Bromsljus lyser konstant?

Kristijan

Medlem
Gick med
30 Aug 2005
Ort
V M O
Hoj
SV650S K4 Såld! Yamaha R6 -02 utagen -03 Såld - Nuvarande hoj Yamaha YZF-R1 -98
Hej!

Tänkte kolla om nån är vass på el här.
Har ett problem på min R1 1998 där stoppljuset funkar som det ska när halvljuset/positions ljuset är avstängd. Men så fort jag sätter på halvljuset så lyser bromsljuset konstant.

Det är inget fel på givaren vid bak/frambromsen då den fungerar som det ska när halvljuset är avstängd. Problemet är väl att den får för mycket ström när jag sätter på positions/halvljus.....

Nu är det såhär att, det är ingen original bakljus (det fulaste som finns) det är en hotbodies undertail som jag byggt om helt och hållet. Har skärt ut hotbodies-racing undermåliga ledljus som jag anser inte är säkra i trafiken alls och byggt in R6 2002 bakljus som är mörktonade. (Tyckte om de bakljusen när jag hade R6an)

Allt är kopplat som det ska enl. elschema och det är LED räle på hojen då både bakljus och blinkers runt om är led. Blinkar i rätt tempo.

Kan det vara så att jag bara måste sätta ett motstånd på kabeln till själva stoppljuset ? I så fall ohm? Har lagd ner så mycket tid på undertailen och bakljuset att jag inte orkade bry mig om bromsljuset utan ville bara ut o köra. Men iår ska hojen besiktigas igen så jag måste ta tag i det hela.
Lite hjälp skulle uppskattas då el inte alls är min starka sida......
Har dubbla hotbodies undertails, den ena intakt och med besiktningsgodkända????! led ljus, för övrigt så funkar stoppljuset korrekt med hotbodies ledljus.

I värsta fall får jag skifta undertails innan besiktning. Men ville fixa stoppljuset helst då jag kör med den ”snyggare” undertailen........


Bifogar lite bilder på det hela
 
Last edited:

Kristijan

Medlem
Gick med
30 Aug 2005
Ort
V M O
Hoj
SV650S K4 Såld! Yamaha R6 -02 utagen -03 Såld - Nuvarande hoj Yamaha YZF-R1 -98
Gick tyvärr ej att ladda upp någon bild av nån anledning via tel.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Är du helt säker på att inte både baklyse och bromsljus lyser när du bromsar med avslaget lyse?
Är du säker på att jordningarna är OK?
 

Kristijan

Medlem
Gick med
30 Aug 2005
Ort
V M O
Hoj
SV650S K4 Såld! Yamaha R6 -02 utagen -03 Såld - Nuvarande hoj Yamaha YZF-R1 -98
Jo förlåt, var inte tydlig där. Både bakljuset och stoppljuset lyser samtidigt ja, när man bromsar med avslagna ljus......

Jordningar? Tror jag kopplat enl. el schema, exakt så som hotbodies ledljus var kopplade då funkade stoppljus som det skulle när man bromsade....
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Är det så att parkeringslyset fram tänds när du bromsar?
 

Kristijan

Medlem
Gick med
30 Aug 2005
Ort
V M O
Hoj
SV650S K4 Såld! Yamaha R6 -02 utagen -03 Såld - Nuvarande hoj Yamaha YZF-R1 -98
Nej. Utan bara bromsljuset & bakljuset tänds när jag bromsar (när ljuset är helt avstängd, när ljuset är på, halvljus eller bara positionsljus, så lyser det konstant utan att jag behöver trycka på bak & frambroms)
??? Fattar inget. Kan ett motstånd på bromsljus kabeln rätta till det hela? Kan det vara då enkelt?? :va:va
MVH
 

Kristijan

Medlem
Gick med
30 Aug 2005
Ort
V M O
Hoj
SV650S K4 Såld! Yamaha R6 -02 utagen -03 Såld - Nuvarande hoj Yamaha YZF-R1 -98
Som sagt när jag monterar & kopplar hotbodies undertailen med dom inbyggda led ljusen så fungerar allt som det ska. Det är inbyggda blinkers i dom här R6 ljusen också men det spelar jo igen roll, de funkar som de ska, problemet är att bromsljuset lyser konstant tillsammans med bakljuset. :huvet:huvet:Bugar:huvet:):va
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ta ur lampan å kolla att du säkert fått någon av bläcken att fått kontakt me båda kontaktytorna bak på lampan.. Svårt å förklara i text då...
 

Kristijan

Medlem
Gick med
30 Aug 2005
Ort
V M O
Hoj
SV650S K4 Såld! Yamaha R6 -02 utagen -03 Såld - Nuvarande hoj Yamaha YZF-R1 -98
Det är LED bakljus, ingen glödlampa alltså. Man kommer inte åt dioderna utan det är bara sladdar som kommer ut lamphöljet/lamphuset som på en OEM R6 bakljus. Det kom med snabbkoppling (då det är till R6 -02) knipsade av det då det inte är samma koppling till R1 -98, och då fick jag koppla på samma sätt som hotbodies racing undertail LED ljuset var kopplad....
Ska ut till min lilla mc verkstad ikväll och testa mig fram, tänkte bara om nån visste på rak arm vad det kunde vara....
MVH
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det låter ju som att det är kortis i något så att båda lyser oavsett om det är halvljuset eller bromskontakten som matar. Hur gjorde du nya kontakten när du klippte sladden?
 

Kristijan

Medlem
Gick med
30 Aug 2005
Ort
V M O
Hoj
SV650S K4 Såld! Yamaha R6 -02 utagen -03 Såld - Nuvarande hoj Yamaha YZF-R1 -98
Ja, jag misstänker det. Ska kolla upp det hela nån gång framöver. Måste va så att dessa 2 kopplingar rör vid varann eller nåt. Jag lödde sladdarna med sånna snabbkopplingar och isolerade dom (trodde jag) med eltejp tror jag.....
Varje sladd är kopplad med en snabbkoppling som sagt, tror att det är som du säger Hoztic :tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Sammanfattning: Prova att skifta de två sladdar du har till bakljus och bromsljus på din LED-insats baktill.
Dvs
den sladd på LED insatsen du idag har kopplad till hojens bromsljussladd, kopplas till hojens bakljussladd

den sladd på LED insatsen du idag har kopplad till hojens bakljussladd, kopplas till hojens bromsljussladd

Du har på LED-insats baktill minst tre anslutningar.
Jord
Bakljus
Bromsljus
Om du kopplar fel, dvs
kopplar insatsens bakljus till hojens bromsljussladd
kopplar insatsens bromsljus till hojens bakljussladd
så får du funktionen
att med avstängt parkeringsljus halvljus
så kommer bakljus tändas när du bromsar. Bromsljusfunktion !

att med tänt parkeringsljus / halvljus
så kommer bromsljuset aktiveras och när du trycker på bromsen så händer ingenting.
För det vanliga är att det är samma LED till både bakljus och bromsljus.

Det som skiljer är att
mellan bakljussladden och LED sitter ett motstånd på tex 78 Ohm
mellan bromsljussladden och LED sitter ett motstånd på tex 22 Ohm

Tar du och växlar bakljussladden och bromsljussladden på ditt LED-bakljus
så kommer du få precis den funktion som du beskriver.
"Bromsljuset" tänds med släkt parkerings / halvljus
Med tänt parkerings / halvljus får dioderna ström via 22 Ohmsmotståndet och när du trycker på bromsen kommer lite mer ström via 78 Ohms motståndet men det syns inte....

(Anm.: Testat funktionen på ett Biltema LED bakljus.
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-belysning/baklyktor/led-bakljus-krom-2000022977
14 Volt till bakljus sladd drar 0,08A.
14 Volt till bromsljussladd drar 0,23A
14 Volt till både bakljussladd och bromsljussladd (så funkar det rätt kopplat när man bromsar) drar 0,23A
slutsats
bromsljussladden är kopplad med ca 22 Ohm motstånd till LED
bakljusladden är kopplad med ca 56 Ohm till 22 Ohms motståndet, totalt 78 Ohm
uppskattar att LEDn behöver 7,6 Volt vid bakljus, 8,8 Volt vid bromsljus (uppmätt över en LED 1,9 Volt vid bakljus, 2,2 Volt vid bromsljus)
så jag tippar de röda LEDn, totalt 28 LED, är kopplade 4 och 4 i serie för de börjar lysa mycket svagt vid 6 Volt. Alla strömmar/motstånd bortser från de 4 vita LED för skyltbelysning som ingår.....)
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top