ändå du själv som bestämmer vad den är värd, kom ihåg att den är 9 år.
Och drevhistorian i inlägg 2.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Aprilia RSV4 funkar fint med mina 193cm varför inte "go for the real thing"? Om du nu gillar sporthojar?
Radfyra, känns inte det lite -80,-90 tal?
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Jag känner minst 4 pers som har fått ras på sina s1000rr samt läst om fler. Vet inte om det är representativt för modellen, eller om dom haft extrem otur? Jag gissar själv att kawwan samt Suzukin av dom modeller du listade har minst fel. Även cbr 1000 känner jag flera som fått renovera lådan, jag kör en sådan själv och hade en zx10r innan Hondan är bekvämare.

Tror R1 är bekvämast av dom.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top