MC-forum verkar ute?

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Mäkinen, jag är med i gruppen Det gamla Stockholm. Ett skräckexempel på folk som postar utan att läsa andras svar. Samma årtal skickas in gång på gång på gång. Sen bråkar dom som fan. Vuxna (rätt gamla) hanterar konflikter väldigt dåligt. Roligt och lite tragiskt på samma gång. besserwissrar och lättkränkta i en härlig mix. 90 000 medlemmar. Vad kan gå fel? :hihi
 

Richthofen

_-//Richthofen\\-_
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT09 2021
Var det inte något företag som köpte sporthoj.com och forumet? Har ett svagt minne att det inte blev till det bättre.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Öppna upp ot så alla trådar syns , finns massa godbitar från förr.

Var full rulle på helgerna när folk satt och spamma och dribbla.

Vissa efter ett helrör jackdanienls och enligt vissa inlägg röktes det nog mycket persilja.
Var riktigt underhållande.

Ot forum behövs , utsidan.se är la det enda som lever starkt med ett ot där det startas
några trådar per år

Finns rätt mycket folk med olika kompetenser här så man kanske inte behöver fråga
saker på andra forum och facebook.

Var ju en för länge sedan som satt på ett offshoresupplyship i sydkineskiska sjön
och hade bråttom som fan o få reda på vad man hade i betong för att göra det tätt
under vatten....dom skulle täta ett läckande borrhål på havsbotten:rofl

#typdeepwaterhorizoneller nått:crash
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag har hängt på forum sedan 28.8 modemen kom. Windows 3.1 någon? Jag har varit med och träffat internetkompisar irl för första gången. Fått kompisar (och ovänner) för livet. Man kommer hem och slår på datorn på fredag, öppnar en öl, hänger av sig jackan och loggar in. Surrar med folk över hela landet och grannländerna. Garvar så det stänker på skärmen, det råddas med träffar av olika slag, lägger upp bilder och klipp. Ot är hett på fredagar och lördagar.
Sedan börjar det dala, det snackas om vad det beror på, vad man ska göra. Det är liknande över hela internet. Det är ju inte det att folk inte har tid. De byter, som ni alla vet, till Facebook som sedan ersattes med insta, Twitter osv osv. Ja Facebook är ute och mossigt men det verkar passa rätt många hojåkare där medelåldern är hög.

Var det så på SH? Jag har hängt här i 12-15 år. Visst var det mera "Bomba satan" förr men träffades ni i någon större utsträckning? RoLLER bombade även Björkfjärden (Birka ni vet) med sin båt. Måååånga år sedan.

Jaja, jag har inget unikt recept. Om folk kunde bjuda på sig själva, sina projekt, lägga upp mera bilder (i större format) och om folk gav lite mer feedback till de som postar. Lite för mycket tystnad, besserwissrande och jante eller?
På SH har folk användarnamn och lite påhittade orter och döljer regnr. Lite 2002 va? På FB är det inte så vanligt. Kul när gamla forumkompisar hör av sig när man ser både namn och bild.

Det hade varit kul att se andras bilder från sommarens resor. En skryttråd om hur långt folk kört, vilka som klotat, den slitnaste kedjan eller vad som helst. Jag startar inga trådar, man vill ju inte förhäva sig. Jag la ut bilder från mina resor i bildtråden vartefter. För övrigt har jag bara varit uppe i 180 med min snabbaste hoj, inte varit längre än Kungshamn i söder, Hagfors i väster, Hofors i norr och Kapellskär i öster. Tror det blev 2500 mil totalt.
Hade tänkt plåta lite rejs men det blev inte av. Å andra sidan är inte detta en sida för att lägga upp bilder. Fotade lite på Bulten men de bilderna hamnade på FB.

Försöker scrolla i texten nu men det går inte så bra med paddan.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det är ganska intressant att kolla på eller rättare sagt spekulera i varför forum inte längre är lika intressanta som förr.

Personligen tror jag att det har med olika åldersgrupper att göra.
"Vi" som fanns här i början har blivit äldre och nyrekryteringen har gått dåligt. Yngre människor tenderar att ha andra sociala plattformar eller snarare sociala umgängesformer.
Givetvis är åldern inte på något sätt huggen i sten. Det är många yngre och äldre för den delen som kommer och går här, men ser man till de stora grupperna.
Det tror jag för övrigt vore något som SH skulle kunna kolla närmare på. Det är ju bara dra ut lite statistik på ålder och bostadsort på alla medlemmar och sen se vilken grupp man bör få in mera av. Unga boendes på landet, pensionärer i storstäder eller flera medelålders sporthojåkande från förorten.

Är lite osäker om Facebook skulle ha ersatt den nya generationens informationstörst.
Om jag letar efter någon större mc-grupp får jag inte fram något vettigt.
Visst finns det någon stor, men dessa är ungefär som att endast surfa i OT-delen här på SH. Det ger inget förutom en snygg bild eller video som man ger ett like på.
Skulle man fråga en lite mera djupare fråga om något så får man bara någon wanna-be som vet allt som svara drygt baserat på dennes personliga åsikter.
Typ "äR du dUm i HuvudEt!!! Ful!!"
Och det enda man frågade själv var "Hur får man loss den här delen".
På ett forum kan du får en bra beskrivning och ibland till och med bilder på hur du skall gå tillväga.

Köp/sälj-grupper finns det däremot hur många som helst och de funkar ju bättre på Facebook.

Så hur tror ni att man skulle behöva göra för att få in mera folk, från mera varierande kategorier, hit till SH?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Inte för att vara petig men först ber du om mer aktivitet på SH men postar bilder på FB. :fakta :hej

Jag hade detta i åtanke
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?286350-Bulten-2018-10-21
1800 visningar, en gillamarkering, inga kommentarer. Kollar man vidare i den forumdelen så finns det flera poster med 8000 visningar ett par gillamarkeringar och noll kommentarer.

Varför göra sig besväret? Kollar man på FB så är det massor med likes, kommentarer, surr och jargong kring bilder från fotokurvan. Väldigt trevliga, inbjudande och mycket proffsiga fotografer i gruppen och i kurvan.

Så om jag fotar med kameran så lägger jag upp bilderna på FB. Jag behöver inte förminska bilderna. Dock drar FB ner bildkvalitén lite men det är ok tycker jag. Sen är det bara att bläddra igenom bilderna på helskärm. :tummenupp

Jag ser att många av fotograferna slutat posta inlägg här. Tråkigt för SH. Jag har läst debatterna kring de som kör på Bulten kontra bandagar och de som tävlar. Det kan ha spelat in.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vill man ha ”likes” är Facebook grejen.

Vill man föra resonemang, utbyta kunskap osv så gäller forum.


Buy quality, cry once
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vill man ha ”likes” är Facebook grejen.

Vill man föra resonemang, utbyta kunskap osv så gäller forum.

Buy quality, cry once

Sanningen är att Facebook känner till en skrämmande mängd saker om oss. Hela verksamheten är beroende av att titta på vad vi gör på Facebook, samt att spåra vad vi gör på internet via sociala medier plug-ins (som möjligheten att "gilla" en nyhet på en tredje parts webbplats) och spåra apparna vi installerar på våra telefoner.

http://www.msn.com/sv-se/nyheter/te...-här-tar-du-reda-på-vad/ss-AAvuzTI?ocid=ientp

Dessutom ger jag bort rättigheten till min bild. Nu är jag inte någon mästerfotograf så problemet är inte stort för min del .

Sedan är jag kanske inte så modärn när det gäller gillaknappen. Nedanstående bild är en bra bild om jag ser den som fotointresserad men som motorcykelintresserad måste jag vara diplomatisk... :tungan

SMALLHoj%20och%20cross%20Bulten%20181021%20057%20BW.jpg

Visst är det kul att bli uppskattad och visst kollar jag om någon gillar det jag postat men för min del är det inte därför jag är här...
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
SHbladet är kul. Det går inte många timmar förrän man klickar fram nåt i detta forum utan att för den skull vara inloggad. Goglar man nåt hojspecifikt på nätet rörande rep eller annat så nog dyker det upp bortglömda trådar härifrån som man inte hittar om man söker direkt på SHforat.. fejan är bra också och är med i några aktiegrupper.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tror det är fler applikationer/plattformar/forum som konkurrerar om vår tid framför datorn nuförtiden.
Många av dom som hängde här för länge sen har vuxit upp, skaffat familjer etc, samtidigt som nyrekryteringen till såna här forum minst sagt laggar. Yngre förmågor håller sina dialoger på annan plats. Utöver detta är det färre och färre yngre som faktiskt skaffar hoj. För säg 10-20 år sen var drömmen en egen hoj för många. Inte så mycket nu misstänker jag.
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
Vet inte om en bidragande orsak är att Sporthoj (kanske gäller andra forum) upplevs bäst vid datorn? Men idag surfar de flesta via mobil/surfplatta och det gissar jag uppmuntrar att man är i sociala medier snarare än forum.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top