Värde på äldre hojar och färgscheman.

Mr.Mittenz

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2019
Ort
Ullared
Hoj
Yamaha FZ750
Och sen till er andra som tycker man ska bygga på ert sätt. Är det inte hela saken med att bygga en hoj att få den som man själv vill och lägga sin själ på det man själv tycker är snyggt? Finns nog många som tycker jag är en idiot som bygger bil projekt på en Volvo 360 och snart har lagt 100k på den. Men som sagt hela saken med att bygga något eget är ju just att ha något eget. Bygger inte någon hoj för er skull vill ni ha något speciellt så får ny bygga det själv på egen tid med egna pengar.

Men tack så mycket för hjälpen och tipsen. Utan er hade jag inte vetat att det var ett totalt överpris jag fick den för 5000:- och det är jag nöjd med. Har letat något tillfälle innan efter ett billigt projekt men inte fått napp överhuvudtaget. Sen spelar det in flera grejer som att denna är lättillgänglig och att packa in bilen o köra halva Sverige i jakt på något billigt blir inte billigt längre går lätt en tusenlapp på att åka iväg en dag med mat och bensin samt tid.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Bygg du din hoj är ingen klassiker o kommer aldrig att bli.

Vad det anbelangar ditt garage så är garaget just ditt det finns många som mekar hoj i en klädskrubb har hojen i lägenheten över vintern dessa hade varit väldigt glada över ditt garage.

Men tro inte att du kan tjäna pengar på hojen utan se det som ett projekt att lära sig på.. tänk på att modifierat du ramen är det bra om du har lite hum om hållfasthet beräkning det finns inte riktigt lika mycket att ge på som i en kaross.

O med mc som inte ramen håller på gör det ont i kroppen rätt omgående.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Bygg du din hoj är ingen klassiker o kommer aldrig att bli.

0 A Yamaha FZ750 1988 1.jpg 0 A Yamaha FZ750 1988 2.jpg

Ifrån Yamaha USA sida.
Designed for competition in the AMA Superbike Championship's Daytona 200, this machine was based on the FZ750 production sports model. With the transfer of the Daytona 200 title from the Formula 1 class to the Superbike class in 1985, Yamaha Motor gave up factory bike racing (though it supplied the FZ750 to private teams) and began developing a Superbike spec FZ750. The following year (1986), this machine recorded its 14th win ridden by Eddie Lawson.

Engine type: Liquid-cooled, 4-stroke, DOHC 5-valve, in-line 4-cylinder, 749cm³
Transmission: 6-speed
Maximum power output: Over 95.6kW (130PS)
High-tensile steel tube double cradle frame
*All figures, etc. in a model's description or specifications are from when the model was originally released.

Notice: The coloring and logos on the models on display have been reproduced to match the actual appearance in their day, and in the case of tobacco maker logos, their reproduction is in no way intended as promotion of the products or brands involved. The Yamaha Motor group accepts no responsibility regarding the damaging effects of smoking on health, etc.

En grym klassiker!
Mvh Toyman

0 A Yamaha FZ750 1986 3.jpg 0 A Yamaha FZ750 1986 4.jpg
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Trots jag är Yamaha fanatiker så i mitt fall , nej toyman det är bara en i mängden av sporthojar yamaha har gjort o med dom milen o det skicket o till sist färgsättningen så är denna hojen ingen klassiker..
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Helt klar ska du bygga precis som du vill och göra det du vill som du är nöjd med, det är ju din hoj. Sen kanske jag är lite gammeldags då det gäller cafe hojar och har svårt att se potentialen i den hojen, tänk på att jag också åker 60:a Cadillac och 62:a Volvo PV ;)

Då det gäller ordning i garaget känner jag igen mig, har alltid varit ett kaos där jag hållit på men jag skyller på dåliga garage;) Efter 44 år så gick det faktiskt att få en gammal hund att sitta. Blev nytt stort bra garaget då vi flyttade så gav jag mig fan på att det inte skulle skruvas en enda skruv eller göras nåt i garaget (fick repa en snöslunga och byta en bränslepump i traktorn för att klara att snöröja) innan allt var klart och det var ordning, gjorde plats för allt, byggde bänkar, satte upp verktygstavlor, hyllor och har faktiskt lyckats ha ordning i snart ett år nu så det känns hoppfullt. Kan säga att mitt tidigare slarviga levene gjort att jag har tre uppsättningar blocknycklar 6-19 mm på verktygstavlan och fler i en låda med div dubletter av verktyg. Känns skönt att ha det så här och man sparar mycket tid på att söka verktyg och grejer.
 

Mr.Mittenz

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2019
Ort
Ullared
Hoj
Yamaha FZ750
Helt klar ska du bygga precis som du vill och göra det du vill som du är nöjd med, det är ju din hoj. Sen kanske jag är lite gammeldags då det gäller cafe hojar och har svårt att se potentialen i den hojen, tänk på att jag också åker 60:a Cadillac och 62:a Volvo PV ;)

Då det gäller ordning i garaget känner jag igen mig, har alltid varit ett kaos där jag hållit på men jag skyller på dåliga garage;) Efter 44 år så gick det faktiskt att få en gammal hund att sitta. Blev nytt stort bra garaget då vi flyttade så gav jag mig fan på att det inte skulle skruvas en enda skruv eller göras nåt i garaget (fick repa en snöslunga och byta en bränslepump i traktorn för att klara att snöröja) innan allt var klart och det var ordning, gjorde plats för allt, byggde bänkar, satte upp verktygstavlor, hyllor och har faktiskt lyckats ha ordning i snart ett år nu så det känns hoppfullt. Kan säga att mitt tidigare slarviga levene gjort att jag har tre uppsättningar blocknycklar 6-19 mm på verktygstavlan och fler i en låda med div dubletter av verktyg. Känns skönt att ha det så här och man sparar mycket tid på att söka verktyg och grejer.

Kan varmt rekommendera bachos ringspärr nycklar som är 4 storlekar i varje från 8 - 19 hur bra som helst kan vara lite klumpig i små utrymmen men har aldrig rundragit en skruv med dom. Har två satser med sånna jobbar på att skaffa något annat som är mitt egna. Blir lättare att hålla ordning när det är i anslutning till sin bostad också. Har en bit o köra till mitt garage så brukar ofta vara att man är där tills man är helt slut.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
FZ750 har en unik design, bra prestanda genom att de bara är växlade för ca 250 km/h. Av äldre hojar den roligaste jag har haft.
 

Bifogat

  • 4ba7ba7b0a8b0a0ef4a00fb34149854c--sportbikes-classic-bikes.jpg
    4ba7ba7b0a8b0a0ef4a00fb34149854c--sportbikes-classic-bikes.jpg
    44.3 KB · Visningar: 100

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fasen den där hojen ser ju ut hur frän som helst, bara det inte kommer loss nåt objekt i Norrbotten för en spottstyver. Blir ju lite lätt sugen på en, hoppas det går över.
 

Mr.Mittenz

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2019
Ort
Ullared
Hoj
Yamaha FZ750
Har förövrigt hittat en video på ungefär hur jag kan tänka mig hojen skall se ut sen om någon är intresserad.
Blir liknande modifiering av baken men själv blir det bockat tjockväggiga rör istället för 4 kants profil tror även att sätet och lilla led bromsljuset kommer från samma kille som jag kollat på sadelkitt hos i amerika är ju jäkligt likt iallafall. fan även framlyset verkar ju vara typ samma ebay modell jag spanat in xD

Blir nog bara den gula från Yamaha och dessa dekalerna med gulddetaljer
Blir nog fan inte snyggt med brittish racing green på detaljer och ram.
2016_YAM_XJR1300_EU_LRYS1-60_STU_001_03.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=-CkMzvas5ak&t=312s
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Min åsikt är, gör det som du tycker är bäst o skit i vad andra tycker då brukar man själv bli nöjd och det är vad som räknas, inte vad andra tycker. Själv smockade jag ihop en fj1100 för ett tag sedan, liten samma stuk. Mitt mål med denna var att bara använda prylar som jag hade liggande, inte köpa något. Det blev en liten utmaning men jag rodde hem det, hade tänkt åka på den sommaren 2018 men en broder från Norge bjöd så bra för den så den finns där nu och jag förlorade inte direkt på den utan att nämna några siffror :)
Om den är ful eller snygg... det ligger i betraktarens ögon men jag tycker den blev frän.
mc-059.JPG
 

Mr.Mittenz

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2019
Ort
Ullared
Hoj
Yamaha FZ750
Såja kan väl göra en liten update. Fick igång hojen häromdagen.
Motorn hade satt sig så skicka i lite diesel i cylindrarna och lät det dra sig lite. ruckade sen hojen fram och tillbaka med växel i tills den släppte och gick runt.
Stack ner till lokala biltema sen för lite nödfix för att se om den startar som den skall innan man lägger förmycket pengar och tid på det så inhandlades 4 billiga tändstift en bit tändkabel samt batteri och nya batterikablar för gnistan var riktigt dålig.
Hade sönder en av tändspolarna när jag bytade tändkablen för höljet satt något så jävligt så där stod jag som ett fån med ett halvt tändsystem. Var lite jävlig och lånade min dubbla wasted spark spole från mitt 360 projekt och kopplade in. fippla lite med tändkablar från en gammal volvo och fick dom rätt sen i med lite soppa och voila! starta i ett sjujävla rökmoln (glömde bort att det säkert var en del diesel i avgasystemet) noterade att samtliga förgasare läckte så blev lite beställningar på saker i veckan så detta skall nog bli finemang.

Inhandlat från biltema
Biltema gel 12ah batteri
Lite däckjärn och Balanseringssaker.
Lite grejer för att bygga en enkel förgasarsynk rig

Beställt är
Nya däck (Blev ett set michellin pilot active)
Nya spolar från ebay
4 st rebuild kit från ebay för förgasare
1 set med Dynojet grejer steg 1/3 (har inget orginalfilter så blir 4 st konfilter från K/N eller liknande har ni bra tips på prisvärda filter så är det välkommet)
En dunke olja och filter för service
4 nya insugsgummi
Även en ultraljuds tvätt inhandlades från kjell o company inför förgasarmeket.

Sen självklart är ombyggnads kitt för sadel och div blinkers och lampor inhandlat även en mätare som i videon =)
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Såja kan väl göra en liten update. Fick igång hojen häromdagen.
Motorn hade satt sig så skicka i lite diesel i cylindrarna och lät det dra sig lite. ruckade sen hojen fram och tillbaka med växel i tills den släppte och gick runt.
Stack ner till lokala biltema sen för lite nödfix för att se om den startar som den skall innan man lägger förmycket pengar och tid på det så inhandlades 4 billiga tändstift en bit tändkabel samt batteri och nya batterikablar för gnistan var riktigt dålig.
Hade sönder en av tändspolarna när jag bytade tändkablen för höljet satt något så jävligt så där stod jag som ett fån med ett halvt tändsystem. Var lite jävlig och lånade min dubbla wasted spark spole från mitt 360 projekt och kopplade in. fippla lite med tändkablar från en gammal volvo och fick dom rätt sen i med lite soppa och voila! starta i ett sjujävla rökmoln (glömde bort att det säkert var en del diesel i avgasystemet) noterade att samtliga förgasare läckte så blev lite beställningar på saker i veckan så detta skall nog bli finemang.

Inhandlat från biltema
Biltema gel 12ah batteri
Lite däckjärn och Balanseringssaker.
Lite grejer för att bygga en enkel förgasarsynk rig

Beställt är
Nya däck (Blev ett set michellin pilot active)
Nya spolar från ebay
4 st rebuild kit från ebay för förgasare
1 set med Dynojet grejer steg 1/3 (har inget orginalfilter så blir 4 st konfilter från K/N eller liknande har ni bra tips på prisvärda filter så är det välkommet)
En dunke olja och filter för service
4 nya insugsgummi
Även en ultraljuds tvätt inhandlades från kjell o company inför förgasarmeket.

Sen självklart är ombyggnads kitt för sadel och div blinkers och lampor inhandlat även en mätare som i videon =)

du ska bygga som du själv! vill titta på rundiks byggen han gjort tex virago kvarnan :banana udda men riktigt fräna! så bygg på:tummenupp
 

Mr.Mittenz

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2019
Ort
Ullared
Hoj
Yamaha FZ750
Hade vi något ställe för projektrådar?

Fick öppnat förgasaren igår. Inte så konstigt den gick illa o var svårstartad men hade inte heller förväntat mig något annat. Fick också hem en paket igår men främst fick jag hem varje hemma pulares bibel. Clives verkstadshandbok för yamaha fz750
042c23d28c1710a498354a248808c757.jpg


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Den i videon var skitsnygg! Detta blir kul att följa.

Räkna inte på pengarna. Själavård kan ingen sätta pris på...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top