REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1
    Medlem Kristijans avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    V M O
    Hoj
    SV650S K4 Såld! Yamaha R6 -02 utagen -03 Såld - Nuvarande hoj Yamaha YZF-R1 -98
    Inlägg
    73

    Bromsljus lyser konstant?

    Hej!

    Tänkte kolla om nån är vass på el här.
    Har ett problem på min R1 1998 där stoppljuset funkar som det ska när halvljuset/positions ljuset är avstängd. Men så fort jag sätter på halvljuset så lyser bromsljuset konstant.

    Det är inget fel på givaren vid bak/frambromsen då den fungerar som det ska när halvljuset är avstängd. Problemet är väl att den får för mycket ström när jag sätter på positions/halvljus.....

    Nu är det såhär att, det är ingen original bakljus (det fulaste som finns) det är en hotbodies undertail som jag byggt om helt och hållet. Har skärt ut hotbodies-racing undermåliga ledljus som jag anser inte är säkra i trafiken alls och byggt in R6 2002 bakljus som är mörktonade. (Tyckte om de bakljusen när jag hade R6an)

    Allt är kopplat som det ska enl. elschema och det är LED räle på hojen då både bakljus och blinkers runt om är led. Blinkar i rätt tempo.

    Kan det vara så att jag bara måste sätta ett motstånd på kabeln till själva stoppljuset ? I så fall ohm? Har lagd ner så mycket tid på undertailen och bakljuset att jag inte orkade bry mig om bromsljuset utan ville bara ut o köra. Men iår ska hojen besiktigas igen så jag måste ta tag i det hela.
    Lite hjälp skulle uppskattas då el inte alls är min starka sida......
    Har dubbla hotbodies undertails, den ena intakt och med besiktningsgodkända????! led ljus, för övrigt så funkar stoppljuset korrekt med hotbodies ledljus.

    I värsta fall får jag skifta undertails innan besiktning. Men ville fixa stoppljuset helst då jag kör med den ”snyggare” undertailen........


    Bifogar lite bilder på det hela
    Senast redigerat av Kristijan den 2019-01-06 klockan 08:31.

  2. #2
    Medlem Kristijans avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    V M O
    Hoj
    SV650S K4 Såld! Yamaha R6 -02 utagen -03 Såld - Nuvarande hoj Yamaha YZF-R1 -98
    Inlägg
    73
    Gick tyvärr ej att ladda upp någon bild av nån anledning via tel.

  3. #3
    Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Höglandet
    Hoj
    6 singlar och 3 par -44 till -12
    Inlägg
    637
    Är du helt säker på att inte både baklyse och bromsljus lyser när du bromsar med avslaget lyse?
    Är du säker på att jordningarna är OK?
    Racing is the process of turning money into noise.

  4. #4
    Medlem Kristijans avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    V M O
    Hoj
    SV650S K4 Såld! Yamaha R6 -02 utagen -03 Såld - Nuvarande hoj Yamaha YZF-R1 -98
    Inlägg
    73
    Jo förlåt, var inte tydlig där. Både bakljuset och stoppljuset lyser samtidigt ja, när man bromsar med avslagna ljus......

    Jordningar? Tror jag kopplat enl. el schema, exakt så som hotbodies ledljus var kopplade då funkade stoppljus som det skulle när man bromsade....
    Senast redigerat av Kristijan den 2019-01-06 klockan 11:49.

  5. #5
    Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Höglandet
    Hoj
    6 singlar och 3 par -44 till -12
    Inlägg
    637
    Är det så att parkeringslyset fram tänds när du bromsar?
    Racing is the process of turning money into noise.

  6. #6
    Medlem Kristijans avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    V M O
    Hoj
    SV650S K4 Såld! Yamaha R6 -02 utagen -03 Såld - Nuvarande hoj Yamaha YZF-R1 -98
    Inlägg
    73
    Nej. Utan bara bromsljuset & bakljuset tänds när jag bromsar (när ljuset är helt avstängd, när ljuset är på, halvljus eller bara positionsljus, så lyser det konstant utan att jag behöver trycka på bak & frambroms)
    ??? Fattar inget. Kan ett motstånd på bromsljus kabeln rätta till det hela? Kan det vara då enkelt??
    MVH

  7. #7
    Medlem Kristijans avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    V M O
    Hoj
    SV650S K4 Såld! Yamaha R6 -02 utagen -03 Såld - Nuvarande hoj Yamaha YZF-R1 -98
    Inlägg
    73
    Som sagt när jag monterar & kopplar hotbodies undertailen med dom inbyggda led ljusen så fungerar allt som det ska. Det är inbyggda blinkers i dom här R6 ljusen också men det spelar jo igen roll, de funkar som de ska, problemet är att bromsljuset lyser konstant tillsammans med bakljuset.

  8. #8
    Medlem JPTs avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skarlunda
    Hoj
    Par stycken Ktm:er
    Inlägg
    1 575
    Ta ur lampan å kolla att du säkert fått någon av bläcken att fått kontakt me båda kontaktytorna bak på lampan.. Svårt å förklara i text då...

  9. #9
    Medlem Kristijans avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    V M O
    Hoj
    SV650S K4 Såld! Yamaha R6 -02 utagen -03 Såld - Nuvarande hoj Yamaha YZF-R1 -98
    Inlägg
    73
    Det är LED bakljus, ingen glödlampa alltså. Man kommer inte åt dioderna utan det är bara sladdar som kommer ut lamphöljet/lamphuset som på en OEM R6 bakljus. Det kom med snabbkoppling (då det är till R6 -02) knipsade av det då det inte är samma koppling till R1 -98, och då fick jag koppla på samma sätt som hotbodies racing undertail LED ljuset var kopplad....
    Ska ut till min lilla mc verkstad ikväll och testa mig fram, tänkte bara om nån visste på rak arm vad det kunde vara....
    MVH

  10. #10
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    19 970
    Det låter ju som att det är kortis i något så att båda lyser oavsett om det är halvljuset eller bromskontakten som matar. Hur gjorde du nya kontakten när du klippte sladden?
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  11. #11
    Medlem Kristijans avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    V M O
    Hoj
    SV650S K4 Såld! Yamaha R6 -02 utagen -03 Såld - Nuvarande hoj Yamaha YZF-R1 -98
    Inlägg
    73
    Ja, jag misstänker det. Ska kolla upp det hela nån gång framöver. Måste va så att dessa 2 kopplingar rör vid varann eller nåt. Jag lödde sladdarna med sånna snabbkopplingar och isolerade dom (trodde jag) med eltejp tror jag.....
    Varje sladd är kopplad med en snabbkoppling som sagt, tror att det är som du säger Hoztic

  12. #12
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 617
    Sammanfattning: Prova att skifta de två sladdar du har till bakljus och bromsljus på din LED-insats baktill.
    Dvs
    den sladd på LED insatsen du idag har kopplad till hojens bromsljussladd, kopplas till hojens bakljussladd

    den sladd på LED insatsen du idag har kopplad till hojens bakljussladd, kopplas till hojens bromsljussladd

    Du har på LED-insats baktill minst tre anslutningar.
    Jord
    Bakljus
    Bromsljus
    Om du kopplar fel, dvs
    kopplar insatsens bakljus till hojens bromsljussladd
    kopplar insatsens bromsljus till hojens bakljussladd
    så får du funktionen
    att med avstängt parkeringsljus halvljus
    så kommer bakljus tändas när du bromsar. Bromsljusfunktion !

    att med tänt parkeringsljus / halvljus
    så kommer bromsljuset aktiveras och när du trycker på bromsen så händer ingenting.
    För det vanliga är att det är samma LED till både bakljus och bromsljus.

    Det som skiljer är att
    mellan bakljussladden och LED sitter ett motstånd på tex 78 Ohm
    mellan bromsljussladden och LED sitter ett motstånd på tex 22 Ohm

    Tar du och växlar bakljussladden och bromsljussladden på ditt LED-bakljus
    så kommer du få precis den funktion som du beskriver.
    "Bromsljuset" tänds med släkt parkerings / halvljus
    Med tänt parkerings / halvljus får dioderna ström via 22 Ohmsmotståndet och när du trycker på bromsen kommer lite mer ström via 78 Ohms motståndet men det syns inte....

    (Anm.: Testat funktionen på ett Biltema LED bakljus.
    https://www.biltema.se/bil---mc/mc/m...rom-2000022977
    14 Volt till bakljus sladd drar 0,08A.
    14 Volt till bromsljussladd drar 0,23A
    14 Volt till både bakljussladd och bromsljussladd (så funkar det rätt kopplat när man bromsar) drar 0,23A
    slutsats
    bromsljussladden är kopplad med ca 22 Ohm motstånd till LED
    bakljusladden är kopplad med ca 56 Ohm till 22 Ohms motståndet, totalt 78 Ohm
    uppskattar att LEDn behöver 7,6 Volt vid bakljus, 8,8 Volt vid bromsljus (uppmätt över en LED 1,9 Volt vid bakljus, 2,2 Volt vid bromsljus)
    så jag tippar de röda LEDn, totalt 28 LED, är kopplade 4 och 4 i serie för de börjar lysa mycket svagt vid 6 Volt. Alla strömmar/motstånd bortser från de 4 vita LED för skyltbelysning som ingår.....)
    Senast redigerat av Comeback den 2019-01-08 klockan 19:39.
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Arne Anka

Old Badger
Vill du annonsera ovan? Klicka här