Hjälm

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Tips på hjäm med stor öppning, eller att öppning går "högt upp i pannan".

Arai, Shoei, Kabuto funkar utmärkt på skallen, men alla har 2-3 år på nacken.

Visst, är väl inte direkt akrobat, men tycker ovan hjälmar har för liten öppning och pinlock´s kant är i synfält i kurva.
 

Bifogat

  • sec anderstorp.jpg
    sec anderstorp.jpg
    755.9 KB · Visningar: 116

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag är otroligt nöjd med X-lite 803R och rekommenderar den till alla att testa. Den passar dock inte alla, men det är en väldigt bra hjälm som skyddar bra, och som endast väger 1250g i storlek medium.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Jag är supernöjd med LS2 då dom bl.a har bland dom största visiren/synfälten. Kör själv liten hoj på banor med långa rakor där man ligger ihopkrypen länge bakom kåpglaset.

Har tidigare kört med arai och Kabuto. Men mera nöjd med LS2.

 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Har alltid tyckt att Dovis hjälm ser ut att ha stor öppning. Om det är samma på Soumys ”vanliga” hjälmar vet jag inte.
http://photos.motogp.com/2018/11/17/04-andrea-dovizioso-ita_dsc1879.gallery_full_top_md.jpg
Jag skull inte vara förvånad om de flesta i MotoGP-cirkusen har specialanpassade hjälmar.
Jag har aldrig lyckats få mina hjälmar att sitta som t.ex Marquez gör. Då hade jag ändå på pappret ett tag ändå samma modell som honom, en Shoei X-Spirit II.
Inget av det jag provat i butik går att få att sitta så att det blir riktigt bra sikt framåt liggandes på tanken.
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Jag skull inte vara förvånad om de flesta i MotoGP-cirkusen har specialanpassade hjälmar.
Jag har aldrig lyckats få mina hjälmar att sitta som t.ex Marquez gör. Då hade jag ändå på pappret ett tag ändå samma modell som honom, en Shoei X-Spirit II.
Inget av det jag provat i butik går att få att sitta så att det blir riktigt bra sikt framåt liggandes på tanken.
Så är det säkert!
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Tackar alla för tips, får prova mig fram men LS2 ser intressant ut.

Axxexs, minns du storlekarna du hade på Arai och Kabuto? Vad motsvarar storlek på LS2 isf?

Var nere på Elit MC (gamla Bike GBG) idag, och fick besked att AGV hade flyttbar inredning så man fick öppning som man önskade, tål att testas också.

Då blev det en LS2, kan nog bli bra. Återkommer om jag tycker lika som Axxexs gällande Arai och Kabuto.

ls2_helmets_full-face_arrow-r_carbon_sting_wineberry_yellow.jpg


Då har jag provat hjälmen, och supernöjd men ventilation, men framförallt synfältet, otroligt bra.

Det som slår mig, är att visirmekanismen känns lite efter Arai och Shoei i kvalitet, lite som skillnaden på dörrar i gammelmercedes och volvo 140 om man överdriver lite.

Annars superbra köp.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top