Trött på min Mc-försäkring - Vill byta till billigare och bättre

Rickmax

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2018
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n
Nu är jag trött på min nuvarande mc-försäkring. Har tänkt säga upp den och teckna någon annan. Har ni några tips på mc-försäkringar som fungerar bra för er? Det är en ren djungel med jämförelser på nätet men enligt denna sajt så tipsar dom om Sveda, där jag läste att allrisk ingår, vilket är riktigt bra.

Tacksam för svar
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Länsförsäkringar och Bilsport MC (Moderna försäkringar) är alltid överlägset billigast i all fall för mig, bilsport ligger några hundralappar per år billigare än länsförsäkringar så det är väldigt lika.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Online jämförelse fungerar inte bra till MC är min erfarenhet. Ring runt till alla och jämför. Varierar mellan åren vilka som är prisvärda
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Min årliga enmansutredning ger mig Trygg-Hansa på sportcyklar, IF på klassiker o Bilsport och MC på dom mittemellan.

Har 22st försäkrade så det är en halvtidstjänst att hålla reda på vilken som passar bäst var från tid till annan:gnissla
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Plusettar Boris: Det är DU som måste fråga runt på exakt DIN hoj.
Vad någon annan har är helt ointressant, det räcker att du är vänsterhänt, har tourettes, är vegatarian, har lån, är gift eller precis vad som helst för att just din premie ska skyrocketa.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Är priset det enda så är det bara att ringa runt och fråga.
Om det är annat som ska räknas in så får man lyssna lite på vad andra har att berätta och vad som ingår i försäkringarna. :7peta

Själv har jag enbart en erfarenhet från mitt bolag, Svedea, efter den skada jag råkade ut för strax innan midsommar förra året.
De hanterade den så skyndsamt att jag efter två veckor hade hojen hemma igen, trots att det var säsong för såväl hojar som skador.
Sedan är ju såväl tillgång till verkstadstid och delar en del som inte kan beräknas så lätt.
Men Kawa + Svedea = :tummenupp

Nu var det ju inga krockskador utan endast byte av delar, men ändå.... det är för mig en viktig del av försäkringen, hur lång tid de behöver på sig för att hantera ditt ärende.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Sedan är det, tyvärr, inte bara priset som är viktigt för mig utan också vad som ingår och vilken ersättning jag får vid en eventuell skada.

Vissa bolag väljer bort hojar, som SportHojar, för att plocka russinen ur kakan. Det betyder att du kanske måste välja en hoj, trots att du inte kör som en vilde, som inte är den du vill ha... :(

Å andra sidan, kör du som en vilde så väljer du en hoj som är billig att försäkra istället för den du vill ha. :tummenupp

Många bolag, och några här på SportHoj, har inte förstått att ER6 är en SportHoj.
Men som många vet så måste man inte alltid köra fort bara för att man kör en SportHoj... :brinnerup

Ring runt och kolla priser och vad som ingår, för när det gäller försäkringar så finns det ingen logik. Det som är bäst i år kan vara dyrt nästa. Det enda jag vet är att Folksam inte gillar motorcyklister så det bolaget kan du låta bli att ringa... :)

https://www.youtube.com/watch?v=Wf4bXFOg8JQ

https://www.youtube.com/watch?v=IaVyNxGDTB4
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Kul avstavning förresten.
 

Bifogat

  • bytatillbil.PNG
    bytatillbil.PNG
    6.1 KB · Visningar: 58

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Såå olika, men en ER6 bör väl vara hyfsat billig i sammanhanget om man jämför med en utpräglad sporthoj.

Svedea märkesförsäkring borde vara en av de billigare för TS.

Ang att ringa.
När jag kollade för 2 1/2 år sen vill folksam ha 8300kr/år för R1an via hemsidan.
När jag ringde sa de 14000kr.
-Näe sa jag.
-Jooo, sa han.
Jag la på och köpte försäkringen på hemsidan, två dagar senare kom försäkringsbrevet 8300kr :crash

Sen kom jag på att kolla med Trygghansa, 5500kr/år hel/hel :Bugar

Gick bra att häva folksamförsäkringen dagen efter :banana
 

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Ort
Bergum
Hoj
Honda 2016 CB1000R BMW800f
Jag har Svedea, är bara nöjd än så länge, hojen hamnade i en åker i april i förra året, dom hanterade det hela bra och proffsigt.

/B
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Ska du köra bana utan SMC? I så fall kommer du köra oförsäkrat om du har Svedea, det är en av de dåliga sakerna med det bolaget.
På Bilsport/mc ingår bankörning även utan SMC, kanske inte spelar någon roll för dig men det kan i alla fall vara värt att tänka på.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är priset det enda så är det bara att ringa runt och fråga.
Om det är annat som ska räknas in så får man lyssna lite på vad andra har att berätta och vad som ingår i försäkringarna. :7peta

Själv har jag enbart en erfarenhet från mitt bolag, Svedea, efter den skada jag råkade ut för strax innan midsommar förra året.
De hanterade den så skyndsamt att jag efter två veckor hade hojen hemma igen, trots att det var säsong för såväl hojar som skador.
Sedan är ju såväl tillgång till verkstadstid och delar en del som inte kan beräknas så lätt.
Men Kawa + Svedea = :tummenupp

Nu var det ju inga krockskador utan endast byte av delar, men ändå.... det är för mig en viktig del av försäkringen, hur lång tid de behöver på sig för att hantera ditt ärende.

Samma erfarenhet av Svedea när jag vurpade med Sprint RS. Hade enbart trafik men fick snabbt ersättning för förstörd MC-jacka och på utsidan misshandlad hjälm.
Jag inuti klarade mig. :)

Motsatsen Folksam, lade GSX1300R på sidan vid start efter gubbstopp i oktober. Helförsäkrad. Folksam lade ut jobbet på Bike Göteborg som förklarade att det tog sådan tid för att de inte var auktoriserade för Suzuki och hade svårt ta hem ny vänster backspegel, vänster styrände, kopplingshandtag, vänster motorkåpa.
Klart maj året efter. 7 månader under lågsäsong.
Så numera har jag GSX1300R trafikförsäkrad hos Trygg Hansa.
Det går fortare fixa skador på mina hojar själv än ha helförsäkring + verkstad.

Ozzian skriver Citat
Ang att ringa.
När jag kollade för 2 1/2 år sen vill folksam ha 8300kr/år för R1an via hemsidan.
När jag ringde sa de 14000kr.
-Näe sa jag.
-Jooo, sa han.
Jag la på och köpte försäkringen på hemsidan, två dagar senare kom försäkringsbrevet 8300kr
Slut Citat

Upplevde motsatsen med Folksam på hemsidan ca 2500kr trafikförsäkring Sprint RS
När försäkringsbrevet kom var premien ca 2800kr trafikförsäkring.
Jag blev så f-d över Folksam sätt hantera mig :mad:
så jag tog MC och Bilsport ca 2500kr trafikförsäkring, inte billigare men inte Folksam.
 
Last edited:

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Det absolut bästa du kan göra är att bli gammal och flytta ut på landet. Oavsett vilken värsting du har kommer bolagen slåss om att få dig som kund.
 

rickardoo92

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2018
Ort
tyresö
Hoj
kawasaki
Ja alltså det dom skriver om Svedea låter inte så dumt, nu blev jag själv sugen på att byta till dom ahah! Verkar få bra betyg både här på forumet och av kundomdömerna på sajten.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Och inte Länsförsäkringar.. Båda de tyckte jag skulle försäkra R1an hos "ett annat" bolag men Jätte Gärna ha övriga försäkringar hos just dem..

Finns i praktiken bara Trygghansa kvar och de börjar också höja premierna för sportisar.

Så när Läns, Folksam och hansa gör som övriga bolag är det bara att lösa apdyr trafikförsäkring hos valfritt bolag...

Bye, bye sporthojen :död
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top