Batteriet väldigt varmt vid laddning

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Just när de gäller mc-batterier hade jag inte chansat. Jag köpte tre stycken (som höll mellan tre månader och 1,5 år) innan jag lärde mig och köpte ett kvalitetsbatteri.

Been there, done that.

I mina fordon kommer endast kvalitetsgrejor numer = noll problem.


Buy quality, cry once
 

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Är det verkligen så illa med livstiden på mc-batteri som 4-5 år? Har haft hojar från sent nittiotal med orginalbatteri utan problem. Samma sak med bilar. Har aldrig haft bekymmer med batteriet trots betydande ålder på det.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Batterier håller väl olika med beroende på vad för mc man har .Hadde en mt-01a och den döda batterier på några år
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Biltema håller oftast mindre än ETT år. Du får ett nytt på garantin, men garantin gäller från första inköpsdatum så år 2 måste du ändå köpa ett nytt.

Om du inte har tur; med anekdotisk bevisföring hävdar många att Biltemabatterier fungerar men oftast är de åsikterna från de som nyss köpt ett själv...

Se nedan.


Buy quality, cry once

Helt fel. Mina Biltema batterier har alla hållit tills jag sålt bilen, mc eller skootern. Har haft typ 6 batterier från Biltema. Garanterat att de flesta lever vidare även efter 4 år om man tar hand om dem. Och som sagt man har en väldigt bra garanti. Däremot kan jag inte alltid rekommendera de till stora twinnar då de ibland kräver hög startström.
Obs även dyra batterier kan gå slnder år 1 men de skriver man inte om vanligtvis. Dyrare batterier håller säkert lite bättre men att tokdissa Biltemas är onödigt.
 
Last edited:

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Är det verkligen så illa med livstiden på mc-batteri som 4-5 år? Har haft hojar från sent nittiotal med orginalbatteri utan problem. Samma sak med bilar. Har aldrig haft bekymmer med batteriet trots betydande ålder på det.

Jag hade inte heller problem med batterier från 90-talet. De levde ofta mer än 10 år och tappade sakta kapacitet på slutet.
Mina batterier från ungefär 2005 och framåt har tvärdött. Något har gått att ladda igen, men ett par vägrade laddaren att ladda. Misstänker kortis eller avbrott i de nya batterierna medan de gamla nog tappade sugen på grund av sulfatbeläggningar.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
C-tech laddare. Körde först med dum laddare för att få lite spänning. Typiskt för mina nyare batterier är att de tvärdör. Ett gick att ladda med dumladdare, men tvärdog några dagar senare.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har du behövt köra dumladdare för att det var djupurladdat så har du säkert någon cell som är död och har hög intern resistens= bygger värme.

Byt batteri och se glad ut. Moderns MC batterier lever sällan 5 år framförallt om man inte sköter dem utan låter de djupurladdas.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Händer inte ofta, men Boris nu skrev du nog fel. När ett batteri laddas blir värmeutvecklingen beroende på strömmen (P=U*I).
Högre ström får du om motståndet är lågt (I=U/R).
Du kanske tänkte på att vid urladdning ger högt inre motstånd mer värme.
Lite grov beskrivning:
En eller flera celler är kortslutna. Motståndet mellan polerna minskar. Strömmen ökar. Dom kvarvarande cellerna värms upp mer.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Mitt biltema i thunderacen,n påstod tidigare ägaren att det var 10år o att det aldrig fått underhålls laddning. Det får det inte hos mej heller.. Jag inbillar mej att folk laddar ihjäl sina batterier.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Håller på att testar ett gelbatteri från Biltema i viffern nu, har klarat en höst, stå en vinter med lite underhållsladdning då och då samt kört en säsong än så länge.
Testet pågår :)

/R
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kompisaren köpte biltema batteri nu i våras till sin Ktm 950 ,, jag idiotförklarade honom och sa att de kommer aldrig orka dra runt motorn. Till min förvåning startade den lätt och de har funkat denna sommar ivf. De blir intressant att se om den startar till våren för han underhållsladdar aldrig. Till saken hör att ktm 950/990 går väldigt tungt att dra runt och batteristorleken är bara 11 amp. Mitt Yuasa YTZ har de svettigt ibland då de är lite kallare typ 5-10+c jag vet inte om Biltema batteriet klara den tempen men jag tror inte det.
Ett Yuasa YTZ håller ca 6-8 år jag köpte det på Tyska ebay för 1200kr det funkar än efter ca 3 år men jag måste underhållsladda det annars startar den inte efter ca 4-6 veckor stillestånd (tjuvström?) Jag skruvar visserligen inte lös polerna från hojen (orkar inte). Biltema kostar under hälften men jag tror inte de klarar halva Yuasa livslängden på en stor v-tvinn,,ev på en radfyra?
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Eftersom hojen startar
så kan inte batteriet vara helt slut, mina 25 öre.

Så den intressanta frågan som jag gärna vill ha svar på är:
Vilken laddare använder du ? Hur många Ampere ger den ? 4A 8 A? eller
Vilket fabrikat ? Modell ?

Vad det gäller nytt battari (när hojen inte längre startar) är numera # mitt
1a val
https://www.mdsbattery.co.uk/yuasa_ytz.html
2a val Biltema Gelbatteri eller Heavy Duty
3e val Biltema "underhållsfritt". # Har ju köpt totalt fem st på 8 år......

Och så är det bra med en Multimeter så man ser vad battariet håller för spänning.
Obelastat och med tänt ljus och motorn igång 14,1 -14,5Volt. Oberoende av motorvarvtal.
Den här Multimetern med 2 säkringar är ovanligt tåligt mot "misstag".i prisklassen.
https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/multimetrar/digital-multimeter-2000018521
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Jag vill påstå att Pf=Ri*I*I, m.a.o. att Boris har rätt.

Beror lite på hur laddaren är konstruerad. Om den begränsar max ström eller max spänning (eller båda)
För att inte mörda batterier har så vitt jag vet laddare en maximal utspänning.
Om den ger en max spänning måste du trycka igenom så mycket ström som möjligt för att få störst uppvärmning(=effekt) eftersom strömmen är i kvadrat. Det får du med lägre motstånd.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Beror lite på hur laddaren är konstruerad. Om den begränsar max ström eller max spänning (eller båda)
För att inte mörda batterier har så vitt jag vet laddare en maximal utspänning.
Om den ger en max spänning måste du trycka igenom så mycket ström som möjligt för att få störst uppvärmning(=effekt) eftersom strömmen är i kvadrat. Det får du med lägre motstånd.

Men samtidigt är det så att effekten är proportionell mot strömmen och spänningsfallet. Eftersom ett blybatteri har 6 celler så ska det optimalt sett vara så att alla celler blir lika varma under laddning. Om cellerna blir olika varma så beror det på att dom har olika resistans. Det som händer är att en eller några celler får högre resistans och därigenom får en högre andel av spänningsfallet under laddning. Det leder i sin tur till att dom blir varmare eftersom effektförlusten ju faktiskt är i form av värme.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Den energi som ett batteri får vid laddning går dels åt till att lagras kemiskt i batteriet och dels till värmeförluster beroende på inre motstånd.
I vilket fall som helst är ett batteri som blir extremt varmt vid laddning moget för återvinning.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Är det verkligen så illa med livstiden på mc-batteri som 4-5 år? Har haft hojar från sent nittiotal med orginalbatteri utan problem. Samma sak med bilar. Har aldrig haft bekymmer med batteriet trots betydande ålder på det.

Rent generellt så har batterier begränsad livslängd ja. Man brukar säga att 4-5 år är relativt normalt. Generellt sett så tycker jag det verkar som att mina batterier i både bilar och motorcyklar håller i ca 8 år innan det är dags att byta.

Detta är något som inte blivit bättre med åren. Snarare sämre. Dels för att batterikemin i grunden är densamma dvs batterierna har samma grundförutsättningar rent kemiskt för att åldras.
Dels är det så att moderna fordon har mer strömkrävande utrustning vilket gör dom känsligare för att batteriet börjar bli dåligt. Får inte ECU:n tillräcklig spänning blir det ingen spänning alls.
Som ett resultat av detta så är batterierna idag oftast konstruerade för att klara höga startströmmar men det görs på bekostnad av att man gör batteriet mer känsligt för att åldras och det tål djupurladdningar sämre.

Så ett batteri idag kan man inte räkna med mycket längre livslängd än 4-5 år. Allt utöver det är att betrakta som bonus.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top