Batteriet väldigt varmt vid laddning

mangan76

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2017
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha xtr660
Laddade mitt mc batteri (Yamaha xt660) eftersom den säkert har börjat tappa effekt pga garagering.

Laddaren har stått på sen igår och det verkade fortfarande inte fullt. Märkte dessutom att batteriet var väldigt varmt på olika ställen. Mätte med ir termometer och det var ca 70c på några områden längs sidan.

Batteriet kasst? Eller är det normalt?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Om det är + 70 så är det inte normalt. Redan vid +55 är en yta så varm att man knappt kan hålla handen på den. Eventuellt kan IR-termometern visa knas p.g.a. ytans beskaffenhet.
 

mangan76

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2017
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha xtr660
IR mätaren brukar visa rätt, men visst man vet aldrig.

Ja det var ju 70c på vissa ytor längs sidan av batteriet. Väldigt varmt när jag höll en stund. Batteriet är ju original från 2012 och säkert lite slitet. Men det funkar ju att starta hojen med fortfarande. Vad är det värsta som kan hända, att det börjar brinna vid laddning?
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Laddade mitt mc batteri (Yamaha xt660) eftersom den säkert har börjat tappa effekt pga garagering.

Laddaren har stått på sen igår och det verkade fortfarande inte fullt. Märkte dessutom att batteriet var väldigt varmt på olika ställen. Mätte med ir termometer och det var ca 70c på några områden längs sidan.

Batteriet kasst? Eller är det normalt?

Jag gissar att en eller flera celler är trasiga, dvs kortslutna, och att det är därför värme utvecklas istället.
Mitt råd är att byta till ett nytt batteri.
 

mangan76

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2017
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha xtr660
Kanske är så? Vissa sektioner var ju varmare än andra. Men som jag skrev så startar ju hojen med batteriet, så är det så akut med byte? Tycker inte att ett batteri på 4-5 år är så gammalt.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Kanske är så? Vissa sektioner var ju varmare än andra. Men som jag skrev så startar ju hojen med batteriet, så är det så akut med byte? Tycker inte att ett batteri på 4-5 år är så gammalt.

Kontrollera att batteriet kommer upp i rätt spänning. Ca 14 V med laddare på och att det håller 12,5-13 V eller så utan laddare med påslagna lysen. Om det avviker för mycket är det bäst att byta batteri för att inte riskera dra med regulator och statorn.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Generalknas på batteriet! Skruva loss det direkt. Kan ta eld eller så kan batteriet koka av saltsyra som får elektroniken att ärga. En livslängd på 4-5år är inte ovanligt på ett mc-batteri.
 

mangan76

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2017
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha xtr660
Är det så illa? Självklart vill jag ju inte riskera att något mer tar skada.

- - - Updated - - -

Har inga mätverktyg för sån kontroll.
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Jag hade helt klart bytt batteri, chansar inte med batterier som blir så där varma.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Är det så illa? Självklart vill jag ju inte riskera att något mer tar skada.

- - - Updated - - -

Har inga mätverktyg för sån kontroll.

Har du lokala fläckar på batteriet med 70C utvändigt så är det lokalt rejält varmare invändigt. Detta är inte ok. Risken är stor att du kan bli stående någonstans. Bara det kan bli dyrt.
Detta batteri är har sannolikt intern kortslutning och ett helt oförutsägbart framtida beteende. Ett normalt batteri har oftast inte mer än 7-8 års livslängd, så du åker på att byta batteri ganska snart i alla fall.
 

mangan76

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2017
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha xtr660
Mitt gamla batteri är på 8.4ah. Är det helt fel att köpa ett med 6.5ah? Svårt att hitta ett batteri med rätt mått så det passar i batterifacket.
 

mangan76

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2017
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha xtr660
Originalbatteriet kostar ju nästan trippla mot tex biltema (ibland är biltema bra). Skadar ju inte att testa ett sånt. Håller det i några år duger det ju lika bra som originalet som uppenbarligen höll i 4-5 år.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Biltema håller oftast mindre än ETT år. Du får ett nytt på garantin, men garantin gäller från första inköpsdatum så år 2 måste du ändå köpa ett nytt.

Om du inte har tur; med anekdotisk bevisföring hävdar många att Biltemabatterier fungerar men oftast är de åsikterna från de som nyss köpt ett själv...

Se nedan.


Buy quality, cry once
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Men jag köpte i alla fall ett Biltemabatteri idag, och det verkar funka bra!

( Nej det gjorde jag inte, och nej, det fungerar inte bra )
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top