REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32
  1. #1
    ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Cykel ;-(
    Inlägg
    913

    Frambroms, bromscylinder - har storleken betydelse?

    Tycker frambromsen på min Honda CM400 tar dåligt. Såg att det läcker lite från reservoaren så jag köper nytt. Nya bromsklossar har jag redan och bromsslang ska beställas.

    Funderar på denna från Ebay. Föredrar enklare design, annars bra pris och den verkar funka.
    Det står att bore size är 12,7 mm och orginal är 16mm (verkar vara 14 mm.) Har det någon betydelse?
    Vill minnas det blir stummare känsla. Blir det jobbigare att bromsa kanske?

    Senast redigerat av Bennyfax den 2019-01-20 klockan 11:10.

  2. #2
    Very nice Mattiass avatar
    Reg.datum
    feb 2002
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    RVF400 + GSX-R750WT
    Inlägg
    12 151
    Det blir jobbigt, som i "jobbigt att motorcykeln inte saktar in när jag klämmer på bromsen".
    Du vill ju flytta på en viss volym bromsvätska när du klämmer på bromsgreppet. Har du mindre diameter måste slaglängden vara längre för att flytta samma volym, och då kan det ju mycket väl vara så att bromsgreppet bottnar innan du fått önskad bromseffekt.
    Fighting stupidity since 2002

  3. #3
    ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Cykel ;-(
    Inlägg
    913
    Ok, tack för förklaringen. Hittade precis en snyggare på 14 mm vilket känns säkrare.

  4. #4
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    16 204
    Skippa kinesiska bromspumpar helt.....

    Där är 2 faktorer som avgör hävarm och diameter. Diametern avgör hur mcyket vätska du flyttar på och hävarmen avgör känslan (förenklat). Att ha samma eller liknande diameter är viktigt för att inte hamna i att det tar långt in pga att du skall flytta stora bromskolvar. Sen är det inte säkert att original diameter var optimal men det får man räkna på när man vet antalet bromskolvar och deras diameter.

    16mm är ganska vanligt på moderna sporthojar. Köp en beggad modern sporthojspump
    Boris KTM Service - Följ mina äventyr i garaget

  5. #5
    ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Cykel ;-(
    Inlägg
    913
    Ok, tack. Då letar jag begagnat.

    Kanske inte bör fövänta mig bra bromsverkan trots nya prylar förutom bromsok?
    Senast redigerat av Bennyfax den 2019-01-20 klockan 11:09.

  6. #6
    Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Höglandet
    Hoj
    6 singlar och 3 par -44 till -12
    Inlägg
    665
    Kompletterar svaren lite. Liten diameter ger mindre kraft för en viss bromsverkan men längre väg på handtaget. Risk att handtaget går in mot styret. För stor diameter gör den tungbromsad. Som Boris säger beror det också på hävstången, dvs. måtten på själva handtaget. Hur långt ut huvudcylindern sitter från handtagets svängpunkt och längden på handtaget. Honda började med skivbromsar cirka 1970 så tio år senare borde dom väl veta vad dom gjorde. Däremot skiljer sig dagens bromsbelägg från förr. Då var det väl asbesthaltiga belägg.
    Senast redigerat av Micke R den 2019-01-03 klockan 22:33.
    Racing is the process of turning money into noise.

  7. #7
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    16 204
    JA de där bromsarna kommer att fortsätta vara kass oavsett vilken bromspump du väljer. De var inte bra ens när de var nya och de har inte blivit bättre med åren.
    Boris KTM Service - Följ mina äventyr i garaget

  8. #8
    ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Cykel ;-(
    Inlägg
    913
    Haha, ok då vet jag vad jag har att förvänta mig. Ska kolla om man kan hitta någon modern modell som man kan kränga på.
    Senast redigerat av Bennyfax den 2019-01-03 klockan 22:38.

  9. #9
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    7 357
    När man bränner runt på en sån hoj så räcker fräscha originalbromsar tycker jag. Man slår av i tid, trampar med foten och klämmer i med högerhanden så stannar det acceptabelt i 98% av uppkomna situationer

  10. #10
    ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Cykel ;-(
    Inlägg
    913
    Ja, det går ju att bromsa hojen. Börjar med att köra på orginal men kortare bromssträcka och bättre bromskänsla skulle inte skada. Hojen har acceleration som en moped men väger mer än vad min KTM 690 SMC gjorde och går bara ca 20 km/h långsammare.
    Senast redigerat av Bennyfax den 2019-01-04 klockan 02:09.

  11. #11
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    20 032
    Jag har ett par 6-kolvsok från en Gixxer 750 98-99 som ligger och skräpar, jag kan ha en bromspump från en R6 runt millenieskiftet också, om det kan vara intressant.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  12. #12
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97
    Inlägg
    127
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Jag har ett par 6-kolvsok från en Gixxer 750 98-99 som ligger och skräpar, jag kan ha en bromspump från en R6 runt millenieskiftet också, om det kan vara intressant.
    Du har PM!

    Mvh

  13. #13
    ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Cykel ;-(
    Inlägg
    913
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Jag har ett par 6-kolvsok från en Gixxer 750 98-99 som ligger och skräpar, jag kan ha en bromspump från en R6 runt millenieskiftet också, om det kan vara intressant.
    Schysst, ska försöka se om bromsoket kan passa. Vet ej vad det innebär att kränga på en annan och om det ens går. Annars har du tydligen en som vet vad han vill ha :-)

  14. #14
    Seriöst fartblind - The Black Mambas RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
    Hoj
    Ducati 748, 848 m.fl
    Inlägg
    1 500
    Citat Ursprungligen postat av Chronic Visa inlägg
    När man bränner runt på en sån hoj så räcker fräscha originalbromsar tycker jag. Man slår av i tid, trampar med foten och klämmer i med högerhanden så stannar det acceptabelt i 98% av uppkomna situationer
    Förutsatt att man inte är van eller bortskämd med bromsar som är någonstans doser- och kontrollerbart i närheten av kasta ankar eller spett i framhjulet. Då är det inte kul att ta tag i bromshandtaget och upptäcka att det "inte händer någonting" alls.
    Vem vann? Ingen aning men Mossberg var med!
    www.ducatiklubben.se

  15. #15
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    7 357
    Citat Ursprungligen postat av RymdBörje Visa inlägg
    Förutsatt att man inte är van eller bortskämd med bromsar som är någonstans doser- och kontrollerbart i närheten av kasta ankar eller spett i framhjulet. Då är det inte kul att ta tag i bromshandtaget och upptäcka att det "inte händer någonting" alls.
    Nej självklart. Tar man lappen på en modern bike och aldrig kört äldre öht så dör man väl i första korsningen. Men jag refererar sällan till tjejer och prgrammerarkillar

  16. #16
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13
    Inlägg
    1 160
    Annars är väl alternativet att renovera original huvudcylinder och bromsok. Jag renoverade dom på 250:in, repsats till huvudcylindern verkar gå på runt 350-450kr och till oket verkar det ju kosta nåt liknande om man ska ha med kolven då man kollar på eBay.

    Mitt råd om man renoverar är att kolla kolven i oket innan du beställer delar om den skulle vara dålig, min var rostig på delen som var inne i cylindern förmodligen för att det inte var bytt bromsolja.

    Jag kände för att renovera original mot att köpa nån pump från Kina, passade på att strippa grejerna på färg och polera upp aluminiumen. Bromsarna känns ut som att man ska ha kvalitetsgrejer och inte chansa med nåt från Kina.

  17. #17
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Z750 -80 Z750 LTD Twin -82 DR600 -86 TDM900 -02
    Inlägg
    902
    Jag har en pump från en Kawasaki GPX600. Skulle ha den på min 750 LTD men såg lite sent att den saknade fäste för backspegel. Kostade 400 kr för ett år sedan. Så även idag. Leverans i Stockholm ingår.

  18. #18
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    västkusten
    Hoj
    R6 #22 600 räser
    Inlägg
    8 951
    Intressant tråd! Om det nu RÅKAR vara så att man köpt på sig en gammal Supersport-Kawa från -98, och tycker att den bromsar rätt svagt, var ska man börja? Har bara kört några repor nere på industriområdet än så länge men tyckte nog att det var RÄTT mycket sämre än på R6an...
    Sedan dess har jag bytt bromsvätska men vad mer kan ge dålig bromsverkan? Genom mina år har jag egentligen aldrig märkt någon större skillnad mellan olika fabrikat på bromsbelägg, men kanske har jag fel där. Eller?
    Per G:sson, SNABB Supersportförare, menar att "Det var rätt kass bromsar på den tiden...". Är det så, är bromsar MYCKET bättre nu än för 20 år sedan?

  19. #19
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    1 028
    En stor skillnad i att det bromsar sämre med gammla hojar ""kan"" vara valet av material på dåtidens bromsskiva /belägg.

    Att ta ett snack med isr på svenska om just friktionen mellan olika material det är STOR skillnad på material och material.

    När jag fick ISR skivorna till min yz250wr fick jag en chock, (inte som i Aftonbladet) rent ut sagt jävlar vad det bromsar.

    Det är enda motorcykeln som jag får kritik på FÖR direkta bromsar på varje besiktning. Har hel sinter belägg på dessa skivor.

    En bekant som körde R1 på bana o tävlade i några år sänkte tiden med över en sekund direkt efter byter till ISR skivor o pump. Han sa att det gick att börja bromsa 10-15 meter senare i varenda kurva minst, och betonade just det otroliga bettet i bromsarna från ISR mot yamaha R1 original.

    I Småland finns förresten en av världens förnämsta tillverkare på både bromsskivor och rostfria ekrar dom levererar world wide o går att få tag på genom Lelles..

    Mvh
    Senast redigerat av moddlaren den 2019-01-06 klockan 09:09.

  20. #20
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    1 028
    Citat Ursprungligen postat av magnus_moss Visa inlägg
    Intressant tråd! Om det nu RÅKAR vara så att man köpt på sig en gammal Supersport-Kawa från -98, och tycker att den bromsar rätt svagt, var ska man börja? Har bara kört några repor nere på industriområdet än så länge men tyckte nog att det var RÄTT mycket sämre än på R6an...
    Sedan dess har jag bytt bromsvätska men vad mer kan ge dålig bromsverkan? Genom mina år har jag egentligen aldrig märkt någon större skillnad mellan olika fabrikat på bromsbelägg, men kanske har jag fel där. Eller?
    Per G:sson, SNABB Supersportförare, menar att "Det var rätt kass bromsar på den tiden...". Är det så, är bromsar MYCKET bättre nu än för 20 år sedan?
    Moss.

    Så fort du kör så bromsar du för lite att känna någon skillnad på belägg..

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Jag brukar byta när gasen är slut i vajern.

doolar
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här