Var ska man börja som total amatör och nybörjare?

mickeyickx

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2019
Ort
Halmstad
Hoj
-
Hej!

Är 20 år gammal och väldigt intresserad av att börja tävla!

Vill jättegärna tävla i roadracing, har inte stora ambitioner så som Moto3 eller något, tänker mig mest att tävla i A2 Cup ifall det är möjligt.

Men vilka steg exakt ska man ta? Jag har varken A2-körkort eller en hoj, antar att det är första steget att lösa, men vad gör man härnäst? Hur mycket kommer det att kosta mig att söka efter att tävla i A2 ungefär?

Bor i Halmstad ifall det är nödvändigt för att svara

Tack!
 
Last edited:

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Jag kan inte ge dig det perfekta svaret, men så här skulle jag gjort i dina kläder.
- Strunta i att ta körkort till att börja med. Det finns inga krav på körkort om du kör träning och i licens-grupper. Det luriga är att ta sig till läget där du har en licens...
- Köp en liten enduro eller cross. Jag skulle köpt en liten (begagnad billig) 4-takt. Och få lite körvana och kontroll på växling, broms mm.
- När du kört lite på den så kan du byta den mot en billig färdigpreppad rr-cykel (i sommar?). Jag skulle då satsat på en GSXR 750 eller nåt annat riktigt billigt. Nåt som det dräller av på begagnatmarknaden (97-98 går att tävla med i Classic Superbike)
- Leta efter körningar där du inte behöver ha körkort, eller licens (för att köra på klubbars träningar behöver du förmodligen licens). Du behöver inte köra många dagar innan du kan ta din licens. På licenskursen är det prio på säkerhet och förståelse, inte hastighet.
 

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
Kortversion:
1. Fixa en hoj samt skyddsutrustning (hjälm, ställ, stövlar, handskar, ryggskydd, etc som är bra för RR)
2. Gå med i en RR-klubb (Falkenbergs MK är ju nära och har en bana, ARC också hyfsat nära)
3. Anmäl dig till och genomför licenskurs
4. Bankitta hojen om inte det är gjort. Både modifieringar som dels krävs av resp klass reglemente (t ex motorskydd, hajfena, bort med belysning, stöd och skrot), samt de som är rent praktiska (t ex bankåpor, kraschvänliga fotpinnesatser och styrpinnar, stålomspunna bromsslangar, däck och bromsbelägg anpassade för RR, osv)
5. Börja köra/träna!
.
.
.
6. Anmäl dig till ett race och kör!
7. Få blodad tand och börja räkna på uppgraderingar på fjädring, däck, depåutrustning, etc, etc. :)
 

mickeyickx

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2019
Ort
Halmstad
Hoj
-
Tack så mycket för era svar! Ska kolla efter datum för licens och provkörning och försöka leta en hoj!
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Glöm inte att du behöver nåt att frakta hojen med! Släp duger men buss är bekvämare (att sova över i).

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Glöm inte att du behöver nåt att frakta hojen med! Släp duger men buss är bekvämare (att sova över i).

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Har man kåpsläp kan man sova i släpet, gjorde jag denna säsong :lol
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Har man kåpsläp kan man sova i släpet, gjorde jag denna säsong :lol

Sova i släp/buss är korrekt! Jag har gjort det i 17 år, och kommer att göra det i 17 år till. Man KAN lyxa sig med en värmefläkt. Pengar ska läggas på däck och anmälningsavgifter! :fakta:fakta:fakta
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Vid 75 så får man lägga av alltså? :va Eller är det bara att sova i släp? :va

Hmmm, tänkte inte riktigt så långt. Men eftersom man slutar rejsa när man inte kommer upp på hojen längre, så måste väl det innebära att man får sova i bussen ett slag till. Men vid 85 är det ok att skaffa husbil!:)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hmmm, tänkte inte riktigt så långt. Men eftersom man slutar rejsa när man inte kommer upp på hojen längre, så måste väl det innebära att man får sova i bussen ett slag till. Men vid 85 är det ok att skaffa husbil!:)

Jag känner en trevlig kille från Mariestad som har en husbil till tävlingarna men han ser inte ut som 85? :tungan
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Vilken är åldersgränsen för att sova i tält?

Bengt Johannesson, Pargusbild, som fotar roadracing, körde hoj till banorna och bodde i tält 2018. Med kameror, linser och grejor. Och jag tror han fyllde 75 i år! :3freak:3freak:3freak
 

Kalkas64

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2018
Ort
Västra Frölunda
Hoj
Ducati 996S -01, Ducati 996SPS -99, Ducati Monster 1000 -05, KTM Duke 690R -16
Hej,

Instämmer i det mesta ovan,
1. licens - sen kan du börja träna
2. Billigaste roadracingklassen är nog Supermono, en KTM 640-690 eller egentligen vilken Motard som helst (1 cylle max 800 kubik) duger bra, racepreppingen på en sådan är lika med däck och lite jobb, inget dyrt
3. Sen är det bara att tävla -går ett race på Anderstorp i sommar, 5-7/7, åk dit o kolla!!

#8 Smedberg
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top