Frambroms, bromscylinder - har storleken betydelse?

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Bilder på pumpen ifall någon glömt hur den ser ut på en GPX600. ;)
Som synes gör den sig bäst på ett lite nedvinklat styre.

IMG_1945.JPG
 

Bifogat

  • IMG_1944.JPG
    IMG_1944.JPG
    33.5 KB · Visningar: 43
  • IMG_1943.JPG
    IMG_1943.JPG
    35.5 KB · Visningar: 43

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ska kolla kolven :tummenupp Fixade du kolven och hur eller köpte du ny?
Ett problem med min bromscylinder är att den är väldigt vinklad. Lika bra att köpa en som är mer plan som mitt nya styre.
Efter allt fix du gjort. Tycker du att frambromsen nyper bra?

Om jag minns rätt så följde det med allt nytt, kolv, fjädern och tätningar till huvudcylindern.

Till oket köpte jag först en repsats utan kolv men då jag tog isär allt visade det sig att kolven var dålig och rostangripen så då köpte jag en lös kolv med tätningar, jag fick köpa en kolv från nån annan Honda då min kolv var lite kortare än de som var med i repsatserna till CB250N, det verkar skilja lite mellan årsmodellerna så kolla om det även är så på CM400:an.

Jag vet inte om jag märkte nån skillnad jag gjorde det mest för att vara på säkra sidan att ha fräsha bromsar, renoverade bromsen på vårvintern så det var ju ca 6 mån sen jag kört hojen sist men det blev då ingen ahaupplevelse vid första testkörningen på våren.

Man skulle nog ljuga om man säger att bromsarn tar bra även nyrenoverade ;)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fortsätter det här med bromscylindrar. Hittade en intressant sida där killen redan räknat ut en hel del, stämmer detta ska jag gå ned från orginal 14 mm till 11-12 mm då han påstår att man ska ligga runt 14:1 till 12:1 med ett bromsok och en kolv, annars ca 27:1. Bromskolven i oket är på 38 mm.

http://www.vintagebrake.com/mastercylinder.htm

Glöm inte vad som står en bit in i texten och som Boris JR redan skrivit om, hävarmlängden har stor betydelse för resultatet.
Hävarmlängden består ju av två delar egentligen,
avstånd från "axeln bromshandtaget vrider sig runt" till fingrarna
men det som har störst betydelse (som jag ser det)
avstånd från "axeln bromshandtaget vrider sig runt" till där bromshandtaget trycker på bromscylinderkolven
Egentligen är det förhållandet mellan dessa två avstånd som avgör hur hårt man måste trycka / hur mycket bromshandtaget rör sig när man bromsar.
Citat från http://www.vintagebrake.com/mastercylinder.htm
The hand lever ratio counts too: witness the adjustable master cylinders from Lockheed and Brembo.

 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Min tjej sa att hennes tidigare åkdon hade en större kolv som skapade mera friktion o bromsar bättre innan den bottnar än mitt åkdon:va

Hon sa detta efter några glas vin med ett lurigt leende:va pratar hon om mina hoj bromsar eller missuppfattat jag något:glömdet:D
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Min tjej sa att hennes tidigare åkdon hade en större kolv som skapade mera friktion o bromsar bättre innan den bottnar än mitt åkdon:va

Hon sa detta efter några glas vin med ett lurigt leende:va pratar hon om mina hoj bromsar eller missuppfattat jag något:glömdet:D

Helt klart om bromsar.

Att samtalet dyker upp efter ett par glas vin är nog inget du behöver fundera kring något speciellt. Det är ju ett lite känsligt ämne framför allt när det kommer till storleken, hur många man bromsat med tidigare osv. Men det låter som det skulle kunna vara handhavandefel från hennes sida, kniper hon kanske olika hårt beroende på fabrikat på åkdon?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top