Frambroms, bromscylinder - har storleken betydelse?

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Det blir jobbigt, som i "jobbigt att motorcykeln inte saktar in när jag klämmer på bromsen".
Du vill ju flytta på en viss volym bromsvätska när du klämmer på bromsgreppet. Har du mindre diameter måste slaglängden vara längre för att flytta samma volym, och då kan det ju mycket väl vara så att bromsgreppet bottnar innan du fått önskad bromseffekt.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Skippa kinesiska bromspumpar helt.....

Där är 2 faktorer som avgör hävarm och diameter. Diametern avgör hur mcyket vätska du flyttar på och hävarmen avgör känslan (förenklat). Att ha samma eller liknande diameter är viktigt för att inte hamna i att det tar långt in pga att du skall flytta stora bromskolvar. Sen är det inte säkert att original diameter var optimal men det får man räkna på när man vet antalet bromskolvar och deras diameter.

16mm är ganska vanligt på moderna sporthojar. Köp en beggad modern sporthojspump
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Kompletterar svaren lite. Liten diameter ger mindre kraft för en viss bromsverkan men längre väg på handtaget. Risk att handtaget går in mot styret. För stor diameter gör den tungbromsad. Som Boris säger beror det också på hävstången, dvs. måtten på själva handtaget. Hur långt ut huvudcylindern sitter från handtagets svängpunkt och längden på handtaget. Honda började med skivbromsar cirka 1970 så tio år senare borde dom väl veta vad dom gjorde. Däremot skiljer sig dagens bromsbelägg från förr. Då var det väl asbesthaltiga belägg.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
JA de där bromsarna kommer att fortsätta vara kass oavsett vilken bromspump du väljer. De var inte bra ens när de var nya och de har inte blivit bättre med åren.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
När man bränner runt på en sån hoj så räcker fräscha originalbromsar tycker jag. Man slår av i tid, trampar med foten och klämmer i med högerhanden så stannar det acceptabelt i 98% av uppkomna situationer
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
När man bränner runt på en sån hoj så räcker fräscha originalbromsar tycker jag. Man slår av i tid, trampar med foten och klämmer i med högerhanden så stannar det acceptabelt i 98% av uppkomna situationer
Förutsatt att man inte är van eller bortskämd med bromsar som är någonstans doser- och kontrollerbart i närheten av kasta ankar eller spett i framhjulet. Då är det inte kul att ta tag i bromshandtaget och upptäcka att det "inte händer någonting" alls.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Förutsatt att man inte är van eller bortskämd med bromsar som är någonstans doser- och kontrollerbart i närheten av kasta ankar eller spett i framhjulet. Då är det inte kul att ta tag i bromshandtaget och upptäcka att det "inte händer någonting" alls.

Nej självklart. Tar man lappen på en modern bike och aldrig kört äldre öht så dör man väl i första korsningen. Men jag refererar sällan till tjejer och prgrammerarkillar
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Annars är väl alternativet att renovera original huvudcylinder och bromsok. Jag renoverade dom på 250:in, repsats till huvudcylindern verkar gå på runt 350-450kr och till oket verkar det ju kosta nåt liknande om man ska ha med kolven då man kollar på eBay.

Mitt råd om man renoverar är att kolla kolven i oket innan du beställer delar om den skulle vara dålig, min var rostig på delen som var inne i cylindern förmodligen för att det inte var bytt bromsolja.

Jag kände för att renovera original mot att köpa nån pump från Kina, passade på att strippa grejerna på färg och polera upp aluminiumen. Bromsarna känns ut som att man ska ha kvalitetsgrejer och inte chansa med nåt från Kina.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag har en pump från en Kawasaki GPX600. Skulle ha den på min 750 LTD men såg lite sent att den saknade fäste för backspegel. Kostade 400 kr för ett år sedan. Så även idag. Leverans i Stockholm ingår.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Intressant tråd! Om det nu RÅKAR vara så att man köpt på sig en gammal Supersport-Kawa från -98, och tycker att den bromsar rätt svagt, var ska man börja? Har bara kört några repor nere på industriområdet än så länge men tyckte nog att det var RÄTT mycket sämre än på R6an...
Sedan dess har jag bytt bromsvätska men vad mer kan ge dålig bromsverkan? Genom mina år har jag egentligen aldrig märkt någon större skillnad mellan olika fabrikat på bromsbelägg, men kanske har jag fel där. Eller?
Per G:sson, SNABB Supersportförare, menar att "Det var rätt kass bromsar på den tiden...". Är det så, är bromsar MYCKET bättre nu än för 20 år sedan?
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
En stor skillnad i att det bromsar sämre med gammla hojar ""kan"" vara valet av material på dåtidens bromsskiva /belägg.

Att ta ett snack med isr på svenska om just friktionen mellan olika material det är STOR skillnad på material och material.

När jag fick ISR skivorna till min yz250wr fick jag en chock, (inte som i Aftonbladet) rent ut sagt jävlar vad det bromsar.

Det är enda motorcykeln som jag får kritik på FÖR direkta bromsar på varje besiktning. Har hel sinter belägg på dessa skivor.

En bekant som körde R1 på bana o tävlade i några år sänkte tiden med över en sekund direkt efter byter till ISR skivor o pump. Han sa att det gick att börja bromsa 10-15 meter senare i varenda kurva minst, och betonade just det otroliga bettet i bromsarna från ISR mot yamaha R1 original.

I Småland finns förresten en av världens förnämsta tillverkare på både bromsskivor och rostfria ekrar dom levererar world wide o går att få tag på genom Lelles..

Mvh
 
Last edited:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Intressant tråd! Om det nu RÅKAR vara så att man köpt på sig en gammal Supersport-Kawa från -98, och tycker att den bromsar rätt svagt, var ska man börja? Har bara kört några repor nere på industriområdet än så länge men tyckte nog att det var RÄTT mycket sämre än på R6an...
Sedan dess har jag bytt bromsvätska men vad mer kan ge dålig bromsverkan? Genom mina år har jag egentligen aldrig märkt någon större skillnad mellan olika fabrikat på bromsbelägg, men kanske har jag fel där. Eller?
Per G:sson, SNABB Supersportförare, menar att "Det var rätt kass bromsar på den tiden...". Är det så, är bromsar MYCKET bättre nu än för 20 år sedan?

Moss.

Så fort du kör så bromsar du för lite att känna någon skillnad på belägg..:tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top