REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 40 av 40
  1. #21
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    2 356
    Citat Ursprungligen postat av Coola Ola Visa inlägg
    Just när de gäller mc-batterier hade jag inte chansat. Jag köpte tre stycken (som höll mellan tre månader och 1,5 år) innan jag lärde mig och köpte ett kvalitetsbatteri.
    Been there, done that.

    I mina fordon kommer endast kvalitetsgrejor numer = noll problem.


    Buy quality, cry once
    Buy quality, cry once.

  2. #22
    Äntligen hojlös Flyerflashs avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Utanför stan
    Hoj
    CBR900RR (SÅLD) GSX650F (SÅLD) CBR900RR
    Inlägg
    499
    Är det verkligen så illa med livstiden på mc-batteri som 4-5 år? Har haft hojar från sent nittiotal med orginalbatteri utan problem. Samma sak med bilar. Har aldrig haft bekymmer med batteriet trots betydande ålder på det.

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sjöbo
    Hoj
    GSX1400+Kawasakiz750ssssss
    Inlägg
    2 006
    Batterier håller väl olika med beroende på vad för mc man har .Hadde en mt-01a och den döda batterier på några år
    GSX1400+Kawasaki z750 s

  4. #24
    Medlem Mjölnaren75s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    250 Grand Dink, KTM 690 Duke
    Inlägg
    1 225
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Biltema håller oftast mindre än ETT år. Du får ett nytt på garantin, men garantin gäller från första inköpsdatum så år 2 måste du ändå köpa ett nytt.

    Om du inte har tur; med anekdotisk bevisföring hävdar många att Biltemabatterier fungerar men oftast är de åsikterna från de som nyss köpt ett själv...

    Se nedan.


    Buy quality, cry once
    Helt fel. Mina Biltema batterier har alla hållit tills jag sålt bilen, mc eller skootern. Har haft typ 6 batterier från Biltema. Garanterat att de flesta lever vidare även efter 4 år om man tar hand om dem. Och som sagt man har en väldigt bra garanti. Däremot kan jag inte alltid rekommendera de till stora twinnar då de ibland kräver hög startström.
    Obs även dyra batterier kan gå slnder år 1 men de skriver man inte om vanligtvis. Dyrare batterier håller säkert lite bättre men att tokdissa Biltemas är onödigt.
    Senast redigerat av Mjölnaren75 den 2018-12-31 klockan 16:48.

  5. #25
    Citat Ursprungligen postat av Flyerflash Visa inlägg
    Är det verkligen så illa med livstiden på mc-batteri som 4-5 år? Har haft hojar från sent nittiotal med orginalbatteri utan problem. Samma sak med bilar. Har aldrig haft bekymmer med batteriet trots betydande ålder på det.
    Jag hade inte heller problem med batterier från 90-talet. De levde ofta mer än 10 år och tappade sakta kapacitet på slutet.
    Mina batterier från ungefär 2005 och framåt har tvärdött. Något har gått att ladda igen, men ett par vägrade laddaren att ladda. Misstänker kortis eller avbrott i de nya batterierna medan de gamla nog tappade sugen på grund av sulfatbeläggningar.

  6. #26
    Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Höglandet
    Hoj
    6 singlar och 3 par -44 till -12
    Inlägg
    637
    Den uppenbara frågan. Vad använde du för laddare?
    Racing is the process of turning money into noise.

  7. #27
    C-tech laddare. Körde först med dum laddare för att få lite spänning. Typiskt för mina nyare batterier är att de tvärdör. Ett gick att ladda med dumladdare, men tvärdog några dagar senare.

  8. #28
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    16 172
    Har du behövt köra dumladdare för att det var djupurladdat så har du säkert någon cell som är död och har hög intern resistens= bygger värme.

    Byt batteri och se glad ut. Moderns MC batterier lever sällan 5 år framförallt om man inte sköter dem utan låter de djupurladdas.
    Boris KTM Service - Följ mina äventyr i garaget

  9. #29
    Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Höglandet
    Hoj
    6 singlar och 3 par -44 till -12
    Inlägg
    637
    Händer inte ofta, men Boris nu skrev du nog fel. När ett batteri laddas blir värmeutvecklingen beroende på strömmen (P=U*I).
    Högre ström får du om motståndet är lågt (I=U/R).
    Du kanske tänkte på att vid urladdning ger högt inre motstånd mer värme.
    Lite grov beskrivning:
    En eller flera celler är kortslutna. Motståndet mellan polerna minskar. Strömmen ökar. Dom kvarvarande cellerna värms upp mer.
    Senast redigerat av Micke R den 2019-01-01 klockan 10:02.
    Racing is the process of turning money into noise.

  10. #30
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    955
    Mitt biltema i thunderacen,n påstod tidigare ägaren att det var 10år o att det aldrig fått underhålls laddning. Det får det inte hos mej heller.. Jag inbillar mej att folk laddar ihjäl sina batterier.

  11. #31
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    Honda Firestorm, Aprilia RS 125
    Inlägg
    994
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    ...Jag inbillar mej att folk laddar ihjäl sina batterier.
    +1,00

  12. #32
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    Honda Firestorm, Aprilia RS 125
    Inlägg
    994
    Citat Ursprungligen postat av Micke R Visa inlägg
    Händer inte ofta, men Boris nu skrev du nog fel.
    När ett batteri laddas blir värmeutvecklingen beroende på strömmen (P=U*I)...
    Jag vill påstå att Pf=Ri*I*I, m.a.o. att Boris har rätt.

  13. #33
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2015
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Honda VFR 800 2006
    Inlägg
    293
    Håller på att testar ett gelbatteri från Biltema i viffern nu, har klarat en höst, stå en vinter med lite underhållsladdning då och då samt kört en säsong än så länge.
    Testet pågår

    /R

  14. #34
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Ja
    Hoj
    Ok
    Inlägg
    662
    Citat Ursprungligen postat av iceice Visa inlägg
    Jag vill påstå att Pf=Ri*I*I, m.a.o. att Boris har rätt.
    Båda har väl rätt?

    Effektförlusten beror ju på - som du visar - både strömmen och resistansen.

  15. #35
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    4 152
    Kompisaren köpte biltema batteri nu i våras till sin Ktm 950 ,, jag idiotförklarade honom och sa att de kommer aldrig orka dra runt motorn. Till min förvåning startade den lätt och de har funkat denna sommar ivf. De blir intressant att se om den startar till våren för han underhållsladdar aldrig. Till saken hör att ktm 950/990 går väldigt tungt att dra runt och batteristorleken är bara 11 amp. Mitt Yuasa YTZ har de svettigt ibland då de är lite kallare typ 5-10+c jag vet inte om Biltema batteriet klara den tempen men jag tror inte det.
    Ett Yuasa YTZ håller ca 6-8 år jag köpte det på Tyska ebay för 1200kr det funkar än efter ca 3 år men jag måste underhållsladda det annars startar den inte efter ca 4-6 veckor stillestånd (tjuvström?) Jag skruvar visserligen inte lös polerna från hojen (orkar inte). Biltema kostar under hälften men jag tror inte de klarar halva Yuasa livslängden på en stor v-tvinn,,ev på en radfyra?
    Senast redigerat av Boost 3 den 2019-01-02 klockan 11:55.
    BOOST III

  16. #36
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 617
    Eftersom hojen startar
    så kan inte batteriet vara helt slut, mina 25 öre.

    Så den intressanta frågan som jag gärna vill ha svar på är:
    Vilken laddare använder du ? Hur många Ampere ger den ? 4A 8 A? eller
    Vilket fabrikat ? Modell ?

    Vad det gäller nytt battari (när hojen inte längre startar) är numera # mitt
    1a val
    https://www.mdsbattery.co.uk/yuasa_ytz.html
    2a val Biltema Gelbatteri eller Heavy Duty
    3e val Biltema "underhållsfritt". # Har ju köpt totalt fem st på 8 år......

    Och så är det bra med en Multimeter så man ser vad battariet håller för spänning.
    Obelastat och med tänt ljus och motorn igång 14,1 -14,5Volt. Oberoende av motorvarvtal.
    Den här Multimetern med 2 säkringar är ovanligt tåligt mot "misstag".i prisklassen.
    https://www.biltema.se/verktyg/matve...ter-2000018521
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

  17. #37
    Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Höglandet
    Hoj
    6 singlar och 3 par -44 till -12
    Inlägg
    637
    Citat Ursprungligen postat av iceice Visa inlägg
    Jag vill påstå att Pf=Ri*I*I, m.a.o. att Boris har rätt.
    Beror lite på hur laddaren är konstruerad. Om den begränsar max ström eller max spänning (eller båda)
    För att inte mörda batterier har så vitt jag vet laddare en maximal utspänning.
    Om den ger en max spänning måste du trycka igenom så mycket ström som möjligt för att få störst uppvärmning(=effekt) eftersom strömmen är i kvadrat. Det får du med lägre motstånd.
    Racing is the process of turning money into noise.

  18. #38
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Inlägg
    4 638
    Citat Ursprungligen postat av Micke R Visa inlägg
    Beror lite på hur laddaren är konstruerad. Om den begränsar max ström eller max spänning (eller båda)
    För att inte mörda batterier har så vitt jag vet laddare en maximal utspänning.
    Om den ger en max spänning måste du trycka igenom så mycket ström som möjligt för att få störst uppvärmning(=effekt) eftersom strömmen är i kvadrat. Det får du med lägre motstånd.
    Men samtidigt är det så att effekten är proportionell mot strömmen och spänningsfallet. Eftersom ett blybatteri har 6 celler så ska det optimalt sett vara så att alla celler blir lika varma under laddning. Om cellerna blir olika varma så beror det på att dom har olika resistans. Det som händer är att en eller några celler får högre resistans och därigenom får en högre andel av spänningsfallet under laddning. Det leder i sin tur till att dom blir varmare eftersom effektförlusten ju faktiskt är i form av värme.
    The man, the myth, the concept.

  19. #39
    Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Höglandet
    Hoj
    6 singlar och 3 par -44 till -12
    Inlägg
    637
    Den energi som ett batteri får vid laddning går dels åt till att lagras kemiskt i batteriet och dels till värmeförluster beroende på inre motstånd.
    I vilket fall som helst är ett batteri som blir extremt varmt vid laddning moget för återvinning.
    Senast redigerat av Micke R den 2019-01-10 klockan 12:01.
    Racing is the process of turning money into noise.

  20. #40
    Medlem Steffo_bs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    2006, Honda VFR 800FA
    Inlägg
    4 638
    Citat Ursprungligen postat av Flyerflash Visa inlägg
    Är det verkligen så illa med livstiden på mc-batteri som 4-5 år? Har haft hojar från sent nittiotal med orginalbatteri utan problem. Samma sak med bilar. Har aldrig haft bekymmer med batteriet trots betydande ålder på det.
    Rent generellt så har batterier begränsad livslängd ja. Man brukar säga att 4-5 år är relativt normalt. Generellt sett så tycker jag det verkar som att mina batterier i både bilar och motorcyklar håller i ca 8 år innan det är dags att byta.

    Detta är något som inte blivit bättre med åren. Snarare sämre. Dels för att batterikemin i grunden är densamma dvs batterierna har samma grundförutsättningar rent kemiskt för att åldras.
    Dels är det så att moderna fordon har mer strömkrävande utrustning vilket gör dom känsligare för att batteriet börjar bli dåligt. Får inte ECU:n tillräcklig spänning blir det ingen spänning alls.
    Som ett resultat av detta så är batterierna idag oftast konstruerade för att klara höga startströmmar men det görs på bekostnad av att man gör batteriet mer känsligt för att åldras och det tål djupurladdningar sämre.

    Så ett batteri idag kan man inte räkna med mycket längre livslängd än 4-5 år. Allt utöver det är att betrakta som bonus.
    The man, the myth, the concept.

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Arne Anka

Old Badger
Vill du annonsera ovan? Klicka här