Konst och Journalistik - Vad är Sanning och vad är Fakta?

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
I och med avslöjandet att Claes Relotius, prisbelönt reporter på det tyska nyhetsmagasinet Der Spiegel, fabricerat ett stort antal av hans prisbelönta reportage med falska citat och personer, har krönikorna kring Konst, Journalistik, Sanning och Fakta börjat hagla. Ett övergripande tema i dessa krönikor och artiklar är diskussioner kring Journalistikens roll att representera sanning och fakta.

Ofta används orden Sanning och Fakta på ett sätt som får det att framstå som om att det är självklart att de är synonymer. Kort sagt; det är inte helt självklart. Det finns många olika synvinklar kring vad sanning och fakta innebär inom filosofi, vetenskap, konst och journalistik.

Sammanblandningen av orden är problematisk, då det kan framstå som att en artikel som innehåller fakta därför också representerar sanningen. Vidare kan det framstå som att konst, i form av skönlitteratur etc, aldrig kan representera sanningen.

En artikel kan mycket väl innehålla fakta, men ändå vinklas på ett sätt som gör att budskapet gör artikeln icke sanningsenlig. Likadant så kan skönlitteratur presentera en helt fabricerad historia som upplyser läsaren om sanningen.

Ett gott exempel på ett skönlitterärt verk som kan anses presentera sanningen utan fakta är George Orwells Djurfarmen, från 1945. Boken handlar om en bondgård där djuren bestämmer sig för att göra uppror mot bonden. Revolutionen äger rum, och livet på gården blir inledningsvis bättre, då djuren får mer mat.

De som styr farmen är grisarna Snöboll och Napoleon. Den goda tiden slutar när Snöboll blir bortjagad, och Napoleon tillsätter sig själv som diktator. Boken är en allegori över utvecklingen i Sovjetunionen, där Napoleon representerar Stalin och Snöboll Trotskij.

Även om boken inte presenterar fakta så upplyser den läsaren om farorna med revolution och diktaturer. Verket kan sägas leverera sanningen utan fakta. Eftersom budskapet leverans i from av metaforer så kan läsaren ta till sig budskapet utan att ha bildat sig en uppfattning redan innan ha läst boken.

I min mening är detta konstens syfte. Att leverera sanningen med metaforer.

Då till journalistik och fakta.

En nyhetsartikel som innehåller verifierade fakta kan vinklas på ett sätt så att den anses fara med osanning. Med vad gör då en nyhetsartikel sann eller osann? Det finns mängder med filosofi skrivet kring vilka kriterier en definition av sanningen bör följa.

Här är ett axplock.

Övergripande sammanfattningar:
Landesman, Charles, (1996), An introduction to Epistemology
Sahakian, William, (1993), Ideas of the great Philosophers

Vetenskapliga metoden och sanning:
Gauch, Hugh, (2003), Scientific Method in Practice
Morris, Cohen, (2002), An Introduction to Logic and Scientific Method

Kontext och sanning:
Kant, Immanuel, 1790, Critique of Pure Reason
Benedict, Spinoza, (1677), Ethics, Demonstrated in Geometrical Order

Traditioner, Sociala Normer och sanning:
Smith, Eliot, (2007), Social Psychology: Forth Edition

Instinkt och sanning:
Hjelle, Larry L, (1992), Personality Theories: Basic Assumptions, Research and Applications

Pragmatisk sanning:
Geyer, Delton Loring, (2011), The pragmatic theory of truth as developed by Peirce, James, and Dewey

Majoritet och sanning:
Storm, Kaare, (1990), Minority Government and Majority Rule (Studies in Rationality and Social Change)

Påstående: Många skulle dra nytta av en grundutbildning i klassisk och modern filosofi.

Var det ett sant eller falsk påstående?

Det är upp till dig att avgöra.
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Det är under alla omständigheter lätt att landa i tankar om att det vore bra om många hade dragit nytta av en grundutbildning i klassisk och modern filosofi.....
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ofta används orden Sanning och Fakta på ett sätt som får det att framstå som om att det är självklart att de är synonymer. Kort sagt; det är inte helt självklart. Det finns många olika synvinklar kring vad sanning och fakta innebär inom filosofi, vetenskap, konst och journalistik.

Människor vill gärna tro på det som bekräftar det man redan tycker.

De flesta vill också ha enkla lösningar så Kritik av omdömeskraften (Kritik der Urteilskraft) borde man kanske läsa.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kritik_av_omdömeskraften

Imponerande lista föresten, men varför läsa Kant på engelska? Det betyder ju att man kan tolka det så att engelskan skulle vara mer värd än originaletspråket eller det språk vi nu skriver på?

Men på Wiki står det att Kritik av det rena förnuftet (Kritik der reinen Vernunft) är Kants mest betydelsefulla verk och en av filosofins klassiker. Ska jag börja med den kanske?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kritik_av_det_rena_förnuftet

Ska man lita på Wiki? Jag vet ju att det finns faktafel där! :fakta :)
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Människor vill gärna tro på det som bekräftar det man redan tycker.

De flesta vill också ha enkla lösningar så Kritik av omdömeskraften (Kritik der Urteilskraft) borde man kanske läsa.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kritik_av_omdömeskraften

Imponerande lista föresten, men varför läsa Kant på engelska? Det betyder ju att man kan tolka det så att engelskan skulle vara mer värd än originaletspråket eller det språk vi nu skriver på?

Men på Wiki står det att Kritik av det rena förnuftet (Kritik der reinen Vernunft) är Kants mest betydelsefulla verk och en av filosofins klassiker. Ska jag börja med den kanske?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kritik_av_det_rena_förnuftet

Ska man lita på Wiki? Jag vet ju att det finns faktafel där! :fakta :)

Kritik av det rena förnuftet är en bra introduktion till Kants filosofi som helhet. Personligen föredrar jag filosofi på engelska och kan inte tyska. Om du kan tyska är ju naturligtvis originalverket det bästa.

Det finns faktafel och osanningar på Wiki, men det finns ofta referenser som man kan undersöka närmare. Personligen tycker jag att Wiki på engelska är långt bättre än svenska.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Kritik av det rena förnuftet är en bra introduktion till Kants filosofi som helhet. Personligen föredrar jag filosofi på engelska och kan inte tyska. Om du kan tyska är ju naturligtvis originalverket det bästa.

Det finns faktafel och osanningar på Wiki, men det finns ofta referenser som man kan undersöka närmare. Personligen tycker jag att Wiki på engelska är långt bättre än svenska.

Min engelska är bättre än min tyska men min svenska känns ändå bättre än de båda så då föredrar jag en översättning från originalspråket än två översättningar från tyska till engelska som jag sedan själv översätter.

Just nu så är jag, ännu en gång, på väg igenom Zen and the Art of Motorcycle Maintenance på originalspråk. Jag har läst den på svenska också men föredrar originalspråket där jag själv kan översätta om jag vill.

Kul att ett inlägg på SportHoj får mig att vilja läsa Kant! :tummenupp

“The more you look, the more you see.”
- Pirsig, Robert M., Zen and the Art of Motorcycle Maintenance
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top