MC-forum verkar ute?

Jajjejaj

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2014
Ort
Rättvik
Hoj
Ktm 350 sx
Återgått till mc-åkningen efter ett antal års paus, och reagerar på att alla forum är närmast stendöda. Detta, enduromx och soe. Minskar åkningen eller har forum ersatts av facebookgrupper eller dyl?
Mindre dator/mobilanvändning är ju knappast svaret...
Tråkigt i alla fall!
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
För många är ju hojåka en sommaraktivitet... iallafall för oss som bara kör sporthoj, aktiviteten på det här forumet brukar ta fart när första tussilagon är synlig.(tussilago är förövrigt smeknamn på RD350...först i diket på våren)????????????
 

Jajjejaj

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2014
Ort
Rättvik
Hoj
Ktm 350 sx
För många är ju hojåka en sommaraktivitet... iallafall för oss som bara kör sporthoj, aktiviteten på det här forumet brukar ta fart när första tussilagon är synlig.(tussilago är förövrigt smeknamn på RD350...först i diket på våren)????????????

Absolut men har varit på SH/soe/enduromx alldeles för många timmar sedan 2003 och min uppfattning är att det är typ 10% aktivitet jämfört med 5-10 år sedan

Forum kanske är ute helt enkelt. Men vet inte om det finns något som ersatt? Behöver komma i kontakt med folk som kör Cross i Dalarna då jag är ny i regionen...
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Absolut men har varit på SH/soe/enduromx alldeles för många timmar sedan 2003 och min uppfattning är att det är typ 10% aktivitet jämfört med 5-10 år sedan

Forum kanske är ute helt enkelt. Men vet inte om det finns något som ersatt? Behöver komma i kontakt med folk som kör Cross i Dalarna då jag är ny i regionen...

Sant att aktiviteten gått ner och att fler använder Farcebuuk men du kan också vara med att se till att SportHoj lever! :fakta

Dessutom finns ungdomarna på andra ställen en Suckerbergs sida...
-Farsan, där är bara gamlingar! :D

Nu känner jag folk i Dalarna men tyvärr ingen som kör Cross. Men dj..lar va goa grusvägar det finns när man lämnar de stora, raka skitvägarna! :)
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det är mest kritiska OT siter som gått ned och då samlar man mindre folk.

Specialforum som sporthoj kan leva vidare om man låter OT leva hyfsat löst.


Folk behöver inte söka sig sig vidare för att det blir för stramt
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Var också borta en bra lång tid, återkom till olika forum och upplevde samma sak som TS. Försökte liva upp här lite men nån tyckte att jag imigrerade och tog över. :crash
Facebook är bra på så vis att det händer mer där, finns också en del roliga grupper jag hänger i, själv är jag admin för några mc-grupper också. :)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Tur att de finns forum,:D för alla sitter inte inne i Facebook träsket...:D

- - - Updated - - -

Tur att de finns forum, för alla sitter inte inne i Facebook träsket...:D
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Tycker formatet på forumet fungerar mycket bättre än Facebook för att hålla diskussioner och kunna följa dem.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tycker formatet på forumet fungerar mycket bättre än Facebook för att hålla diskussioner och kunna följa dem.

Ja facebook är ju helt värdelöst som ersättare till forum. Prova att vara med på ett utrikiskt mc forum med 30000 medlemmar och du får bara oljetrådar i ditt FB flöde. Algoritmerna tror ju att eftersom många skriver kommentarer till inlägget eller likear så gillar just du också det.....

Jag letar också efter FB grupper där folk som faktiskt kan något hänger och inte bra fjortisar som skall köpa en Drac
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Man får hjälpa till och värva över folk från facebookgrupper - inget fel på dom
för lokalt snack men dom måste haja att sporthoj är det som gäller om man
kör hoj och sporthoj har massa folk med erfarenhet och kompetens inom ämnet.

Samlad sida där allt finns istället för massa grupper utan kontakt med varandra
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Facebook är bra på så vis att det händer mer där

Är det inte egentligen den lilla dopaminkicken man får vid "pling" som gör det så attraktivt?

Själv undviker jag pling och använder istället forum och epost när jag själv behagar. Hellre kvalitet framför kvantitet.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Ja facebook är ju helt värdelöst som ersättare till forum.

Försök hitta en tråd i FB du läste för ett tag sedan och kolla kommentarerna till ursprungsinlägget. Är det många kommentarer hittar du aldrig tillbaka till den kommentaren du vill läsa igen.
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Är det inte egentligen den lilla dopaminkicken man får vid "pling" som gör det så attraktivt?

Själv undviker jag pling och använder istället forum och epost när jag själv behagar. Hellre kvalitet framför kvantitet.

Pling?

Jag har inställt på tyst läge så här plingas det inte alls varje gång. :)
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Försök hitta en tråd i FB du läste för ett tag sedan och kolla kommentarerna till ursprungsinlägget. Är det många kommentarer hittar du aldrig tillbaka till den kommentaren du vill läsa igen.

Enkelt att söka upp, och sätt bara premumeration på det du vill få svar på så får du precis som på forum en notis. ;)
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Enkelt att söka upp, och sätt bara premumeration på det du vill få svar på så får du precis som på forum en notis. ;)

Använder inte normalt inte notiser på forum, här blinkar det lite ikoner längst upp som standard. Inget jag valt.

Vad gäller facebook är jag dum i huvudet helt klart, för jag har ett helvete att hitta saker som skrivits tidigare, speciellt när det är många kommentarer till en fråga.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Kanske borde ett Forum som Sporthoj förändras lite med tiden?
Kanske rensa/ strukturera lite bland underforumen, så att de få inlägg som görs inte försvinner i mängden ?
Kanske dax att göra en "facelift" för att kännas modern ?
:va:va
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Programvaran här på sporthoj suger. Det är inte värt besväret att lägga upp en bild.
Är det projekttrådar man är ute efter så finns det forum där det är hyggligt drag och massor med tips. Likaså kompetens när det gäller felsökning.

På Facebook är det enkelt att lägga upp en bild och skriva en bildtext. Man kan lägga upp ett album med 200 bilder lika enkelt. Det tar en stund att ladda upp men det beror på din uppkoppling. Mycket uppskattat.

Det finns massor med grupper man kan gå med i. Grustouring, märkesspecifika grupper, -70-talshojar från Japan, RestoMod-byggen osv. Allt. Det är bara att söka plus att man kollar de förslag som Facebook lägger in flödet.

Jag är med i ca 20 sådana grupper plus några mopedgrupper. Det är en jäkla aktivitet bland moppetrimmarna!

Tyvärr så får man se en massa skit via sina vänner och Facebook-vänner. Där får man tabort eller dölja. T ex sport och politik.

Mitt likes-rekord för en bild är drygt 1700. Annars runt 300 för ett album. Eller visar upp sin hoj och får 60-70 likes och kommentarer och följdfrågor. Varför skulle jag inte gilla Facebook? I mitt flöde ser jag också mina riktiga kompisar och mina andra intressen.

Nu är det lågsäsong för många åkare, högsäsong för byggare. Syns det här? Ryddarn håller på med ett projekt. Det ända pågående här? Hur är responsen på dina 4-5 senaste inlägg med bilder och text? Noll svar, noll gilla.

Det är synd att det är så dött här. Det finns flera vars inlägg jag gärna läser och tips jag tar del av.

Jag vet inte hur många medlemmar SH har men det verkar vara en klick på 10-20 aktiva som skriver, kanske ett 20-tal till som kommer tillbaka då och då. Hur många nya medlemmar är det som är kvar efter ha postat sina frågor eller visat upp sitt bygge?

Någon uppdatering av programvaran här kommer vi väl aldrig att få. Jag försökte lägga ut en bild från min 22-milatripp igår, Stockholm-Norrtälje-Gräddö-Åkerberga-Stockholm. Det funkade inte med imgur heller så jag skiter i det tills vidare.
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Programvaran här på sporthoj suger. Det är inte värt besväret att lägga upp en bild.
Är det projekttrådar man är ute efter så finns det forum där det är hyggligt drag och massor med tips. Likaså kompetens när det gäller felsökning.

På Facebook är det enkelt att lägga upp en bild och skriva en bildtext. Man kan lägga upp ett album med 200 bilder lika enkelt. Det tar en stund att ladda upp men det beror på din uppkoppling. Mycket uppskattat.

Det finns massor med grupper man kan gå med i. Grustouring, märkesspecifika grupper, -70-talshojar från Japan, RestoMod-byggen osv. Allt. Det är bara att söka plus att man kollar de förslag som Facebook lägger in flödet.

Jag är med i ca 20 sådana grupper plus några mopedgrupper. Det är en jäkla aktivitet bland moppetrimmarna!

Tyvärr så får man se en massa skit via sina vänner och Facebook-vänner. Där får man tabort eller dölja. T ex sport och politik.

Mitt likes-rekord för en bild är drygt 1700. Annars runt 300 för ett album. Eller visar upp sin hoj och får 60-70 likes och kommentarer och följdfrågor. Varför skulle jag inte gilla Facebook? I mitt flöde ser jag också mina riktiga kompisar och mina andra intressen.

Nu är det lågsäsong för många åkare, högsäsong för byggare. Syns det här? Ryddarn håller på med ett projekt. Det ända pågående här? Hur är responsen på dina 4-5 senaste inlägg med bilder och text? Noll svar, noll gilla.

Det är synd att det är så dött här. Det finns flera vars inlägg jag gärna läser och tips jag tar del av.

Jag vet inte hur många medlemmar SH har men det verkar vara en klick på 10-20 aktiva som skriver, kanske ett 20-tal till som kommer tillbaka då och då. Hur många nya medlemmar är det som är kvar efter ha postat sina frågor eller visat upp sitt bygge?

Någon uppdatering av programvaran här kommer vi väl aldrig att få. Jag försökte lägga ut en bild från min 22-milatripp igår, Stockholm-Norrtälje-Gräddö-Åkerberga-Stockholm. Det funkade inte med imgur heller så jag skiter i det tills vidare.

Där satt den, mitt i prick med förklaringar om Facebook.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
De grupper jag är med i på Facebook befolkas till viss del av individer som inte läser det som redan skrivits i trådar innan de svarar. Om någon redan har gett ett korrekt svar behövs inte att 100 personer till skriver samma sak.
Programmerarna bakom Facebook verkar inte heller förstå att jag vill ha inlägg sorterade i omvänd kronologisk ordning som det var tidigare. Nu är det nån beräkning beroende på vem jag nyss haft kontakt med som avgör vad som visas. I själva verket borde det ju vara såna jag inte haft kontakt med som visas för i det fallet är jag inte nyligen uppdaterad på levnadssituation eller vad de fick för lunch.

Trycker man på "Senaste" så får man inte heller då inläggen sorterade som de borde. Jag vet att det inte kostar mig mer än min personliga integritet att finnas där. Det hindrar mig inte att tycka att det kunde ha varit bättre.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top